Ongelma takajarrun kanssa G2
Valvoja: ffp jäsenet
Ongelma takajarrun kanssa G2
Kävin sitten hakemassa hylyn katsastuksesta. Syynä liian iso voimaero takajarrujen kesken. Oikean puolen takajarru ei jarruta juuri yhtään, ilmaan nostettuna pystyin pyörittämään pyörää helposti käsin vaikka kaveri painoi jarrupoljinta pohjassa.
Käsijarruvaijerin vaihoin ennen katsastusta juuri oikealle puolelle ja jarrupalatkin ovat hyvässä kunnossa ja ihan rummun sisäkehällä, niin että ne lähes laahaavat ajaessa, mutta siltikään jarrutus ei pure renkaaseen juuri ollenkaan. Apuja? Mistähän sitä aloittaisi vian etsimisen?
Kyseessä siis rumpujarrullinen malli.
Käsijarruvaijerin vaihoin ennen katsastusta juuri oikealle puolelle ja jarrupalatkin ovat hyvässä kunnossa ja ihan rummun sisäkehällä, niin että ne lähes laahaavat ajaessa, mutta siltikään jarrutus ei pure renkaaseen juuri ollenkaan. Apuja? Mistähän sitä aloittaisi vian etsimisen?
Kyseessä siis rumpujarrullinen malli.
Missä kohtaa se pieni säätöpalikka on siellä rummun sisällä? Vedät sen niin alas kun saa, että se vielä siinä paikallaan pysyy. Entäpä se käsijarruvaijeri, ootko säätänyt tarpeeks kireälle? Jarrupölyt kannattaa putsata sieltä kans aika huolella pois.
Hoida noi yllämainitut kuntoon, jos ei vieläkään pelitä niin hae uus rumpu siihen. Ja jos sittekään ei pelaa niin paineensäädin tarkasteluun, tossapa ne vaihtoehdot oliki :)
Hoida noi yllämainitut kuntoon, jos ei vieläkään pelitä niin hae uus rumpu siihen. Ja jos sittekään ei pelaa niin paineensäädin tarkasteluun, tossapa ne vaihtoehdot oliki :)
Se käsijarrun automaattisäädön asettuminen vaatii pari kunnon jarrutusta. Esimerkiksi hiekalla muutama lukkojarrutus niin että myös takapää lukkiutuu. Välillä voi koittaa käsijarrua kiskoa. Myös jarruttaminen peruutettaessa saattaa auttaa kenkien asettumiseen.
Ikinä en ole sitä säätökiilaa mitenkään käsin asetellut, eikä kai pitäisikään. Jousihan sitä alaspäin vetää jos vaan kaikki osat ovat kunnossa ja liikkuvat.
Ikinä en ole sitä säätökiilaa mitenkään käsin asetellut, eikä kai pitäisikään. Jousihan sitä alaspäin vetää jos vaan kaikki osat ovat kunnossa ja liikkuvat.
Eihän vain rummut ole kuluneet? ei tarvita paljoa kulumaa, niin kengät eivät ylety enää rumpuihin, vaikka miten säätäisi.
Pari vuotta sitten kädiin laitoin kaikki uusiksi ja ihmettelin, miksi ei jarruissa ole tehoa. Sitten pitkin hampain uusin rummutkin (kalliit tuohon malliin) ja jarrutusteho palasi.
Poloon olen joskus hitsannut lisää tavaraa jarrukengän alapäähän -en suosittele.
Pari vuotta sitten kädiin laitoin kaikki uusiksi ja ihmettelin, miksi ei jarruissa ole tehoa. Sitten pitkin hampain uusin rummutkin (kalliit tuohon malliin) ja jarrutusteho palasi.
Poloon olen joskus hitsannut lisää tavaraa jarrukengän alapäähän -en suosittele.
Mulle kävi samoin kun ostin Motonetista tarvikesylinterit. Jämähtivät jumiin parissa kuukaudessa. Hätäapuna pyörittelin mäntää yleispihdeillä ja sain sen liikkumaan. Sen jälkeen tungin rasvaa kunnolla sinne kumin alle ja laitoin jarrut läjään. Episodista on nyt noin vuosi ja edelleen nuo toimivat.
Kannattaa siis laittaa sitä jarrusylinterirasvaa sinne kumin alle heti uusia vaihtaessa.
Kannattaa siis laittaa sitä jarrusylinterirasvaa sinne kumin alle heti uusia vaihtaessa.
itse olen huomannnut että tavallisella lenkkiavaimella niitä jarruputkia ei saa ei sitten millään auki mulkkaamatta sitä mutteria..tarkoitukseen sopivat avonaiset lenkkiavaimet ovat helvetin hyviä,niillä kyllä aukeaa.saa esim. motonetistä,biltemasta yms.eivätkä edes ole kalliita,sarja muistaakseni parikymppiä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”