Jakopään remppa ja ajoitukset meni sekaisin. Kampura merkissään, nokka merkissään ja pumpun hihnapyörässä sokka paikallaan. Kaikki siis vaikuttaa kunnossaolevalle.
Ei lähtenyt käymään kunnolla, ilman ns. ryyppyä (millä sitä ennakkoa muutetaan käsin) ei muuta kuin hörähti pitkän starttaamisen jälkeen ja sen ns. ryypyn kanssa pörähti hetkeksi käyntiin mut kuullosti ihan hurjalle.
Korjausopas käteen ja pumpun ennakkoa ihmettelemään. Mittakellon kanssa sekin kohdalleen ja sama tulos. Kärsivällisyys aavistuksen koetuksella ja junttasin säädön toiseen reunaan ja kas kummaa, se alkoi käymään kohtuudella. Tällöin pumpusta mitattu arvo YKK:ssa oli yli kaksi milliä.
Auto oli ajosta ja remontin aikana ei puututtu pumpun säätöihin eikä siithen ole ruuvattu lisää syöttöä tai ahtopainetta.
Voiko tuossa olla jotain muuta rikki vai koittaakko korvakuulolta laittaa kohdilleen?
AAZ:n ajoitus hukassa
Valvoja: ffp jäsenet
Hihna hampaan pielessä syystä tai toisesta.
Jos oli myöhäsellä niin savuaa valkosta ja sinistä ja haisee dieselille jos on aikasella niin tiedät nyt miltä kuulostaa nakutus;-)
Laita se säätö siihen missä oli ja siirrä pumppua sun tapauksessa hampaan myöhäselle, se on helpoin tapa.
0.8-0.9mm pitäis olla heittokellon näyttämä ykk:ssa AAZ/ABL-koneissa.
Jos oli myöhäsellä niin savuaa valkosta ja sinistä ja haisee dieselille jos on aikasella niin tiedät nyt miltä kuulostaa nakutus;-)
Laita se säätö siihen missä oli ja siirrä pumppua sun tapauksessa hampaan myöhäselle, se on helpoin tapa.
0.8-0.9mm pitäis olla heittokellon näyttämä ykk:ssa AAZ/ABL-koneissa.
Onko tähän löytynyt ratkaisua? Meinaan itellä on ihan sama homma. Auto kävi kuin bensa moottorilla, eli ajoitus oli mluultavasti myöhässä ---> mitattiiin ajoitus joka oli heittokellon mukaa 0.5. Tämän jälkeen säädettiin syöttöpumpun hammasrattaalta ajoitusta, -->ajoitus tarkalleen 0.85 ja auto ei lähtenyt käymään enää ollenkaan. Kerran paukauttaa tosi ikävästi kun on starttia sorvannu pidemmän aikaa.. eli mikähän mahtais olla? Vaikuttaako se anturi siinä syöttöputkien välissä tähän asiaan niin paljon jos on vaikka mennyt säädön aikana rikki? Mistä tietää onko 180 asteta pielessä?
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... 3758937b51
Tarkista lisäksi kunkkupultti ja sähköiset haistajat/anturit jos on. Löytyy haulla kuviakin, pitäisi tietää autosi pumppumalli (vuosi).
Tarkista lisäksi kunkkupultti ja sähköiset haistajat/anturit jos on. Löytyy haulla kuviakin, pitäisi tietää autosi pumppumalli (vuosi).
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... a8ad40889d
Käännä kone ykk-kohtaan jos ei löydy lukitustapille paikkaa tai merkkiä, niin laita valkoisella värillä tarkka merkki kaikkiin pyöriin ja vastamerkit kanteen/suojiin (hyvistä/näkyvistä merkeistä ei ole haittaa kasattaessa jakopäätä).
http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... ht=ajoitus
Käännä kone ykk-kohtaan jos ei löydy lukitustapille paikkaa tai merkkiä, niin laita valkoisella värillä tarkka merkki kaikkiin pyöriin ja vastamerkit kanteen/suojiin (hyvistä/näkyvistä merkeistä ei ole haittaa kasattaessa jakopäätä).
http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... ht=ajoitus
Kiitos erittäin paljon vaivan-näöstä. Nyt auto on kunnossa. Tosin ylimääräisiä sydämen tykytyksiä oli kasauksen jälkeen kun laitoin käyntiin. Normaalikierroksilla kävi hyvin, muttakun kierrokset meni yli 4000rpm niin alkoi pätkimään.
Jään esto ainetta tankkiin ja uusintayritys. Enään ei pätkinyt korkeilla kierroksilla. Diesel suodatin jäänyt näemmä vaihtamatta, kun huoltokirjassa viimeisin vaihto näkyi olleen viime syksynä. Piti olla keväällä vaihdettu mustaakseni mutta paperi muistaa paremmin kun ihmismieli.
YHTEENVETO.
Kaiken takana on huolimattomuus josta syntyi tapahtumaketju. Polttoaine suodatin oli vaihtamatta tälle syksylle. Laturin hihna oli päässyt hieman löystymään. Tankissa ja polttoainejärjestelmässä oli kondenssivettä. Täsmälleen samalla hetkellä kun vesi aiheutti moottorin pätkimistä, laturin moniurahihnan yksi ura/huippu/uran kattava säije pomppasi jakohihnan ja kampiakselin hihnapyörän väliin. Siitä luonnollisesti aivan sekava käynti ja hillitön tärinä ja nautus.
Laturinhihnan säije hyppäytti öljyistä jakohihnaa ja jako meni hampaalla sekaisin. Se ilmeni kun pyörittelin konetta, kampiakselin ja nokka-akselin keskinäinen suhde oli kunnossa mutta pumpun suhde kampi ja nokka-akseliin oli hampaalla hutikassa.
Uudet eväät kaupasta ja nyt on hihnat ja kiristin uutta. Jäänesto tankissa ja homma toimii jälleen.
Tuli mieleen vielä sellainen että mikä virka sillä läpällä on siellä ilmanputsarikotelossa? Ja siitä läpältä lähtee torvi joka on kartio joten se estää ilman määrää mutta kiihdyttää virtausta. Ilma on lisäksi lämmintä kun se torvi menee pakosarjan lähelle. Eikös jos se olisi kylmää niin tulisi koneesta pirteämpi ilman ollessa tiheämpää ja täytöksen sitäkautta ollessa suurempi? Avainkysmys onki että koska sen läpän on tarkoitus aueta?
Jään esto ainetta tankkiin ja uusintayritys. Enään ei pätkinyt korkeilla kierroksilla. Diesel suodatin jäänyt näemmä vaihtamatta, kun huoltokirjassa viimeisin vaihto näkyi olleen viime syksynä. Piti olla keväällä vaihdettu mustaakseni mutta paperi muistaa paremmin kun ihmismieli.
YHTEENVETO.
Kaiken takana on huolimattomuus josta syntyi tapahtumaketju. Polttoaine suodatin oli vaihtamatta tälle syksylle. Laturin hihna oli päässyt hieman löystymään. Tankissa ja polttoainejärjestelmässä oli kondenssivettä. Täsmälleen samalla hetkellä kun vesi aiheutti moottorin pätkimistä, laturin moniurahihnan yksi ura/huippu/uran kattava säije pomppasi jakohihnan ja kampiakselin hihnapyörän väliin. Siitä luonnollisesti aivan sekava käynti ja hillitön tärinä ja nautus.
Laturinhihnan säije hyppäytti öljyistä jakohihnaa ja jako meni hampaalla sekaisin. Se ilmeni kun pyörittelin konetta, kampiakselin ja nokka-akselin keskinäinen suhde oli kunnossa mutta pumpun suhde kampi ja nokka-akseliin oli hampaalla hutikassa.
Uudet eväät kaupasta ja nyt on hihnat ja kiristin uutta. Jäänesto tankissa ja homma toimii jälleen.
Tuli mieleen vielä sellainen että mikä virka sillä läpällä on siellä ilmanputsarikotelossa? Ja siitä läpältä lähtee torvi joka on kartio joten se estää ilman määrää mutta kiihdyttää virtausta. Ilma on lisäksi lämmintä kun se torvi menee pakosarjan lähelle. Eikös jos se olisi kylmää niin tulisi koneesta pirteämpi ilman ollessa tiheämpää ja täytöksen sitäkautta ollessa suurempi? Avainkysmys onki että koska sen läpän on tarkoitus aueta?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa