golf mk2 1,3 "viritys"

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

golf mk2 1,3 "viritys"

ViestiKirjoittaja marko_89 » 25.12.2006 15:58

elikkä ois tarkoitus vähän virittää 1,3 konetta lähinnä harjoituksen vuoksi ja sempä takia tarvisinkin vinekkejä helppoon ja halvahkoon virittämiseen elikkä neuvoja kaivattaisiin esim siihen mitkä kaasarit käy suoraan ja tuovat tehoja lisää, mikä pakosarja käysuoraan ja tuo tehoo,auttaako 2-2,5" putkisto tehoihin, ilmanpuhdistimen kopasta olevan suodattimen poisto ja vaihto vapaa virtaukseen mitään. vinkkejä saa laitta ihan reilusti(myös osia saa tarjota privana)

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 25.12.2006 16:24

No ruiskun asentaminen on melkein järkevintä, sitten kun kyseessä on läpivirtaava kone missä pakosarja edessä, niin laittaa siihen jonkun turbo unon ihi:n pyörimään harjoituksen vuoksi, helppo säätää letkuja ja putkia kun kaikki on siinä edessä esillä eikä koneen ja tulipellin välissä piilossa.
Mulla oli MH koneessa aikoinaan virinokka, niin erittäin tarkalla persdynolla mitattuna 5hv enemmän tehoa kuin vakiossa ja huippunopeutta 10km/h lisää, bensan kulutusta 3l/100km enemmän. Kierroksia kyseinen vekotin otti 8000 joten niitä piisasi.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 25.12.2006 16:47

Parhaiten saat tietoa kun haet kirjastosta muutaman opuksen.

Virittäjän käsikirjat nelitahtomoottorit sekä polttoainelaitteet.
Nelitahtimoottorin virittäminen ja säätäminen. Kaikki nämä löytyy myös www.alfamer.fi kirjakaupasta.

Sitten kirjastoista tai kirjakaupoista voi myös yrittää metsästää AMK:n auto ja kuljetusalan oppikirjaa aiheesta moottorit.

Kun sisäistää perusasiat, on helmpompi ymmärtää kokonaisuutta. Mikä vaikuttaa mihinkin jne.

Sitten kun on aika rueta golfia virittämään, niin helpoin/halvin ratkaisu on ostaa tuohon 1.8l 8v moottori, vaihtaa siihen weberin kaasari ja laittaa vaikka peltisarja+putkisto ja jos oikein investoi niin jyrkempi nokka-akseli.

Noilla virityksillä teho on melkein tuplaantunut verraten tohon 1.3l kisakireeseen =)

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 25.12.2006 17:42

elikkäs tuskinpa lähdetään konetta turpottamaan tai vaihtamaan 1,8 koska tehon lisäys ei ole se pää tarkoitus vaan se että sais vähän kokemusta ja ehkäpä vähän näytettävää pellin alle

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 25.12.2006 20:51

Näytettäväähän tuossa ykskolmosessa on jo vakiona... äkkivilkaisulla näyttää nimittäin jo täydemmältä konehuoneelta kuin isolohkosisarillansa. Ja onhan siinä voimantuntua kun pakosarjaltakin pakoputki alkaa kahtena erillisenä putkena :D

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 25.12.2006 21:09

aivan kiitos taggis juuri näitä kommentteja olen kaivannut :)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 25.12.2006 21:35

1.3 pitää tietenkin saada kiertämään, eli kaikkien liikkuvien osien kevennys ja alakerran tasapainotus kunnolla. Sit sytkä ja bensansyöttö sellaisiksi jotka toimii isoilla kierroksilla, joku isoille kierroksille sopiva virinokka ja jäykemmät jouset sekä tietenkin imu- ja pakosarjat hengittämään paremmin.

Kantta voi hiukan itsekin siistiä, varsinkin kaikki terävät kulmat heti venttiilien takaa pois, imu- ja pakosarjan kohdistus yms. Isompaa venttiiliä voi laitattaa tai sit vaan käyttää venttiilit ja kansi koneistuksessa et saa ne virtaamaan paremmin. Jos käytössä ei ole kannen virtauspenkkiä ja useampia kansia, ei ehkä kannata lähteä isontamaan kanavia, siistiä vain isoimmat terävät kulmat pois.

Kannattaa tosiaan heti ensimäisenä ehdottomasti vierailla kirjastossa, ota kaikki virittämistä käsitelevät kirjat mitä löydät ja varaa ne joita ei hyllystä löydy, tuolla joitain mainittu: http://ffp-motorsport.com/tuning/kirjat.php

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 25.12.2006 21:41

Olin jo kirjottamassa, mutta Tuomas ehti ensin, eli en tosiaan näkisi pelkästään pintapuolisten osien vaihtoa virityksenä. Tekemällä kaiken kantapään kautta oppii parhaiten, mutta silti kannattaa kysellä myös niiltä jotka ovat jo oppineet!
Todellinen viestini tarkoitus oli vain päästä quottaamaan seuraava lausahdus:
Wanhat ukot kirjoitti:Viritys on onnistunut jos tehot laskevat alle 15%

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 26.12.2006 8:53

nyt voin jo sanoa että kiitos vinkeistä kun niitä on tullut ja kait sitä tätytyy sinne kirjastoon marssia hakeen kirjoja
Viimeksi muokannut marko_89, 3.1.2007 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Volkkarismi on sairaus
-
Viestit: 115
Liittynyt: 3.11.2006 0:31

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 27.12.2006 2:28

^^A Saari omistaa ilmeisesti kaksi suurta ihmettä^^
Varsinki tuo ensimmäinen... =P Mutta tuo virityksen onnistuneisuudesta kertova kommentti on täysin totta!

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 28.12.2006 15:36

Onko muuten näitä 1.3 golfin moottoreita viritelty täällä Suomessa? Onhan siinä sentään läpivirtaava kansi mitä "isolohkoissa" ei ole.



OT: Onko A Saari tämä mainetta niittänyt micra kuski? Tullu vaan sotkussa monesti VM:stä luettua.

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 28.12.2006 17:04

Ilmoittelehan miten viritysprojekti etenee.
Itsekin tuollaisella joskus ajelleena kiinnostaa mitä siitä saa irti.

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 28.12.2006 17:43

OT: Ei, mutta olen kyllä läheisesti sidoksissä tähän nimenomaiseen ex-Micra huimistelijaan.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 29.12.2006 11:15

Kaasarin vaihto ruiskuun, esim. MegaSquirttiin. Sen kasaamisen, asentaminsen ja säätämisen harjoittelu jos mikä on opettavaista ja hyödyllistä jatkoipa harrastamista myöhemmin minkälaisten koneden parissa tahansa.

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 4.1.2007 15:59

on tuossa ny tullu selailtua noita kirjoja,lehtiä,ja nettiä ja oon ainakin siihen päätynyt että tuskinpa ruvetaan ruiskua tohon laittamaan mutta turbotus houkuttelis kovasti elikkä pakosarja täytyisi muokata ahtimelle sopivaksi,pakoputkistoo hiukan muokata, sitten siihen kaipaisin vinkkejä että kuinka onnistuu toi kaasarin paineistus elikkä toimisikohan toi vakio kaasari jos siihen tekisi pellistä sen päälle kotelon johonko ahtoilma tulisi mahtaisiko kestää ja olisko mitään hyötyä? ilmeisesti myös pääsuutin kannattaisi vaihtaa hiukan isompaan.myös kansi varmaankin kannattaisi muotoilla paremmin virtaavaksi vaihtaa jyrkempi nokka ja jäykemät venan jouset. vinkkejä saa laittaa ihan reilusti. jos juttuni kuulostaa menevän ihan seinille senkin voisi joku ilmaista :)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 4.1.2007 16:16

Aika hankala varmaan saada 2E3:a toimimaan ahtimen kanssa, ellei jopa mahdoton rasti. Harvalla nuo Pierburgit toimii edes vakiona :D Kyllä se ruisku on ehdottomasti paras vaihtoehto jos siihen ahtamiseen päätyy.

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

ViestiKirjoittaja Anziman » 6.1.2007 17:33

K-jettejä ainakin saa käytettyinä halvalla, ja semmosen saa käsittääkseni suht toimivaksi turbokoneessa, vaparina tuon 1,3:n viritys vaikuttaa aika turhalta. sitäpaitsi siihen on tosiaan paljon helpompi väsää turbosetti kun isolohkoisiin koska tilaa on.

Kierroksiahan tuo kone ottaa vakionakin ihan mukavasti, joten siihen voisi koittaa panostaa sisuskalujen huolellisella tasapainotuksella ja kevennyksellä. Vääntöä ei varmaan saa kunnolla lisää oikein muuten kuin ahtimella.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 6.1.2007 19:05

Ja tuossa tietoa jos päättää turbottaa k-jetin kanssa: http://ffp-motorsport.com/tuning/vwturbo.php

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 6.1.2007 20:31

turbotushan on se kaikkein tylsin vaihtoehto tähän hommaan. :) eli Tuomaksen kanssa sillä pikkulohko kiertämään -ideologialla minä tähän hommaan lähtisin.

turbotus on varmin tapa saada aikaiseksi ikinä liikkumaton ikuisuusprojekti ;)

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 7.1.2007 16:07

juu no täytyy ny kattoo mitä ruvetaan tekeen mutta toi turbotus vaan vois olla ihan "opettavaa" testata

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 7.1.2007 16:53

Vaparina siinä ainakin itselläni oli kierrokset on ongelmana, kuitenki kiersi 8000rpm näyttävän mittarin lukujen ohi, niin ei siinä lähdetä keventämään enää alakertaa ja vauhtipyörään muokkaaman että kiertää paremmin, vaan jotain muuta pitää tehdä.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 31.7.2007 14:23

mutta eipä taida 1.3l saada tehdasvalmisteisia virineniä mistään?

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 31.7.2007 16:30

No olikos se herra nimeltä Mauri Virtanen, joka oli spesialisti noissa nokkien hionnassa?
Googlella vaan yhteystietoja utelemaan.

Olis tosi hauska nähdä joku 9000rpm kiertävä vw:n 1.3. Mutta se on taas eri juttu paljonko sitä voimaa irtoaa edes noilla kierroksilla.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 1.8.2007 7:46

muistaakseni team korhosen rakentama coupe polo 1.3 kiertää yli 9000...:) siinä on koko alakerta käyty läpi,killoteltu ,tasapainotettu ja kevennetty..ruiskun merkkiä en muista mutta huhu kertoo että jostain 2litrasesta mitsusta..
ja motorsportin mittarin mukaan ottaa melkein 200km/h 4 vaihteisella laatikolla...kyllä parkuu tossa vauhdissa...:D

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 1.8.2007 10:27

Menee vähän ohi mutta oma EZ ottaa paikallaan kierroksia ~8500rpm. Mittari loppuu 7000rpm kohdalla. Enempää en tuota ole uskaltanut huudattaa, pian on entiset venttiilit jos sää leijumaan tjsp. :)

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 1.8.2007 12:26

Kaverillani oli muutamavuosi sitten opel corsa 3d vuodelta jotain -80...
1.2l 8v koneella siitä saatiin irti n.120hv ja huipputeho oli hieman yli 9000rpm.
Tosin se olikin nimen omaan rakennettu kierroskoneeksi ja voitelukin oli kuivasumpulla.
Kuulosti vaan sivullisen korvaan aika raa-alta kun liikennevaloista lähti ja vaihto isommalle, kun jäi kierrokset vielä yli 7000rpm =)

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 20.8.2007 23:11

ja tosia asiahan se on että pienestä moottorista ei saa tehoa kuin kierroksilla, miksne rr-pyörät kiertää?

_Asis_
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.11.2008 10:05

ViestiKirjoittaja _Asis_ » 21.11.2008 7:53

Tuli ostettua mk2 golffi juurikin kyseisellä 1.3l koneella projektiksi. Korin lisäksi myös koneelle on tulossa aika täydellinen läpikäynti, suunnitelmaa on seuraavat:

-Kannen siistiminen, lähinnä terävät kulmat venttiilien takaa pois
-Imusarjan virtaus paremmaksi
-Rosteri pakosarja, 2" mahdollisimman suora putki
-Isoille kierroksille sopiva nokka
-Sytytyksen ja bensan syötön säätö isoille kierroksille
-Suodatin?

Mitä suodatinta tuossa kannattaisi käyttää? Onko ihan vaan vapaavirtaus suodatin hyvin sijoitettuna tehojen kannalta hyvä? Voiko golffin kantta laskea? Kierroskonetta tuosta pitäisi siis alkaa rakennella...

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 21.11.2008 10:36

Mulle mahtus lompakkoon rahaa jos noin innolla sitä haluaa turhuuksiin tunkea.

upota hyvä mies noikin rahat vaikka 1.8 16v tekniikkaan, saat enemmän tehoa ja halvemmalla kuin tuosta 1.3:sta ikinä.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 21.11.2008 13:16

Multa löytyis 1.3:een sopiva peltisarja, jotain ruostumaton se taitaa olla. Poloon tarkoitettu, mutta liekö melko lähellä Golffin sopiva muoto.

_Asis_
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.11.2008 10:05

ViestiKirjoittaja _Asis_ » 21.11.2008 16:38

Tuskin tuohon aikasemmin tekemään listaan suuria summia menisi, suurimman osan pystyy kuitenkin ihan omalla verstaalla tekemään.

Minkä hintasia 1.8 16v koneet noin on? Täysin totta että 1.3l koneeseen saa upottaa rahaa ja aikaa, mielttömästi eikä varmasti pääse edes lähelle 1.8 tehoja.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 21.11.2008 17:58

oishan tuo mielenkiintoista mitä 1.3 koneesta saa irti :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 22.11.2008 14:42

No kyllähän melkein motista kuin motista saadaan 100hp/litra jos moottorin rakenne kestää kierroksia, eri asia kuinka kelvottomaksi sen käyttöominaisuudet muuttuvat.

Skodan rallitalli käytti Felicia kitcarissa 90-luvun puolivälissä 8v Polon konetta, tosin tietysti 1600 versiota. Siinä oli ruutia yli 180hp joten yksinkertaistaen 1272 cm3 alakerralla pitäisi tuleman sellaiset 140. Vaatii tietysti viisaan moottorinohjauksen, läppärungot, räyhäkän nokan, hyvän kannen, räätälöidyn peltisarjan ja oikean kokoisen putkiston sekä HELVETISTI rahaa. Silti ollaan vasta vakio-KR:n tehoissa, käyttöalueen laajuudessa hävitään 6-0, kulutuksessa 10-0 ja kestävyydestä tuskin kannattaa edes puhua. :D

Vesqu
-
Viestit: 186
Liittynyt: 9.8.2003 20:37

ViestiKirjoittaja Vesqu » 22.11.2008 15:00

Multa löytyis 1.3:een sopiva peltisarja, jotain ruostumaton se taitaa olla. Poloon tarkoitettu, mutta liekö melko lähellä Golffin sopiva muoto.


Omassa 1.3 Golfissa on Supersprintin peltisarja.Siitä en tiedä onko tuo Golfin oma vai Polon kun oli autossa jo paikoíllaan kun sen ostin :)

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 27.11.2008 22:36

jyri.. voikun tuota 1.5-1.6 lohkoa löytäis vielä.. ei kasva nimittäin puissa.. 1.5 jetoissa (vanhoissa) on tietääkseni "samalohko" mutta 1.5l.. ei sedät leimalla huomais

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 28.11.2008 8:15

Mitä sä horiset? 8v 1.6 Polon koneella ja vanhan Jetan 1.5 ei ole mitään yhteistä, puhe oli tässä topikissa nimenomaan Polon crossflow koneesta. Tuossa pari kuvaa 1.6 8v Polon motista:

Kuva
Kuva

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 28.11.2008 10:07

eihän siinä mitään horahtelua ole mutta näissä vanhemmissa missä on venankoppa "monella" pultilla kiinni ja mekaaniset nostimet niin on vastaava kuin tuo jetan 1.5... ulkonäöltään ja ominaisuuksiltaan..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 28.11.2008 10:19

Kah, onko Jetta 1:ssä oleva 1.5 tosiaan crossflow??

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 28.11.2008 10:26

No eipä ole crossflow kantta 1.5 koneessa vaan tuttu samalta puolelta hengittävä kuin 1.6/1.8.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 28.11.2008 11:32

Polon 1.3 koneeseen menee Golfin mk3 olikohan 1.4 ABD alakerta, jolla 1.4:ksi. Menee samoihin kiinnikkeisiin yms. ymmärtääkseni eikä eroa näöltään. Sama kansi käy. Näitä käyttävät ainakin briteissä. Tuo mukavasti alavääntöä ja jos lähtökohta on polon 75hv versio (polon ruisku 3F kone, ns. GT-kone), niin pikkumodeilla (virinokka, hengen avausta, peltis.+putkisto) pitäisi päästä n. 100hv. Tuohon NZ 55hv:hen kai vaihdossa tuossa ei saa kuin hengen ahdistusta. Tämä tieto perustuu brittien polo-foorumin lukemiseen, siellä useita esimerkkejä. Jäi itseltä kokeilematta ennen kuin auto myytiin.
Kyllähän saksassa käytetään paljon 1.3ia bergcup/rata/slalom vehkeissä, ottavat helposti tuon 140hv, enemmänkin välillä 170-200hv ja 9000kr/min... Osaajia löyty Suomestakin. Voi sieltä tilata valmiina tuollaisen koneen, jos pikkuraha ei haittaa. Voisi olla hauska ratalelu esim. n. 700kg polo-kopissa. Juu, samalla rahalla saa sitten jo 7L V8:inkin tai uuden ladan, mutta entäs sitten..

poffi
-
Viestit: 86
Liittynyt: 21.9.2007 21:30

nooh...

ViestiKirjoittaja poffi » 28.11.2008 22:16

itellä tämmöinen 1.3 kakkis. super srintin pelti satsi, gu koneen suuttimet kaasarissa,abt:n nokka. putkisto ei ole "ahdistava" vakio. ja parin viikon päästä tulee marteliuksen tekemä alkuputkisto ja simonssia loppu osat. eihän toi todellakaan mikään raketti ole mutta riittää mulle kun täällä pääkaupunki seudulla pyöritään.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.11.2008 0:16

1.3 16v koneista ottavat yli 230hp, ja 9000rpm kohdalla ruvetaan jo vaihtamaan pienempää vaihdetta ;) Jenkkikasien harrastaminen on todella halpaa (nehän nyt on ihan ilmaisia oikeasti) verrattuna siihen jos halutaa tuollaisia tehoja tosta 1.3:sta, 20ke hupenee lompakosta kuin tuhka tuuleen, eikä vieläkään ole käyvää moottoria. Jos vaan saa laittaa isomman koneen, niin ehdottomasti sellainen tekniikka paikoilleen. Aina ei saa, sen takia itsellänikin rakenteilla uusi 1.3litranen...

Itsellä uupuu uudesta koneesta lähinnä enään kiertokanget ja männät, ilmeisesti uudemmissa litraisissa koneissa on pitkät kanget, mille olisi tarve. Jonkin näköinen budjettikone tulossa niin ei viitsi teettää, tehotkin pysyvät maltillisina koska museonäkökulmasta pidän vanhan vipunostajakannen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa