Dieselin valinnan vaikeus!
Valvoja: ffp jäsenet
Dieselin valinnan vaikeus!
Nyt kaipaisin apua!
Vanha auto on myyty ja tarkoitus olisi hommata tilalle pienikulutuksinen diesel.
Itselle sopivia vaihtoehtoja vain on useampi, joten erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä aiheesta kaipaisin.
Yksittäin olen haulla lueskellut kyseisistä autoista ja moottoreista, mutta lisää tietoa ja tuntumaa kaipaisin, koska ennen minulla ei ole dieseliä ollut.
Autossa oltava neljä ovea, eikä farkkukaan ole poissuljettu vaihtoehto.
Oltava myös ilmastointi ja mietinnässä vielä automaatti vai manuaali.
Vaihtoehdot:
-Seat Cordoba (n.-99-02)
-Seat Ibiza (uusin koppa)
-VW Golf/Bora/Polo
-Skoda Octavia
Ovat kyllä eri kokoluokkaa, tiedän, mutta kaikissa jotain joka kiinnostaa.
Muitakin saa toki ehdottaa, mutta Audin hylkäsin ainakin liian kalliina.
Nyt vain tulemaan hyvää juttua, niin saan autoasian eteenpäin! :)
Vanha auto on myyty ja tarkoitus olisi hommata tilalle pienikulutuksinen diesel.
Itselle sopivia vaihtoehtoja vain on useampi, joten erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä aiheesta kaipaisin.
Yksittäin olen haulla lueskellut kyseisistä autoista ja moottoreista, mutta lisää tietoa ja tuntumaa kaipaisin, koska ennen minulla ei ole dieseliä ollut.
Autossa oltava neljä ovea, eikä farkkukaan ole poissuljettu vaihtoehto.
Oltava myös ilmastointi ja mietinnässä vielä automaatti vai manuaali.
Vaihtoehdot:
-Seat Cordoba (n.-99-02)
-Seat Ibiza (uusin koppa)
-VW Golf/Bora/Polo
-Skoda Octavia
Ovat kyllä eri kokoluokkaa, tiedän, mutta kaikissa jotain joka kiinnostaa.
Muitakin saa toki ehdottaa, mutta Audin hylkäsin ainakin liian kalliina.
Nyt vain tulemaan hyvää juttua, niin saan autoasian eteenpäin! :)
Cordobaa en itsekään ottaisi TDI:nä eli vm2000 ainakin oli niin löysä etupäästä, että 1.9l TDI sai sen aina kevyestikin jarruttaessa niiaamaan rajusti. Olisi pitänyt vaihtaa heavy duty tavaraa etupäähän jotta ajosta olisi tullut mielyttävää. No auto oli muutenkin niin paha vikapesä, että se meni 2v ja 75tkm jälkeen vaihtoon, joten ei kauaa joutunut tuosta kärsimään. Arvonsa kyllä piti hyvin tuona 2v aikana.
Poloa olen koittanut vain 1.4TDI:nä ja siinä ei tuota samaa niiaamisongelmaa ollut, tiedä sitten oliko 'parempi' etupää vaiko vain tuo kevyempi kone syynä.
Golfissa/Borassa, Toledossa tai Octaviassa en ole tuota samaa niiaamisongelmaa huomannut, mutta Golfin alusta (joka noissa kaikissa on) on suunniteltu suuremmillekin koneille.
Poloa olen koittanut vain 1.4TDI:nä ja siinä ei tuota samaa niiaamisongelmaa ollut, tiedä sitten oliko 'parempi' etupää vaiko vain tuo kevyempi kone syynä.
Golfissa/Borassa, Toledossa tai Octaviassa en ole tuota samaa niiaamisongelmaa huomannut, mutta Golfin alusta (joka noissa kaikissa on) on suunniteltu suuremmillekin koneille.
Noista kokemusta Golf IV Variant ja Seat Ibiza. Molemmilla ihan jees ajaa, mutta laatu oli ainakin mun Seatissa ihan surkea.
No, kumpikaan noista ei tosin ollut dieseli.
Kauheesti ei voi mennä metsään jos hommaat Golfin tai Octavian, farmarina, mielellään ilmastoinnilla ja jollain suht siedettävällä metallivärillä. Sitten sitä on kivampi kaupatakin kun eroon pitää päästä.
No, kumpikaan noista ei tosin ollut dieseli.
Kauheesti ei voi mennä metsään jos hommaat Golfin tai Octavian, farmarina, mielellään ilmastoinnilla ja jollain suht siedettävällä metallivärillä. Sitten sitä on kivampi kaupatakin kun eroon pitää päästä.
Golf V 2,0 Tdi!
Voimaa on vakiona aivan riittävästi. Kulutus alle 6 vaikka miten menis kaupungissa, maantiellä 5l/100km. Riittävät sisätilat, takanakin reilusti tilaa..
Automaatti-ilmastointi loistava, ja vielä webasto niin on aina mukavat lämmöt kabiinissa..
Vink vink! http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=83036
Voimaa on vakiona aivan riittävästi. Kulutus alle 6 vaikka miten menis kaupungissa, maantiellä 5l/100km. Riittävät sisätilat, takanakin reilusti tilaa..
Automaatti-ilmastointi loistava, ja vielä webasto niin on aina mukavat lämmöt kabiinissa..
Vink vink! http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=83036
Kiitoksia vastauksista!
Täytyy sanoa että itseä kovastikin kiinnostaa juuri tuo cordoba vario 110 tdi.
Saksasta tulisin varmaan auton hakemaan, kuten moottoripyöränkin hain.
Jossain kun vain pääsisi testaamaan ensin tuollaista.
Mutta edelleen katselen myös muitakin vaihtoehto ja kuuntelen toisten näkemyksiä!
Täytyy sanoa että itseä kovastikin kiinnostaa juuri tuo cordoba vario 110 tdi.
Saksasta tulisin varmaan auton hakemaan, kuten moottoripyöränkin hain.
Jossain kun vain pääsisi testaamaan ensin tuollaista.
Mutta edelleen katselen myös muitakin vaihtoehto ja kuuntelen toisten näkemyksiä!
Itellä ollu vuoden 2000 Cordoba, ja se on kyllä viimeisin vehje minkä noista valitsisin. Sähkövikaa oli omassa yksilössä enemmän kuin tarpeeksi. Vaikka vagin dieselit on tunnettuja kovaäänisyydestä, niin toi Seatti oli kyllä pahin mahdollinen traktori. Octavia ja Golf/Bora jo aika eri tasoa, vaikka ei nekään käyntiääneltään äänettömiä ole.
Mulla on ollut vm 2002 cordoba vario dieselinä, eikä siinä ollut mitään vikaa, ei siis ainuttakaan takuukäyntiä huollossa. Autossa oli aluksi Eibachin alusta ja sitten KW:n coiloverit. Auto oli mielestäni hyvä ajaa, ei meluisa ja kokoisekseen tilava, ne hartiatkaan toisiinsa ottanut ainakaan tälläisellä kääpiökuskilla (194cm/117kg...pituus nykyään sama mutta paino -30kg) Varustelutaso oli Signo.
Sitä ennen oli uusi -00 sport ibbe ja sen jälkeen uudet -04 Toledo 110 TDI Ja -04 Leon 130PD sport (Seateista siis) ja edelleenkin voisin hyvin harkita ajavani esim 110 variolla.
Mielestäni uudempi 03-> on huomattavasti meluisampi. Eikä tosiaan farkkua ole. Eli ei se nyt niin huono ole.
Sitä ennen oli uusi -00 sport ibbe ja sen jälkeen uudet -04 Toledo 110 TDI Ja -04 Leon 130PD sport (Seateista siis) ja edelleenkin voisin hyvin harkita ajavani esim 110 variolla.
Mielestäni uudempi 03-> on huomattavasti meluisampi. Eikä tosiaan farkkua ole. Eli ei se nyt niin huono ole.
Täältä pisteet Cordoballe. Ostin auton (1.9 TDi, 90hv) v.2003 110tkm ajettuna, nyt ajettu 280tkm eikä mitään vikaa lukuunottamatta kulutusosia (jarrupalat, iskarit, raidetangon päät) sekä vag dieseleiden maf/n75 vaihto. Kulutus pysynyt alle 4,5 litran. Miinuksena pienet tilat ja melu. Jos haluaa edullisen ja luotettavan, eikä vaadi luksusta niin tuo 90hv tdi ajaa kyllä asiansa.
Käy ajamassa peräjälkeen cordobaa ja vaikka golffia/ocua. Autoissa iso ero sisätilojen, viimeistelyn, ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden suhteen. Minusta cordo on semmoinen muovinen, rimpulan oloinen, kapea, pienillä renkailla oleva kuoppatutka. Mutta makuasiat on makuasioita.. käy kokeilemassa eri vaihtoehtoja ja osta niistä itselle mieleinen. Moottoriksi itse katsoisin 90 tai 110 hv:n jakajapumpullisen tdi:n ei LL-huollettuna. Mörkönä pumpparikoneissa: yleensä LL-huollettuja, suutinrempan hinta, tandempumppu, nokka-akseli paljon ajetuissa ja kansipahvi AJM-koneissa.
Viimeksi muokannut Tomi K, 21.7.2007 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käy ajamassa peräjälkeen cordobaa ja vaikka golffia/ocua. Autoissa iso ero sisätilojen, viimeistelyn, ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden suhteen. Minusta cordo on semmoinen muovinen, rimpulan oloinen, kapea, pienillä renkailla oleva kuoppatutka. Mutta makuasiat on makuasioita.. käy kokeilemassa eri vaihtoehtoja ja osta niistä itselle mieleinen.
Juuri näin, käy koeajamassa niin päätös huomattavasti helpompaa. Cordo on tosiaan muovinen ja rimpula.
Nyt myös silmiin iskenyt tuo Polon n. -02´-03 malli 74 kW versiona.
Onko Polo miten hiljainen maantieajossa?
Kun yhtenä vaihtoehtona olisi tuo Ibiza, mutta se taitaa olla meluisampi?
Yhdessä sopivassa Polossa oli alkuperäinen? navi/soitin, siltä se kuvista ainakin tietämättömälle näytti, niin onko siihen kokoonpanoon mitenkään mahdollisuus saada mp3 toistoa?
Tai pystyykö siihen yhdistämään mp3 soitinta?
Koko systeemin vaihto taitaisi vain olla aika vaikeaa...
Onko Polo miten hiljainen maantieajossa?
Kun yhtenä vaihtoehtona olisi tuo Ibiza, mutta se taitaa olla meluisampi?
Yhdessä sopivassa Polossa oli alkuperäinen? navi/soitin, siltä se kuvista ainakin tietämättömälle näytti, niin onko siihen kokoonpanoon mitenkään mahdollisuus saada mp3 toistoa?
Tai pystyykö siihen yhdistämään mp3 soitinta?
Koko systeemin vaihto taitaisi vain olla aika vaikeaa...
Kokemusta Golf IV, Bora, Toledo, Octavia, Cordoba.
Makuasioitahan nämä, mutta tuossa tuli jo hyvät kommentit yläpuolella:
-Cordoba meluisa, muovinen, kiikkerä ja en tiiä muista, mutta minulla ja parilla muulla on ollu todellisia vaikeuksia Cordoban ajoasennon kanssa. Jotain siinä on ihan päin persettä. Perusmallissa levypenkki ja sitten nuo polkimet jotenkin vänkyrät. Eli käy ihmeessä koeajamassa pidempi lenkki tuolla, ettei käy niinku meille että auto lähti talosta kk jälkeen.
-Polo ja Ibiza periaatteessa sama auto kun Cordoba, samoja muovilaatikoita.
-Siksi siirtyisin suosioilla katsomaan samalla pohjalle rakennettuja Golf IV/Bora/Toledo/Octavia. Ison auton tuntu, hiljaisia, mainioita ajaa ja esim. Golfeissa ja Borassa niin Trendlinessa on hyvät ja tukevat penkit. Myöskin Toledo sportissa. Octavia on puolestaan hinta-laatu suhteeltaan todella hyvä. Noista Toledo ja Ocu on myöskin suurella kontilla varustettuja. JA tietysti kun tältä foorumilta kysyt, niin vastaushan on selvä: 90hv ei tuu kysymykseen, 110hv TDI on musta paras noista. 130 ja 150 TDI on melleviä, mutta hinta-fiilis pohjaltaan mielestäni liian kalliita. Niin merkittävä toi tehonlisäys ei ole ja poistaa osan noita 110 mainioita päivittäisen käytön ominaisuuksia.
Että valintani olis periaatteessa jompikumpi, Golf IV Trendline tai Toledo sport. Penkkien, laadun, hiljasuuden ja matka-ajo-ominaisuuksien takia. Kaikki mitä Cordobassa ei oo. :)
Tuossa esimerkkejä:
http://www.nettiauto.com/1329341
http://www.nettiauto.com/1252636 (taitaa olla sportissa vakiona ilmastointi)
Makuasioitahan nämä, mutta tuossa tuli jo hyvät kommentit yläpuolella:
-Cordoba meluisa, muovinen, kiikkerä ja en tiiä muista, mutta minulla ja parilla muulla on ollu todellisia vaikeuksia Cordoban ajoasennon kanssa. Jotain siinä on ihan päin persettä. Perusmallissa levypenkki ja sitten nuo polkimet jotenkin vänkyrät. Eli käy ihmeessä koeajamassa pidempi lenkki tuolla, ettei käy niinku meille että auto lähti talosta kk jälkeen.
-Polo ja Ibiza periaatteessa sama auto kun Cordoba, samoja muovilaatikoita.
-Siksi siirtyisin suosioilla katsomaan samalla pohjalle rakennettuja Golf IV/Bora/Toledo/Octavia. Ison auton tuntu, hiljaisia, mainioita ajaa ja esim. Golfeissa ja Borassa niin Trendlinessa on hyvät ja tukevat penkit. Myöskin Toledo sportissa. Octavia on puolestaan hinta-laatu suhteeltaan todella hyvä. Noista Toledo ja Ocu on myöskin suurella kontilla varustettuja. JA tietysti kun tältä foorumilta kysyt, niin vastaushan on selvä: 90hv ei tuu kysymykseen, 110hv TDI on musta paras noista. 130 ja 150 TDI on melleviä, mutta hinta-fiilis pohjaltaan mielestäni liian kalliita. Niin merkittävä toi tehonlisäys ei ole ja poistaa osan noita 110 mainioita päivittäisen käytön ominaisuuksia.
Että valintani olis periaatteessa jompikumpi, Golf IV Trendline tai Toledo sport. Penkkien, laadun, hiljasuuden ja matka-ajo-ominaisuuksien takia. Kaikki mitä Cordobassa ei oo. :)
Tuossa esimerkkejä:
http://www.nettiauto.com/1329341
http://www.nettiauto.com/1252636 (taitaa olla sportissa vakiona ilmastointi)
"Itellä ollu vuoden 2000 Cordoba, ja se on kyllä viimeisin vehje minkä noista valitsisin. Sähkövikaa oli omassa yksilössä enemmän kuin tarpeeksi. Vaikka vagin dieselit on tunnettuja kovaäänisyydestä, niin toi Seatti oli kyllä pahin mahdollinen traktori. Octavia ja Golf/Bora jo aika eri tasoa, vaikka ei nekään käyntiääneltään äänettömiä ole."
täh mitä v*ttua? tarviiko dieselin olla bensakoneen kuulonen? ei. tosin oma mielipide.... ja ajakaa kakkiksella niin tuntuu uudet autot tosi hiljasilta.
ai niin eikö seatti ole vw:n ja audin jämä osista rakennettu auto? ;)
täh mitä v*ttua? tarviiko dieselin olla bensakoneen kuulonen? ei. tosin oma mielipide.... ja ajakaa kakkiksella niin tuntuu uudet autot tosi hiljasilta.
ai niin eikö seatti ole vw:n ja audin jämä osista rakennettu auto? ;)
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 26.7.2007 10:53
Omaa autoa hankkiessa tuli testattua mm. Almera 2.2 Turbo Diesel ja oli kyllä sen luokan pommi, että hyvä ettei kyseistä autoa listaltasi löydykään :)
Diesel Oktaavia mulla on ollut vajaan viikon käytössä myös, eli ollut tätä uudempi koppaista mutta kokemuksia kuitenkin: Suht. edustava ulkonäkö, kivat ulkomitat, olemattomat kuljettajan tilat, muovinen ja harmaa fiilis, turhan pehmeä ja levoton ohjaus motarinopeuksissa, kovin meluisa ja aivan hirveät penkit. Vastaavasti uutta oktaaviaa en ole kokeillut, muttak unhan budjetti on sillä tasolla niin takuulla tulen auton vielä testaamaan ja tunteella.
Ensimmäinen oma dieselini (hyvin tuore tapaus) oli lähinnä rakkautta ensisilmäyksellä. Taisin hypätä auton puikkoihin juuri tuon Nissanin koeajon jälkeen. Eli 4 koppainen powerdiesel Golf 115 hp ja vajaan 300 väännöt. Itsestäänselvyys, että kone toimii tuon kokoisessa autossa melkoisen mukavasti ja vääntöä piisaa. Suurimman vaikutuksen teki kuitenkin viimeistely ja nimenomaan nuo penkit. Ensimmäisen kerran kun istahti, niin heti tuli mm. audeista tuttu jämäkän saksalaisen fiilis. Myös kuljettajan tilat loistavat verrattuna oktaaviaan (olen 197cm pitkä).
Nyt jos jotain olisi keksittävä mihin kaipaisin parannusta, niin se olisi jämäkämpi alusta.. esim. sporttivarustelun pohja tms. Pikkumainos vedetään vielä perään kun menee niin kohilleen, että omasta Golffistani nyt joudun kuitenkin luopumaan ja etsimään farmarimallin joten vilaise: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=83381
Diesel Oktaavia mulla on ollut vajaan viikon käytössä myös, eli ollut tätä uudempi koppaista mutta kokemuksia kuitenkin: Suht. edustava ulkonäkö, kivat ulkomitat, olemattomat kuljettajan tilat, muovinen ja harmaa fiilis, turhan pehmeä ja levoton ohjaus motarinopeuksissa, kovin meluisa ja aivan hirveät penkit. Vastaavasti uutta oktaaviaa en ole kokeillut, muttak unhan budjetti on sillä tasolla niin takuulla tulen auton vielä testaamaan ja tunteella.
Ensimmäinen oma dieselini (hyvin tuore tapaus) oli lähinnä rakkautta ensisilmäyksellä. Taisin hypätä auton puikkoihin juuri tuon Nissanin koeajon jälkeen. Eli 4 koppainen powerdiesel Golf 115 hp ja vajaan 300 väännöt. Itsestäänselvyys, että kone toimii tuon kokoisessa autossa melkoisen mukavasti ja vääntöä piisaa. Suurimman vaikutuksen teki kuitenkin viimeistely ja nimenomaan nuo penkit. Ensimmäisen kerran kun istahti, niin heti tuli mm. audeista tuttu jämäkän saksalaisen fiilis. Myös kuljettajan tilat loistavat verrattuna oktaaviaan (olen 197cm pitkä).
Nyt jos jotain olisi keksittävä mihin kaipaisin parannusta, niin se olisi jämäkämpi alusta.. esim. sporttivarustelun pohja tms. Pikkumainos vedetään vielä perään kun menee niin kohilleen, että omasta Golffistani nyt joudun kuitenkin luopumaan ja etsimään farmarimallin joten vilaise: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=83381
Yhdessä sopivassa Polossa oli alkuperäinen? navi/soitin, siltä se kuvista ainakin tietämättömälle näytti, niin onko siihen kokoonpanoon mitenkään mahdollisuus saada mp3 toistoa?
Tai pystyykö siihen yhdistämään mp3 soitinta?
Pystyy... on olemassa ipod adaptereja, sekä solisto; joka soittaa suoraa muistitikulta 6:n CD:n vaihtajan tavoin.
Oma mokkelo on vain 90 heppaa, mutta evryn avulla liikkuu tarpeen tullen ripeästi. Eilenkin joku pösö vilkutti valoja voimasavuille hehehee...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa