golf mk2 1,3 "viritys"
Valvoja: ffp jäsenet
golf mk2 1,3 "viritys"
elikkä ois tarkoitus vähän virittää 1,3 konetta lähinnä harjoituksen vuoksi ja sempä takia tarvisinkin vinekkejä helppoon ja halvahkoon virittämiseen elikkä neuvoja kaivattaisiin esim siihen mitkä kaasarit käy suoraan ja tuovat tehoja lisää, mikä pakosarja käysuoraan ja tuo tehoo,auttaako 2-2,5" putkisto tehoihin, ilmanpuhdistimen kopasta olevan suodattimen poisto ja vaihto vapaa virtaukseen mitään. vinkkejä saa laitta ihan reilusti(myös osia saa tarjota privana)
No ruiskun asentaminen on melkein järkevintä, sitten kun kyseessä on läpivirtaava kone missä pakosarja edessä, niin laittaa siihen jonkun turbo unon ihi:n pyörimään harjoituksen vuoksi, helppo säätää letkuja ja putkia kun kaikki on siinä edessä esillä eikä koneen ja tulipellin välissä piilossa.
Mulla oli MH koneessa aikoinaan virinokka, niin erittäin tarkalla persdynolla mitattuna 5hv enemmän tehoa kuin vakiossa ja huippunopeutta 10km/h lisää, bensan kulutusta 3l/100km enemmän. Kierroksia kyseinen vekotin otti 8000 joten niitä piisasi.
Mulla oli MH koneessa aikoinaan virinokka, niin erittäin tarkalla persdynolla mitattuna 5hv enemmän tehoa kuin vakiossa ja huippunopeutta 10km/h lisää, bensan kulutusta 3l/100km enemmän. Kierroksia kyseinen vekotin otti 8000 joten niitä piisasi.
Parhaiten saat tietoa kun haet kirjastosta muutaman opuksen.
Virittäjän käsikirjat nelitahtomoottorit sekä polttoainelaitteet.
Nelitahtimoottorin virittäminen ja säätäminen. Kaikki nämä löytyy myös www.alfamer.fi kirjakaupasta.
Sitten kirjastoista tai kirjakaupoista voi myös yrittää metsästää AMK:n auto ja kuljetusalan oppikirjaa aiheesta moottorit.
Kun sisäistää perusasiat, on helmpompi ymmärtää kokonaisuutta. Mikä vaikuttaa mihinkin jne.
Sitten kun on aika rueta golfia virittämään, niin helpoin/halvin ratkaisu on ostaa tuohon 1.8l 8v moottori, vaihtaa siihen weberin kaasari ja laittaa vaikka peltisarja+putkisto ja jos oikein investoi niin jyrkempi nokka-akseli.
Noilla virityksillä teho on melkein tuplaantunut verraten tohon 1.3l kisakireeseen =)
Virittäjän käsikirjat nelitahtomoottorit sekä polttoainelaitteet.
Nelitahtimoottorin virittäminen ja säätäminen. Kaikki nämä löytyy myös www.alfamer.fi kirjakaupasta.
Sitten kirjastoista tai kirjakaupoista voi myös yrittää metsästää AMK:n auto ja kuljetusalan oppikirjaa aiheesta moottorit.
Kun sisäistää perusasiat, on helmpompi ymmärtää kokonaisuutta. Mikä vaikuttaa mihinkin jne.
Sitten kun on aika rueta golfia virittämään, niin helpoin/halvin ratkaisu on ostaa tuohon 1.8l 8v moottori, vaihtaa siihen weberin kaasari ja laittaa vaikka peltisarja+putkisto ja jos oikein investoi niin jyrkempi nokka-akseli.
Noilla virityksillä teho on melkein tuplaantunut verraten tohon 1.3l kisakireeseen =)
1.3 pitää tietenkin saada kiertämään, eli kaikkien liikkuvien osien kevennys ja alakerran tasapainotus kunnolla. Sit sytkä ja bensansyöttö sellaisiksi jotka toimii isoilla kierroksilla, joku isoille kierroksille sopiva virinokka ja jäykemmät jouset sekä tietenkin imu- ja pakosarjat hengittämään paremmin.
Kantta voi hiukan itsekin siistiä, varsinkin kaikki terävät kulmat heti venttiilien takaa pois, imu- ja pakosarjan kohdistus yms. Isompaa venttiiliä voi laitattaa tai sit vaan käyttää venttiilit ja kansi koneistuksessa et saa ne virtaamaan paremmin. Jos käytössä ei ole kannen virtauspenkkiä ja useampia kansia, ei ehkä kannata lähteä isontamaan kanavia, siistiä vain isoimmat terävät kulmat pois.
Kannattaa tosiaan heti ensimäisenä ehdottomasti vierailla kirjastossa, ota kaikki virittämistä käsitelevät kirjat mitä löydät ja varaa ne joita ei hyllystä löydy, tuolla joitain mainittu: http://ffp-motorsport.com/tuning/kirjat.php
Kantta voi hiukan itsekin siistiä, varsinkin kaikki terävät kulmat heti venttiilien takaa pois, imu- ja pakosarjan kohdistus yms. Isompaa venttiiliä voi laitattaa tai sit vaan käyttää venttiilit ja kansi koneistuksessa et saa ne virtaamaan paremmin. Jos käytössä ei ole kannen virtauspenkkiä ja useampia kansia, ei ehkä kannata lähteä isontamaan kanavia, siistiä vain isoimmat terävät kulmat pois.
Kannattaa tosiaan heti ensimäisenä ehdottomasti vierailla kirjastossa, ota kaikki virittämistä käsitelevät kirjat mitä löydät ja varaa ne joita ei hyllystä löydy, tuolla joitain mainittu: http://ffp-motorsport.com/tuning/kirjat.php
Olin jo kirjottamassa, mutta Tuomas ehti ensin, eli en tosiaan näkisi pelkästään pintapuolisten osien vaihtoa virityksenä. Tekemällä kaiken kantapään kautta oppii parhaiten, mutta silti kannattaa kysellä myös niiltä jotka ovat jo oppineet!
Todellinen viestini tarkoitus oli vain päästä quottaamaan seuraava lausahdus:
Todellinen viestini tarkoitus oli vain päästä quottaamaan seuraava lausahdus:
Wanhat ukot kirjoitti:Viritys on onnistunut jos tehot laskevat alle 15%
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 3.11.2006 0:31
on tuossa ny tullu selailtua noita kirjoja,lehtiä,ja nettiä ja oon ainakin siihen päätynyt että tuskinpa ruvetaan ruiskua tohon laittamaan mutta turbotus houkuttelis kovasti elikkä pakosarja täytyisi muokata ahtimelle sopivaksi,pakoputkistoo hiukan muokata, sitten siihen kaipaisin vinkkejä että kuinka onnistuu toi kaasarin paineistus elikkä toimisikohan toi vakio kaasari jos siihen tekisi pellistä sen päälle kotelon johonko ahtoilma tulisi mahtaisiko kestää ja olisko mitään hyötyä? ilmeisesti myös pääsuutin kannattaisi vaihtaa hiukan isompaan.myös kansi varmaankin kannattaisi muotoilla paremmin virtaavaksi vaihtaa jyrkempi nokka ja jäykemät venan jouset. vinkkejä saa laittaa ihan reilusti. jos juttuni kuulostaa menevän ihan seinille senkin voisi joku ilmaista :)
K-jettejä ainakin saa käytettyinä halvalla, ja semmosen saa käsittääkseni suht toimivaksi turbokoneessa, vaparina tuon 1,3:n viritys vaikuttaa aika turhalta. sitäpaitsi siihen on tosiaan paljon helpompi väsää turbosetti kun isolohkoisiin koska tilaa on.
Kierroksiahan tuo kone ottaa vakionakin ihan mukavasti, joten siihen voisi koittaa panostaa sisuskalujen huolellisella tasapainotuksella ja kevennyksellä. Vääntöä ei varmaan saa kunnolla lisää oikein muuten kuin ahtimella.
Kierroksiahan tuo kone ottaa vakionakin ihan mukavasti, joten siihen voisi koittaa panostaa sisuskalujen huolellisella tasapainotuksella ja kevennyksellä. Vääntöä ei varmaan saa kunnolla lisää oikein muuten kuin ahtimella.
Ja tuossa tietoa jos päättää turbottaa k-jetin kanssa: http://ffp-motorsport.com/tuning/vwturbo.php
muistaakseni team korhosen rakentama coupe polo 1.3 kiertää yli 9000...:) siinä on koko alakerta käyty läpi,killoteltu ,tasapainotettu ja kevennetty..ruiskun merkkiä en muista mutta huhu kertoo että jostain 2litrasesta mitsusta..
ja motorsportin mittarin mukaan ottaa melkein 200km/h 4 vaihteisella laatikolla...kyllä parkuu tossa vauhdissa...:D
ja motorsportin mittarin mukaan ottaa melkein 200km/h 4 vaihteisella laatikolla...kyllä parkuu tossa vauhdissa...:D
Kaverillani oli muutamavuosi sitten opel corsa 3d vuodelta jotain -80...
1.2l 8v koneella siitä saatiin irti n.120hv ja huipputeho oli hieman yli 9000rpm.
Tosin se olikin nimen omaan rakennettu kierroskoneeksi ja voitelukin oli kuivasumpulla.
Kuulosti vaan sivullisen korvaan aika raa-alta kun liikennevaloista lähti ja vaihto isommalle, kun jäi kierrokset vielä yli 7000rpm =)
1.2l 8v koneella siitä saatiin irti n.120hv ja huipputeho oli hieman yli 9000rpm.
Tosin se olikin nimen omaan rakennettu kierroskoneeksi ja voitelukin oli kuivasumpulla.
Kuulosti vaan sivullisen korvaan aika raa-alta kun liikennevaloista lähti ja vaihto isommalle, kun jäi kierrokset vielä yli 7000rpm =)
Tuli ostettua mk2 golffi juurikin kyseisellä 1.3l koneella projektiksi. Korin lisäksi myös koneelle on tulossa aika täydellinen läpikäynti, suunnitelmaa on seuraavat:
-Kannen siistiminen, lähinnä terävät kulmat venttiilien takaa pois
-Imusarjan virtaus paremmaksi
-Rosteri pakosarja, 2" mahdollisimman suora putki
-Isoille kierroksille sopiva nokka
-Sytytyksen ja bensan syötön säätö isoille kierroksille
-Suodatin?
Mitä suodatinta tuossa kannattaisi käyttää? Onko ihan vaan vapaavirtaus suodatin hyvin sijoitettuna tehojen kannalta hyvä? Voiko golffin kantta laskea? Kierroskonetta tuosta pitäisi siis alkaa rakennella...
-Kannen siistiminen, lähinnä terävät kulmat venttiilien takaa pois
-Imusarjan virtaus paremmaksi
-Rosteri pakosarja, 2" mahdollisimman suora putki
-Isoille kierroksille sopiva nokka
-Sytytyksen ja bensan syötön säätö isoille kierroksille
-Suodatin?
Mitä suodatinta tuossa kannattaisi käyttää? Onko ihan vaan vapaavirtaus suodatin hyvin sijoitettuna tehojen kannalta hyvä? Voiko golffin kantta laskea? Kierroskonetta tuosta pitäisi siis alkaa rakennella...
No kyllähän melkein motista kuin motista saadaan 100hp/litra jos moottorin rakenne kestää kierroksia, eri asia kuinka kelvottomaksi sen käyttöominaisuudet muuttuvat.
Skodan rallitalli käytti Felicia kitcarissa 90-luvun puolivälissä 8v Polon konetta, tosin tietysti 1600 versiota. Siinä oli ruutia yli 180hp joten yksinkertaistaen 1272 cm3 alakerralla pitäisi tuleman sellaiset 140. Vaatii tietysti viisaan moottorinohjauksen, läppärungot, räyhäkän nokan, hyvän kannen, räätälöidyn peltisarjan ja oikean kokoisen putkiston sekä HELVETISTI rahaa. Silti ollaan vasta vakio-KR:n tehoissa, käyttöalueen laajuudessa hävitään 6-0, kulutuksessa 10-0 ja kestävyydestä tuskin kannattaa edes puhua. :D
Skodan rallitalli käytti Felicia kitcarissa 90-luvun puolivälissä 8v Polon konetta, tosin tietysti 1600 versiota. Siinä oli ruutia yli 180hp joten yksinkertaistaen 1272 cm3 alakerralla pitäisi tuleman sellaiset 140. Vaatii tietysti viisaan moottorinohjauksen, läppärungot, räyhäkän nokan, hyvän kannen, räätälöidyn peltisarjan ja oikean kokoisen putkiston sekä HELVETISTI rahaa. Silti ollaan vasta vakio-KR:n tehoissa, käyttöalueen laajuudessa hävitään 6-0, kulutuksessa 10-0 ja kestävyydestä tuskin kannattaa edes puhua. :D
Polon 1.3 koneeseen menee Golfin mk3 olikohan 1.4 ABD alakerta, jolla 1.4:ksi. Menee samoihin kiinnikkeisiin yms. ymmärtääkseni eikä eroa näöltään. Sama kansi käy. Näitä käyttävät ainakin briteissä. Tuo mukavasti alavääntöä ja jos lähtökohta on polon 75hv versio (polon ruisku 3F kone, ns. GT-kone), niin pikkumodeilla (virinokka, hengen avausta, peltis.+putkisto) pitäisi päästä n. 100hv. Tuohon NZ 55hv:hen kai vaihdossa tuossa ei saa kuin hengen ahdistusta. Tämä tieto perustuu brittien polo-foorumin lukemiseen, siellä useita esimerkkejä. Jäi itseltä kokeilematta ennen kuin auto myytiin.
Kyllähän saksassa käytetään paljon 1.3ia bergcup/rata/slalom vehkeissä, ottavat helposti tuon 140hv, enemmänkin välillä 170-200hv ja 9000kr/min... Osaajia löyty Suomestakin. Voi sieltä tilata valmiina tuollaisen koneen, jos pikkuraha ei haittaa. Voisi olla hauska ratalelu esim. n. 700kg polo-kopissa. Juu, samalla rahalla saa sitten jo 7L V8:inkin tai uuden ladan, mutta entäs sitten..
Kyllähän saksassa käytetään paljon 1.3ia bergcup/rata/slalom vehkeissä, ottavat helposti tuon 140hv, enemmänkin välillä 170-200hv ja 9000kr/min... Osaajia löyty Suomestakin. Voi sieltä tilata valmiina tuollaisen koneen, jos pikkuraha ei haittaa. Voisi olla hauska ratalelu esim. n. 700kg polo-kopissa. Juu, samalla rahalla saa sitten jo 7L V8:inkin tai uuden ladan, mutta entäs sitten..
nooh...
itellä tämmöinen 1.3 kakkis. super srintin pelti satsi, gu koneen suuttimet kaasarissa,abt:n nokka. putkisto ei ole "ahdistava" vakio. ja parin viikon päästä tulee marteliuksen tekemä alkuputkisto ja simonssia loppu osat. eihän toi todellakaan mikään raketti ole mutta riittää mulle kun täällä pääkaupunki seudulla pyöritään.
1.3 16v koneista ottavat yli 230hp, ja 9000rpm kohdalla ruvetaan jo vaihtamaan pienempää vaihdetta ;) Jenkkikasien harrastaminen on todella halpaa (nehän nyt on ihan ilmaisia oikeasti) verrattuna siihen jos halutaa tuollaisia tehoja tosta 1.3:sta, 20ke hupenee lompakosta kuin tuhka tuuleen, eikä vieläkään ole käyvää moottoria. Jos vaan saa laittaa isomman koneen, niin ehdottomasti sellainen tekniikka paikoilleen. Aina ei saa, sen takia itsellänikin rakenteilla uusi 1.3litranen...
Itsellä uupuu uudesta koneesta lähinnä enään kiertokanget ja männät, ilmeisesti uudemmissa litraisissa koneissa on pitkät kanget, mille olisi tarve. Jonkin näköinen budjettikone tulossa niin ei viitsi teettää, tehotkin pysyvät maltillisina koska museonäkökulmasta pidän vanhan vipunostajakannen.
Itsellä uupuu uudesta koneesta lähinnä enään kiertokanget ja männät, ilmeisesti uudemmissa litraisissa koneissa on pitkät kanget, mille olisi tarve. Jonkin näköinen budjettikone tulossa niin ei viitsi teettää, tehotkin pysyvät maltillisina koska museonäkökulmasta pidän vanhan vipunostajakannen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa