16 Vee kansi jumissa, projekti seisoo!!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

16 Vee kansi jumissa, projekti seisoo!!

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 19.7.2007 21:04

Kasalen tuossa KR konetta ja nyt ois kone kantta vaille lähes kasassa...mut tietenkin näin loppusuoralla oli onkelmia ototettavissa...elikkäs kasailin tuon uuden (käytetyn) kannen tuossa entisen halenneen tilalle, mutta voiko olla niin "kiree" kansi, ettei nokka-akseleita saa nokkapyörän päästä pyöritettyä!!?Olen yrittänyt siitä nokkapyörän pultista pyörittää kohtuu pitkällä räikkävääntimellä, mutta enempää ei enään uskalla kun tuntuu, että kohta se pultti napsahtaa poikki...ja kansi oli tällöin irrallaan, elikkä venttiilit eivät ota mäntiin...kaikki laakerikannet olen kertaalleen vielä käyttänyt irti ja tarkistanut, että ovat oikeinpäin ja kunnolla rasvattu asennusvaiheessa...ja ohjekirjan mukaisesti väänsin ne 15Nm momenttiin...kyseessä on siis varaosa kansi, koska entinen oli halki ja entisestä kannesta siirsin laakerikannet ja nokat tähän uuteen kanteen...voiko olla näin, että laakerilinjat eivät passaa kohilleen tämän uuden kannen kanssa ja sen takia ahistaa?Vai kuuluuko tämän tyyppisen kannen olla näin tiukka?Entä voiko olla jotain muuta, mitä en ole huomioinut asennusvaiheessa?Kansi kävi koneistamolla mutkin ja siitä otettiin tasopinnasta siivu pois, venttiilit hioin itse...Ehdotuksia???

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 19.7.2007 22:16

joku venttiili jumissa? ottaako nokka-akselin nokka kanteen kiinni (eli onko virinokka)? kokeile ottaa venat irti ja sit pyörittää nokkia...

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 19.7.2007 22:19

Onko tullu mieleen tsekata laakerivälykset? Laakerissa on merkintä yli/alikoosta ja jo tehtaalla nokan laakerikaulat saattaa olla hiottu eri kokoihin. Näin ainakin kun joskus kivi kypärävuonna purin opelin kantta ja vaihdeltiin nokkia.

Jukka Majava
-
Viestit: 111
Liittynyt: 24.7.2003 0:08

ViestiKirjoittaja Jukka Majava » 19.7.2007 22:21

Ymmärtääkseni noita laakerikansia ei paranisi juurikaan sekoittaa, saati sitten vaihtaa kannesta toiseen. Tuota veikkaisin syyksi.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 19.7.2007 22:30

Näissä nokissa näkyi olevan volkkarin logot ja joku 027- tunnus...tämän uuden kannen mukana tuli kyllä nokat, mutta nämä näkyivät olevan hieman parempikuntoiset, joten pulttasin ne paikalleen edellisestä kannesta...kuulemma näihin volkkareihin on saanu aikoinaan jo tehtaalta uusia alkuperäisiä virinokkia, pitääkö paikkaansa...?ei viittis enää venttiileitä alkaa purkamaan, ku oli niin iso homma kotikonstein saaha paikalleen, mutta pakkohan se jos ei muu auta...miksi tehtaalla hioisivat kauloja eri kokoihin, eikös se sarjatuotannon kannalta ole edullisempaa hioa kaikki samaan kokoon...?en ole vielä mitannut niitä välyksiä, sillä nauhallakos se tapahtuu...?Laakerikannet oli pakko vaihtaa tästä edellisestä kannesta uuteen, koska tässä uudessa kannessa ei tullut niitä mukana...kysyin vasiten korjaamolta tuota laakerien linjaushintaa, niin meinasivat että tulee maksamaan vähintään 200e :(....Onko jollain sitten kokemusta, kuinka helposti nuiden nokkien pitäs pyörähtää??

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 19.7.2007 22:36

Kyllä ne laakeripukit on koneistettu suoraan kanteen => ei vaihtokelpoisia keskenään...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.7.2007 23:10

Onko jollain sitten kokemusta, kuinka helposti nuiden nokkien pitäs pyörähtää??
No ainakin vakiokoneessa nokka-akseli pyörii ihan käsin nokkapyörästä kääntämällä, ei luulisi kovin paljoa enempää voimaa virinokallakaan tarvitsevan. Toisin sanoen jotain on taatusti pielessä jos ei räikkävääntimellä kääntämällä pyöri.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 20.7.2007 0:04

Mulla oli kunnostettavana 80 Audin 1.8 8v kone, josta ihmettelin että miksi nokka-akseli pyörii niin pirun jäykästi.
Kansi irti, niin huomasin että konetta nostellessa ja käännellessä pakosarjasta oli varissut koneen sisään niin paljon karstaa ja ruostetta, että se hädintuskin pääsi pyörimään.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 20.7.2007 15:04

Soittelin tuossa koneistamolle ja mmeinasivat hinnaksi tosiaan 150-200e...mutta meinasivat, että vikaa voi yrittää korjata kotikonsteinkin, "sillain on korjattu kymmeniä kansia ja hyvin ovat pelittäneet"...elikkäs tussilla vaan merkittemään ja kattoo, että mistä ahistaa, jonka jälkeen raakasti vaan hiomapaperilla työstämään:)...vähän arveluttava keino, mutta jos ei paljosta oo kiinni, niin sitten pitäisi kuulemma onnistua...pitääpi alkaa purkamaan ja ihmettelemään...ennemmin veisin tietenkin koneistamolle, muttas kun opiskelijan bubjetti on rajallinen ja tuohon autoon on uponnu jo lähes 2000e ja projekti ei oo puoliksikkaan valmis:/...toisaalta, kun kaikki muu on koneistettu ja laitettu viimesen päälle, niin miksi tätäkään hommaa jättäisi puolitiehen.....

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 22.7.2007 22:54

nokka akseleiden laakeripukit päin persettä eisen kummempaa ilmeisesti, eli väärässä järjestyksessä.AS:D

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 23.7.2007 1:04

kokeilin tuossa ajan kuluksi ottaa nostajat pois ja sitten pyöritellä nokkia...nokat pyöri tiettyyn pisteeseen asti kohtuu vapaasti, mutta kun kiristi laakerikannet kiinni asti, niin eivätpä pyörineetkään enää...asia on jo päätetty, kansi lähtee koneistamolle heti elokuun alussa kun väki siellä palaa kesälomilta...kallista, mut elämä on....


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 37 vierailijaa