Jarrujen ilmaus ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

apa
-
Viestit: 89
Liittynyt: 21.6.2004 22:23

Jarrujen ilmaus ongelma

ViestiKirjoittaja apa » 2.5.2007 11:27

Eli, vaihdoin gt golffiin kaikki letkut ja putket uusiin ja aloin ilmaamaan jarruja, oikea etujarru ja vasen takajarru toimii hyvin, nesteet tulivat aika nopeasti läpi.
Ongelma on kuitenkin siinä, että vasen etujarru ja oikea takajarru ei saa millään nestettä, pumppasin jarruja monta kertaa mutta neste ei vaan mene läpi putkissa.
Otin kyseiset putket irti jarrupääsylinteristä ja etukammiosta ei tule yhtään nestettä vaikka kuinka polkee, vähän kuplaa näkyy, ei muuta.
Vikapaikka on siis tiedossa, mutta onko sylinteri sökö vai vain tukossa? Sylinteri on käytetty, normi 20mm.

apa
-
Viestit: 89
Liittynyt: 21.6.2004 22:23

ViestiKirjoittaja apa » 10.5.2007 21:23

Vaihdoin sylinterin toiseen eikä auttanut mitään, sylinterin etupäästä pihajaa vain ilmaa kun jarruja pumppaa putket irti. Niinkuin polkimen liikerata ei riittäisi että etupäästäkin tulisi nestettä.??

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 10.5.2007 21:54

On myynnissä ilmausventtiilejä, tein polkypyörän venttiilistä ja on toiminut hyvin, on paljon autoja joista ei ilmoja muuten saa pois.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.5.2007 23:14

Itse vaihdan nesteet niin että avaan ilmaruuvia just sen verran että painamalla tulee neste pihalle, mutta viskositeetin takia ei mee neste takaisin kun nostaa poljinta.

Olikos autossa ristiin kytketty jarrupiiri vai eteen kaks ja taakse omat?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 10.5.2007 23:16

Golffissa on ristissä.

apa
-
Viestit: 89
Liittynyt: 21.6.2004 22:23

ViestiKirjoittaja apa » 10.5.2007 23:31

Ilmausventtiili? saiskos tuosta lisäinfoa? viritetäänkö se satulan ilmausruuvin tilalle ja sitten vain pumppausta->ilma tulee ulos mutta ei vedä sitä takaisin?

edit: onko muuten polkimilla eroa gt:ssä ja cl:ssä?
Viimeksi muokannut apa, 10.5.2007 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 10.5.2007 23:36

töissa ite käytän vehjettä millä saa paineen jarrunestesäiliöön.. .sillä saa kans helposti .. voi sitä kokeilla tietty iha paineilmallakin, yksin tolla keinolla ei kyllä saa ilmattua jos vaikka paineilmapistoolin kans leikkii

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.5.2007 0:01

Ilmausventtiili laitetaan just niin. Yksinkertaisimmillaan (kaverin?) putkikamelista venttiili pois, se letkun päähän (ei nyt sentään se vaan siis venttiili) ja letkun toinen pää ilmausruuvin päähän ja eiku polkemaan. (Jarrua, ei pyörää.)

Tuli mieleen semmoinen vanhan kansan uskoma että ei pumpata mitään vaan ruuvit auki ja tupakkia polttamaan tunniks auton viereen jarrunesteen pintaa väijyen.

Kuulemma/muka ei joissain autoissa pumppaamalla ilmaannu koska neste vaahtoutuisi polkiessa. Että pitäisi valutella vaan omalla painolla pois.

Joskus kymmenisen vuotta sitten olin valmis uskomaan tätä kun ei moottoripyörän etujarrusta lähtenyt ilma niin millään... Tänäpäivänä en sit tiiä.

Mitäs luokkaa tollainen paineilmajuttu maksaa ja millä paineella painetaan? Josko sellaisen raaskisi ostaa... (kahdeksan bar on varmaan paljon liikaa?)

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 11.5.2007 0:21

Ite ostin semmose ilmaustyökalu mis oli letku ja takaiskuventtiili pääs vitosella. Sekin toimii että ottaa letkun ja pistää vapaan pään pulloon missä on jarrunestettä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.5.2007 0:23

Tuossa mainitsemassani "pikkuisen avattu ilmausruuvi" -menettelyssä ole myös tehnytkin niin että letkun pää pulloon nesteen pinnan alapuolelle.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 11.5.2007 11:51

CL:llän ja GT:n jarrupoljin on samanlainen.

apa
-
Viestit: 89
Liittynyt: 21.6.2004 22:23

ViestiKirjoittaja apa » 11.5.2007 14:56

Paineilmalla onnistui! Säiliöön vain pistoolilla ilmaa niin paljon että säiliö pullistuu! Korkissakin on valmis reikä mihin sopii ilmapistooli hyvin. Tällä tavalla tuli nesteet takaa ja edestä nopeasti. Kiitos avuista!

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.5.2007 15:23

hyvä että luonas =)

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 26.7.2007 9:28

Miten se ilmausjärjestys menee oikein? Kyseessä on kolmostyypin Golf, jos sillä on jotain merkitystä. Joissain korjauskäsikirjoissa neuvotaan niin että ensin oikea takajarru, sitten vasen taka, sitten oikea etu ja sitten vasen etu. Onko tämä oikein? Vaikuttaako se "jarrupaineen säädin" siellä taka-akselilla jotenkin?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 26.7.2007 14:51

pisin putki eka ja lyhin viimitteeks =) eli toi järjestys on ihan oikein. ei vaikuta ilmaukseen se paineensäädin jos auton perä on maassa

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.7.2007 15:56

Tuota olen monesti miettinyt että mikä idea siinä on että tietyssä järjestyksessä ilmataan?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 26.7.2007 16:32

ei kai siinä muuta muutakun ettei jäis ilmaa niin helposti mihinkään... jos on vaikka jakokappaleita tai säätimiä välissä =) varmasti saa ilmattua vaikka lyhin eka mutta ei välttämäti ekalla kierroksella tuu ihan kaikki pois

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 26.7.2007 21:49

No niin, nyt on systeemistä mennyt nestettä läpi pari litraa, mutta poljin on vieläkin pehmeä. Ainoa pyörä joka menee jarrutuksessa asfaltilla lukkoon on vasen etupyörä. Meneekö kolmos Golfissa piirit ristiin? Mitenkä rikkinäinen pääsylinteri oireilee? Alkaa oleen vitsit vähissä, Motonetin paineilmalla toimivaa ilmauslaitetta voisi vielä kokeilla...? Vinkkejä please, tässä on jo pari päivää taisteltu...

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 26.7.2007 23:49

Tällaisenilmaustyökalun olen rakentanut. Eli jarrunestesäiliön korkkiin porataan sopiva reikä (muistaakseni 14mm), ja laitetaan reikään tavallinen tubeless venttiili. On hyvä, eikä maksa paljoo.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.7.2007 13:21

Meneekö poljin pohjaan, jos sitä pitää painettuna?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 27.7.2007 15:42

^^ Paljonko tuonne jarrusäiliöön uskaltaa laskea/laittaa painetta ?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.7.2007 17:27

baarikin riittää hyvin.... kannattaa varoo ton tubelesventtiilin kans vaan ettei hypi jarrunestesäiliö silmille :D ittellä on käsin pumpattava vehje, mut toi on tosi hyvä ja halpa toi venttiilisysteemi =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa