Passatin pyöränkulmat

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jaska_73
-

Passatin pyöränkulmat

ViestiKirjoittaja jaska_73 » 16.7.2007 10:58

Tuli autoa madallettua ja totesin että etupyörät ovat melko reippaasti harituksella. Etupäässähän voi ainoastaan säätää aurausta ja sen säätäminen onnistuu kyllä kotikonsteinkin.
Mutta kiinnostaisi tietää onko auton takpyörille joitakin säätömahdollisuuksia vai ovatko ne siinä asennossa kun tehtaalla ovat laittaneet? Jos ei ole, niineikö siinä mene (65-100 euron hintainen seinäjoella) 4-pyörä suuntaus aivan hukkaan, korjatkaa jos olen väärässä.

Kaikille epäilijöillei: Kyllä aurauksen säätö onnistuu kotikonstein. Itse olen käyttänyt pitkiä alumiinisia linjareita, jotka on todettu suoriksi suuren tasolasin päällä. Jos tässä voidaan pitää onnistumisen kriteerinä renkaiden tasaista kulumista. Useampaan autoon on tällä konstilla säädetty auraus ja on toiminut. Ainut miinus on, että joskus saa nassaroida ratin suoraan saamisen kanssa tuskastuttavankin kauan. :)

Lisättäköön vielä sen verran että Camber yms. säädöt on kyllä teetettävä asianmukaiset laitteet omaavassa korjaamossa.
Viimeksi muokannut jaska_73, 16.7.2007 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

daivari
-

ViestiKirjoittaja daivari » 16.7.2007 11:44

Takapyöristä pystyy säätämään ainakin camber kulman. Alemmassa kolmiotukivarressa on epäkesko-prikat, joilla pystyy säätämään kulman.

Hannu_H
-

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 16.7.2007 15:13

^4-vetoisessa nuin, mutta tavan etuvetoisessa ei voi kuin koko akselia käännellä ja takanavan ja akselin väliin tulevilla prikoilla säätää kulmia.

jaska_73
-

ViestiKirjoittaja jaska_73 » 16.7.2007 15:51

No tuota Hannu_H:n vastausta hieman kaipailinkin. Eivätpä taida ruveta korjaamolla leikkimään prikkojen kanssa. Joten taitavat camberit jäädä siihen asentoon kuin ovat ja säätelen vain etupäästä auraukset kohdilleen niin taas mennään.
Olen madaltanut autoa max. 35mm, joten voipi olla ettei kulmat ole hirveesti edes muuttunut takapäässä.

*Patu*
-

ViestiKirjoittaja *Patu* » 20.7.2007 11:20

Näin mulla säädettiin tänään noita kulmia Passatista, 1,9 TDi (AFN). Madallettu autoa on n.35.mm KW:n jousilla ja Vanne+rengastus on 225/40/18.

Ilmeisesti ovat säädetty ihan oikein jos vaan tuota aurausta pystyy säätämään. Ratti on kyllä edelleen vinossa kun ajaa suoraa. Eiköst niitten pitäis tuota aurausta säätää niin että ratti laitetaan ensin suoraan ja sitten säädetään auraus vai miten?

Onko nuo kulmat ok, osaako joku asiasta enemmän tietävä sanoa?
Kuva

Arto S
-

ViestiKirjoittaja Arto S » 20.7.2007 11:34

Auraus ylleesä sääjetään (ainaki missä olin kesätöissä) nii sillee että asetettii ratti tasan suoraan ja laitettii laitteella se siihe paikalleen. Sitten sääjettiin auraus kohilleen ja ratti pysy suorassa x)

daivari
-

ViestiKirjoittaja daivari » 20.7.2007 12:53

Itellä kävi passatin kanssa myös silleen, että kävin säädättämässä kulmat ja ratti jäi silti vinoon. Auto myös käyttäytyi mielestäni huonosti. Vein auton takaisin ja sanoin, että en ole tyytyväinen. Tekivät takuuseen uudestaan ja nyt oon tyytyväinen. Ratti on suorassa ja palautuu mutkista tultaessa.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”