vetokoukun kytkemisestä
Valvoja: ffp jäsenet
vetokoukun kytkemisestä
eli auto on ibiza 01. Pitäisi tietää mikä on se piuha johon tulee virta auton ollessa käynnissä että lataisi asuntovaunun akkuja ajaessa. Piuhahan kytketään vapaaseen johtoon joka on koukun piuhoissa. muut on jo kytketty.
Niin haetaanko tässä laturin piuhaa?
Eli jos tarkotuksena kytkeä auton laturilta vaunulle piuha akun latausta varten, voi soveltaa tuota http://ffp-motorsport.com/tuning/audio/index.php#2akkua eli korvataan kaavion toinen akku sillä perävaunun pistokkeella.
Tuohon toki laittaisin myös kytkimenkin erikseen josta saa napsaista vaunua vedettäessä N kilometrin ajon jälkeen latauksen vaunulle.
Eli jos tarkotuksena kytkeä auton laturilta vaunulle piuha akun latausta varten, voi soveltaa tuota http://ffp-motorsport.com/tuning/audio/index.php#2akkua eli korvataan kaavion toinen akku sillä perävaunun pistokkeella.
Tuohon toki laittaisin myös kytkimenkin erikseen josta saa napsaista vaunua vedettäessä N kilometrin ajon jälkeen latauksen vaunulle.
Haen piuhaa auton taka johtasarjasta, johon tulisi virtaa kun auto on käynnissä. Omassa autossa tuo 7 napainen liitin josta sininen piuha on vapaana
Eli ilmeisesti siihen kytketään se lataus tai ainakin näin olen antanut itseni ymmärtää. Olenkohan oikeilla jäljillä. Tai liekkö siellä edes piuhaa tuohon tarkoitukseen kertokaahan te viisaammat.....
Pitäisi saada ensi viikonlopuksi kytkettyä kun ollaan lähdössä jyväskylään niin olisi hyvä saada aina ladattua vaunun akut täyteen.
Eli ilmeisesti siihen kytketään se lataus tai ainakin näin olen antanut itseni ymmärtää. Olenkohan oikeilla jäljillä. Tai liekkö siellä edes piuhaa tuohon tarkoitukseen kertokaahan te viisaammat.....
Pitäisi saada ensi viikonlopuksi kytkettyä kun ollaan lähdössä jyväskylään niin olisi hyvä saada aina ladattua vaunun akut täyteen.
Vanhemmissa ajoneuvoissa nastaan 2 on kytketty jatkuva 12V, uudemmissa takasumuvalo
Linkki
Joka tapauksessa siihen vetokoukun pistukan siniseen ei suoraan kytketä laturilta mitään, mutta laturilta voi ottaa ohjauksen releelle, joka syöttää sähköä tuohon kakkosnastan siniseen piuhaan auton ollessa käynnissä.
Kannattaa muistaa, että ladattava akku voi ottaa todella ison latausvirran, jos se on hyvin tyhjä, mikä tarkoittaa sitä, että kaikki johtimet ja releet pitää olla virrankestoltaan kymmeniä ampeereja. Matka vetoauton akulta/laturilta vaunuun on pitkä.
Itselläni on vaiheessa pakun lisäakun latauksen kytkentä 70A releellä.
Seatista kannattaa kurkata laturin päähän, josko sieltä löytyisi ohut sininen johto, johon tulee 12V auton ollessa käynnissä.
(Vähän aiheen vierestä mutta sopinee tähän topicciin...)
Minä olen miettinyt mikä olisi yksinkertaisin tapa kytkeä kaksi akkua yhteen niin että ulkoisella akkulaturilla voisi ladata molempia akkuja automaattisesti niin että ne kuitenkin ovat erossa toisistaan kun lataus loppuu.
Perinteisellä tyhmällä laturilla homma onnistuisi niin että lataisi molempia akkuja diodin kautta mutta nämä älykkäät tyristorilaturitpa eivät toimikaan jos ne eivät voi mitata akun jännitettä.
Yksi vaihtoehto olisi 230VAC kelalla varustettu rele joka kytkisi akut yhteen kun auto on töpselissä mutta jotenkin vierastan tuollaisten 230VAC asennusten tekemistä..
Toinen vaihtoehto olisi jokin raja-arvorele joka kytkisi akut yhteen kun akkujännite on esim 13V.
Muita ideoita?
Minä olen miettinyt mikä olisi yksinkertaisin tapa kytkeä kaksi akkua yhteen niin että ulkoisella akkulaturilla voisi ladata molempia akkuja automaattisesti niin että ne kuitenkin ovat erossa toisistaan kun lataus loppuu.
Perinteisellä tyhmällä laturilla homma onnistuisi niin että lataisi molempia akkuja diodin kautta mutta nämä älykkäät tyristorilaturitpa eivät toimikaan jos ne eivät voi mitata akun jännitettä.
Yksi vaihtoehto olisi 230VAC kelalla varustettu rele joka kytkisi akut yhteen kun auto on töpselissä mutta jotenkin vierastan tuollaisten 230VAC asennusten tekemistä..
Toinen vaihtoehto olisi jokin raja-arvorele joka kytkisi akut yhteen kun akkujännite on esim 13V.
Muita ideoita?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”