Kokemuksia Skoda Octavia TDI RS

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Aake
-
Viestit: 28
Liittynyt: 3.10.2005 21:58

Kokemuksia Skoda Octavia TDI RS

ViestiKirjoittaja Aake » 25.7.2007 13:11

Moro.

Haluaisin tietoa kokemuksista nimenomaan tuosta moottorista, joka on ohjelmalla 170 hevosta. Sama mottihan tuo pitkälti varmaan on kuin muissakin 2.0 TDI kulkineissa. Rs Octaviasta noin ylipäätään on jo jotain tietoa, joten lähinnä moottorin/voimansiirron hyviä/huonoja puolia kaipasin. Onko nykimisiä ym. Polttoaineen kulutus ym..

Omistajien kokemukset olisivat todella toivottuja, koska ovat tutkineet asiaa pidemmän kaavan mukaan, eikä vai koe ajolla verranneet muihin.

Kiitän jo etukäteen mahdollisista vastauksista.

-Aake

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 25.7.2007 13:25

Noissa oleva partikkeli suodatin ainakin rajoittaa piristys toimenpiteitä ikävästi.
Viriohjelmia ei vielä ole kovinkaan runsaasti tarjolla, koska ovat keksineet laittaa autoon siemens moottoriohjain laitteen.

Duke
-
Viestit: 433
Liittynyt: 28.7.2003 0:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 25.7.2007 13:31

Kävin viime viikolla testaan tollasta RS Octaviaa tuosta yhestä liikkeestä ja äkkiseltään kyllä tuntui kone juurikin samalta kuin lastutettu normi 2.0Tdi. Eli pirtsakka vehje =D

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 25.7.2007 13:57

Turbo on edelleen pieni tehoihin nähden, mutta viriosaa löytyy :).

Hasty
-
Viestit: 317
Liittynyt: 18.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja Hasty » 25.7.2007 23:24

Kerro ihmeessä tietos, mitä tolle kannattais tehdä. Pari tuhatta kilometriä sisäänajoa takana ja ihan mukavasti vääntää ja toimii, mutta tosiaan pikkasen jotain puuttuu, vaikkei täysiä vetoja olekkaan viel koitettu.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 26.7.2007 0:07

Joku saisi ensin mitata pakosarjan paineen ja pakoputken vastapaineen lastutetusta ja vakiosta autosta, ja vielä DPF:n ollessa tyhjä ja täysi.
Tuloksista voisi päätellä onko viriahtimesta hyötyä. Vakioahdin on jo pöydällä ja sopivaa osaakin siihen.

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 27.7.2007 9:35

Softaakin tuommoiseen jo Karalalta löytyy.
Siemensin laatikko oli sitten kuulemma pikkasen hankalampi tapaus.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 28.7.2007 7:44

Moro!

Kuukauden päivät RS TDI:llä ajaneena voin kertoa jotakin. Ensinnäkin moottori ei ole mitään perua perusoctavian BKD moottoriin, vaan Räsän moottorissa on piezo sähköisesti ohjatut suuttimet. Tosiaan tuo DPF rajoittaa jonkin verran virittelyä, näin minulle on kerrottu. Karalalta saa ohjelmaa tuohon ja kuulin myös kommenttia että ko ohjelmalla vetää aika kivasti. Mulle kyllä riittää ihan vakionakin olevat 125kW ja 350Nm, ainakin toistaiseksi... Lastulla saa 147/420 lukemat. Aika herkku tuolla on päästellä motarilla, ohi pääsee vaivattomasti ja sakotkin saa helposti. Moottoria on moitittu jossakin yhteydessä siitä että tehopotku on liian kova mutta minua tuo ei haittaa. Autossa kuuluu olla luonnetta. Kulutus on sekalaisessa ajossa 6-6,5 l/100km, että aivan taloudellisimmasta kulkineesta ei ole kysymys. Matka-ajossa oikein maltillisella kaasunkäytöllä pääsee viiteen litraan sadalla. Vikoja ei vielä ole ilmaantunut. Tuleva talvi näyttää miten tuo toimii Suomen talvessa. Kun olin autoa ostamassa, Octavia RS TDI valikoitui joukosta hinta/laatu- sekä varusteominaisuuksiensa vuoksi. Audi A4 2.0 TDI sport edition oli myös listalla mutta lopulta skoda vei voiton eikä harmita yhtään.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 28.7.2007 12:28

Ei kai RS:n moottori muuten eroa BKD:sta kuin suuttimien ja turbon osalta?

Kulutusta nostaa juuri tuo DPF, se aiheuttaa vastapainetta ja sitten se pitää vielä aika ajoin polttaa myöhäisellä ruiskutuksella puhtaaksi.

Mutta varmaan tosiaan mukava laite jo vakiona.

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 28.7.2007 23:29

Tammikuun alusta saakka ajeltu ja varsin tyytyväinen kyllä autoon.
Mitä tuohon moottoriin tulee niin itse on eniten häirinnyt alaväännön puute,kakkosvaihteella ajaessa hiljaa auto sammuu todella helposti.
Kulkupuoleen olen muuten tyytyväinen,varsinkin maantienopeudessa riittää kyllä potentiaalia. Ensi viikolla on jad:lle aika joten katsotaan miltä sitten tuntuu..

Kyllähän noita lastuja jo noihin saa karalan lisäksi, mtm,voimaa.com,oettinger,wetterauer,steinbauer,upsolute jne.
Kuulin myös että bsr:ltä olisi tulossa softa tuohon millä saadaan 230hv(?)

Kulutus on ollut pienimmillään noin 4,5l,normaalissa matka-ajossa ollaan siinä 6-6,5l tienoilla.Itse ajan paljon kaupungissa ja siellä kulutus vaihtelee 7-8l tienoilla.

sik: itsellä oli myös listalla tuo a4 sport edition mutta päivääkään en ole katunut skodan valintaa.Octavia voitti selkeesti varustelullaan ja ominaisuuksillaan (mm. isompi kontti) ja ennen kaikkea hinnalla.Audin hinta olisi ollut alkanut 5:lla koska eihän audia voi ostaa muuta kuin quattrona ja sitten olisi hintaa kertynyt.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 29.7.2007 7:26

^Totta että moottori hieman hengetön alle 1700 kierroksilla ja varsinkin kylmänä tumppaa sammuksiin tosi herkästi. Risteyksistä kannattaa siis lähteä liikkeelle ykkösvaihteella ihan suosiolla. Lyhyestä vetoalueesta ja välityssuhteesta johtuen 0-100 km/h kiihtyvyys ei ole häävi, mutta ohituskiihtyvyys 4. , 5. ja myös 6. vaihteella on vakuuttavaa, kunhan vain kierroksia on yli 1700. En voi ymmärtää konsernin politiikkaa olla laittamatta DSG-vaihteistoa RS:ään, moottorin ominaisuudet vaativat sitä.

Keski-Euroopassa ovat saaneet noita moottoreita kuulema hajalle öljypumppuvian takia. En tiedä yksityiskohtia sen tarkemmin, mutta sama vika on esiintynyt myös volkkarissa ja audissa. Suomessa ovat joutuneet vaihtamaan muutamia hehkureleitä. Molemmat kuuluvat luonnollisesti takuun piiriin.

m.kurtti
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 5.12.2006 17:09

ViestiKirjoittaja m.kurtti » 30.7.2007 10:22

Meiltä saa vag 2.0tdi 170 heppasiin ohjelman suoraan obd portin kautta.
Tuossa vähän aikaa takas päin ei mennyt kuin bdm-laitteella softa sisään.

www.emjpower.fi

Aake
-
Viestit: 28
Liittynyt: 3.10.2005 21:58

ViestiKirjoittaja Aake » 30.7.2007 10:44

No nythän on tullu aika hyvin noita vastauksia. Oon itekin saanu selville ton, et toi ei vedä alhaalta kovinkaan hyvin, vaikka olis kyllä dieselille ihan suotavaa. Kulutuskin yllätti. Alkaa kallistua bensakoneeseen! Kiitos mielenkiinnosta!

-Aake

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 30.7.2007 12:38

Aake: Millä tapaa kulutus yllätti? Mun mielestä noi lukemat on varsin ok tuon kokoiselle/tehoiselle autolla.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 30.7.2007 13:03

Ei ymmärrä...? Eihän teho tule ikinä tyhjästä. Jos jostakin löydät taloudellisemman samantehoisen dieselin niin tuo se mulle. Toyota, BMW tai Honda, kaikki vie vähintään saman tai enemmän. Tehdas ilmoittaa diesel RS:lle yhdistetyksi kulutukseksi 5,8, bensa RS:lle 7,8 l/100km. Itse en miettisi hetkeäkään. Kannattaa käydä koeajamassa niin saat oman käsityksen kamppeesta. Alaväännön heikkous on myös ominaisuus kaikissa alle kolmelitraisissa nykydieseleissä.

Aake
-
Viestit: 28
Liittynyt: 3.10.2005 21:58

ViestiKirjoittaja Aake » 30.7.2007 17:09

Kyllä se hieman yllätti. Ja loppujen lopuksi eihän tuo nyt mielestäni ole kuitenkaan niin tehokas, että kulutuksen ymmärtäisi sen enempää sulattelematta. Juuri kävin tuossa viimeviikolla koeajamassa erästä Saksalaista isompaa diesel farmaria, jonka teho- ja vääntölukemat olivat lähes samat. Alavääntöä oli reilusti, huipussaan jo 1700 kierroksen kohalla, mikä oli mielestäni sellainen diesel, kuin pitäisi. Tilavuudeltaan 2 litraa. Auto ei muuten kuitenkaan ollut ihan mieleinen. Ja niin, koeajokulutus 150km perusteella oli alhaisempi, painottaen sanaa koeajo, jolloin suorituskykyä tulee kokeiltua vähän herkemmin kuin muuten.

-Aake

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 30.7.2007 21:27

Justjust..

Toi kulutus riippuu niin paljon siitä ajotavasta, että vähän vaikea mennä mitään sanomaan mutta niin kuin itse totesin aikasemmin niin olen päässyt 4.5l /100km kulutukseen skodalla parhaillaan.Sillon ajettiin todella rauhassa :) Se ei vissiin järin paljoa ole ? Enkä kyllä ihan heti usko että bmw:llä(?) tai jollain muulla pääse mihkään kovin pieniin kulutuksiin.Varmaan tarvis pyhällä hengellä mennä vai kuin pienellä pitäis päästä?Tohon 6l/100km mitä skodalla ajaa saa päästellä jo moottoritietä ihan 120-140kmh.

JMP
-
Viestit: 214
Liittynyt: 24.7.2003 18:48

ViestiKirjoittaja JMP » 30.7.2007 22:24

Tässä on yks mielenkiintoinen testi ja vähän vertailevaa dataa eri autojen välille, mm testikulutukset. Tästä porukasta ykkösbemu uudella 177hp 120d versiollaan oli taloudellisin ja samalla nopein kiihtymään.

Niin skodaa tästä ei löydy, mutta lähes kaikki muut VAG variantit kys motille.

Testi Leon FR TDI 170, Auris 2.2 D4D ja Golf GT TDI.

http://motor.terra.es/pruebas-coches/c_nuestros.cfm?id=MOT37242

Testi A3 TDI 170, 120d, C30 D5.

http://motor.terra.es/pruebas-coches/c_nuestros.cfm?id=MOT37278

Ei näytä 320d:kään hirveesti löpöä vievän:

http://motor.terra.es/pruebas-coches/c_nuestros.cfm?id=MOT37095

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 30.7.2007 22:45

Aika paljon näyttää olevan "saman" moottorin kulutuksissa eroja...
Omasta mielestä kun se on kiinni kaikkein eniten omasta itsestä se kulutus.

JMP
-
Viestit: 214
Liittynyt: 24.7.2003 18:48

ViestiKirjoittaja JMP » 30.7.2007 22:54

Niin siinähän on manuaali, DSG-tomaatti ja quattro. Että eihän ne ihan samoja autoja ole.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 30.7.2007 23:20

Ei kai RS:n moottori muuten eroa BKD:sta kuin suuttimien ja turbon osalta?


Myös ainakin männät erilaiset.

Aake
-
Viestit: 28
Liittynyt: 3.10.2005 21:58

ViestiKirjoittaja Aake » 31.7.2007 7:57

Kulutuksesta on varmaan ihan yhtä monta mielipidettä, kuin on tulkitsijoitakin. Jos keskikulutus pysyy 6 litran tienoilla, on se hyväksyttävää. Esiin nousee vaan bensan ja dieselin välinen rahallinen kannattavuus, jos sen nimenomaan ajattelee pelkästään rahallisena hyötynä. Kilometrit saisi kyllä nykyiseltään kasvaa vuositasolla, jotta tuo olisi kannattavaa, kun kuitenkaan kommenteista tulkiten koneessa ei muuten mitään niin mullistavaa ole, että se olisi pakko saada.

-Aake

4vant
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.7.2007 17:51

ViestiKirjoittaja 4vant » 31.7.2007 9:05

Edm. aakolmosessa lisäksi DPF lisää taas tipan kulutukseen.

Mutuna sanoisin, että quattro tuo (aanelosen) kulutukseen ehkä 7-8 dl/100 km ja DPF pari desiä. DPF:n kulutuslisän huomaa siitä, että toisinaan kulutuslukema nousee joksikin aikaa melko korkeaksi. Ilmeisesti putsaa tälllöin pönttöä.

Kulutuslukemista sen verran, että maksan mielelläni 1 eur/100 km nelivedosta, lisäpotkusta ja savuttomuudesta. Meitä on toki moneen junaan.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 31.7.2007 10:53

Nelivedeon lisähinta on ~4000€ 125kw mallissa ja tuota mallia ei löydy listalta muutenkaan ilman hiukkas suodatinta, 170hp mallia saa ilman nelivetoa.

Euro taitaa tulla jo kulutuksen muodossa lisää?

Joillain saattaa päätökseen vaikuttaa myös 7500€ hintaero ja kaikki eivät ole valmiita kantamaan Skoda miehen vahvaa statusta =)

sik: tule täältä noutamaan, hintakin on kohdallaan. mulla on parin vuoden keskikulutus ~4.5L ja 190hp.

4vant
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.7.2007 17:51

ViestiKirjoittaja 4vant » 31.7.2007 11:36

Keskustelu liittyi kulutukseen ja edellä esitetyn testin päivittelyyn, joten herneet pois nenästä. A4 2.0TDI 125 kW nelkku kuluttaa prosareiden mukaan tasan litran enemmän kuin etuveto (yhd. 5,8l/100). Kummassakin DPF.

Se mikä on mielestäni outoa on, että 85kW 1.9TDI etuveto (DPF) 103 kW 2.0TDI etuveto ilman DPF:ää kuluttavat saman (5.8 l/100), eli sen puolesta 125 kW ei olisikaan hirveä syöppö.

TDI lätkä perässä ei välttämättä tarkoita <5l/100 kulutuksia. Tämä tuntuu monelta unohtuvan. Lastutettu 103 kw 2.0tdi etuveto ilman dpf:ää maltillisella rengastuksella, niin mennään jo lähelle toivottuja kulutuksia.

Skodaa vastaan ei minulla mitään ole (pl. pikkuiset jurppimiset xenoneiden hajavalosta).

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 31.7.2007 21:27

Tyhmä kymysys tähän väliin: Miten elektroniikka haistelee hiukkasloukun toimintaa, ts mitä arvoa mittaa ja missä tilanteessa tekee "tyhjennyspolton"? Entä jos pönttöä ei ole, miten sitten tarina jatkuu?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 31.7.2007 22:12

.
Tyhmä vastaus tähän väliin. ;-)
Ne on taas mun spesiaalijuttuja.


Paineanturi haistelee paine-eroa suodattimen etu- ja takapäässä.
Kun paine-eroa on tarpeeksi, on suodatin "täyttynyt" ja poltto aloitetaan.
Karstoja sitten poltellaan niin kauan, että paine-ero laskee riittävän pieneksi.

Helpommillaan poisto onnistuu aukaisemalla liiat haitat sieltä torvesta kuuseen.
Loukku ei täyty enää ikinä -> polttoakaan ei tarvi.

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 31.7.2007 22:32

Jos vielä bensa ja diesel moottoreiden kulutuksia mietitään, niin polkemalla dieselin kulutuskasvu on huomattavasti pienempää kuin bensamallilla.

Joskus Tuulilasi testasi jollakin moottoriradalla Leonia sekä 180hv 1.8T bensakoneella että 150hv TDI:llä. Bensavehje oli tuossa testissä muistaakseni luokkaa 0.2s nopeampi ratakierroksella, kun taas rata-ajon kulutuksissa oli sitten huomattavampi ero. Dieseli vei luokkaa 15l/100km ja bensalla vastaava lukema oli muutaman litran yli 30l/100km. Nämä siis rata-ajosta. En muista tarkkoja lukemia, joku voipi tarkat lukemat ilmoittaa jos kyseisen lehden omistaa.

Virallinen yhdistetty kulutushan noille on 1.8 10VT TS:lle 8.6l/100km ja TDI 150 TS:lle 5.3l/100km.

Eli kulutuksen lisäys raskaalla jalalla ajaessa tuon perusteella on suhteellisesti suurempaa bensavehkeellä. Itsellä on samansuuntaisia kokemuksia. Tilanne tulee muuten esille myös vaikkapa raskasta peräkärryä vedettäessä.

Itse molempia RS versioita kokeilleena valitsisin ehdottamasti dieselin, mutta mielipideasioitahan nämä on. :)

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 31.7.2007 23:23

Jatketaan tyhmiä kysymyksiä; mikä hiukkasloukullisen auton virittämisestä tekee sitten hankalampaa, mikäli filtteri on ohitettavissa perinteisesti rautakangella ilman jälki probleemia merkkivalojen muodossa?

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 31.7.2007 23:28

Itse olen huomannut tuon, että Dieselissä ei vaikuta tuo polettaminen niin paljoa. 4.9l itselläni keskikulutus ollut nyt maantiellä 20km työmatkalla. Poletettua tulee aika paljon ja ohiteltuakin aina välillä. Alussa kun auton hommasin ensimmäisellä tankilla kulutus oli lähemmäö 6, mutta silloin tulikin poletettua jo enemmän ja evry on saattanut jonkinverran laskea kulutusta ja muutenkin oppinut ajamaan "oikeammin" Dieselillä. Entisessä 1.3 ruisku Corollassa ajotavallani kulutus oli lähemmäs 7.8l/100km

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 1.8.2007 0:53

Minä taas huomasin kulutusmittaria seuraamalla että yksikin hieman reilumpi ohitus 4-5 auton letkan ohi voi nostaa 60km työmatkani kulutusta jopa pari desiä.
Motari nostaa heti litralla verrattuna 80-100km/h pikkutien käyttämiseen.

Hetkelliset kiihdyttelyt liikennevaloista tms en ole huomannut nostavan kulutusta, joskin minulla on suurimmaksi osaksi ajot maantietä.

Joskus ajelin oikeaa kaistaa kehillä enkä ohittanut pikkutiellä rekkoja jne niin pääsin ihan nelosen tuntumaan, mutta en ikinä alle.
Se homma jäi kahteen tankilliseen kun ei antanut luonto periksi =(

Kulutusmittarin kanssa on hyvä hioa ajotapaa.

4vant
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.7.2007 17:51

ViestiKirjoittaja 4vant » 1.8.2007 8:10

Paineanturi haistelee paine-eroa suodattimen etu- ja takapäässä.
Kun paine-eroa on tarpeeksi, on suodatin "täyttynyt" ja poltto aloitetaan.
Karstoja sitten poltellaan niin kauan, että paine-ero laskee riittävän pieneksi.
Tuossa on ilmeisesti vielä jokin kriittinen raja, kun pöntön täyttymiselle on mittaristossa oikein merkkivalokin. Tämä merkkivalo ei minulla ole vielä kertaakaan syttynyt, vaikka arvatenkin pöntön puhdistuskäyttö toisinaan tapahtuukin. Ohjekirjassa on, että jos valo syttyy niin pitäisi ajaa moottoritietä jonkinmatkaa (tjsp.)

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 1.8.2007 13:46

Jos on tarpeeksi maantieajoa yli 60km/h ja kierrokset: 1800-2500 rpm, niin puhdistuu itsestään.

Valo syttyy, jos ajelee vain pääsääntöisesti kaupungissa ja silloin vaati puhdistuksen yllä mainituin keinoin.

E. kierrokset editoitu oikeaksi.
Viimeksi muokannut Numppa, 1.8.2007 14:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 1.8.2007 14:08

Tuolla ylempänä oli puhuttu bemun uusimmasta kaksilitraisesta, joka vaikuttaa aika onnistuneelta. Pitäis käydä koeajolla kun semmonen tulee Pohjois-Savon alueella tarjolle.

Paljonkohan 18" vanteet nostavat kulutusta? Itellä ko. rengastuksella RS TDI:n parin viimesen tankillisen keskikulutus on ollut 6,3l/100km. Lisäksi ilmastointia tulee pidettyä päällä koko ajan. Mun mielestä noilla tehtaan ilmoittamilla kulutuslukemilla voi pyyhkiä /ceen, sen verran kaukana ne on todellisesta.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 1.8.2007 19:03

.
Mitäs vaikeaa "hiukkasmallin" virittämisessä on ?
Onkos rautakanget loppu.
Täällä, kehitysalueella niitä vielä on. ;-)

Olisko vaikeutena pikemminkin uusimmat boxit.
Kartat jos on vielä vähän kateissa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 1.8.2007 19:22

"Hiukkas" malliin ei voi pitkäaikaiskäyttöä ajatellen toteuttaa iloista "voima" savutusta.
Eli joutuu "tyytymään" optimoituun polttoaine suhteeseen.
Mutta hyvinhän tuo uudelleen ohjelmoituna sysää, siis tuo TDi RS.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 1.8.2007 19:23

Joku saisi ensin mitata pakosarjan paineen ja pakoputken vastapaineen lastutetusta ja vakiosta autosta, ja vielä DPF:n ollessa tyhjä ja täysi.
Tuloksista voisi päätellä onko viriahtimesta hyötyä.


Kulutusta nostaa juuri tuo DPF, se aiheuttaa vastapainetta ja sitten se pitää vielä aika ajoin polttaa myöhäisellä ruiskutuksella puhtaaksi.


Eikös tullu noista tdifreakin postauksista selväksi, miten partikkelisuodin vaikeuttaa operaatiota. Filtteri hukkaa tehoja jo pelkällä lastulla isommilla vaihteilla vedettäessä, kun voimasavua alkaa tulla putken täydeltä.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 1.8.2007 21:33

.
Mitenkäs paljon se hiukkassuodatin sitten vie niitä tehoja ?
Verrattuna "tavan" malliin.
Onkos niissä jotain eroja.

Vai onko niin, että:

Moottorit on samat.
Suuttimet on samat.
Ahtimet on samat.
Imusarjat, pakosarjat.......


...............tehot on samat.

Taisi friikki tarkoittaa vähän eri juttua tuossa ostauksessaan.
Se kun on aina vähän omissa maailmoissaan....

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 1.8.2007 21:47

170hp mallia ei taida ilman hiukkas suodatinta saadakkaan, 140hp malleja saa ainakin schodillacissa ilman hiukkas suodatinta. Tehoksi ilmoitetaan sama, mutta kulutus on isompi. se on hyvin todennälöisesti sama kone, hieman eri ohjelmalla ja eri downpipellä?

Onkohan 170hp vs 140hp ohjausta, turboa ja suuttimia lukuunottamatta sama, vai olisiko 170hp mallissa vahvempi pumppu tekemässä painetta?
Joku mainitsi aiemmin männistä..
Olisko jollain ETKA niin vois vertailla koneita?

Käsittääkseni toimiva hiukkas suodatin ei kovin paljon rajoita harrastuksia.. niin kauan kunnes se on sulannut yhdeksi limpuksi voimasavun ansiosta ja tukkii pahasti virtauksia pakoputkistossa =)

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 2.8.2007 14:06

Tämmönen löytyi netin syövereistä:
http://www.volkswagen-kinderleicht.de/t ... el-filter/
www.eere.energy.gov/vehiclesandfuels/pd ... filter.pdf -
Jotain toimintaperiaatteesta, ei vaan tuo saksa taivu meikäläisellä kovin hyvin. Joku joka ymmärtää voi suomentaa.
Varmaan jossakin vaiheessa tulee myyntiin "racedpf" =)

Edit: Lisätty toinen linkki.
Pittää kysyä josko "VAG-piireissä" olis ihan viimekäden tietoa asiasta.
Viimeksi muokannut sik, 2.8.2007 14:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 2.8.2007 14:10

Babelfish käännös:
The chimney sweep

With the burn in the Diesel engine soot develops. And thus that our air dirty, he is already not disposed in the car.

With vehicles, which drive with gasoline, the catalyst provides for fresh air. Vehicles, which are operated with Diesel fuel, need the Diesel particle filter for the emission control.



The newer vehicle models are already very pollution free. Here always poisonous materials develop nevertheless, because also the Diesel is propelled by burn. Thus develops soot, which is bad for the health.



With you at home also someone worries about soot: the chimney sweep. It ensures regularly for the fact that the air, which comes with you from the chimney is clean. And thereby often become black Peter.



Also with the car it needs a kind chimney sweep. This work takes over there the Diesel particle filter. It catches the small soot particles or also soot particles. And it converts these particles directly into carbon dioxide. That is a gas, which is contained in air also. It is thus completely harmless.


Juu, todellista tankeroa :D

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 4.8.2007 19:16

AutoBild nro.15/06 s.45 paljastaa DPF-lastutuksen saloja hieman.
Lyhyesti; Vakiomoottoriin ahdetaan ilmaa niin paljon että sitä riittää vielä sylinterissä tapahtuvan palamisen jälkeen partikkelisuotimen puhdistukseen. Vakiokokoonpanossa ahtimen lämpötila on n.820 C astetta. Toimittajat olivat testanneet useita Saksassa myytäviä viritysohjelmia ja yhtä lukuunottamatta kaikki nostaa ahtimen lämpötilan yli 900 C asteen. Pointti on se että uusi ohjelma optimoi koneeseen syötettävän ilma-polttoaine suhteen parhaan tehon kannalta, mutta ei huomioi lainkaan että partikkelisuodin tarvitsee myös toimiakseen ilmaa. Kun kaikki ilma on käytetty polttoaineen polttamiseen, sitä ei riitä filtterille nokipartikkeleiden polttamiseen. Ja toiseksi, kun sylinteriin syötetään enemmän soppaa, myös nokea tulee enemmän ja filtteri tukkeutuu nopeammin. Tämä yhdistettynä korkeaan lämpötilaan aiheuttaa filtterin keraamisen kennon sulamisen ja todennäköisesti ahdinvaurion.

Ymmärsikö kukaan? Käsi ylös.

Jacques
-
Viestit: 93
Liittynyt: 29.9.2005 13:14

ViestiKirjoittaja Jacques » 21.8.2007 11:50

Toi Autobildin spekulointi pikkusen ontuu. Siis mitä väliä vaikka softa optimoi täyskaasulla sen ilma-polttoaine suhteen tehon kannalta. Kunhan sit osakaasulla on jätetty säädöt DPF-ystävälliseks.

Saksassa enemmän väliä toki jos motarilla painetaan pitkään kaasu pohjassa...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 21.8.2007 14:37

Ei se köntiksi palanut limppu enää hengitä kunnolla, vai oliko tarkoitus ettei ajettaisi enää lastutuksen jälkeen täydellä kaasulla?

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 21.8.2007 15:30

=) eiköhän siinä käy niin että kun saa lisää tehoa niin tulee kaasujalasta sellanen puujalka mikä on kokoajan suorana vaan..ainakin aluksi...heh!

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 6.10.2007 0:23

Onkos kukaan jo lastuttanut kulkineensa? Kiinnostais ihan konkreettinen fakta aiheesta. Onko 68Corvetella tai TDIfreakillä mitään uutta tietoa? Karalan ohjelmasta kokemusta?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 7.10.2007 11:42

Useamman olen tehnyt Karalan ohjelmalla. Yhtä jouduttiin hieromaan kun vääntö karkaili liian ylös. Eli hienosti toimii Karalan ohjelma.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 8.10.2007 2:12

Tämmönen löyty:
http://www.youtube.com/watch?v=9MXNouEE ... urbo%20kkk
Modet voi poistaa jos häiritsee, liittyy kumminkin aiheeseen.
Ettei olis lastutettu, sekkarilla mitattuna n. 7,5s 0-100.

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 8.10.2007 16:54

^ Ei se oo lastutettu... kai.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 8.10.2007 20:40

Mitä olet JAD saanut Räsästä voimaa?
Onko toi VC ahdin isommalla pakosiivellä tms. vai onko se ihan sama kuin VB?
Kuvittelisin että VB kokoluokan ahtimella ja tehokkailla suuttimilla voi päästä maksimissaan johonkin 220hp maastoon, mutta hiukkas suodatin rajoittaa jonkin verran ruiskutusaikaa, eli reilu 200hp?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 9.10.2007 16:29

Mekaanisesti täysin vakioita. 190-200hp 410-420Nm Olisi aikalähellä totuutta. Vääntöä saisi enemmänkin vakiokokoonpanolla "raudan" puolesta, mutta ohjainlaite leikkaa vääntöä jos se menee yli 440Nm. Muutamassa yksilössä kävi näin.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 9.10.2007 17:31

Toimiiko tuo piezo tekniikka paremmin alavääntöä ajatellen kuin perinteinen pumppusuutin?
Onko tietoa ovatko suuttimet molemmissa samankokoisilla reijillä?

Käytännössä siis maksimtehoa jää 140hp ja 170hp välille lastutettuna 10-20hp?
onko 170hp koneessa nätimmän näköinen käyrä tms?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 10.10.2007 16:03

Noita käyriä pitäisi kysellä professori Karalalta itseltään.
Ei ole tietoa suuttimien reijistä.

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 18.10.2007 22:07

Poistettu.
Viimeksi muokannut tanttu, 24.10.2007 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 20.10.2007 14:13

^Onko muita muutoksia kuin uudelleenohjelmointi? Alkaa kaipaamaan nelivetoa noilla lukemilla... Paljon vaikuttaa polttoaineenkulutukseen? Tuolla jo aiemmin mainitussa Autobildin jutussa oli tutkittu myös kulutusta joka nousi kyllä reippaanlaisesti.

Cosmo
-
Viestit: 91
Liittynyt: 21.11.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Cosmo » 12.1.2008 23:41

Ilmeisesti alavääntö ei parannu noilla chippauksilla lainkaan? Siis tuossa 2.0TDI 125kw.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 13.1.2008 14:20

Muutaman kymppitonnin ajon jälkeen tuo alavääntö alkaa olla aika kohdallaan. Liikkeellelähdöt onnistuu tyhjäkäynnillä jopa kakkosvaihteella. Tosin tehopotku tuntuu edelleen yhtä rajulta. Luulisin että uudessa koneessa tuo alaväännön puute korostuu. Muutaman kymppitonnin ajon jälkeen moottori ns. hioutunut. Joku "asiantuntija" voisi kertoa muuttuuko ahtimen toiminta jotenkin herkemmäksi. Tuossahan on kuulalaakeroitu 1749VC ahdin. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna näin voisi olla. Polttoaineenkulutus on asettunut 5,5l/100:lla.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 13.1.2008 15:23

VC ei ole kuulalaakeroitu ahdin niin kuin ei muutkaan VAG vnt-ahtimet. Ehkä koneen sisäiset kitkat tai jokin ohjelmallinen sopeutuminen vaikuttaa siihen että kone ainakin tuntuu paremmin vääntävältä jonkin verran ajettuna kuin uutena. Ahdin siihen ei ainakaan vaikuta.

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 14.1.2008 17:40

alavääntö tosiaan on olematon. Heitinkin ekana kommenttina parin päivän jälkeen, että onko autosta unohtunut vauhtipyörä vallan :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa