Laturi täysin viraton? *RATKAISTU*

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

Laturi täysin viraton? *RATKAISTU*

ViestiKirjoittaja Puzkis » 15.7.2007 13:03

Laturi ei siis anna virtaa ollenkaan (Laturi ei lataa akkua). Laturin merkkivalo ei pala missään vaiheessa. Lamppu pitäisi olla kunnossa, sillä testattu eri mittaristoilla. Hiilet ovat tarpeeksi pitkät ja muutenkin liikkuvat ihan ok. Herätettä laturi ei saa ollenkaan (D+ napa, sininen johto). Koitin antaa herätettä myös suoraan akusta eli yhdistin B+ ja D+ navat irroitettuani hihnan. Varmistin että D+ navassa on 12V, tällöinhän laturin pitäisi lähteä pyörimään? Näin ei kuitenkaan käynyt. Onko laturi täysin sökö vai onko vielä jotain tehtävissä, kuten vaikka laturin säätimen vaihto uuteen?

Kiitos.
Viimeksi muokannut Puzkis, 17.7.2007 4:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 15.7.2007 16:13

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ght=lataus

Mittaa yleismittarilla jos lataa n.14v on kunnossa, omat merkkivalot ei näytä totuutta. Dionisilta voi mennä vaihtoo jos lataa alle 12v, muuten minkä merkkinen laturi?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 15.7.2007 16:26

ja pihtimittarilla kattoo mitä ampeereja antaa ulos.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 15.7.2007 17:27

Siis laturilta ei tulee mitään ulos. Koitin ottaa johdot pois laturista ja mittasin. Tulos alle voltin. Tuskin siis on ampeereitakaan. Laturin merkistä en ole ihan varma, mutta Boschilta se näyttää.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.7.2007 17:30

Toimineekohan jännitteensäätö oikein, jos akkua ei ole kiinni. Kannattaa nyt kuitenkin vielä mitata akun kanssa. Vai oliko tulos silloinkin sama?

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 15.7.2007 18:16

Tulos oli sama myös silloin. Mittari näytti vain akun oman jännitteen, eikä ~14V kuten sen pitäisi kun auto on käynnissä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 15.7.2007 18:32

Eihän laturi ole mikään sähkömoottori, joten eihän se lähde pyörimään ilman hihnaa

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 15.7.2007 22:07

Käväise purkaamolla löytyy varmaan kiinnityksiltään sammanlainen ei tehoilla niin väliä. Tein kahdesta eritehoisesta bossilaisesta toimivan eikä latauksen kanssa ongelmia (kiinnitys yleensä väärä).

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 15.7.2007 22:49


HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 16.7.2007 10:26

Itsellä tuli vaihdettuani Boschiin ongelmaksi se, vaikka putsasin kontaktin laturin sisältä ja laitoin sen yhden (sininen vaiko sinimusta) paikalleen abikoliittimeen, uusin hiilet yms., että laturi herää vasta yli 3000 rpm polkaisulla, samaa ei ollut aikaisemmin, vaan heräsi jo tonnilla ja vähän reilulla. Onko tuossa Boschissa jotenkin erilainen "herätepiiri" vai miksi? Tuntuu edelleenkin hiukan heikolta tuo lataus. Maadoituksessa ei ole vikaa, koska runkoon ja moottoriin menee 50 mm^2 touvia.

Miten tuo heräte toimii, onko se aina päällä (voisi pölliä puolalta) vaiko vain hetken, jolloin tarvitaan sopiva viive tai riittääkö startin antama heräte(eli käynnistyssolenoidin kautta)? Vai onko kyseinen johto heräte, joka tulee tuonne laturiin?

Merkkivalo toimii ja palaa alkuun, jännite on kohtalaisen ok, 14 V säätimellä ehkä vähän heikko n. 13 V.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 16.7.2007 17:30

Koitin itse tuota, että nostan kierroksia, mutta ei jännite muuttunut miksikään vaikka nostin kierroksia yli 4000.

Heräte mielestäni tulee laturiin kun autoa startataan. Itselläni heräte vain on täysin hukassa, ei tule ollenkaan. Heräte on itsellä vaaleansininen johto, joka menee laturin D+ napaan, pitääkö kutinsa?

Mitähän tuon paskan kanssa sitte tekis kun ei ole juuri saatavilla toista laturiakaan. Kun ei viittis lähteä mistään postikuluillakaan ostamaan kun painaa kiitettävästi tuo mötti. Voiko laturinsäädin mahdollisesti olla rikki?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.7.2007 17:48

Jep, sininen on heräte. Mulla on ollut sellainen kuva, että se tulee aina kun virrat ovat päällä. Täytynee oikein mitata joskus.

Boschilaiset alkavat lataamaan noin 3000rpm tienoolla myös ilman herätettä, joten moinen käytös saattaa johtua juurikin herätteen puuttumisesta.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 16.7.2007 18:42

JÄNNITTEENSÄÄTÄJÄ VOLKSWAGEN GOLF I/II 74--92
Sama kuin latausrele
Golf 8.81--91 jos Bosch hiilillä. . . . . . . . . . . . . . 11-3001 7.90 ?
Golf 8.81--91 aito Bosch lämpökompensoitu. . . . . . . . . 11-3218 24.90 ?
Golf-II 84--91 jos Motorola hiilillä. . . . . . . . . . . . 11-3031 19.90 ?
Golf jos Iskra-AER1505/1506 hiilillä. . . . . . . . . . . . 11-3043 19.90 ?
Golf jos Iskra-1528 hiilillä. . . . . . . . . . . . . . . . 11-3094 23.00 ?

HIILISILTA (LATURIIN) VOLKSWAGEN GOLF I/II 74--92
Diodisilta jos Bosch 45-65A 85--91 Dies/TD (2xpulttil). . . 11-3904 16.90 ?
Diodisilta jos Iskra 85-- (pulttil/ei 1,6b/1,8). . . . . . 11-3915 24.90 ?

Motonetin varaosia jos ei johdoissa vikaa!

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 16.7.2007 18:46

Mikähän Iskra minulla sitten oli, jos kerran ei mikään Motonetin malli tuntunut kelpaavan, eikä kone edes noita näyttänyt. Onko tuota Iskaraa ollut ihan alunperin, vai onko se vaan tarvike?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.7.2007 19:37

Jugoslaviassa lisenssillä valmistettu Bosch tjsp. jonka osat käy aika pitkälle ristiin Boscin kanssa.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 16.7.2007 23:52

Kun mulla laturi ei ladannut niin tein seuraavat temput :

- kaikki laturilta lähtevät johdot uusiksi
- koneen ja laturin maadoituksien uusiminen
- heräte suoraan akusta
- uusi jännitteensäädin
Jos noilla ei lähde pelaamaan ja hihnakin on vielä kireällä (mulla ei ollut, siitä johtui :-) )

niin sitten uusisin laturin kokonaan

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 17.7.2007 4:49

No nyt se sitten toimii. Parasta on se, ettei ole kunnollista käsitystä mitä edes tein :D Näin käy aina, onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Otin laturin irti taas kerran ja availin sitä, tutkailin osia ja putsailin maadoituspinnat (en kyllä kovin hyvin ja hyvältä ne näytti jo ennestään). Paketti kasaan ja nopea testaus, jos se nyt sittenkin toimisi. Laturin merkkivalo syttyi kun virrat päällä, lupasi siis hyvää ja kyllä, vajaa 14V sieltä tuli.

En silti tajua miten maadoituspintojen puhdistus olisi voinut auttaa sillä laturin rungosta otti 12V aikaisemmin kun testasin laittaa mittarin +_johdon akkuun ja -_johdon laturin runkoon.

Kiitos paljon kaikille avuista!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa