Mistä kollektori pinnat?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

Mistä kollektori pinnat?

ViestiKirjoittaja make72 » 21.7.2007 23:20

Eli AFN 81kw TDI paskatin laturista on kollektori pinnat kuluneet loppuun 460tkm kohilla :) ,mistähän noita uusia pintoja löytyis?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 22.7.2007 9:17

Purkaamolta vähemmän ajettu laturi!

http://www.varaosahaku.fi/

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.7.2007 9:36

Autoelektroniikkaa tarjoavissa liikkeissä noita liukurenkaita on. Pariin-kolmeen laturiin olen nuo vaihtanut itse, mutta homma on sen verran työläs, että kannattanee suosiolla jättää ammattilaiselle.

Laakerit, liukurenkaat ja jännitteensäädin maksoi viimeksi (vanhemman malliseen laturiin) 38€+liukurenkaan sorvaus 5€. Kuuteenkymppiin olisi osat myynyt liike tehnyt koko homman. Ei paha, kun käytännössä laturi on sähköisesti sen jälkeen kuin pakasta vedetty.
Käytetty on aina käytetty, vaikka takuukin olisi.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 22.7.2007 10:02

Mitähän Pörhöllä/vw liikkeessä maksaa 120A Valeon laturi?
Pärkkele eilen hätäpäissään hajin hiili/säädin paketin, josta piti köyhtyä 70€ Ajattelin palauttaa koska vika ei ollut siinä, ehti olla paikallaan n.5min.
Voihan se olla ettei kelpaa enää takas,,,,,

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.7.2007 11:10

Se on jossain 300-700€ välissä. Pitäisi melkein tietää alkuperäisen laturin osanumero. Saattaahan se olla, että ei kelpaa takaisin. Kalliita ovat nuo uudemmat orkkisosat: viime viikolla hain profiilin Audiin tarvikesäätimen Varaosamaailmasta, taisi olla jotain 9€.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.7.2007 13:13

Juu ite kans mietin vähän, että 70e jännitteensäätimestä/hiilisillasta.. Huh. Ostin Corradon laturiin talvella tuok ko. palikan (Boschin 90A laturi). Osa tarvikkeena 8,50e ja toimii moitteetta & lataa 14,3 volttia..

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 22.7.2007 13:39

Itse en miettisi montaa minuuttia, jos tuon verran laturilla ajeltu, ja orkkis laturi niin uutta laturia tai täysremppaa kehiin.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 23.7.2007 22:44

Leonin en muista oliko 90 vai 120 laturiin liukurenkaat ja laakerit n. 25e bosch liikkeestä. Säädin-hiili paketti ois maksanu n.90e mutta vanha oli vielä niin hyvä etten vielä vaihtanu (270tkm ajettu). Sen jälkeen ajettu 50tkm ja hyvin potkii!

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 24.7.2007 7:03

Sain palautettua hiilisäädin paketin, Boschilainen laturi tulossa tullin varaosasta tilalle, himpun alle 300€ jäi hintaa.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 24.7.2007 12:10

Kyllähän noita laturin osia saa täälläpäin aivan tarvikeliikkeestä kun menee mallien kanssa hakemaan. Muistaakseni maksoi vajaa 30€ Bosch 90A laturiin laakerit, säädin+hiilet ja liukurenkaat kun vuosi sitten hain ex-autoon. Eikä noita liukurenkaita nyt niin vaikea ole vaihtaa, jos on kaveri lisäkäsinä auttamassa kun kolvaa johtimia uusiin renkaisiin.

Ainakin uudet tarvike-liukurenkaat kannattaa sorvata suoraksi, oli jonkin verran heittoa. Vaikka kuuluvat autosähkönyrkkipajat laittavan noita sorvaamattakin. Lyhentää hiilten ikää, jos pomppivat kovin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.7.2007 12:23

Liukurenkaan asennuksessa kannattaa olla hyvin huolellinen ja juottaa ankkurin johtimet kunnolla. Lisäksi johtimet pitää sitoa ankkurin akseliin kunnolla. Ankkuri ottaa sen verran kovat kierrokset, että keskipakovoima sinkoaa johdot irti, jos ne ovat löysässä. Sitomiseen on olemassa ihan omaa teippiä.

Liukurenkaat kannattaa aina ja ehdottomasti ehdottomasti sorvata, tuo on aivan väärä paikka säästää. Liukurenkaitten vaihtoa varten joutuu yleensä laakerit irrottamaan, joten ne kannattaa vaihtaa samalla molempiin päihin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa