Kuinka viivästyttää lähivalojen sammuminen?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

Kuinka viivästyttää lähivalojen sammuminen?

ViestiKirjoittaja helix » 4.8.2007 13:24

Olen pähkäillyt semmoista asiaa, kun ajetaan kaukovaloilla niin lähellä on niin sanotusti liikaa valoa.
Kauas näkee paremmin, jos sammuttaa lähivalot.
Nyt lähivalot palavat kaukovalojen kanssa yhtä aikaa.
Lähivalojen sammuminen kaukovaloille vaihdettaessa on helppo toteuttaa, MUTTA MUTTA Kaukovaloissa on Xenonit, joten tarviais muutaman sekunnin viiveen tuohon lähivalojen sammumiseen.
Lähi / kaukovalot on releytetty.
Saiskos semmoisesta sisävalon viivästys jutusta jollain konstilla apuja tuohon kytkentään.
Tuon viivästimen toiminta periaatteesta tai sen kytkennästä omaan tarkoitukseensa mulla ei ole mitään hajua.
Ei tuo viivästin montakaan euroo maksa, mutta eipä viittis ostaa ellei sitä voi hyödyntää.

Tässä olis vähän ajatus pähkinää :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.8.2007 14:06

Konkka ja transistori ohjaamaan relettä tai sitten 555-ajastinpiirillä säädettävä viive. Hakemaan googlella vaikka "delay circuit".
Esimerkiksi tuossa: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#20

Tai sitten joku anturi tunnistamaan, koska xenonit palavat tuo tieto sammuttaisi lähivalot. Olisi viive aina oikea.

Sisävaloviivästimen viive taitaa olla hieman liian pitkä, noin 20sek yleensä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.8.2007 15:18

LDR-vastuksella valon tunnistus jollekin sopivalle opamp-kytkennälle ja edelleen transistorikytkennälle joka ohjaamaan valorelettä. :)

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 4.8.2007 19:40

Konkka ja transistori ohjaamaan relettä tai sitten 555-ajastinpiirillä säädettävä viive. Hakemaan googlella vaikka "delay circuit".
Esimerkiksi tuossa: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#20

Tai sitten joku anturi tunnistamaan, koska xenonit palavat tuo tieto sammuttaisi lähivalot. Olisi viive aina oikea.



helppoa sille ken ymmärtää itellä menee ohi.


Sisävaloviivästimen viive taitaa olla hieman liian pitkä, noin 20sek yleensä.

Ei tuo viive haitaksi ole

Transistori ja konkka Minkähänlaiset ja miten? huh huh.
olisko helepompi tuolla sisävaloviivästimellä.
Viimeksi muokannut helix, 4.8.2007 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.8.2007 20:18

Sisävaloviivästimenkin kanssa saa hieman askarrella, sen perään vaan rele. Tosin normaalisti viivästin kytketään ovikytkimen rinnalle ja sehän ohjaa maapiuhaa. No joo, kaipa se pluspuolellakin toimii samanlailla. Toisin sanoen viivästin valokytkimen (pitkien viiksen) rinnalle ja releytys valoihin.

Transistori ja konkka Minkähänlaiset ja miten?
Tuo antamani googlen hakusana antaa ensimmäisenä tuloksena vastauksen kysymykseen:
http://www.crutchfield.com/S-dttT4SoHIVs/tech/kb327.html Releen nastasta 30 piuha lähivaloille ja kuvan Switched Power alkuperäisestä valojohdosta. Mielellään vain toisesta siis ohjaus molemmille. Tosin tällöin molemmat lähivalot ovat enää yhden sulakkeen takana.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.8.2007 1:32

Myönnetään että ehdottamani kytkentä vaatii elektroniikan tuntemusta...

Periaatteena saman voisi kertoa vaikka niin että valoon reagoiva vastus muuttaa jännitteenvertailukytkennän ulostulon tilaa ja koska sillä kytkennällä ei vielä ole virranantokykyä relettä varten niin pitää tehdä vahvistava kytkentä perään.

Ei tuokaan kyllä kovin ymmärrettävää välttämättä ole...

E: Nii ja tuossa pitäis tietää valovastuksesta, transistorista ja releestä tärkeimmät ominaisuudet koska muut komponentit mitoitetaan niiden mukaan.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 5.8.2007 13:31

Itse samaa joskus mietin, tulin tulokseen että kokeilis vain sopivan konkan löytää ja se suoraan polttimon kantaan. Tosin tarkotuksena itellä oli saada saattovalo, eli kun auton ajaa pihaan nokka ovelle, lyhyet palais vielä 10-20s konkan tyhjentyessä. Tuo viive tosin olis liian pitkä kun pitkille vaihtaa...

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 5.8.2007 14:03

10-20s vaatii melkoisen konkan joten en usko tuollaisen onnistuvan. Jotain älyllisempää toteutusta se vaatii.

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 7.8.2007 23:23

Lisäksi iso tyhjentynyt konkka aiheuttaisi lähivalojen sulakkeen palamisen takaisin lyhyille vaihdettaessa. Mutta konkka sen releen ohjausjohdossa, joka ohjaa lähivaloille menevää virtaa saattaisi toimia aiheuttaen vastaavan efektin. Releytetyt valot tietysti vaatii, mutta sehän on muutenkin aina ensimmäinen toimenpide valojen parantelussa?

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 8.8.2007 1:11

^En ole laskenut asiaa, mutta kondensaattorin koko (hinta) voi muodostua ongelmaksi kyseisellä kokoonpanolla.
Minä laittaisin jonkin sopivan transistorin ohjaamaan relettä ja kondensaattorilla saturoisin sitä transistoria halutun viipeen ajan. Näin komponentteihin kuluva raha ja fyysinen koko pysyy pienenä. Lisäksi viive on paremmin hallittavissa, kun viipeen pituus ei riipu releen ottaman virran mukaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.8.2007 8:09

En oikein ymmärrä: miten xenonien olemassa olo liittyy siihen, että lähivaloille pitää saada viive? En tunne ko. ratkaisua vai onko xenonien syttymisessä itsessään jokin viive, minkä takia lähivalojen pitäisi palaa hieman pidempään ennen sammumistaan?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 8.8.2007 9:10

Halogeeni syttyy samantien mutta xenonilla menee sekunti tai pari ennenkuin se valaisee kunnolla.
Viimeksi muokannut Juice, 8.8.2007 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 8.8.2007 10:59

Xenon on lähes vastaava kuin nämä tienvarsilla olevat lamput. Jos olette joskus hämärän tullen seuranneet, ne katuvalot syttyvät, mutta eivät valaise täydellä teholla kuin vasta minuuttien päästä.

Eli xenon-pitkät ja halogeeni-lyhyet käytössä niin xenonille on vastaava tilanne, lyhyillä ajaessa kun vaihtaa pitkille, pitkät syttyvät heti mutta himmeinä ja siitä pikkuhiljaa voimistuu, eli jos hetken aikaa olis lyhyet pitempään päällä vaihtohetkellä ei tulisi sitä hyvä valaistus-huono valaistus-valaistus paranee-hyvä valaistus -efektiä vaan hyvä valaistus-hyvä valaistus. Jos nyt autojen valaistus koskaan voi hyvä olla ;) (itselleni on aina riittänyt auton omat lyhyet, harvoin pitkiä tarvinnut)

Ja siis topikin aloittajahan halusikin sammuttaa ne halogeeni-lyhyet mutta hallitusti xenon-pitkille vaihdon yhteydessä.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 9.8.2007 13:17

Jälkiasennussarja (ainakin nää jotka mulla on) täyteen kirkkauteen pääsy vie ensi syttyttämis kerralla n:4-5sek.
Jos ajetaan pitkillä ja vaihdetaan lyhyille lyhyeksi ajaksi (esim. kohtaamis tilanne)
Niin silloin valot syttyvät heti kirkkaina.
Ilmeisesti polttimon lämpötila vaikuttaa asiaan.
Mutta esim. hellan alkuperäis xenon sarja kirkastuu noin sekunnissa. (sisu)

Nyt on sisävaloviivästin hommattu ja kytkentä olis tarkoitus näperrellä ens viikolla
Palaan asiaan, jahka piuhat on kiinni ja testit ajettu.
Vessu

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 15.8.2007 14:25

Nyt on palikat paikallaan.
Laitoin releen ohjaamaan lähivaloreleen maadoitusta, eli pitkät päällä lähivaloreleen vetokäämiltä katoaa maa.
Tähän lähivaloreleen maahan on kytketty sisävaloviivästin.
Hyvin toimii, mutta kyllähän se on 20:sekkaa pitkä aika, ennen kun lyhkäset sammuu.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.8.2007 14:30

Ei muutakuin konkkaa vaihtamaan, sillä sitä aikaa saa muutettua.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.8.2007 20:11

Ja jos sen avaat, niin kannattaa olla varovainen. Itse yritin sisävalokäytössä moista operaatiota ja sain katkaistua sen piirilevyn ja samalla yhden pintaliitosvastuksen.

Putkilo paperiveitsellä pokki ja osat vetämällä toisistaan irti, ei taittamalla.

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 16.8.2007 12:54

Hyvin toimii, mutta kyllähän se on 20:sekkaa pitkä aika, ennen kun lyhkäset sammuu.


Mulla taas on (toisessa projektissa) päinvastainen ongelma, eli sisävaloviivästin tarjoaa vain muutaman sekunnin viivettä, kun itse haluaisin paljon pisemmän. Mistä noita 20 sekunnin sisävaloviiveitä saa ostaa?

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 16.8.2007 14:20

Varaosaliikkeestä kävin.
King 929-74211 valohimmennin.
Paketissa tarra 30:sek.
näyttää viivästys vaihtelevan 20-40:sekunnin välillä.
Joo! häätyy tuota konkka hommaa kahtoa, jahka ehtii.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.8.2007 21:12

Mistä noita 20 sekunnin sisävaloviiveitä saa ostaa?
Ainakin Biltemasta. Tosin kai se viive hieman vaihtelee sen mukaan, kauanko valo on palanut ja paljonko on kuormaa himmentimen takana.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 17.8.2007 9:43

Joo. illalla ensimmäsessä pitkien sytyksessä meni 58:sek, ennen ku lyhyet sammu.
Sitten kohtaamis tilanne vaihdoissa vei 20-25:sek.
Jotain häätyy tehä.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 18.8.2007 13:02

Viivästimessä oli 100(mf) konkka, jonka tilalle vaihdoin 22(mf).
Viive on nyt 5-10sek.
Kiitokset hyvistä vinkeistä :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.8.2007 19:43

Ei taatusti ollut, ehkä 100uF ennemmin ;)

Late
-
Viestit: 249
Liittynyt: 23.7.2003 8:08

ViestiKirjoittaja Late » 18.8.2007 20:51

milli tai mikro... eikai sillä nyt niin väliä ole... ;)

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 18.8.2007 21:46

Mulla ois yks 10Faradin konkka. Sillä luulis jo jonkinlaista viivettä saavan.
Jännitteen kesto tosin oli muistaakseni vain 1,5 tai 1,8 volttia.
Voihan niitä kyllä laittaa kymmenkunta konkaa sarjaan, kapasitanssi siinä tosin sitten laskee.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 20.8.2007 8:54

Ei taatusti ollut, ehkä 100uF ennemmin ;)

Juu (uf) :hän se oli
On vähän hakusissa nää termit.
Hyvä kun SS oikaisi asian :)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 24.8.2007 12:15

Itse olisin ehdottanut konkkaa ja komparaattorikytkentää joilla ohjataan vaikka hilafetin kautta relettä. Konkan tilalle olisi voinut laittaa myös LDR:n ja potikan jolloin saisi tarkasti säädettyä valoisuuden mukaan syttymis- ja sammumisajankohdat.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa