tietotaitoa 1.9 td piristämisestä (vento-96)
Valvoja: ffp jäsenet
tietotaitoa 1.9 td piristämisestä (vento-96)
eli tuli hommattua vento-96 1.9 td, sen verran sain tietoa vaasan käyttöautosta että autossa on aaz konetyyppi...
Nyt sitte luonnollisesti pitäis vähän kutitella konetta mutta tämä on 1. dieseli jota ruuvaan, aikaisempi kokemus vain bensakäyttöisistä autoista..
Yritin searchillä mutta oli aikaimoinen "viidakko" vastassa, jotain oli viilatusta karasta, syöttöjen lisäyksestä ja ahtopaineiden nostosta..
Ahtopaineiden nosto ihan manuaalisesti hukkiksen tankoa säätämällä??
Syöttöä lisää pumpulta??
Onko tossa mallissa se agr-venttiili ja jos on niin miksi se kannattaa tukkia ja pitääkö se ottaa sähköisesti pois käytöstä??
Tallissa on ylimääräisenä viton? intercooleri joka olisi myös tarkoitus asentaa autoon..
Auto on avk:lta ja ajettu 301tkm ja soitin tänään edelliselle omistajalle joka oli pitänyt hyvää huolta ajokistaan ja lähettänee minulle huomenissa pitämänsä kirjan kaikista autolle tekemistään huolloista!!( piti oikein koneella exceltaulukkoa huolloista ym. korjauksista; esimerkillistä toimintaa!)
Eli alan konkarit, laittakaa tietoa/linkkejä tulemaan, kiitos jo hirveästi etukäteen!!
Nyt sitte luonnollisesti pitäis vähän kutitella konetta mutta tämä on 1. dieseli jota ruuvaan, aikaisempi kokemus vain bensakäyttöisistä autoista..
Yritin searchillä mutta oli aikaimoinen "viidakko" vastassa, jotain oli viilatusta karasta, syöttöjen lisäyksestä ja ahtopaineiden nostosta..
Ahtopaineiden nosto ihan manuaalisesti hukkiksen tankoa säätämällä??
Syöttöä lisää pumpulta??
Onko tossa mallissa se agr-venttiili ja jos on niin miksi se kannattaa tukkia ja pitääkö se ottaa sähköisesti pois käytöstä??
Tallissa on ylimääräisenä viton? intercooleri joka olisi myös tarkoitus asentaa autoon..
Auto on avk:lta ja ajettu 301tkm ja soitin tänään edelliselle omistajalle joka oli pitänyt hyvää huolta ajokistaan ja lähettänee minulle huomenissa pitämänsä kirjan kaikista autolle tekemistään huolloista!!( piti oikein koneella exceltaulukkoa huolloista ym. korjauksista; esimerkillistä toimintaa!)
Eli alan konkarit, laittakaa tietoa/linkkejä tulemaan, kiitos jo hirveästi etukäteen!!
Syöttöä lisää.
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
Tuola on aika hyvät ohjeistukset.
Perussyöttöä kannattaa lisätä jonkun verran ja sitten muokata tuota karaa.
Karaa muokkaamalla syöttöä tulee lisää silloin kun ahdin on pelissä mukana jolloin savutus ei ole niin kova.
Kun perussyöttöä säätää lisää niin vastaavasti tyhjäkäyntiä pitää pienentää (ruuvista mihin kaasuvipu vastaa tyhjäkäyntiasennossa)
Ahtopainetta ei kannata nostaa ilman välijäähdytintä. Ei se voima ilmasta lähde vaan polttoaineesta. Jos välijäähy nurkissa ylimääräisenä pyörii niin toki se kannattaa laittaa keulalle. Eron kyllä huomaa jo selvästi vakiopaineillakin.
Näillä kikoilla nyt hieman lisätehoa irtoaa...
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
Tuola on aika hyvät ohjeistukset.
Perussyöttöä kannattaa lisätä jonkun verran ja sitten muokata tuota karaa.
Karaa muokkaamalla syöttöä tulee lisää silloin kun ahdin on pelissä mukana jolloin savutus ei ole niin kova.
Kun perussyöttöä säätää lisää niin vastaavasti tyhjäkäyntiä pitää pienentää (ruuvista mihin kaasuvipu vastaa tyhjäkäyntiasennossa)
Ahtopainetta ei kannata nostaa ilman välijäähdytintä. Ei se voima ilmasta lähde vaan polttoaineesta. Jos välijäähy nurkissa ylimääräisenä pyörii niin toki se kannattaa laittaa keulalle. Eron kyllä huomaa jo selvästi vakiopaineillakin.
Näillä kikoilla nyt hieman lisätehoa irtoaa...
Moneskohan topikki tämä on samasta aiheesta...
Kun karaa muokkaa, alkaa savutus, joka on lähes sietämätöntä kunnes ahtopaineita on nostettu. Tämä taas ei auta, ellei ole välijäähdytintä. Kun on kuuleri, sitten voi jo alkaa nostella syöttöjäkin. Jos on vähäpäästöinen auto, kuulerin asennus ei periaatteessa ole sitten sallittua.
Karaa muokkaamalla syöttöä tulee lisää silloin kun ahdin on pelissä mukana jolloin savutus ei ole niin kova
Kun karaa muokkaa, alkaa savutus, joka on lähes sietämätöntä kunnes ahtopaineita on nostettu. Tämä taas ei auta, ellei ole välijäähdytintä. Kun on kuuleri, sitten voi jo alkaa nostella syöttöjäkin. Jos on vähäpäästöinen auto, kuulerin asennus ei periaatteessa ole sitten sallittua.
^Ja taas astui herra katsastusinjenjöör peliin mukaan. Ei mennytkään montaa viestiä että alkoi jeesustelu.
Henk koht suosittelisin tutustumaan asiaan rauhassa, sekä tekemään toimenpiteet sen mukaan miten omat taidot riittää ja on mielenkiintoa. Jos ei ole intoa ja taitoa niin sitten esmes paikalliselle dieselpajalle yhteydenottoa tai viriviri pajalle jotka tekevät ammattitaidolla muutokset. Toki maksaa mutta tietää kanssa saavansa toimivan laitteen vastineeksi.
Henk koht suosittelisin tutustumaan asiaan rauhassa, sekä tekemään toimenpiteet sen mukaan miten omat taidot riittää ja on mielenkiintoa. Jos ei ole intoa ja taitoa niin sitten esmes paikalliselle dieselpajalle yhteydenottoa tai viriviri pajalle jotka tekevät ammattitaidolla muutokset. Toki maksaa mutta tietää kanssa saavansa toimivan laitteen vastineeksi.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Mun mielestä ei menny yhtään jeesustelun puolelle. Ihan hyvä tuoda tosiasiat julki, joillekin nuo lakitekniset jutut voi olla kynnyskysymyksiä.
Jos ruuvimeisseli ja lenkkiavain pysyy jotenkin käsissä, niin tommonen perus syötön ruuvaaminen onnistuu kyllä. 1.6td threadissa lienee käsitelty lähes kaikki mikä pätee myös 1.9td moottoriin.
Jos ruuvimeisseli ja lenkkiavain pysyy jotenkin käsissä, niin tommonen perus syötön ruuvaaminen onnistuu kyllä. 1.6td threadissa lienee käsitelty lähes kaikki mikä pätee myös 1.9td moottoriin.
Oon kyllä aika paljon varsinkin nuorempana korjaillut autoja, nyt vaan sattu ekaa kertaa dieseli tulemaan mun tontille..
Saa nyt nähdä mitä kerkeää tekemään ventolle; tarkoitus olisi lähinnä kokeilumielessä kattoo miten venton saa kulkemaan..pitää eka laittaa kuntoon pienen kolarin jäljiltä..
Laittakaa vaan linkkejä/vinkkejä tulemaan ko. aiheesta
Saa nyt nähdä mitä kerkeää tekemään ventolle; tarkoitus olisi lähinnä kokeilumielessä kattoo miten venton saa kulkemaan..pitää eka laittaa kuntoon pienen kolarin jäljiltä..
Laittakaa vaan linkkejä/vinkkejä tulemaan ko. aiheesta
-
- -
- Viestit: 28
- Liittynyt: 4.8.2006 19:26
perus-syöttöä hieman lisää, raaka viiste karaan, pakokaasun kierrätys systeemi tukkoon(imusarjaan tuleva pienenpi metalliputki), ahtoja lisää joko sillä tangon säätämisellä tai letkusta bleedaamalla(riippuu onko kkk vai garret turbo), tietenkin väliväähy paikalleen jos semmonen läytyy!(itse ajoin 1.4 ahdoilla 10.000 km ilman välijäähyä, ei ongelmia, mutta ei tule kestämään jatkuvaa "rääkkäystä") niin ja mulla ainakin autto kun poistin katin putkesta, varmaan ois kannattanu poistaa muutakin kuin pelkkä katti, mutta autto sekin.................... ja kun ootte nämä tehneet...... niin nälkä kasvaa...... ja rupeatte miettimään... mitenhän tdi liikkus samoilla muutoksilla? ? ? näin kävi mulle, ei varmaankaan kaikille..........
Coolerin laillisuudesta voi olla montaa mieltä.
Kannattaa joka tapauksessa asentaa se niin että voi ottaa pois katsastuksen ajaksi.
Oma kokemus on se ,että katsastusmies huomasi cuulerin (1.9TDI:n kuuleri). Yritin muutoskatsastaa sen ja katsastusmies kauan tuumailtuaan sanoi ,että on sen verran kallista muutoskatsastaa se että ei kannata. Vaatisi vtt:n viralliset testit...
Katsastusmies sanoi suoraan ,että ota se pois edes katsastuksen ajaksi!
Otin pelkät putket pois ja hain leiman sitte.
Jotkut on varmasti päässeet läpi coolerillakin ,mutta tämä oli oma kokemus
Ja cooleri on kiinni tälläkin hetkellä!
Kannattaa joka tapauksessa asentaa se niin että voi ottaa pois katsastuksen ajaksi.
Oma kokemus on se ,että katsastusmies huomasi cuulerin (1.9TDI:n kuuleri). Yritin muutoskatsastaa sen ja katsastusmies kauan tuumailtuaan sanoi ,että on sen verran kallista muutoskatsastaa se että ei kannata. Vaatisi vtt:n viralliset testit...
Katsastusmies sanoi suoraan ,että ota se pois edes katsastuksen ajaksi!
Otin pelkät putket pois ja hain leiman sitte.
Jotkut on varmasti päässeet läpi coolerillakin ,mutta tämä oli oma kokemus
Ja cooleri on kiinni tälläkin hetkellä!
^Ja taas astui herra katsastusinjenjöör peliin mukaan. Ei mennytkään montaa viestiä että alkoi jeesustelu.
Jo nyt on perkele, että joku ei voi jättää noita henkilökohtaisuuksia latelematta!
Yleensä en provosoidu, mutta jos aletaan menemään henkilökohtaisuuksiin, ennen pitkää hirttää kiinni.
Eiköhän tämäkin esittämäni fakta tullut selväksi myös muissa viesteissä. Se nyt vaan on tosiasia, että vähäpästöisen auton pakokaasujärjestelmiin ei saa tehdä muutoksia ilman hyväksyntää. Jos arvon nimim. Pasaatti on tästä asiasta eri mieltä, ole hyvä ja esitä perusteltu väite, miksi näin ei ole, mutta älä mene henkilökohtaisuuksiin!
Lakitekstiä
Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.
Kun karaa muokkaa, alkaa savutus, joka on lähes sietämätöntä kunnes ahtopaineita on nostettu.
No ei saatanan perkele nyt herneitä kakkoseen mutta onko sulla erillisellä paineilmakompressorilla ohjattu ahtokara että se on tapissa koko ajan vai oletko rälläköinyt koko karan poikki että tulee tarpeeksi ruokaa...
...mikähän sen karan tarkoitus taas olikaan...
Ahtopaineiden nosto ihan manuaalisesti hukkiksen tankoa säätämällä??
Kyllä, säädät tankoa pitemmäksi niin ahdot nousevat. Itsellä säätö melkein lopussa ja silti vain kilon paineet.
Syöttöä lisää pumpulta??
Perussyöttöä pumpun kyljestä, muistaakseni itselläni n. kierros enemmän kuin vakiona.
Onko tossa mallissa se agr-venttiili ja jos on niin miksi se kannattaa tukkia ja pitääkö se ottaa sähköisesti pois käytöstä??
EGR:ää varmaan tarkoitat? Senhän kello on siinä imusarjan kaulassa. Ja kellolle tulee pakosarjan päästä, kuskinpuolelta putki. Putki pois ja jäljelle jääviin reikiin näin aluksi laipat. Myöhemmin kun ic:n asennat niin kannattaa hommata 1.6TD:n imukaula siihen imusarjaan. Siinä ei ole mitään ylimääräistä.
Ja mitä nyt siihen ahtokaraan tulee, niin itselläni viiste tehty vain n. puoleenväliin karan paksuudesta. Ja mielestäni tämä on tarpeeksi. Olen kokeillut isommallakin viisteellä, melkein kara poikki, mutta ei mitään hyötyä. Maailma mustuu vaan takanapäin.
Näillä asetuksilla ajellut jonkunaikaa ja hyvin toimii. Isoimmilla teillä ohitukset onnistuvat ilman turhia pykältelyjä. Rekan ohituksessa vauhti hyppää melko joutuin 90->130. Ei pölyytä pahasti, ei niin paljon että hävettää. Eihän se pelkkä savu sitä voimaa tuo. Välillä tuntuu että jotkut niin luulevat.
Kiitos nam!
Resepti:
- otetaan vakio eko 0.3 ahtopaineilla ja viilataan kara melkein poikki
- ollaan noloja, kun savua tulee putkesta jo ihan pintakaasulla
- nostetaan ahtopaine noin 0.8:aan ja ihmetellään, mihin savutus hävisi vedätyksessäkin. Tässä vaiheessa ei ole edes syöttöihin vielä koskettu ja kulku jo hymyilyttää.
- otetaan vakio eko 0.3 ahtopaineilla ja viilataan kara melkein poikki
- ollaan noloja, kun savua tulee putkesta jo ihan pintakaasulla
- nostetaan ahtopaine noin 0.8:aan ja ihmetellään, mihin savutus hävisi vedätyksessäkin. Tässä vaiheessa ei ole edes syöttöihin vielä koskettu ja kulku jo hymyilyttää.
Resepti:
- otetaan vakio eko 0.3 ahtopaineilla ja viilataan kara melkein poikki
- ollaan noloja, kun savua tulee putkesta jo ihan pintakaasulla
- nostetaan ahtopaine noin 0.8:aan ja ihmetellään, mihin savutus hävisi vedätyksessäkin. Tässä vaiheessa ei ole edes syöttöihin vielä koskettu ja kulku jo hymyilyttää.
Jatkuisiko resepti näin:
-nostetaan syöttöjä niin paljon että alkaa taas savuttaa tyhjäkäynnillä
-nostetaan ahtoja vielä sen verran ettei enää savuta
Jos halutaan vielä lisää
-Ostetaan uusi nestepää pumppuun, mielellään mallia iso
-uusi turbo ja putkisto
-lisätään soppaan intercooler
-nostetaan edellä mainitulla tavalla syöttöjä ja ahtoja
-ostetaan uusi kone koska vanhasta hajosi kiertokangen laakerit
OT: lukkari: Siksi näin kirjoitin että taas alkoi jeesustelu, koska olet jatkanut tuota lakitekstin yms poliisi ja katsastus pelottelun jakamista hyvin monessa ketjussa jotka koskee virittämistä tms "laitonta" hommaa. Kuten peeki ketjun aloitus viestissään antaa ymmärtää, on hän lukenut ennakkoon aiheesta jo aiemmin yleisesti käytyä keskustelua ja siten myös varmasti törmännyt tähän jeesusteluun virittämisen "laittomuudesta". Miksi sitä siten pitää jatkaa joka ketjussa? Itsekkin toteat siitä kirjoitetun jo aiemmin, joten miksi kirjoitit aiheesta jälleen uudelleen? Ja kyllä, virittäminen on LAITONTA, mutta mitä vittua sitten? Henk koht ei voisi vähempää kiinnostaa, sekä tdennäköisesti ketjun aloittajakin tietää että auton suoritusarvojen muuttaminen ilman kaikkivoipaisen viranomaisen arviointia ja hyväksyntää on laitonta ja siten hyvin, hyvin paheksuttavaa toimintaa.
Jatka lukkari privaatissa mikäli vielä sieraimissa näkyy herneen versot
Loppu OT
Jatka lukkari privaatissa mikäli vielä sieraimissa näkyy herneen versot
Loppu OT
Joo, ei mulla oo väliä vaikka olis laitonta, saahan 40 alueella ajaa vaan neljääkymppiä mut moni ajaa lujempaa. Itse henk.koht. pidän aika lievänä rikkeenä pientä virittelyä, suomessa tehdään paljon pahempiakin rikkeitä joka päivä.
Tarkoitus oli saada valaistusta td sielunelämään ja tosta viilatusta karasta löytyi muutamia kuvia mutta lisääkin saa laittaa tulemaan..
Kiitos jo tulleista vinkeistä, pitää tutustua käytännössä kunhan saadaan auto vaasaan ja korjattua nuo peltivauriot...
Mitenkäs sen kuningaspultin laita, kannattaako se vaihtaa, ed.omistajalla ei ollu merkintää vaihdosta vaikka muuten tarkka "kirjanpito olikin" ventosta
Tarkoitus oli saada valaistusta td sielunelämään ja tosta viilatusta karasta löytyi muutamia kuvia mutta lisääkin saa laittaa tulemaan..
Kiitos jo tulleista vinkeistä, pitää tutustua käytännössä kunhan saadaan auto vaasaan ja korjattua nuo peltivauriot...
Mitenkäs sen kuningaspultin laita, kannattaako se vaihtaa, ed.omistajalla ei ollu merkintää vaihdosta vaikka muuten tarkka "kirjanpito olikin" ventosta
Voi herranjumala. Onhan tämä yhtä vittuilua ja jeesustelua puolin ja toisin. Tän foorumin taso on kyllä laskenut siitä kun itse tänne ensimmäistä kertaa kirjauduin. Liekkö mun takia alkanut laskukierre? Ei voi tietää..
Mutta en minä valitakkaan. Aina samojen henkilöiden jutut saa pienen hymyn naamalle ja joskus naurattamaan niin ettei tässä tuolilla pysy. Keep on going!! Sirkus on saapunut kaupunkiin!
Kiitti mulle riitti.
Mutta en minä valitakkaan. Aina samojen henkilöiden jutut saa pienen hymyn naamalle ja joskus naurattamaan niin ettei tässä tuolilla pysy. Keep on going!! Sirkus on saapunut kaupunkiin!
Kiitti mulle riitti.
Voi herranjumala. Onhan tämä yhtä vittuilua ja jeesustelua puolin ja toisin. Tän foorumin taso on kyllä laskenut siitä kun itse tänne ensimmäistä kertaa kirjauduin.
Nimenomaan, foorumin taso on laskenut kuin lehmän häntä. Mitäpä sitä täälä turhaa vinkkejä jakamaan kun kaikki vastaukset on vittuilua ja jeesustelua. Tämän threadin myötä lähtee koko foorumi ainakin hetkeksi boikottiin, netti on pullollaan asiallisempiakin foorumeita.
Ja tässä sille jeesustelijalle joka tästäkin jeesustelee että keilapalloja nenään: en ole ainut joka on lopettanut foorumin seuraamisen tämän pelleilyn takia.
Shaking the tree...
Asiaan, karan viilaamisesta. Tuossa valmista tuotetta:
mutta sen viilauksen voi tehdä myös vain toispuoleiseksi, jolloin karan voi kääntää 180° katsastusasentoon. Itse ostin Bosch -kaupasta yhden harjoituskappaleeksi, osa# 1 463 151 330.
Kolon vaakasuuntainen hartia on 30 mm korkeudella karan päästä, mutta kannattaa varmistaa: kara pois, käännä kaasuvipua ja mittaa kolosta esiin tunkevan tapin yläreunan korkeus kolon pohjasta.
Kuningaspultista: omaani hihna on vaihdettu ajallaan, mutta merkintää pultin vaihdosta ei ollut, joten ei oikein uskaltanut ajella, kun hihnan kitskutusta ei saanut pois. Ilmenikin, että dampperi (värinänvaimennin) on tullut tiensä päähän. Dampperi 340€, pultti pari euroa merkkiliikkeessä. Mielenrauha maksaa.
Asiaan, karan viilaamisesta. Tuossa valmista tuotetta:
mutta sen viilauksen voi tehdä myös vain toispuoleiseksi, jolloin karan voi kääntää 180° katsastusasentoon. Itse ostin Bosch -kaupasta yhden harjoituskappaleeksi, osa# 1 463 151 330.
Kolon vaakasuuntainen hartia on 30 mm korkeudella karan päästä, mutta kannattaa varmistaa: kara pois, käännä kaasuvipua ja mittaa kolosta esiin tunkevan tapin yläreunan korkeus kolon pohjasta.
Kuningaspultista: omaani hihna on vaihdettu ajallaan, mutta merkintää pultin vaihdosta ei ollut, joten ei oikein uskaltanut ajella, kun hihnan kitskutusta ei saanut pois. Ilmenikin, että dampperi (värinänvaimennin) on tullut tiensä päähän. Dampperi 340€, pultti pari euroa merkkiliikkeessä. Mielenrauha maksaa.
Tuolla hyvää juttua aiheesta
Tuossa vielä tarkempi lainaus kyseiseltä sivulta:
http://www.netikka.net/vepiku/viritys/PICT3727.jpg
Tuossa vielä tarkempi lainaus kyseiseltä sivulta:
http://www.netikka.net/vepiku/viritys/PICT3727.jpg
Vasemmalla oikealle: 1.6 td vakio kara, 1.9 td vakio kara, ja kaksi 1.9 moottoriin sopivaa omavalmisteista. Oikean puoleisin mallia: Savua riittää..
Nyt kun on taas aikaa ja sain leiman haettua, niin laitoin karan mallia "jyrkkä" paikoilleen, reilusti syöttöä ja tarpeen tullen bleedausta hanskalootan alta ruuvista.
Liikkuu itelle riittävästi.
Innostuttiin myös kokeilemaan tuota hsd:n sivuilta tuttua juttua. Linkki omaan versioon;
http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poikien+omat+galleriat+t%E4%E4ll%E4/TuhoJuhon+rakentelu%2C+kikkailu+ym.+kuvat./vw%3An+turbollisen+esikammio+dieselin+sielunel%E4m%E4%E4.+%28aaz%29/
Ja toivottavasti linkin sisältö ei aiheuta kyrsimistä ja saarnaa.
EDIT; Muutettu linkin osoite gallerian muutoksen myötä.
Liikkuu itelle riittävästi.
Innostuttiin myös kokeilemaan tuota hsd:n sivuilta tuttua juttua. Linkki omaan versioon;
http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poikien+omat+galleriat+t%E4%E4ll%E4/TuhoJuhon+rakentelu%2C+kikkailu+ym.+kuvat./vw%3An+turbollisen+esikammio+dieselin+sielunel%E4m%E4%E4.+%28aaz%29/
Ja toivottavasti linkin sisältö ei aiheuta kyrsimistä ja saarnaa.
EDIT; Muutettu linkin osoite gallerian muutoksen myötä.
Viimeksi muokannut edisoni, 9.4.2007 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ahtopaineet
paljonko ne pitäis olla vakiona...?
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Eihän yksysissä ollu popparia? Ainakaan omassani ei oo. Ykskutosessa se on imusarjan jakopään puoleisessa päädyssä.
Omaan audiin tein tällaisen säätimen. Kiertää 6500. Suosittelen kyseistä modia, pumpun kansi täytyy irrottaa.
Omaan audiin tein tällaisen säätimen. Kiertää 6500. Suosittelen kyseistä modia, pumpun kansi täytyy irrottaa.
egr eli pakokaasun kierrätysjärj. tukkoon.. vaikuttaako päästöihin eli voiko olla tukittuna katsastuksen ajan?
Sinetti syöttöruuvissa.. ihan väkivallallako se lähtee irti vai onko muuta keinoa kuin väkivalta?
Ei tuu ventosta oikein savua (mitään ei ole vielä tehty) ja menokin on laiskanpuoloista; kuski kiihtyy enemmän kuin auto..pitää äkkiä käydä leimaamassa että saa "kutitella" konetta mutta aika korinoikaisupenkkin saatiin vasta ensi perjantaiksi...
Sinetti syöttöruuvissa.. ihan väkivallallako se lähtee irti vai onko muuta keinoa kuin väkivalta?
Ei tuu ventosta oikein savua (mitään ei ole vielä tehty) ja menokin on laiskanpuoloista; kuski kiihtyy enemmän kuin auto..pitää äkkiä käydä leimaamassa että saa "kutitella" konetta mutta aika korinoikaisupenkkin saatiin vasta ensi perjantaiksi...
on siinä kannessa letku..
kävin juuri perjantaina rekisteröintikatsastamassa venton ja lauantaina lisäsin syöttöä reilu kierroksen ja nostin ahtoja 1.1 paikkeille... kyllä rupes liikkumaan paljon iloisemmin ja ahtaa huomattavasti alhaisemmilta kierroksilta!!!
muokattua karaa ei ole vielä,eikä cooleria...
jos jollain on ylimääräinen kara nurkissa niin voi tarjota privalla tai puh:0505649964 (vaasa)
kävin juuri perjantaina rekisteröintikatsastamassa venton ja lauantaina lisäsin syöttöä reilu kierroksen ja nostin ahtoja 1.1 paikkeille... kyllä rupes liikkumaan paljon iloisemmin ja ahtaa huomattavasti alhaisemmilta kierroksilta!!!
muokattua karaa ei ole vielä,eikä cooleria...
jos jollain on ylimääräinen kara nurkissa niin voi tarjota privalla tai puh:0505649964 (vaasa)
Ihan muistutuksena, ja kuten tuolla kuvasarjoissakin mainittiin, Dieselhommissa puhtaus on tosiaan A ja O. Korjaamoilla ei suotta ole erillistä diesel-huonetta pumppu- ja suutinremontteja varten. Dieselhuoneen siisteys on ihan oikeasti leikkaussalitasoa.
Ulkona en avaisi pumpun kantta lainkaan. Tallissakin lattialta kannattaa pestä pölyt pois ennen työhön ryhtymistä, ettei siellä liikkuminen nosta pölyä ilmaan.
Pumppu ja sen ympäristö kannattaa pestä huolella ennen aukomista.
Osien välykset ovat sadasosamillin luokkaa (ja suuttimissa tuhannesosia)
Myös työkalujen on syytä olla puhtaita. Dieselhuoneessa on yleensä omat työkalut, joita ei viedä sieltä pois.
Jos homma on mennyt oikein, kädet ovat työn loputtuakin puhtaat. Enintään naftanhaju pitää pestä pois.
Bensavehkeet eivät pienestä pölystä välitä, mutta yksikin hiekkamuru syöttöpumpussa tekee tuhoa nopeasti.
Ulkona en avaisi pumpun kantta lainkaan. Tallissakin lattialta kannattaa pestä pölyt pois ennen työhön ryhtymistä, ettei siellä liikkuminen nosta pölyä ilmaan.
Pumppu ja sen ympäristö kannattaa pestä huolella ennen aukomista.
Osien välykset ovat sadasosamillin luokkaa (ja suuttimissa tuhannesosia)
Myös työkalujen on syytä olla puhtaita. Dieselhuoneessa on yleensä omat työkalut, joita ei viedä sieltä pois.
Jos homma on mennyt oikein, kädet ovat työn loputtuakin puhtaat. Enintään naftanhaju pitää pestä pois.
Bensavehkeet eivät pienestä pölystä välitä, mutta yksikin hiekkamuru syöttöpumpussa tekee tuhoa nopeasti.
Mistä kannattaisi aloittaa 1.9TD:n virittäminen ? Silläkin uhalla, että aihetta on useampaa kertaan jo veivattu, mutta: missä järjestyksessä pitäisi siis asioita tehdä ? Lähinnä siis "fiksu" järjestys muutosten tekemiselle kiinnostaa.
Itselläni on siis vm. '95 AAZ, ja majailee 35i Pasaatissa eli jonkun sortin eko-Turbo siis, vakiona tehtaan mukaan siis huimat 55 kw/75 hp. Tavoitteena olisi saada tuosta padasta 100 hevosta ulos, luotettavuus pitäisi säilyä, voimasavua saa kyllä tulla.
Tällä hetkellä kone lienee ihan tehdas-asetuksissa käynnistä, kulkupuolesta ja savusta päätellen. Noissahan ei kaiketi voi ahdonalaiseen syöttöön puuttua muuten kuin sitä karaa viilaamalla ?
1. Lisää ahtopainetta, vakiona tuossa on kai n. 0.6, jos sitäkään ? Mikä on fiksuin tapa tehdä tämä, bleedaamalla vaiko säädinkelloa ruuvaamalla ?
2. Lisää perussyöttöä ?
3. EGR pois pelistä
4. Karaa eri asentoon / viistettä leikaten jollain (rälläkkä?). Jos jollakulla on valmiiksi modattu kara, niin voi tarjota mulle vaikkapa yv:llä...
5. Isompi ahdin (KKK24 vai mikä ? ) Mikä kävisi tuon pikkuturbon tilalle suoraan, vaiko ei mikään ?
6. isompi nestepää ? Mikä tuossa on vakiona ?
7. välijäähdytin, onko kellään ajatuksia miten joku isompi aftermarket-jäähy istuu passatin keulaan ?
8. muita mahdollisia muutoksia pumppuun ?
Pyydän vielä kerran nöyrimmin anteeksi tätä vanhan aiheen uudelleen esillenostamista... haulla ei osunut silmiini kuitenkaan tyhjentävää vastausta siihen, mitä AAZ:ille oikeasti kannattaa tehdä, jos ja kun ei ole tarkoitus hakea koneen kestävyyden rajoja (oletan, ettei joku 100 hp vielä ole kovinkaan radikaali) ...
Itselläni on siis vm. '95 AAZ, ja majailee 35i Pasaatissa eli jonkun sortin eko-Turbo siis, vakiona tehtaan mukaan siis huimat 55 kw/75 hp. Tavoitteena olisi saada tuosta padasta 100 hevosta ulos, luotettavuus pitäisi säilyä, voimasavua saa kyllä tulla.
Tällä hetkellä kone lienee ihan tehdas-asetuksissa käynnistä, kulkupuolesta ja savusta päätellen. Noissahan ei kaiketi voi ahdonalaiseen syöttöön puuttua muuten kuin sitä karaa viilaamalla ?
1. Lisää ahtopainetta, vakiona tuossa on kai n. 0.6, jos sitäkään ? Mikä on fiksuin tapa tehdä tämä, bleedaamalla vaiko säädinkelloa ruuvaamalla ?
2. Lisää perussyöttöä ?
3. EGR pois pelistä
4. Karaa eri asentoon / viistettä leikaten jollain (rälläkkä?). Jos jollakulla on valmiiksi modattu kara, niin voi tarjota mulle vaikkapa yv:llä...
5. Isompi ahdin (KKK24 vai mikä ? ) Mikä kävisi tuon pikkuturbon tilalle suoraan, vaiko ei mikään ?
6. isompi nestepää ? Mikä tuossa on vakiona ?
7. välijäähdytin, onko kellään ajatuksia miten joku isompi aftermarket-jäähy istuu passatin keulaan ?
8. muita mahdollisia muutoksia pumppuun ?
Pyydän vielä kerran nöyrimmin anteeksi tätä vanhan aiheen uudelleen esillenostamista... haulla ei osunut silmiini kuitenkaan tyhjentävää vastausta siihen, mitä AAZ:ille oikeasti kannattaa tehdä, jos ja kun ei ole tarkoitus hakea koneen kestävyyden rajoja (oletan, ettei joku 100 hp vielä ole kovinkaan radikaali) ...
Viimeksi muokannut kaasuöljy, 9.8.2007 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No onhan tästä veivattu miljardi kertaa ja searchilla takuulla olisi löytynyt...
Syöttöä lisää ruuvista, samalla jo nousevat ahdotkin. Ellei riitä, voi aika huoletta vakiomutkallakin sinne 0.8 - 0.9 pintaan bleedata ahdot.
Pumppu auki ja ahtokaran viilaus, ohjeita löytää searchilla.
Cooleri helpottaa sekä koneen että turbon elämää ja antaa jonkinverran persdynotuntemuksia lisää. Tilaa lie löytyy 35i keulalta, ainakin B4 mahtuisi aika heittämällä. EGR tulppaaminen ei tehoihin vaikuta, mutta mieli pysyy virkeämpänä ja viherpiiperöitä vituttaa.
Kun savua alkaa olla enemmän kuin kotitarpeiksi, olisi sitten ajankohtaista vaihtaa turboa. Mikään ei taida mennä oikein plug'n'playna, joten searchia vaan ja ihmettelemään mitä isot pojat on AAZin kupeeseen pultanneet.
Nestepää lie 9mm. Sen vaihto onnistunee kotikonstein ellei ole peukalo keskellä kättä (kuten minulla). Riippuen vaihtonestepäästä nokkalevyn tappi saattaa olla väärää kokoa, mutta siitä selviää nokkalevyä vaihtamalla / muokkaamalla.
Pelkästään vakioturbon ahtoja bleedaamalla, muokatulla karalla ja syöttöjä nostamalla sain minä oman B4 AAZini kytkimen luistelemaan, että eiköhän noiden perusjuttujen jälkeen pääse vahvistelemaan muita paikkoja.
Syöttöä lisää ruuvista, samalla jo nousevat ahdotkin. Ellei riitä, voi aika huoletta vakiomutkallakin sinne 0.8 - 0.9 pintaan bleedata ahdot.
Pumppu auki ja ahtokaran viilaus, ohjeita löytää searchilla.
Cooleri helpottaa sekä koneen että turbon elämää ja antaa jonkinverran persdynotuntemuksia lisää. Tilaa lie löytyy 35i keulalta, ainakin B4 mahtuisi aika heittämällä. EGR tulppaaminen ei tehoihin vaikuta, mutta mieli pysyy virkeämpänä ja viherpiiperöitä vituttaa.
Kun savua alkaa olla enemmän kuin kotitarpeiksi, olisi sitten ajankohtaista vaihtaa turboa. Mikään ei taida mennä oikein plug'n'playna, joten searchia vaan ja ihmettelemään mitä isot pojat on AAZin kupeeseen pultanneet.
Nestepää lie 9mm. Sen vaihto onnistunee kotikonstein ellei ole peukalo keskellä kättä (kuten minulla). Riippuen vaihtonestepäästä nokkalevyn tappi saattaa olla väärää kokoa, mutta siitä selviää nokkalevyä vaihtamalla / muokkaamalla.
Pelkästään vakioturbon ahtoja bleedaamalla, muokatulla karalla ja syöttöjä nostamalla sain minä oman B4 AAZini kytkimen luistelemaan, että eiköhän noiden perusjuttujen jälkeen pääse vahvistelemaan muita paikkoja.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa