Kuinka viivästyttää lähivalojen sammuminen?
Valvoja: ffp jäsenet
Kuinka viivästyttää lähivalojen sammuminen?
Olen pähkäillyt semmoista asiaa, kun ajetaan kaukovaloilla niin lähellä on niin sanotusti liikaa valoa.
Kauas näkee paremmin, jos sammuttaa lähivalot.
Nyt lähivalot palavat kaukovalojen kanssa yhtä aikaa.
Lähivalojen sammuminen kaukovaloille vaihdettaessa on helppo toteuttaa, MUTTA MUTTA Kaukovaloissa on Xenonit, joten tarviais muutaman sekunnin viiveen tuohon lähivalojen sammumiseen.
Lähi / kaukovalot on releytetty.
Saiskos semmoisesta sisävalon viivästys jutusta jollain konstilla apuja tuohon kytkentään.
Tuon viivästimen toiminta periaatteesta tai sen kytkennästä omaan tarkoitukseensa mulla ei ole mitään hajua.
Ei tuo viivästin montakaan euroo maksa, mutta eipä viittis ostaa ellei sitä voi hyödyntää.
Tässä olis vähän ajatus pähkinää :)
Kauas näkee paremmin, jos sammuttaa lähivalot.
Nyt lähivalot palavat kaukovalojen kanssa yhtä aikaa.
Lähivalojen sammuminen kaukovaloille vaihdettaessa on helppo toteuttaa, MUTTA MUTTA Kaukovaloissa on Xenonit, joten tarviais muutaman sekunnin viiveen tuohon lähivalojen sammumiseen.
Lähi / kaukovalot on releytetty.
Saiskos semmoisesta sisävalon viivästys jutusta jollain konstilla apuja tuohon kytkentään.
Tuon viivästimen toiminta periaatteesta tai sen kytkennästä omaan tarkoitukseensa mulla ei ole mitään hajua.
Ei tuo viivästin montakaan euroo maksa, mutta eipä viittis ostaa ellei sitä voi hyödyntää.
Tässä olis vähän ajatus pähkinää :)
Konkka ja transistori ohjaamaan relettä tai sitten 555-ajastinpiirillä säädettävä viive. Hakemaan googlella vaikka "delay circuit".
Esimerkiksi tuossa: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#20
Tai sitten joku anturi tunnistamaan, koska xenonit palavat tuo tieto sammuttaisi lähivalot. Olisi viive aina oikea.
Sisävaloviivästimen viive taitaa olla hieman liian pitkä, noin 20sek yleensä.
Esimerkiksi tuossa: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#20
Tai sitten joku anturi tunnistamaan, koska xenonit palavat tuo tieto sammuttaisi lähivalot. Olisi viive aina oikea.
Sisävaloviivästimen viive taitaa olla hieman liian pitkä, noin 20sek yleensä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Konkka ja transistori ohjaamaan relettä tai sitten 555-ajastinpiirillä säädettävä viive. Hakemaan googlella vaikka "delay circuit".
Esimerkiksi tuossa: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#20
Tai sitten joku anturi tunnistamaan, koska xenonit palavat tuo tieto sammuttaisi lähivalot. Olisi viive aina oikea.
helppoa sille ken ymmärtää itellä menee ohi.
Ei tuo viive haitaksi ole
Transistori ja konkka Minkähänlaiset ja miten? huh huh.
olisko helepompi tuolla sisävaloviivästimellä.
Esimerkiksi tuossa: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#20
Tai sitten joku anturi tunnistamaan, koska xenonit palavat tuo tieto sammuttaisi lähivalot. Olisi viive aina oikea.
helppoa sille ken ymmärtää itellä menee ohi.
Sisävaloviivästimen viive taitaa olla hieman liian pitkä, noin 20sek yleensä.
Ei tuo viive haitaksi ole
Transistori ja konkka Minkähänlaiset ja miten? huh huh.
olisko helepompi tuolla sisävaloviivästimellä.
Viimeksi muokannut helix, 4.8.2007 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sisävaloviivästimenkin kanssa saa hieman askarrella, sen perään vaan rele. Tosin normaalisti viivästin kytketään ovikytkimen rinnalle ja sehän ohjaa maapiuhaa. No joo, kaipa se pluspuolellakin toimii samanlailla. Toisin sanoen viivästin valokytkimen (pitkien viiksen) rinnalle ja releytys valoihin.
http://www.crutchfield.com/S-dttT4SoHIVs/tech/kb327.html Releen nastasta 30 piuha lähivaloille ja kuvan Switched Power alkuperäisestä valojohdosta. Mielellään vain toisesta siis ohjaus molemmille. Tosin tällöin molemmat lähivalot ovat enää yhden sulakkeen takana.
Tuo antamani googlen hakusana antaa ensimmäisenä tuloksena vastauksen kysymykseen:Transistori ja konkka Minkähänlaiset ja miten?
http://www.crutchfield.com/S-dttT4SoHIVs/tech/kb327.html Releen nastasta 30 piuha lähivaloille ja kuvan Switched Power alkuperäisestä valojohdosta. Mielellään vain toisesta siis ohjaus molemmille. Tosin tällöin molemmat lähivalot ovat enää yhden sulakkeen takana.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Myönnetään että ehdottamani kytkentä vaatii elektroniikan tuntemusta...
Periaatteena saman voisi kertoa vaikka niin että valoon reagoiva vastus muuttaa jännitteenvertailukytkennän ulostulon tilaa ja koska sillä kytkennällä ei vielä ole virranantokykyä relettä varten niin pitää tehdä vahvistava kytkentä perään.
Ei tuokaan kyllä kovin ymmärrettävää välttämättä ole...
E: Nii ja tuossa pitäis tietää valovastuksesta, transistorista ja releestä tärkeimmät ominaisuudet koska muut komponentit mitoitetaan niiden mukaan.
Periaatteena saman voisi kertoa vaikka niin että valoon reagoiva vastus muuttaa jännitteenvertailukytkennän ulostulon tilaa ja koska sillä kytkennällä ei vielä ole virranantokykyä relettä varten niin pitää tehdä vahvistava kytkentä perään.
Ei tuokaan kyllä kovin ymmärrettävää välttämättä ole...
E: Nii ja tuossa pitäis tietää valovastuksesta, transistorista ja releestä tärkeimmät ominaisuudet koska muut komponentit mitoitetaan niiden mukaan.
Itse samaa joskus mietin, tulin tulokseen että kokeilis vain sopivan konkan löytää ja se suoraan polttimon kantaan. Tosin tarkotuksena itellä oli saada saattovalo, eli kun auton ajaa pihaan nokka ovelle, lyhyet palais vielä 10-20s konkan tyhjentyessä. Tuo viive tosin olis liian pitkä kun pitkille vaihtaa...
Lisäksi iso tyhjentynyt konkka aiheuttaisi lähivalojen sulakkeen palamisen takaisin lyhyille vaihdettaessa. Mutta konkka sen releen ohjausjohdossa, joka ohjaa lähivaloille menevää virtaa saattaisi toimia aiheuttaen vastaavan efektin. Releytetyt valot tietysti vaatii, mutta sehän on muutenkin aina ensimmäinen toimenpide valojen parantelussa?
^En ole laskenut asiaa, mutta kondensaattorin koko (hinta) voi muodostua ongelmaksi kyseisellä kokoonpanolla.
Minä laittaisin jonkin sopivan transistorin ohjaamaan relettä ja kondensaattorilla saturoisin sitä transistoria halutun viipeen ajan. Näin komponentteihin kuluva raha ja fyysinen koko pysyy pienenä. Lisäksi viive on paremmin hallittavissa, kun viipeen pituus ei riipu releen ottaman virran mukaan.
Minä laittaisin jonkin sopivan transistorin ohjaamaan relettä ja kondensaattorilla saturoisin sitä transistoria halutun viipeen ajan. Näin komponentteihin kuluva raha ja fyysinen koko pysyy pienenä. Lisäksi viive on paremmin hallittavissa, kun viipeen pituus ei riipu releen ottaman virran mukaan.
Xenon on lähes vastaava kuin nämä tienvarsilla olevat lamput. Jos olette joskus hämärän tullen seuranneet, ne katuvalot syttyvät, mutta eivät valaise täydellä teholla kuin vasta minuuttien päästä.
Eli xenon-pitkät ja halogeeni-lyhyet käytössä niin xenonille on vastaava tilanne, lyhyillä ajaessa kun vaihtaa pitkille, pitkät syttyvät heti mutta himmeinä ja siitä pikkuhiljaa voimistuu, eli jos hetken aikaa olis lyhyet pitempään päällä vaihtohetkellä ei tulisi sitä hyvä valaistus-huono valaistus-valaistus paranee-hyvä valaistus -efektiä vaan hyvä valaistus-hyvä valaistus. Jos nyt autojen valaistus koskaan voi hyvä olla ;) (itselleni on aina riittänyt auton omat lyhyet, harvoin pitkiä tarvinnut)
Ja siis topikin aloittajahan halusikin sammuttaa ne halogeeni-lyhyet mutta hallitusti xenon-pitkille vaihdon yhteydessä.
Eli xenon-pitkät ja halogeeni-lyhyet käytössä niin xenonille on vastaava tilanne, lyhyillä ajaessa kun vaihtaa pitkille, pitkät syttyvät heti mutta himmeinä ja siitä pikkuhiljaa voimistuu, eli jos hetken aikaa olis lyhyet pitempään päällä vaihtohetkellä ei tulisi sitä hyvä valaistus-huono valaistus-valaistus paranee-hyvä valaistus -efektiä vaan hyvä valaistus-hyvä valaistus. Jos nyt autojen valaistus koskaan voi hyvä olla ;) (itselleni on aina riittänyt auton omat lyhyet, harvoin pitkiä tarvinnut)
Ja siis topikin aloittajahan halusikin sammuttaa ne halogeeni-lyhyet mutta hallitusti xenon-pitkille vaihdon yhteydessä.
Jälkiasennussarja (ainakin nää jotka mulla on) täyteen kirkkauteen pääsy vie ensi syttyttämis kerralla n:4-5sek.
Jos ajetaan pitkillä ja vaihdetaan lyhyille lyhyeksi ajaksi (esim. kohtaamis tilanne)
Niin silloin valot syttyvät heti kirkkaina.
Ilmeisesti polttimon lämpötila vaikuttaa asiaan.
Mutta esim. hellan alkuperäis xenon sarja kirkastuu noin sekunnissa. (sisu)
Nyt on sisävaloviivästin hommattu ja kytkentä olis tarkoitus näperrellä ens viikolla
Palaan asiaan, jahka piuhat on kiinni ja testit ajettu.
Vessu
Jos ajetaan pitkillä ja vaihdetaan lyhyille lyhyeksi ajaksi (esim. kohtaamis tilanne)
Niin silloin valot syttyvät heti kirkkaina.
Ilmeisesti polttimon lämpötila vaikuttaa asiaan.
Mutta esim. hellan alkuperäis xenon sarja kirkastuu noin sekunnissa. (sisu)
Nyt on sisävaloviivästin hommattu ja kytkentä olis tarkoitus näperrellä ens viikolla
Palaan asiaan, jahka piuhat on kiinni ja testit ajettu.
Vessu
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa