katsastus kokemuksia...

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

katsastus kokemuksia...

ViestiKirjoittaja Nall3 » 3.7.2007 18:40

onko muilla katsastuksista huonoja kokemuksia??? ite käytin just leimalla malagaa ja inssi löys pari pikku vikaa ja madallussarja piti muutoskatsastaa..mutta tällä kyseisellä asemalla ei ne voinu tehä muutoskatsastuksia niin jouduin sit muualle muutoskatsastukseen...no tää eka yli innokas inssi etti sit vikoja suurennuslasilla ja konehuoneessa tuntu olevan sit eniten vikoja...katteli joku10 minsaa..mitäköhän mahto ettiä...=) inssi sano et jos hän huomaa et autoa on viritetty niin heti tulee hylky katsastus keskeytyy välittömästi...no viat korjasin ja sit muutoskatsastukseen ja sieläkin konepellin alla oli sit vissiin taas jotain iskareihin kuuluvaa....katteli ahtoputkia tosi pitkään...jäi aika #aska maku taas koko leimaamiseen vaikka auto on ahdinta/evryä lukuunottamatta vakio....ens vuonna jännittää sit oikein kunnolla ku on isoo cooleria jne...taitaa olla taas konehuoneessa eniten tutkittavaa....

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 3.7.2007 20:11

Se on semmoista.

Jos pelkää inssineerejä, ei pidä virittää autoaan.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 3.7.2007 20:58

Kyllä se kiltti setä antoi mulle kuukauden aikaa laittaa vakiokillikkeet takas ja niitten kanssa ei ongelmia leiman kanssa :D

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 3.7.2007 21:22

Onko hatemilla isokin lista osia vaihdettavana? Ihanko etsimällä etsivät virityksiä?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 3.7.2007 22:04

ja madallussarja piti muutoskatsastaa..mutta tällä kyseisellä asemalla ei ne voinu tehä muutoskatsastuksia niin jouduin sit muualle muutoskatsastukseen


WTF?

Mikäs se tollanen katsastusasema on?

diesel power
-
Viestit: 130
Liittynyt: 19.7.2006 15:56

ViestiKirjoittaja diesel power » 3.7.2007 22:14

Tässä taannoin talvella kävin katsastamassa tuon Leonin lisävalojen kanssa ja referenssiluku meni yli, että pölisi(oma vika). Lisävalot oli kiinnitetty metallilevyyn josta tulee kaksi korvakkoa, mihin valot pultataan. Inssi tuumasi, että ota nuo lisävalot pois tai laita pienemmillä luvuilla olevat tilalle ja tule näyttämään uudestaan. Ruuvasin valot irti, mutta jätin levyn paikalleen ja ajoin takaisin, toinen inssi tarkasti auton ja tuumasi, että tuota levyä ei saa pitää tuossa, koska siinä on leikkaavia kulmia, mutta tästä huolimatta löi leiman paperiin(onneksi kaikista ei ole rapissut tämä maalaisjärki). Tämä tuli minulle uutena juttuna, että valot saa tässä levyssä olla ruuvattuna paikallaan, mutta laitonta ilman valoja. Kolaritilanteessa kyllä valot lentävät kuikkaan tai ainakin harittavat pahasti.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 3.7.2007 22:39

Yksityisellä katsastusasemalla ei voida tehdä muutoskatsastuksia.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 3.7.2007 23:00

Ai ei vai. Kerro mistä löydät valtion omistuksessa olevan konttorin tänä päivänä, ainakin kaikki asemat mitä itse tiedän tässä lähellä on yksittäisten yrittäjien tai yritysten omistuksessa ja kummasti saa kaikki palvelut.

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 3.7.2007 23:15

yksityisellä asemalla tehdään muutoskatsastuksia

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.7.2007 23:16

kaikki konttorit eivät välttämättä halua "kontolleen" muutoksia mitä hyväksyvät. jolloin helpompi olla tekemättä niitä. hyvä esimerkki aikoinaan kanta-autotarkistus kun kyllästyivät niihin----> hinnat taivaisiin etei kaikilla ollut varaa maksaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.7.2007 0:02

tuumasi, että tuota levyä ei saa pitää tuossa
Auton ääriviivojen ulkopuolella ei saa olla leikkaavia reunoja mikä on mun mielestä ihan järkevää.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 4.7.2007 1:35

Eipä tässäkään mitään uutta ole, että konttoreissa on eroja. Sinällään ikävää, mun puolesta saavat rutista tukivarsista / jarruista yms niin paljon kuin jaksavat, pelkkää plussaa jos antavat korjauskehoituksia väljistä puslista taikka kuluneista jarruleveyistä sun muista.

Kunhan sitten vastapainona eivät jaksaisi kitistä ns. turhasta. Lisävalot on IMHO yksi tälläinen, mun järjen mukaan pitäisi olla aivan sama miten rajut valot autossa on, ei niillä kuitenkaan ajella vastaantulevia päin. Taikka sitten itketä muutoskatsastusta isoista vanteista, alustoista sun muista JOS ne kerran on ko. autoon tarkoitettu. Tuskin kovinkaan usein tulee vastaan esim. Audi A6 kuskia joka haluaa muutoskatsastaa autonsa 155/40/15 renkaalle..

diesel power
-
Viestit: 130
Liittynyt: 19.7.2006 15:56

ViestiKirjoittaja diesel power » 4.7.2007 2:34

Auton ääriviivojen ulkopuolella ei saa olla leikkaavia reunoja mikä on mun mielestä ihan järkevää.



Joo, mutta miten sen perustelee, että sitten valot asennettuina ne leikkaavat kulmat eivät olekaan enää vaaralliset, koska törmäyksessä valot antavat aivan varmasti periksi. Sitä korvakkoa ei ole kuin sen reilu kolme senttiä, sen ymmärtää jos sen "keulanylityksen" voi laskea kymmenissä senteissä. Jos auto ajaa jalankulkijan päälle, oli lisävalot keulilla tai ei niin ruhjeita tulee.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 4.7.2007 3:04

Ehkäpä itselläni asennuksen ulkonäkö ja elämää isompi cooleri keulalla antoi vihiä että ei ihan vakiolla olla liikenteessä :D Eipä tuosta onneks tarvinnu vaihtaa kuin turbo ja kaikki imupuolen putket ja välijäähy.

Kyllä se inssi myös kertoi mahdollisuudesta muutoskatsastsaa tuo VTTllä mutta myönsi että tulee pirun kalliiksi ja saattaisi kestää jonkin aikaa ennen kuin se leima sieltä tulis.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

katsastus

ViestiKirjoittaja Nall3 » 4.7.2007 6:28

ite kanssa oon sitä mieltä et ihan oikein jos jarruvioista/väljistä nivelistä tulee hylky...mut on sielä sit taas paljon mitä voi kattoa läpi sormienkin...ei ne bensa autoja noin tutki koska frendeillä on noita viribensavehkeitä ja ne menee aina leimasta läpi eikä koskaan puututa mihinkään jos poijjaat on vaihtanu esim isonturbon/coolerin/kaasarit/ruiskun jne..!jos autossa on cooleri vakiona niin mun mielestä toikin asia ois tulkittavissa niin että ihan sama vaikka sinne laittais koko keulan täyttävän coolerin koska kyseisessä mallissa on jo tehtaalta lähtiessäänkin.mulla ainakaan ei löydy ohjekirjasta et minkä kokoinen sielä on vakiona=) edellinen vaihtanu...taitaa olla yleisin vastaus..itähelsingissä on tälläsiä konttoreita....heräis jo 2000 luvulle!=)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.7.2007 7:45

Peruskatsatusmiehellä ei välttämättä ole lupia tehdä muita kuin määräaikaiskatsatuksia. Varsinkin nyt kesäloma-aikaan pienemmillä asemilla saattaa olla ongelmia rekisteröinneissä/muutoskatsastuksissa, jos vain yhdellä on luvat niihin. Paskapuhetta että "yksityisillä" ei olisi oikeutta tehdä moisia, kaikki konttorit on tasavertaisia.

mkaskine
-
Viestit: 46
Liittynyt: 27.6.2005 10:41

ViestiKirjoittaja mkaskine » 4.7.2007 9:48

juu sama täällä kun kävin yksityisellä, ainoastaan yhdellä siellä oli oikeudet tehdä muutoskatsastus vaikka koskee vain alustasarjaa. Noh, odottelin tunnin sitä kaveria että vapautuu ja sitten sanottiin että sori, ei enää tänään ehdi jos tuut huomenna uudestaan......sellasta. On se vissiin niin pirun vaikee mitata nauhalla etäisyys.....

Noh samainen konttori kun viimeksi muutoskatsasti alustasarjan niin aikamme siinä turistiin niin sano se mies sitten että ihan sama minkä sarjan paperi sulla on mukana kunhan on oikeeseen autoon, ei ne sarjoista pysty sanomaan mikä siellä alla oikeesti on. Eikä ne kuulemma niistä saksan papereistakaan mitään tajua :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.7.2007 11:28

Eikä -98 vanhempiin vaatimuksenmukaisuustodistusta tarvitakaan.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.7.2007 11:39

Itse sain kyllä poikkeuksellisesti erittäin hyvää palvelua kun rekisteröin tuon oman auton menneellä viikolla. Dynolle ajaessa maavaraa jäi varmaan 2mm niin ukko tuumas vaan että kärsishän tätä vielä laskea. =D koska tuo melkoinen prosentirakennelma on niin odotin luonnollisesti ettäse myös alkaa niitä laskeskelee mutta sanoi vain että tähän ei paljon remonttia tehdä paitsi jo vaihdetut osat.

Myöskin moottoria molemmat inssit ihmettelivät koska tuollaista ei ollut tullut kummalllekaan vielä vastaan. siinä paskaa jauhettii ja naureskeltiin.

JA ai niin, ensimmäistä kertaa ikinä tarkastivat runkonumeron katsastuksessa. samalla alausta laitettii rekisteriin niin kysellyt edes mitään lappuja. mulla jo valmiiksi kaikki oli että kuitenki tarvii. =D

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

katsastus

ViestiKirjoittaja Nall3 » 4.7.2007 16:23

kyllä mulla se etti kierrejousista numerosarjan ja katto et täsmää tuvi lapun kaa...onnex se ei laittanu otteeseen minkä merkkinen sarja on alla.=)

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

ViestiKirjoittaja a.link » 5.7.2007 17:04

Ensimmäinen katsastuskerta tuolle Skodalle koitti tänä vuonna. Muutoskatsastin samalla 2 vuotta auton alla olleen alustasarjan.
Kaikki meni ookoo siihen asti, kun inssi alkoi etsimään auton tyyppikilpeä moottoritilasta. Eipä löytänyt, inssi valitteli ja sanoi katsastuksen päättyvän siihen.
Pällisteltiin hetken aikaa siinä konetilaa ja huomasin tyyppikilven sieltä missä sen pitikin olla mutta edessä oli eberin sulakerasia, joten ei ihan helposti luettavissa. Leima tuli kuitenkin lappuun.
Pitänee seuraavaan katsastukseen asentaa tuo sulakehässäkkä eri paikkaan.

Hane_
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.8.2005 19:01

ViestiKirjoittaja Hane_ » 5.7.2007 19:07

Kaveri tuossa käytti autonsa katsastuksessa johon oli juuri vaihtanu alustasarjan alle.
Oli tullu muutosprosentteja 1%!! WTF!!
Inssi oli lätkässy jonkinlaisen lappusen käteen johon piti laittaa mitä muutoksia oli autoon tehny. Lappusen mukaan muutosprosentteja tulis tyyliin puskureitten,valojen tai maskin vaihdosta..siis jos eivät vakio osia olis.
Oudoksi on tämä suomi menny ainaki täällä päin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.7.2007 19:26

Eikö alusta voida määritellä kuluvaksi osaksi joiden vaihdosta ei muutosprosentteja lasketa?

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 5.7.2007 19:32

Korin osista periaattessa pitäs mennäkin prosentteja, mutten ole käytännössä koskaan kuullut menneen.
Alustasta ei kyllä koskaan ole ollut puhettakaan.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 5.7.2007 19:36

Jos vaihdat alkuperäiset iskunvaimentimet, ei tule muutosprosentteja. Jos taas vaihdat madallussarjan, tulee prosentteja. Tämä johtunee siitä koska et ole vaihtanut alkuperäistä vastaavaa alustaa. Että näin ;)

Hane_
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.8.2005 19:01

ViestiKirjoittaja Hane_ » 5.7.2007 19:37

Näimpä kuitenkin oli käynyt :)
Itse olisin nauranu ja ajanu auton ulos ja seuraavalle konttorille.
Outoa ettei tätä käytäntöä ole ollu aikasemmin tai itse kuulen nyt tästä ensimmäistä kertaa. Tietysti ihan OK homma periaatteessa.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 5.7.2007 19:48

Käytäntö muuttunut tän vuoden alusta. Kaverille merkattiin prosentit takapenkeistä (poistettu) ja alustasta. Aiemmin alle 10% muutoksia ei ole merkitty. Tuolla taulukot prosenteista.

hups. Jokohan nyt autonkin?
Viimeksi muokannut EsaT, 5.7.2007 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.7.2007 19:52

Periaatteessa, jos autossa on muutoskatsastettu madallussarja ja haluat vaihtaa alkuperäisen takaisin, seuraa uusi muutoskatsastus, koska auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.7.2007 19:59

Tuolla taulukot prosenteista.
Moottoripyörässä :)

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

prosentit

ViestiKirjoittaja Nall3 » 5.7.2007 22:02

mulle ei tullu prosentteja...onnex!=) jos turbon vaihtaa ni eikö se rinnasteta moottorin vaihtoon???

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.7.2007 23:01

Juh.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 5.7.2007 23:43

Ja siis nimenomaan teho- ja päästösäännösten puolesta, ei prosenttien. Turbosta menee vain turbon prosentit.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 6.7.2007 9:45

Ei mulla ole ainakaan ikinä mennyt poistetuista osista pinnoja?

Jos ne on vaihdettu niin sitten kyllä..

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 6.7.2007 9:55

Nimenomaan poistetusta takapenkistä tuli kaverille. Takapenkki oli poistettu kaarituksen takia, kaarista ei tullut prosentteja. Sinänsähän se on aivan sama lukeeko paperissa 1% vai 2%.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 6.7.2007 10:16

Ei mulla vaan ole merkitty vaikka putkihäkkyrä onkin sisällä ja juuri siksi heitin penkin jotain muutakin turhaa painavaa lepikkoon.

Katsastusmies sanoi silloin että vain korvattavista / vaihdettavista menee prosentteja , ei siitä jos ottaa kokonaan pois.

Mutta kuten sanoit, se nyt on yksi ja sama onko siellä prosentti lisää vai pois.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 6.7.2007 11:39

Ei mullakaan omassa ole, mutta sitä ei olekaan muutoskatsastettu tänä vuonna.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.7.2007 12:19

Prosentit menee myös jos jotain osaa ei ole kiinni autossa, taikka on vaihdettu se johonkin muuhun. Lisäksi vaikka sinne otteeseen ei ole merkitty vaikka sitä 1% alustasarjasta, on autossa 1% vaihdettuja osia mitä ei vain ole merkitty ylös. Ihme mutinaa jos se merkitään otteeseen, mitä hiton väliä sillä on?

d0gi
-
Viestit: 117
Liittynyt: 3.11.2006 21:47

ViestiKirjoittaja d0gi » 6.7.2007 12:56

Jäi vaivaamaan ekasta postauksesta toi, että katsastusinssit on vielä uusintakatsastuksessakin ruvennu luuraamaan muita juttuja kun niitä, mistä se "hylky" oikeasti on tullu. Tietysti on mahdollista että se luuras niitä sen takia, että voi kutsua jälkitarkastukseen? Kun tuossa uusintakatsastuksessahan katsotaan vaan merkityt puutteet ja niiden kunto, eikös?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.7.2007 14:47

Ja siis nimenomaan teho- ja päästösäännösten puolesta, ei prosenttien. Turbosta menee vain turbon prosentit.
Ajattelin tietysti hankalamman skenaarion mukaan...

Kun tuossa uusintakatsastuksessahan katsotaan vaan merkityt puutteet ja niiden kunto, eikös?
Niin mullakin on tähän mennessä tehty vaikka viime hylsystä on tosin aikaa 6...7 vuotta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa