fabia rs etupään kolina

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Kuusetti
-
Viestit: 35
Liittynyt: 6.11.2005 14:43

fabia rs etupään kolina

ViestiKirjoittaja Kuusetti » 12.8.2007 14:08

tuli kyseinen auto hankittua muutama päivä sitten ja nyt huomasin et etupäästä kuskinpuolelta kuuluu ihmeellinen ääni.

jos ajaa hiljaa tai paikoillaan kääntelee rattia niin kuuluu kuin jousi pongahtelisi ?!?

auto tuntuu ihan normaalilta ajaa mut ihmetyttää toi ääni

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 12.8.2007 15:38

Iskarin yläpään laakeri kappaleina. Jousi pyörii nyt iskarin mukana ja laukeaa takaisin ja siitä kuuluu sen pongahtelu.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 12.8.2007 17:36

Riippuen km:stä (jos lähenee 100tkm), niin vaihdata samalla alatukivarsien taaemmat puslat, kun viet laittoon nuo yläpäät. Alkavat nekin löystyä/mennä samoihin aikoihin..

sambe
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.7.2003 15:23

ViestiKirjoittaja sambe » 12.8.2007 18:21

itsellä meni just kuskin puolen yläpään laakeri paskaksi ja oireet oli ihan samanlaiset.

Kuusetti
-
Viestit: 35
Liittynyt: 6.11.2005 14:43

ViestiKirjoittaja Kuusetti » 12.8.2007 18:22

ei näyttänyt olevan kalliita osia iskarin yläpään laakeri oli 13€

mitähän toi pusla laakeri remontti maksaa skodalla

jos hirveitä nniiin taidan vaihtaa itte ..

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 12.8.2007 18:46

Puslat oli vastaavaan ibizaan (130vh tdi) muistaakseni 20-30e/kpl. Korjaajan mukaan asennus oli helppo..tiedä sitten??

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 13.8.2007 12:45

^Joo voi olla jos on pelit ja vehkeet, aika paskat on muuten kyllä vaihtaa.

sambe
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.7.2003 15:23

ViestiKirjoittaja sambe » 14.8.2007 21:20

vantaan ad.ssa 120tkm huolto ja yläpään laakerin vaihto taisi olla jotain 300-350e kuulemma on semmoisen 2-3h homma kun joutuu purkaa koko tolpan irti

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 14.8.2007 21:23

Octaviassa mahtuu just vaihtamaan sen yläpään laakerin sinne väliin niin ettei tolppaa tarvi irrottaa kuin yläpäästä.
Mitenhän lie Fabiassa?

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 14.8.2007 21:33

^^Siis 120tkm huolto ja toi yhteensä 350e, vai pelkästään toi yläpään kumien/laakereiden vaihto.. Ei tohon pelkkään tolppien irroitukseen/purkuun pitäis ammattimieheltä korjaamovehkeillä 2-3h mennä, tai sitten on kyllä melko harjoittelua.. Nimim. itse kotitallissa koko alusta vaihdettu 3h aikaan, käsitunkit yms. ei-pro vehkeet, sisältää vanhojen tolppien purun ja uusien kokoamisen+takapään, autona 6L Ibiza=Fabia rakenteeltaan, hiki kyllä tuli.

Jos itse vaihtaa ja on hyvät jousipuristimet, niin vois kokeilla ensin irroittamtta tolppaa alhaalta.. En muista miten oli tilaa sisarautossa.

sambe
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.7.2003 15:23

ViestiKirjoittaja sambe » 14.8.2007 22:11

yhteensä ton 300-350e. ainakaan KW.n tolppien kanssa ei mahdu ottamatta koko tolppaa irti.. Itse kanssa vaihdoin pihalla alustan takapäähän meni alle 1h ja etupäähän huomattavasti enemmän kun oli tolpat PIKKASEN hyvin kiinni.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 17.8.2007 21:27

Normi Fabiaan myös tullu vaihdettua noi yläpään laakerit ja mun mielestä siinä piti ottaa vetoakseli pois navasta, alapallo irti, raidetangonpää irti,sit lähtee koko pakettina irti pyörännapoineen, sitä pelkkää iskaria ei mahdu irroittamaan.Tai jos mahtuu niin kiinnostaisi tietää miten?

Samalla kannattaa vaihtaa myös ne "koiranluut", alkavat olemaan finaalissa tuossa lukemassa. Ei tossa ihmellistä ole jos saa vaan pultit ja mutterit auki.

Ai juu, onhan siinä eli vetonivelen mutteri on erikoisella kannalla, tarvii 12-kulmaisen hylsyn. Meni työkalujen ostoon saman verran rahaa mitä yläpään laakerit maksoi :-)
Ja uudet mutterit oli luonnollisesti eri kannalla olevat....Siinä mutterissa oli muuten jotkut siivekkeet alapuolella, ei oikein hahmottanut miten ne pitäisi tulla kun niitä joutui taivuttamaan että sai pyöriteltyä mutterin kierteilleen?

sambe
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.7.2003 15:23

ViestiKirjoittaja sambe » 17.8.2007 23:51

itse ainakin otin tolpan vain irti kun vaihdoin alustaa. Ei tarttenut vetareihin koskea

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 18.8.2007 0:37

Kuusetti, saako kysyä missä hinnoissa noi Fabiat vielä pyörii? Suurinpiirtein... Ja millon tullu eka kertaa, -03? -04?

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

ViestiKirjoittaja a.link » 18.8.2007 1:59

Vaikka et multa kysynytkään...

Eka painos tuli -03 ja -04 loppuvuodesta tuli pieniä muutoksia eli jonkin sortin facelift.

RS Fabiat näyttäis pyörivän aika hyvissä hinnoissa käytettynä. Nettiautosta kun katsoo yli 100tkm ajetut nollakolmoset/-neloset on lähempänä 20te kuin 15te.
Uutenahan tuo maksoi 25te ja myynti loppui kait loppukeväästä tänä vuonna.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 18.8.2007 2:28

Niin, mäkin kattelin nettiautosta ja suoraan sanottuna kauhistelin hintoja verrattuna ajokilometreihin. Kuitenkin pikkuauto, vaikka kyllähän nykykoneet(kaikki) kestää satoja tuhansia km, jos vaan öljyt muistaa vaihtaa...

markII
-
Viestit: 106
Liittynyt: 28.4.2004 11:37

ViestiKirjoittaja markII » 18.8.2007 9:35

Normi Fabiaan myös tullu vaihdettua noi yläpään laakerit ja mun mielestä siinä piti ottaa vetoakseli pois navasta, alapallo irti, raidetangonpää irti,sit lähtee koko pakettina irti pyörännapoineen, sitä pelkkää iskaria ei mahdu irroittamaan.Tai jos mahtuu niin kiinnostaisi tietää miten?


Ei tarvii irrottaa vetaria eikä alapalloa eikä myöskään raidetangonpäätä.
Kuskin puolelta tolppa on helppo irrottaa, apukuskin puolella vähän hankalampi, mutta irtoaa kyllä.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 18.8.2007 23:14

Normi Fabiaan myös tullu vaihdettua noi yläpään laakerit ja mun mielestä siinä piti ottaa vetoakseli pois navasta, alapallo irti, raidetangonpää irti,sit lähtee koko pakettina irti pyörännapoineen, sitä pelkkää iskaria ei mahdu irroittamaan.Tai jos mahtuu niin kiinnostaisi tietää miten?



Ei tarvii irrottaa vetaria eikä alapalloa eikä myöskään raidetangonpäätä.
Kuskin puolelta tolppa on helppo irrottaa, apukuskin puolella vähän hankalampi, mutta irtoaa kyllä.


Miten sen jousijalan saa irtoamaan siitä alapäästä kun se ei mahdu tulemaan ylöspäin niin paljoa että saisi koko iskaripaketin vedettyä pois ? Sivullepäinhän sitä ei voi liikuttaa kun on pannalla kiinni. Vai pitääkö se iskunvaimentaja purkaa jo autossa kiinni ollessaan?

markII
-
Viestit: 106
Liittynyt: 28.4.2004 11:37

ViestiKirjoittaja markII » 18.8.2007 23:39

^ Apukuskin puolella mä tein homman silleen, että kiristin jousta kasaan jousipuristimilla, levitin olka-akselin pannan hahloa sopivalla raudalla ja paukutin kumilekalla jousilautaseen alhaaltapäin, niin että iskari nousi ylöspäin ja irtosi lopulta alapäästä. Sitten vaan yläpää irti ja tolppa on kädessä. Kuskin puolelta tolppa irtoaa helpommin; sitä pantaa täytyy levittää ja kumilekalla löydä napaa alaspäin, niin että iskari irtoaa.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 19.8.2007 21:27

Aaha,en hirvinny alkaa tosissaan hakkaamaan sitä iskaritolppaa, tuota kyllä yritin puolisen tuntia jonka jälkeen totesin olevan helpompaa ja nopeampaa ottaa muut hilut auki. Toiselta puolelta en edes sitten yrittänytkään saada tolppaa pois vaan avasin suosiolla vetonivelen ja muut.

jubakko
-
Viestit: 4
Liittynyt: 15.1.2009 9:25

mutteri

ViestiKirjoittaja jubakko » 15.1.2009 9:31

Minkä kokoinen hylsy sopii tuohon erikoiseen vetoakselinpään mutteriin? Pitänee olla 12-kulmainen hylsy.
Mulla on fabia 1.9 SDI koneella.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.1.2009 12:05

-98 A3:ssa on 30 mm.

jubakko
-
Viestit: 4
Liittynyt: 15.1.2009 9:25

ViestiKirjoittaja jubakko » 15.1.2009 15:29

Ei oo 30 mm fabiassa. Luultavasti liki 36 mm.
Mistäs moinen löytyy pääkaupunkiseudulta? IKH:lla suurin 32 mm.

Millainen taka-akseli ibizassa on? Yhdystukiakseli kuten fabiassa vai joku muu? Nekö taka-akselin kaksi kumihelaa vaihtaa tosta vaan? Tartteeko irrottamiseen jonkun puristimen vai lähteekö helposti irti akselista?

edit 20.1
Käytin hylsyä 1 7/16" ja se oli hiukan väljä, 1 3/8" voisi olla juuri sopiva.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 41 vierailijaa