16 Vee kansi jumissa, projekti seisoo!!
Valvoja: ffp jäsenet
16 Vee kansi jumissa, projekti seisoo!!
Kasalen tuossa KR konetta ja nyt ois kone kantta vaille lähes kasassa...mut tietenkin näin loppusuoralla oli onkelmia ototettavissa...elikkäs kasailin tuon uuden (käytetyn) kannen tuossa entisen halenneen tilalle, mutta voiko olla niin "kiree" kansi, ettei nokka-akseleita saa nokkapyörän päästä pyöritettyä!!?Olen yrittänyt siitä nokkapyörän pultista pyörittää kohtuu pitkällä räikkävääntimellä, mutta enempää ei enään uskalla kun tuntuu, että kohta se pultti napsahtaa poikki...ja kansi oli tällöin irrallaan, elikkä venttiilit eivät ota mäntiin...kaikki laakerikannet olen kertaalleen vielä käyttänyt irti ja tarkistanut, että ovat oikeinpäin ja kunnolla rasvattu asennusvaiheessa...ja ohjekirjan mukaisesti väänsin ne 15Nm momenttiin...kyseessä on siis varaosa kansi, koska entinen oli halki ja entisestä kannesta siirsin laakerikannet ja nokat tähän uuteen kanteen...voiko olla näin, että laakerilinjat eivät passaa kohilleen tämän uuden kannen kanssa ja sen takia ahistaa?Vai kuuluuko tämän tyyppisen kannen olla näin tiukka?Entä voiko olla jotain muuta, mitä en ole huomioinut asennusvaiheessa?Kansi kävi koneistamolla mutkin ja siitä otettiin tasopinnasta siivu pois, venttiilit hioin itse...Ehdotuksia???
-
- -
- Viestit: 111
- Liittynyt: 24.7.2003 0:08
Näissä nokissa näkyi olevan volkkarin logot ja joku 027- tunnus...tämän uuden kannen mukana tuli kyllä nokat, mutta nämä näkyivät olevan hieman parempikuntoiset, joten pulttasin ne paikalleen edellisestä kannesta...kuulemma näihin volkkareihin on saanu aikoinaan jo tehtaalta uusia alkuperäisiä virinokkia, pitääkö paikkaansa...?ei viittis enää venttiileitä alkaa purkamaan, ku oli niin iso homma kotikonstein saaha paikalleen, mutta pakkohan se jos ei muu auta...miksi tehtaalla hioisivat kauloja eri kokoihin, eikös se sarjatuotannon kannalta ole edullisempaa hioa kaikki samaan kokoon...?en ole vielä mitannut niitä välyksiä, sillä nauhallakos se tapahtuu...?Laakerikannet oli pakko vaihtaa tästä edellisestä kannesta uuteen, koska tässä uudessa kannessa ei tullut niitä mukana...kysyin vasiten korjaamolta tuota laakerien linjaushintaa, niin meinasivat että tulee maksamaan vähintään 200e :(....Onko jollain sitten kokemusta, kuinka helposti nuiden nokkien pitäs pyörähtää??
No ainakin vakiokoneessa nokka-akseli pyörii ihan käsin nokkapyörästä kääntämällä, ei luulisi kovin paljoa enempää voimaa virinokallakaan tarvitsevan. Toisin sanoen jotain on taatusti pielessä jos ei räikkävääntimellä kääntämällä pyöri.Onko jollain sitten kokemusta, kuinka helposti nuiden nokkien pitäs pyörähtää??
Soittelin tuossa koneistamolle ja mmeinasivat hinnaksi tosiaan 150-200e...mutta meinasivat, että vikaa voi yrittää korjata kotikonsteinkin, "sillain on korjattu kymmeniä kansia ja hyvin ovat pelittäneet"...elikkäs tussilla vaan merkittemään ja kattoo, että mistä ahistaa, jonka jälkeen raakasti vaan hiomapaperilla työstämään:)...vähän arveluttava keino, mutta jos ei paljosta oo kiinni, niin sitten pitäisi kuulemma onnistua...pitääpi alkaa purkamaan ja ihmettelemään...ennemmin veisin tietenkin koneistamolle, muttas kun opiskelijan bubjetti on rajallinen ja tuohon autoon on uponnu jo lähes 2000e ja projekti ei oo puoliksikkaan valmis:/...toisaalta, kun kaikki muu on koneistettu ja laitettu viimesen päälle, niin miksi tätäkään hommaa jättäisi puolitiehen.....
kokeilin tuossa ajan kuluksi ottaa nostajat pois ja sitten pyöritellä nokkia...nokat pyöri tiettyyn pisteeseen asti kohtuu vapaasti, mutta kun kiristi laakerikannet kiinni asti, niin eivätpä pyörineetkään enää...asia on jo päätetty, kansi lähtee koneistamolle heti elokuun alussa kun väki siellä palaa kesälomilta...kallista, mut elämä on....
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa