115 hv pumppudiesel lisää tehoa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

vr6power
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.9.2003 12:21

115 hv pumppudiesel lisää tehoa

ViestiKirjoittaja vr6power » 6.6.2007 12:22

Mä olen asentanut kcr:n boxi, ja tuli selvästi lisäävääntöä ja heppoja.
Teho pitäis tällä hetkellä ollla noin 140-150hv. Jos pitää paikkansa mitä boxin valmistaja lupaa.

Nyt haluaisin vielä enemmän tehoa, mutta ilman että kulutus nousee normaaliajoissa.

Mitä kannatta tehdä?

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 6.6.2007 13:52

Boksi irti. Ostat 150heppasen turbon, 3bar mapin ja sit karalalle ohjelmoitavaks. muistelisin et vakiosuuttimet riittävät yllättävän pitkälle.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 6.6.2007 15:07

Minkäslaisia lukemia tuosta ATJ:sta irtoaa noilla eväillä? Paljonko noilla ohjelmilla toteutuvat ahdot, jos kerran 3bar MAPpia aletaan tarvitsemaan? Paljonko pakopaineet? Mikä pakopuolella ahdistaa ensimmäisenä, pakosarja, katti vai joku vaimennin?

Tällä hetkellä 1749VA ja ohjelma, ei penkitetty, arvio noin 150+hv/390Nm. Ympäristö A4 B5 quattro.

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 6.6.2007 15:15

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=#453091 Tuolla jollain 190hp/440Nm noilla + isompi cooleri. ja taitaa olla toteutuvat ahdot n.1,5bar. pakopaineista ei hajuakaan.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 6.6.2007 16:04

Kiitoksia tästä tiedosta. Olen ollut siinä käsityksessä, ettei näissä piisaa suuttimetkaan yli 180, mutta näköjään piisaavat.

Vielä jos joku olisi vastaavalla setillä nähnyt mitattavan pakopaineita, niin lukemista sekä mittauspaikoista olisin kiitollinen. Alkaa houkuttaa tuo PD150:n puhallin.

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 6.6.2007 16:50

vr6power: jos passattiin meinaat tehoja saada niin siihenhän ei tuo pd150 ahdin käy koska se on kiinteällä pakosarjalla(poikittaiskoneesta). Isomman ahtimen jos laitat niin sitten vaan hybridi vnt17/20 peliin custom softa.

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 6.6.2007 17:14

Oho.. en huomannu tarkemmin kattoo. eli ei käy tuo 150pd turbo pasuunaan kuten jo mainittiin.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 6.6.2007 22:13

Mutta 140pd ahdin käy melko suoraan.

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 6.6.2007 22:21

NSUman: 140pd ja 130 pd ahtimethan ovat sama 1749va ahdin? Muuta eroahan tuossa ei 115pd ahtimeen ole kuin että kompurasiipi on 1.5mm isompi. Itse laittaisin suoraan tuon hybridin, koska hinnan ero ei loppupeleissä ole kauhean suuri.

Niin....se modifioitava osahan on juurikin tuo ahtoputken lähtö turbolta. 1749v ahtimessa se on klemmari kiinnityksellä ja 1749va sillä pikaliitin klipsulla. Mutta marmoritiskiltähän senkin putken pätkän saa ostaa ken haluaa....

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 6.6.2007 23:31

mulle tulee pian välikappaleita siihen lähtöön... jos jollakulla kiinnostusta niin privaa...

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 7.6.2007 11:06

Olen myös siinä käsityksessä, että PD130 ja 140 on sama ahdin. Minkäslaisia 17/20 ahtimia olette teetelleet? Mittoja kiitos. Ja edelleen kysyisin, ahdistaako pakopuolella joku virtauksia kovastikin? Katti ja vaimentimet ovat vielä kaikki tallella.

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 7.6.2007 11:15

takapöntön kun vaihdat vapaammin virtaavaan niin virtaa jo huomattavasti paremmin..

juse1
-
Viestit: 143
Liittynyt: 16.5.2004 13:24

ViestiKirjoittaja juse1 » 7.6.2007 11:20

Anteeksi tyhmä kysymykseni mutta mistä tommosen 3barin mapin saisi helpoiten? marmoritiskiltä vai varaosana?

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 7.6.2007 11:33

skodalta ostin reilu kk sitten 39€.. taitaa olla vwllä tyyriimpi ;)

vr6power
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.9.2003 12:21

ViestiKirjoittaja vr6power » 7.6.2007 13:07

Ilmeisesti ei kannatta laittaa 130pd/140pd:n turbo
115pd: 33.5mm imu ja 36.5mm pako
130/140pd: 35mm imu ja 36.5 mm pako

Kuinka paljon nousee ahtopaine jos laitta 3 bar map?

Missä tuo map anturi on?

Mikä auto käyttää tuo 3 barin map anturi? jos meinaa tilaa semmonen..

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 7.6.2007 13:18

Pakopuolihan noissa on saman kokoinen, joten pakopaineita tuolla ei ainakaan helpota, eikä näin ollen voida ottaa enempää tehoja kuin vakiopillerilläkään.(?)

Toisesta säikeestä lainattua:
038 906 051 - 2.5bar malli.

038 906 051 A - Ilmeisesti 3bar malli. Hinta 99,40€ ja on tilaustavaraa.

038 906 051 B - Hinta 43,60€. Hyllytavaraa.

038 906 051 C - 3bar malli. Hinta 56,20 ja on tilaustavaraa.


Muistelisin, että vakiona näissä ATJ-koneisissa on tuo B-malli, ja tilalle ilmeisesti menisi tuo C-malli. Kannattaa varmistaa esim. ETKAsta tuo yhteensopivuus. Ahtopainehan tuolla nousee loogisesti 20%. Anturi sijaitsee ahtoputkessa lähellä rintapeltiä, edestä katsoen oikealla. Kahdella ruuvilla kiinni imusarjalle menevässä putkessa.

Huomenna hakemaan 1/4-maililta itselle perusteluja, että kannattaa laittaa lisää rahaa kiinni tämän katiskan liikettä helpottamaan...

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 7.6.2007 13:33

Ahtopaine on 3 bar MAPilla melko tarkkaan 1,4 bar.
Johtuu siitä että 20% nousee absoluuttinen paine eli ahto+normaali ilmanpaine.
Eli 2,5 bar MAPilla 1900 mbar = 3 bar MAPilla 2400 mbar.
Ahdot nousee siis 0,9 bar -> 1,4 bar.
Suunnilleen noin.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 7.6.2007 13:43

Niin mitenkäs paljon näihin sitä painetta ohjelmalla yleensä ruuvataan, mikäli 2,5bar MAP ei riitä, vai piikkejäkö tuo yritetään saada ymmärtämään?

Nykyisellä ohjelmalla ei ainakaan ole kertaakaan mennyt limp modeen ahtojen karkailun takia, vaikka 2,5bar MAPilla ajellaankin. Tosin en ole kyllä ehtinyt katsomaan mitä tuolla ahtoja annetaan.

OT:nä kysyisin, minkälaisilla mittareilla te pakopaineet mittaatte?

vr6power
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.9.2003 12:21

ViestiKirjoittaja vr6power » 11.6.2007 13:44

Tilattu perjantaina vwliikkeestä:
038 906 051 C - 3bar malli. Hinta 56,20-10% Toimitusaika noin viikko.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.6.2007 15:08

tota samaa osaa saa seatilta alle 40€ ... samalla numerolla

juse1
-
Viestit: 143
Liittynyt: 16.5.2004 13:24

ViestiKirjoittaja juse1 » 12.6.2007 16:54

Käyköhän tuo AGR koneeseen?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 12.6.2007 17:45

käy

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 12.6.2007 22:10

Ilmeisesti ei kannatta laittaa 130pd/140pd:n turbo
115pd: 33.5mm imu ja 36.5mm pako
130/140pd: 35mm imu ja 36.5 mm pako


Niin no, tiedä sitten.
KKK merkkinen 140pd ahdin, mauserilla mitattuna: Pako 39mm ja Imu 37mm
ko. ahdin ollut Audin 2.0 TDI koneen kyljessä.

Ulkoiset mitat, ulkonäkö ja pulttien/pinnapulttien paikat silmin nähden samat kuin 110hv/130hv ahtimissa. Paineletkun lähtö vielä buenosti normi klemmariliitoksella, joten 110hv (AFN) kylkeen plug and play.

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 13.6.2007 8:09

KKK merkkinen 140pd ahdin, mauserilla mitattuna: Pako 39mm ja Imu 37mm
ko. ahdin ollut Audin 2.0 TDI koneen kyljessä.


Siis mikä on KKK:n malli ?
Tuolla turbolistassa ei ainakaan mainita KKK:ta 2,0 litrasen koneen yhteydessä ?

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 14.6.2007 21:53

KKK:n kyltissä lukee noin:
Kuva

Ei ole vissiin tuota turbolistaa päivitelty ;)

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 16.6.2007 22:14

Kuinka rikkinäinen MAP vaikuttaa toimintaan? Ihmetyttää kun asensin ahtomittarin AJM-moottoriin, ja täyskaasukiihdytyksessä ahdot nousee 2.2 kiloon (mittarin asteikko loppuu siihen), mutta vähän ajan kuluttua laskee sitten 1 kilon nurkille. Ahdin ei jumita, sillä alipaineletkun irroittaminen hyydyttää menon täysin. Vikatilaan menee satunnaisesti, joskus helposti ja joskus sitten ei yrittämälläkään. Käsittääkseni moottori on vakio.
Käyttäytyykö tuo noin normaalisti? Tuntuu että paineet on vähän turhan suuret.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 16.6.2007 22:27

Onko NSUman:illa kokemusta tommosen KKK:n käytöstä verrattuna Garretin GT1749V malliin? Lähinnä kiinnostaisi paljonko paremmin toi virtaa ja onko oikeesti plug and play.

Edit. Voisko toi olla KP39 ?

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 17.6.2007 15:56

Eipä ole kokemusta tuon ahtimen käytöstä ollenkaan. Kaiken järjen mukaan riittää ainakin samaan kuin 150hv ahdin.
Kyllä tuon pitäisi käydä aikalailla plug ´n play 110hv AFN moottoriin, olettaen että moottori on pitkittäin. Jotain pientä putkin/letkujen vääntelyä voi tarvita.
Poikittain koneellisesta en tiedä.

KKK:n tarkasta mallista en tiedä. Ei googlekaan osaa auttaa kun hakee tuolla osanumerolla.

Tuossa VNT 15 ja tuo KKK ahdin rinnakkain:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 8.8.2007 12:50

No niin, nyt on imusarja putsattu ja EGR tukittu laittamalla sokeat alumiinipelli"tiivisteet" mallia Koff EGR-putken molempiin päihin ja poranterä sulkemaan alipaineletkun pää.

Auto toimii nyt taas paremmin, veto tuli tasaisemmaksi, mutta tyhjäkäynti muuttui jotenkin epätasaisemmaksi, tärinä tuntuu sisälläkin hieman enemmän kuin aiemmin. Mistä mahtaa johtua?

Mikäs tuo sähköliitin on painekellon päällä tuossa NSUmanin postaamassa KKK:ssa? Toimiiko tuo ahdin pelkällä alipaineohjauksella kuten nykyinen GT1749VA?

otor
-
Viestit: 81
Liittynyt: 26.7.2006 12:58

ViestiKirjoittaja otor » 8.8.2007 14:34

Kannattaa laittaa vähän vahvemmat laipat. Itse leikoin vuosi sitten ohuesta rosterista laipan imusarjan päähän ja kun syksyllä otin sen pois oli laipassa murtumia. Hyvä, että ei ollu lähteny palanen irti. Nyt on 2mm vahva laippa.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 8.8.2007 15:12

Mahtuuko se putki tilaansa vielä noinkin vahvoilla laipoilla? Laippojen teko ei ole ongelma, en vain ajatellut, että pitää/voi olla noin paksu.

Onko tuohon tyhjäkäyntiongelmaan kenelläkään ajatuksia?

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 8.8.2007 21:49

Kyllä tuo KKK on ihan alipainesäätöinen. Ilmeisesti tuossa kellossa on mukana jonkinlainen "asento"anturi tai vastaava.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 9.8.2007 0:09

Jep, saman tiedon löysin jo muualta. Tuo KKK alkoi kiinnostamaan toden teolla, laitetaanpa hakuun.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 9.8.2007 14:22

Muakin rupes just kiinnostamaan tou KKK. Minkähän hintanen tuo on ja minkä verran siitä uskaltaa ottaa puhtia ulos AFN:n kupeessa?
Käsittääkseni AFN:n vakio suuttimet pisaa sinne 180hp tietämille..?

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 9.8.2007 14:29

No jos ajatellaan, että 150pd:n puhaltimella saa irti sen reilu 190, ja tuo on hieman suurempi, niin kyllä tuon pitäisi riittää... Itselläkin taitaa tulla ensimmäisenä vastaan suuttimet jos tuolla lähtisi kutittelemaan tehoja ulos.

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 9.8.2007 14:37

^^ eikös AFN oo ihan normi 110hp jakajapumppu? eli ei siinä sillon suuttimet riitä mihinkään. Racet vaan tilalle niin rupee riittämään :)

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 9.8.2007 17:06

tuosta egr:n tukkimisesta että kannattaa tosiaan laittaa vähän vahvempaa materiaalia entä esim.tölkistä leikkaamalla! Itse leikkasin lapparin tölkistä ja parin viikon päästä se oli sulanut!Onneksi ei tapahtunut silti mitään damagea tuosta sulaneesta palasesta:)

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 9.8.2007 18:19

no itse yksin kertaisesti poistin koko egr:n fyysisesti...

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 9.8.2007 20:09

No joo, tässä justiin lähdössä irrottamaan noita "laippoja", uudet tulee vähän vahvempaa, ja ajattelin tehdä pakolämpö ja -painemittareille liitännät yhteen versioon, jos joskus saisi aikaiseksi istuttaa pari mittaria kojelautaan. Suutarin lapset kulkevat ilman kenkiä... :)

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 9.8.2007 23:34

tmosth kirjoitti:^^ eikös AFN oo ihan normi 110hp jakajapumppu? eli ei siinä sillon suuttimet riitä mihinkään. Racet vaan tilalle niin rupee riittämään :)



Kyllä mulle (ainakin näin alkuun) riittäis jo se 180hp, varsinkin jos väännöt sais sinne 400Nm pintaan.. Mihin ne suuttimet sitten riittää? Ja mitä kytkin kestää? Loota tossa on se, jossa pakki on 6-vaihteen paikalla

Sori, tää menee nyt vähän ohi aiheen..

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 10.8.2007 8:23

AFN:n suuttimet riittää 140 hepan tietämille. Kytkin kestää reilu 300nm.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 10.8.2007 12:29

Kiitos.

Toisin sanoen, tolla boksilla otetaan jo suuttimista melkein se, mitä otettavissa on.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 17.3.2009 10:14

Potilaana vielä lähes vakio 115 heppanen ATJ.

Vihdoin saanut askarreltua pakolämpö / pakopaine mittarit paikoilleen, ja päässyt hieman tutkimaan mitä siellä puolella tapahtuu.

Jokin purkki on tällähetkellä kiinni, ja ainakin pakopaineet piikittää suhteellisen korkealla. Parhaimmat piikit käy nestevaimennetulla teollisuusmittarilla yli 3 bar, mutta yleensä laskee nopeasti 2,5 barin paikkeille, josta hiipuu yleensä lähemmäs baria, kun kierrokset hieman kasvaa.

Pakolämpöjä en ole vielä päässyt kunnolla testaamaan, normaaleissa kiihdytyksissä ei ole saanut juuri yli 500 nousemaan, ja pitkissä vedätyksissä 600 juuri rikkoutuu.

Pakopaineille pitäisi ainakin tehdä jotain, siihen varmasti auttaa ainakin ahdin, joka jossain kohtaa tulee vaihtumaan. Pitäisi vain keksiä jokin ensilääke = kattia hengittävämmäksi tai putkiston uusimista.

-Vieläkään en ole löytänyt tietoa, kuinka paljon nuo tupla putkiset ahdistaa, kun takapönttöjäkin kaksi?
-Mikä olisi turvallinen raja, jota pakolämpöjen ei olisi hyvä ylittää?
-Pakopaineiden vissiin tulisi pysyä suhteellisen lähellä ahtopainetta, niin mennään turvallisella alueella?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 17.3.2009 10:24

Ei tuo 2,5bar ole ollenkaan paha

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 17.3.2009 14:54

.
Suunnilleen tuhannessa asteessa jonkin aikaa, niin ahtimeen alkaa vaurioita syntymään.

Pakopaineen määrää ei ole missää kivessä kirjoitettuna.
Ensinnäkin se on kovasti moottorikohtainen, jotkut moottorit kestää sitä oikeinkin paljon ja teho vaan nousee.
Mutta esim mersun cdi ei oikein ollenkaan...

Korkeaa pakopainetta ei nyt kannata oikein tavoitellakkaan, mutta puoli kiloa yli ahtojen on vielä ihan hyvä ja joku kilon yli ahtojen voisi olla sellainen hyväksyttävän yläraja.
Paras tietty olisi, jos saisi koko ajan ahtojen alle, mutta silloin alkaa jo herääminenkin kärsiä.
Siinä siis täytyy usein tehdä kompromissia...

Vakiolla ahtimen ohjauksella volkkarin edc-15 boxissa ei oikein hyviin tuloksiin taida päästäkkään.
Vakiona ahtimen ohjauskartat on sen malliset, että (varsinkin suuri) ahdin joutuu jo aika pienessäkin rasitustilanteessa max pulssisuhteen kartalle, joka on sen lisäksi että se on yksinkertainen ja huono, niin päästää ahtimen siivet aivan liian kiinni.
Tällöin syntyy juuri sellainen ilmiö. jossa pakopaine ensin piikittää kamalasti, ennenkuin järjestelmä reagoi uudelleen tilanteeseen ja avaa siipiä, jolloin pakopaine alkaa laskea.
Tällä ohjausmallilla valmistaja on varmaankin juuri pyrkinyt siihen, että joka tilanteessa pakopainetta on riittävästi kierrätyksen toimintaan.

Uudemmissa, edc-16 boxeissa onkin sitten jo ihan hyvät työkalut ahtimen ohjailuun, mutta onnistuu se vanhemmissakin, jos vaan osaa, AnttiK osaa ja hänellä onkin ihan parhaiten toimiva paketti, mitä ylejään tiedän näistä rotteloista, omani mukaan luettuna.

VeePee
-
Viestit: 34
Liittynyt: 5.8.2003 15:35

ViestiKirjoittaja VeePee » 18.3.2009 9:09

Mielenkiintoinen topikki.

Ilmeisesti samalla reseptillä saa lisävoimaa tuohon ilmeisesti AUY-koneiseen jumbotaunukseen (85kW/310Nm). Ei nyt mitään ihmeellistä ole hakusessa, mutta pientä piristystä käyttöpeliin.... :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 40 vierailijaa