Sytkän säätö jos ajoitusmerkkiä ei ole

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

Sytkän säätö jos ajoitusmerkkiä ei ole

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 28.6.2007 15:06

Tuli sellainen hauska ongelma, kun tuota Scirocco 1.6 kytkintä tarkastelee, niin siellä ei ajoitusmerkki ole missään siellä päinkään, missä lamppu vilkuttaa. Onko vauhtipyörän merkit tuossa ykkösen yläkuolokohdassa? Tällöinhän voisi hakea pyörittelemällä sen lakipisteen varsin tarkkaan ja siihen merkitä vaikka liitu tai hopeatussipisteen, sitten säädettävällä lampulla hakea sen oikena sytkän. Se hauska puoli tuossa vauhtipyörässä on, että se on symmetrinen (muistaakseni), tosin kuin uudemmissa 84 -> ei ole, joten varmasti joskus kytkinremontissa on jäänyt väärään kulmaan koko paketti.

Miten tuollaisen vaparin kaksisuuntainen jakaja säädön ajaksi laitetaan, otetaanko kaikki letkut pois vai vain toinen? Ja mikähän on 1.6 K-jetin oikea ennakko?

Nyt tuo kyllä kulkee ihan kivasti ja ei potki takaisin, joten eiköhän se ole edes sinne päin.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 28.6.2007 22:49

En nyt löytänyt mitään luotettavaa lähdettä, jossa kerrotaan tuon koneen ennakko ja miten se mitataan, eli josko kukaan sen tietäisi, olisi kipeästi tarpeen, että saa säädettyä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.6.2007 23:09

Ei hihnapyörässä sattuisi olemaan mitään jälkiä?

TimppaK
-
Viestit: 154
Liittynyt: 24.12.2004 23:21

ViestiKirjoittaja TimppaK » 29.6.2007 0:13

Alipaineletkut kiinni kakssuuntaisessa alipainesäätimessä. En muista ennakkoa mut voin tarkistaa huomenna, ellei joku ehdi ennen.

E:muistin näemmä väärin...
Viimeksi muokannut TimppaK, 30.6.2007 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 29.6.2007 8:32

Kuva

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 29.6.2007 10:12

Jaahas, eli tuon kuvan perusteella se isompikin tulppa pitää jollain taistella sieltä pois. Eli alipaineletkut irti ja kone kiekumaan, sitten haetaan se 800 rpm ja 6 deg, tosin tuolle koneelle ei edes anneta noin alhaista tyhjäkäyntiä, vaan muistaakseni 950 +-50. Koitetaan mitä tästä tulee. Jos löytäisi sen nollan ensin ja sitten hakisi säätölampulla 6 deg ennakon samaan kohtaan.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 29.6.2007 12:24

Jep, hyvin onnistui, eli männällä hain kohdan, jossa lakipiste, aika tarkasti sen pystyi tuntemaan. Siihen pistin nollamerkin ja sitten säätölampulla 6 astetta ennakkoa. Jo pelkästään tuo veti kierrokset yli tonnista alle tonnin, noin 800 rpm tasoon. Ja sitten vaan äkkiä aikaa lähimmille päästömittareille soittelemaan, ja sainkin heti hoidettua sen. Ainut säätö oli hiukan laihemmalle, mutta vaan hiukan alle rajojen, niin ei käy laihalla, kun tuo ainakin joskus tuppasi nykimään.

Sytkä oli siis jotain luokkaa 10 astetta pielessä! Ilmanko kuumalla koneella piti vähän naputusta ja matka-ajossa oli hiukan nykimistä, ennakot oli jossain 15-20 asteessa. Ihme ettei potkinut takaisin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.6.2007 13:25

Eihän ehjä moottori vielä 15-20 asten perusennakolla takaisin potki.. Mulla oli voortissakin perusennakkoa 18 astetta ja hyvin rokkas.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 30.6.2007 11:23

Mutta tyhjäkäynti oli tosiaan hirveä ja CO:t päin pyllyä. Mutta kyllä se kuumana naputti ihan kivasti. Nyt pelittää tasakaasullakin paremmin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa