passat 3b vanne/rengastietoutta
Valvoja: ffp jäsenet
passat 3b vanne/rengastietoutta
Eli itselläni olisi nyt edessä aluvanteiden ja renkaiden hommaaminen.
Kysymys kuuluukin, että kuinka paljon kumia kärsii laittaa 16 tai 17 tuuman vanteen ympärille, että rupeaa raapimaan?
Ja useimmiten ajelen yksin, eli ei ole aina viittä henkeä ja matkatavaroita kyydissä.
Niin juu, tässä on tosiaan ihan vaioalusta, eikä muuta harkitakaan, kun pitää päästäkin johonkin.
Kysymys kuuluukin, että kuinka paljon kumia kärsii laittaa 16 tai 17 tuuman vanteen ympärille, että rupeaa raapimaan?
Ja useimmiten ajelen yksin, eli ei ole aina viittä henkeä ja matkatavaroita kyydissä.
Niin juu, tässä on tosiaan ihan vaioalusta, eikä muuta harkitakaan, kun pitää päästäkin johonkin.
Mitä niitä turhaan aluvanteita hommaamaan, painavat melkein järjestään kaikki peltivanteita enemmän. Vaikka onhan ne "ihan kivat".
Itsellä on ollut vähän mielessä 16" pellit ja niihin orggiskapselit, jostain vähän uudemmasta kuin oma 3B. Mutta sitten vasta kun on noi nykyiset ajettu loppuun...
Esim. tuo, ei paha hinta: www.nettivaraosa.com/546149
Itsellä on ollut vähän mielessä 16" pellit ja niihin orggiskapselit, jostain vähän uudemmasta kuin oma 3B. Mutta sitten vasta kun on noi nykyiset ajettu loppuun...
Esim. tuo, ei paha hinta: www.nettivaraosa.com/546149
Aika lavea kysymys. Johan se raapii alkuperäisellä 15" renkaalla ja vanteellakin kanttareihin, kun lisätään leveyttä ja korkeutta tai pienennetään ET -lukemaa tai suurennetaan lukemia riittävästi, niin ottaa kiinni iskaritolppaan. Toisaalta, oikein mitoitettu 20" yhdistelmäkään ei ole ollenkaan mahdoton.
Pitäisi siis tietää, mikä on aiottu vanteen leveys, offset, renkaan leveys, profiilisuhde. Ja jotta lain kirjain tulee täytetyksi, ilman muutoskatsastusta rekisteriotteeseen merkitty alkuperäinen rengaskoko (ja vaihtoehtoiset koot) ei saisi ylittyä tiettyä enemmän. Aiotun renkaan vierintäkehä tulisi lisäksi olla mahdollisimman lähellä otteeseen merkityn renkaan vierintäkehää.
Pitäisi siis tietää, mikä on aiottu vanteen leveys, offset, renkaan leveys, profiilisuhde. Ja jotta lain kirjain tulee täytetyksi, ilman muutoskatsastusta rekisteriotteeseen merkitty alkuperäinen rengaskoko (ja vaihtoehtoiset koot) ei saisi ylittyä tiettyä enemmän. Aiotun renkaan vierintäkehä tulisi lisäksi olla mahdollisimman lähellä otteeseen merkityn renkaan vierintäkehää.
http://www.vannevalitsin.fi tuo voi kans auttaa mut "et" se vakio volkkarin 35-38 ja renkaina 205/40/17 niin luulis ettei raavi, (enkä ota mitään vastuuta tästäkään teksitistä)
Tuolta edullisesti originelli vanteet oikealla rengaskoolla, kitkat voi kuluttaa loppuun kesäajossa jos ei viitti talveksi pistää mut ajelee noilla talvikeleillä yhden jos toisenkin talven
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=
No olihan kysymys toki lavea.
Siksi esitän kysymyksen foorumilla, koska aikoinaan ventoon olin laittamassa 205/50/16 et 45, niin sanottiin liikkeistä että ei se ole mahdollista. Kuitenkin yli 40 000 olen ajanut ja on ollut lastiakin, eikä tuo ole rahistellut. Toki jos taakse ottaa kolme ihmistä, mitä ei tarvitse neuvola vaa-alla punnita, niin raapiihan se.
Siksi aluvanteita, kun ovat sisäpinnoilta helpompi pestä (täällä hiekkateillä kun ajelee, niin kura-aikaan sinne vanteen sisäpinnalle kerääntyy sitä ihteään), kun ei tarvitse aina kyykkiä pesurin kanssa auton alle.
Ja leima tai laittomuus ei tuota tuskaa, koska tällä ajetaan vain omassa metsässä.
ja leveyttä jos nyt ajateltaisiin sen 205:n verran.
Siksi laitoin kysymyksen tänne, että jos jollain olisi tietoa mm. oikeasta tai mahdollisimman hyvästä et:stä nimenomaan passattiin, kun itsellä ei ole juuri siitä tietoa
Kertokaa nyt vaikka, että kuinka isoa vannetta ja rengasta olette näihin tunkenut vakioalustalla ja minkälaisella et:llä, niin voi itse sitten laskeskella.
Ja tuhannet anteeksipyynnöt tästä laveasta kysymyksestä, täytyy miettiä ensi kerralla vähän enemmän, kun kirjoittelee.
EDIT: tuo et luku
Siksi esitän kysymyksen foorumilla, koska aikoinaan ventoon olin laittamassa 205/50/16 et 45, niin sanottiin liikkeistä että ei se ole mahdollista. Kuitenkin yli 40 000 olen ajanut ja on ollut lastiakin, eikä tuo ole rahistellut. Toki jos taakse ottaa kolme ihmistä, mitä ei tarvitse neuvola vaa-alla punnita, niin raapiihan se.
Siksi aluvanteita, kun ovat sisäpinnoilta helpompi pestä (täällä hiekkateillä kun ajelee, niin kura-aikaan sinne vanteen sisäpinnalle kerääntyy sitä ihteään), kun ei tarvitse aina kyykkiä pesurin kanssa auton alle.
Ja leima tai laittomuus ei tuota tuskaa, koska tällä ajetaan vain omassa metsässä.
ja leveyttä jos nyt ajateltaisiin sen 205:n verran.
Siksi laitoin kysymyksen tänne, että jos jollain olisi tietoa mm. oikeasta tai mahdollisimman hyvästä et:stä nimenomaan passattiin, kun itsellä ei ole juuri siitä tietoa
Kertokaa nyt vaikka, että kuinka isoa vannetta ja rengasta olette näihin tunkenut vakioalustalla ja minkälaisella et:llä, niin voi itse sitten laskeskella.
Ja tuhannet anteeksipyynnöt tästä laveasta kysymyksestä, täytyy miettiä ensi kerralla vähän enemmän, kun kirjoittelee.
EDIT: tuo et luku
Viimeksi muokannut edisoni, 18.7.2007 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kysymykseen vastaaminen vaatii vaan niin paljon taustatietoa, että ei ole ihan yksiselitteistä. Taustatiedot tulivat tässä viimeisimmässä viestissä ja aika paljon esimerkkejä on myös tuossa edellä.
Rekisteriotteeseen merkitty koko kun olisi vielä tiedossa, niin siitä on hyvä lähteä katselemaan.
Tuossa mallissa vanteen alkuperäinen leveys on 6-7" vaihdellen 15 ja 16" vanteilla, mutta valmistajan orig. ET on varaosakuvaston mukaan aina 45.
Ventoonhan tuo mainittu 205/50 on rajoilla 15" vanteelle, mutta 16" vanteelle profiili on aivan liian korkea.
Rekisteriotteeseen merkitty koko kun olisi vielä tiedossa, niin siitä on hyvä lähteä katselemaan.
Tuossa mallissa vanteen alkuperäinen leveys on 6-7" vaihdellen 15 ja 16" vanteilla, mutta valmistajan orig. ET on varaosakuvaston mukaan aina 45.
Ventoonhan tuo mainittu 205/50 on rajoilla 15" vanteelle, mutta 16" vanteelle profiili on aivan liian korkea.
Niinhän minulle vastattiin silloinkin, että se on liian korkea. Siltikin olen sillä ajanut, eikä se nyt kyllä ole rohahdellut, paitsi jos tosiaan on köriläitä kyydissä. Pääosin kun ajelen yksin tai kaksin.
Oli mulla siinä viikon alla 205/50-15 pyörylät ja silloin auto näytti lähinnä siltä että siihen on työnnetty kottikärryn pyörät.
Ja tuolla aikaisemmin tosiaan sotkin tuon ventoksen et:n, eli pahoitteluni.
Oli mulla siinä viikon alla 205/50-15 pyörylät ja silloin auto näytti lähinnä siltä että siihen on työnnetty kottikärryn pyörät.
Ja tuolla aikaisemmin tosiaan sotkin tuon ventoksen et:n, eli pahoitteluni.
koska aikoinaan ventoon olin laittamassa 205/50/16 et 35, niin sanottiin liikkeistä että ei se ole mahdollista
Liikkeessä sanottu ehkä hieman kierrellen et " hölmö, kyseinen rengaskoko on liian iso kyseiseen autoon".
Oon itse ihmetellyt näissä iän ikuisissa rengaskysymyksissä sitä et miks ihmiset haluu laittaa autoon ne saman kokoiset renkaat vaikka vanne kokoa samalla kasvatetaan 1-2" eli jos autossa on nyt alla 195/60x15 ja alle laitetaan 17" niin renkaat halutaan edelleen tuolla 195/60 koolla vaikka oikea koko tulisi olla 205/45
Passatissa 16" rengastus on 205/55 tai 225/50, 17" 215/45 tai 225/45 ja 18" tai 215/40 tai 225/40 toki vaihtoehtojakin on mut noi taitaa olla ne yleisimmät.
Siksi haluaisin sitä gummia mahdollisimman paljon, koska ajan oikeasti PASKOJA hiekkateitä.
No sovitaan sitten niin, että minulla on ventonaattorissa aivan liian iso profiili renkaassa. Pystyin muuten ajamaan niillä samat ajot kuin orkkiskokoisillakin.
Täytyy tuota vannevalintaa vielä miettiä...kävi mielessä joku rs6 audin replika vanne.
No sovitaan sitten niin, että minulla on ventonaattorissa aivan liian iso profiili renkaassa. Pystyin muuten ajamaan niillä samat ajot kuin orkkiskokoisillakin.
Täytyy tuota vannevalintaa vielä miettiä...kävi mielessä joku rs6 audin replika vanne.
mulla on vakioalusta ja 205/50 - 17 Grenoble vanteella (siis alkuperäinen rengaskoko&vanne 3BG pasuunaan)
Tontitusta tuo kaipaisi mutta muuten hyvä paketti..
alkuperäisiärengas&vanne vaihtoehtoja voi ihmetellä tuolta:
http://s90674009.onlinehome.us/passat/tech/tires/
Tontitusta tuo kaipaisi mutta muuten hyvä paketti..
alkuperäisiärengas&vanne vaihtoehtoja voi ihmetellä tuolta:
http://s90674009.onlinehome.us/passat/tech/tires/
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Mulla kiinni pasuunassa (madallettu n. 35mm) vanteina 20" x 8,5" et 34 ja Renkaat 225/30-20" eikä myöskään raavi mihinkään kiinni edes täydellä kuormalla... Tosin en oo koittanu ajaa esim: 100km/h hidaste töyssyyn, mutta =)
Tuhannet kiitokset vastanneille, alkaa koko hahmottua, kun hiukka laskinta pyöräytin.
Joo, eipä nämä taida todellakaan olla koteloiden suhteen kakkiksia :D
Vielä kun osaisi päättää, ottaako rs6 replikat vai a8 replikat.....noh, onneksi on aikaa päättää kun edellisillä vielä hetken kehtaa ajella.
Aika lötköjähän nämä 3b pasuunat on vakiona. Mutta toisaalta tietyllä tavalla pirun mukavia.
Joo, eipä nämä taida todellakaan olla koteloiden suhteen kakkiksia :D
Vielä kun osaisi päättää, ottaako rs6 replikat vai a8 replikat.....noh, onneksi on aikaa päättää kun edellisillä vielä hetken kehtaa ajella.
Aika lötköjähän nämä 3b pasuunat on vakiona. Mutta toisaalta tietyllä tavalla pirun mukavia.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Siihen auttaa eibaksin jouset (-35mm) vakio iskareilla... On pintapehmeät ajella eli mukavuus säilyy mutta laskee näyttää paremmalta ja jäykkyyttä löytyy vauhdikkaaseen ajoonkin... ;)
Mullakin olis kyllä itse asiassa aika tavallakin vastaavaa tarvetta. Joutuu ajelemaan paskojakin teitä ja jossain vaiheessa laitan ton Weitecin SD:n tähän.
Talvet ajan 15" vanteilla ja kesät kaiketi 16".
205/65-15 talveks ja 205/60-16 kesäks? eikä pitäis raapiman jos vakio-et:llä ajelee?
T:Nimimerkillä "Passat Variant Country 2motion"
Talvet ajan 15" vanteilla ja kesät kaiketi 16".
205/65-15 talveks ja 205/60-16 kesäks? eikä pitäis raapiman jos vakio-et:llä ajelee?
T:Nimimerkillä "Passat Variant Country 2motion"
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Tuonpa omaa kokemusta tähän keskusteluun kun tuntuu tuolla aloittajalla olevan samankaltaiset tiet ajeltavana....
Omassa pasatissa ostettaessa tuli aluvanteet mukana. Leveemmät ja halkasijaltaan isommat kuin alkuperäiset (en nyt muista koko aulkoa) Oli irtosoralla ihan hirveet ajaa ja rungot ei kestäny...
Sitten tuli ajettua vanhat talvirenkaatkiin orkkis vanteilla loppuun ja ristus mitkä kiven syytäjät ne oli.... Muoviset helmapalat meni ihan muutamassa kuukaudessa silpuksi. Mutta muuten olivat paremmat soratiellä ajaa.
Keväällä tuli sitten aika hankkia kesärenkaat ja uudet talvirenkaatkin tuli hankittua syksyllä niille orkkis peltivanteille niinpä piti ostaa niille kesärenkaillekkin vanteet kun olin päättänyt että niitä leveitä lätysköitä en enää alle laita. Vanteet kesärenkaille sai muutamalla kympillä käytettynä. Itekkin alkuun emmin että miten mahtaa käydä saven kanssa kun vanteiden kolot siitä täyttyy. Mutta eipä tuosta ole ollut haittaa, täyttyy sen verran tasaisesti. Ja viime syksynä tuli niillä vanhoilla talvirenkaillakin ajeltua saviset penkkatiet ja muut paikat mihin autolla vaan suinkin pääsi vaikka välillä tiet tuli "lanattua" auton pohjalla ei ollut mitään ongelmaa täristämisen kanssa. EIkä niitä vanteita ole tullut pestyä kuin renkaan vaihdon yhteydessä.
Eli ite voisin suositella ihan orkkis vanteita alle vaan. Mutta niiden renkaiden kanssa kannattaa olla tarkkana mitä sinne alle laittaa. Kannattaa valita rungoltaan jämäkät renkaat ja mielellään laadultaan paremmat kuin jotkut halvat mitkä lie merkit jos haluu välttyä rengasrikoilta.
Omaan autooni olin suunnitellut jo että korottaisin että pääsisi vielä pitemmälle.... mutta tulikin nyt hankittua ehta maasturi kakkosautoksi että voi valita sen alle silloin kun tietää että pitää päästä sinne minne ei cr-v miehet mene....
Omassa pasatissa ostettaessa tuli aluvanteet mukana. Leveemmät ja halkasijaltaan isommat kuin alkuperäiset (en nyt muista koko aulkoa) Oli irtosoralla ihan hirveet ajaa ja rungot ei kestäny...
Sitten tuli ajettua vanhat talvirenkaatkiin orkkis vanteilla loppuun ja ristus mitkä kiven syytäjät ne oli.... Muoviset helmapalat meni ihan muutamassa kuukaudessa silpuksi. Mutta muuten olivat paremmat soratiellä ajaa.
Keväällä tuli sitten aika hankkia kesärenkaat ja uudet talvirenkaatkin tuli hankittua syksyllä niille orkkis peltivanteille niinpä piti ostaa niille kesärenkaillekkin vanteet kun olin päättänyt että niitä leveitä lätysköitä en enää alle laita. Vanteet kesärenkaille sai muutamalla kympillä käytettynä. Itekkin alkuun emmin että miten mahtaa käydä saven kanssa kun vanteiden kolot siitä täyttyy. Mutta eipä tuosta ole ollut haittaa, täyttyy sen verran tasaisesti. Ja viime syksynä tuli niillä vanhoilla talvirenkaillakin ajeltua saviset penkkatiet ja muut paikat mihin autolla vaan suinkin pääsi vaikka välillä tiet tuli "lanattua" auton pohjalla ei ollut mitään ongelmaa täristämisen kanssa. EIkä niitä vanteita ole tullut pestyä kuin renkaan vaihdon yhteydessä.
Eli ite voisin suositella ihan orkkis vanteita alle vaan. Mutta niiden renkaiden kanssa kannattaa olla tarkkana mitä sinne alle laittaa. Kannattaa valita rungoltaan jämäkät renkaat ja mielellään laadultaan paremmat kuin jotkut halvat mitkä lie merkit jos haluu välttyä rengasrikoilta.
Omaan autooni olin suunnitellut jo että korottaisin että pääsisi vielä pitemmälle.... mutta tulikin nyt hankittua ehta maasturi kakkosautoksi että voi valita sen alle silloin kun tietää että pitää päästä sinne minne ei cr-v miehet mene....
ET20 9.5" vanne tulee taka kaarista ihan pirusti ulos. ET noin 40 ja 9.5 istuu just kaaren tasalle ihan pienellä mankeloinnilla.
Tossa et noin 40 ja 9.5x18" vanne 255/35 kumilla:
https://lh4.googleusercontent.com/-8Uc_ ... G_6898.JPG
En pikasesti löytänyt takaa kuvaa. Takapäässä siis ihan tasan kaaren kanssa ja edessä isommalla mankeloinnilla kaaret sai kyytiä noin matalana ajamalla.
Tossa et noin 25 ja 10" vanne takana (kumi 215/45/17):
https://lh5.googleusercontent.com/-GU2e ... AG0082.jpg
EDIT: Okei, mä oon elänyt ja nähnyt noi -35mm alustat. Ekossa kuvassa varmaan about -70-80mm ja vikassa kuvassa vielä paljon enemmän. Menis vielä 40mm alemmaksi, mutta kaari ottaa noilla kumeilla vähän kiinni.
Tossa et noin 40 ja 9.5x18" vanne 255/35 kumilla:
https://lh4.googleusercontent.com/-8Uc_ ... G_6898.JPG
En pikasesti löytänyt takaa kuvaa. Takapäässä siis ihan tasan kaaren kanssa ja edessä isommalla mankeloinnilla kaaret sai kyytiä noin matalana ajamalla.
Tossa et noin 25 ja 10" vanne takana (kumi 215/45/17):
https://lh5.googleusercontent.com/-GU2e ... AG0082.jpg
EDIT: Okei, mä oon elänyt ja nähnyt noi -35mm alustat. Ekossa kuvassa varmaan about -70-80mm ja vikassa kuvassa vielä paljon enemmän. Menis vielä 40mm alemmaksi, mutta kaari ottaa noilla kumeilla vähän kiinni.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa