Rento '94
Valvoja: ffp jäsenet
Rento '94
Wanha sotaratsu eli rinkelikeula osoittautui liian hankalaksi palaksi koukkuvarusteluun, joten avuksi piti hankkia joku halpa paskalintta jonka perässä terassilaudat yms talon viimeistelyssä tarvittavat roinat saa kiskottua tiluksille.
Eli homman nimi on vetokoukku, saattaa sisältää hieman käyttöehostelua ja jotain pikku varusteluja...
Aiemmasta samanlaisesta kulkupelistä tuli aikoinaan tällainen, mutta nyt on toinen ääni kellossa: tehdään raaka työkalu hyvinhyvinhyvin pienellä budjetilla ilman lasikuitua, hifistelyä, turhaa niuhottamista tai mitään tietyn tyylisuunnan tavoittelua. Ratkaisuja saa vapaasti kommentoida, mutta ne eivät vaikuta lopputulokseen ;)
Hetken etsinnän jälkeen löytyikin aiheeseen sopivalla tekniikalla varustettu vajaa 200tkm ajettu Rento halbaan hintaan. Kyseisen vetojuhdan hankintainnostusta ei juurikaan hidastanut se tosiseikka, ettei autossa ollut vetokoukkua.....
Kilautus kaverille ja sieltähän löytyikin tuunauksen tieltä poistunut kyseiseen kinneriin sopiva koukku tallin lattialta lojumasta.
Takapuskurin irroitus käy näppärästi: tökätään ruuvarilla takapyöränkoteloista puskurin pelilipsut pois, irroitetaan puskurin yläosasta ja alapuolelta kiinnitysruuvit ja vedetään puskuri pois.
Irroitetaan perän peltikupit, tökätään koukku paikalleen peltikuppien alta paljastuviin aukkoihin ja ruuvataan kiinni. Piuhoja varten löytyy valmis läpivientikumi, eli siihen reikä ja piuhat konttiin. Lopuksi tehdään puskuriin aukko ja asennetaan puskuri paikalleen.
Kytkennät tein juottamalla koukun piuhat suoraan auton johtosarjaan ja asentelin keskuslukon kaukokapulan samalla kun kerran kolvi oli kuumana.
Vesipumppu piti pahaenteistä rahinaa, joten se vaihtoon:
Vänkärin puolen etualamuovi pois, ohjaustehostimen pumpun kiinnitysruuvien löysäys ja pumpun hihnan irroitus. Seuraavaksi laturi hihnoineen irti. Laturin alta paljastuu vesipumpun runko, joka ruuvataan irti lohkosta. Letkuja ei tarvitse irroittaa, koska pumppu kääntyy sen verran esiin että pumpun käyttöpuolen pystyy vaihtamaan. Sitten vaan pumppu paikalleen, uudet hihnat laturille ja ohjaustehostimen pumpulle, hihnojen kiristys ja nesteiden tankkaus.
Työkalu oli miltei valmis kovaan ajoon, mutta osoittautui ikävän kiikkeräksi pulkaksi heti ekalla reissulla kun oli enempi kuormaa päällä. Tässä vaiheessa oltiin hyvin lähellä sitä perinteistä tilannetta kun mopo alkaa karkailla käsistä....
Lääkkeet lepatukseen löytyi vierailemalla jyväskylän http://www.autovaruste.net/ puutikissa.
Hyllystä löytyi läjä osia kotiin kuljetettavaksi. Siihen kaveriksi nippu kunnossapito-osaa perusvaraosakaupasta, jotta kulkine saadaan pidettyä luotettavassa käyttökunnossa.
Ensimmäiseksi asennusvuoroon pääsivät uudet yläpäänlaakerit, ja näinollen uudet tolpat löysivät tiensä auton alle eteen ja taakse
Päätin aloittaa sopivan korkeuden hakemisen siten, että jätin eteen ~35mm ja taakse ~55mm säätövaroja reserviin. 6-portaisen jäykkyyssäädön laittelin kakkoselle.
Eli homman nimi on vetokoukku, saattaa sisältää hieman käyttöehostelua ja jotain pikku varusteluja...
Aiemmasta samanlaisesta kulkupelistä tuli aikoinaan tällainen, mutta nyt on toinen ääni kellossa: tehdään raaka työkalu hyvinhyvinhyvin pienellä budjetilla ilman lasikuitua, hifistelyä, turhaa niuhottamista tai mitään tietyn tyylisuunnan tavoittelua. Ratkaisuja saa vapaasti kommentoida, mutta ne eivät vaikuta lopputulokseen ;)
Hetken etsinnän jälkeen löytyikin aiheeseen sopivalla tekniikalla varustettu vajaa 200tkm ajettu Rento halbaan hintaan. Kyseisen vetojuhdan hankintainnostusta ei juurikaan hidastanut se tosiseikka, ettei autossa ollut vetokoukkua.....
Kilautus kaverille ja sieltähän löytyikin tuunauksen tieltä poistunut kyseiseen kinneriin sopiva koukku tallin lattialta lojumasta.
Takapuskurin irroitus käy näppärästi: tökätään ruuvarilla takapyöränkoteloista puskurin pelilipsut pois, irroitetaan puskurin yläosasta ja alapuolelta kiinnitysruuvit ja vedetään puskuri pois.
Irroitetaan perän peltikupit, tökätään koukku paikalleen peltikuppien alta paljastuviin aukkoihin ja ruuvataan kiinni. Piuhoja varten löytyy valmis läpivientikumi, eli siihen reikä ja piuhat konttiin. Lopuksi tehdään puskuriin aukko ja asennetaan puskuri paikalleen.
Kytkennät tein juottamalla koukun piuhat suoraan auton johtosarjaan ja asentelin keskuslukon kaukokapulan samalla kun kerran kolvi oli kuumana.
Vesipumppu piti pahaenteistä rahinaa, joten se vaihtoon:
Vänkärin puolen etualamuovi pois, ohjaustehostimen pumpun kiinnitysruuvien löysäys ja pumpun hihnan irroitus. Seuraavaksi laturi hihnoineen irti. Laturin alta paljastuu vesipumpun runko, joka ruuvataan irti lohkosta. Letkuja ei tarvitse irroittaa, koska pumppu kääntyy sen verran esiin että pumpun käyttöpuolen pystyy vaihtamaan. Sitten vaan pumppu paikalleen, uudet hihnat laturille ja ohjaustehostimen pumpulle, hihnojen kiristys ja nesteiden tankkaus.
Työkalu oli miltei valmis kovaan ajoon, mutta osoittautui ikävän kiikkeräksi pulkaksi heti ekalla reissulla kun oli enempi kuormaa päällä. Tässä vaiheessa oltiin hyvin lähellä sitä perinteistä tilannetta kun mopo alkaa karkailla käsistä....
Lääkkeet lepatukseen löytyi vierailemalla jyväskylän http://www.autovaruste.net/ puutikissa.
Hyllystä löytyi läjä osia kotiin kuljetettavaksi. Siihen kaveriksi nippu kunnossapito-osaa perusvaraosakaupasta, jotta kulkine saadaan pidettyä luotettavassa käyttökunnossa.
Ensimmäiseksi asennusvuoroon pääsivät uudet yläpäänlaakerit, ja näinollen uudet tolpat löysivät tiensä auton alle eteen ja taakse
Päätin aloittaa sopivan korkeuden hakemisen siten, että jätin eteen ~35mm ja taakse ~55mm säätövaroja reserviin. 6-portaisen jäykkyyssäädön laittelin kakkoselle.
Viimeksi muokannut JariN, 27.6.2007 12:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jokainen tyylillään.
En tiedä miten moiset jarruvärkit on hetki sitten hyväksytty leimamiehen toimesta tieliikenteeseen, mutta se on kyllä totta että uutta takalevyä ja palaa se kaipailee.
Vaan eipä kannata jännittää tuota asiaa sen enempää, koska kaikki hoituu aikanaan...
Korkeussäädön arvaus osui aika hyvin kohilleen ja ajettavuus koheni huomattavasti. Ja mikä parasta, kinnerillä voi päästellä täysin rennosti eikä mikään kolise eikä raavi kiinni. Jotain täytyy siis tehdä...
Tässä vaiheessa näin:

En tiedä miten moiset jarruvärkit on hetki sitten hyväksytty leimamiehen toimesta tieliikenteeseen, mutta se on kyllä totta että uutta takalevyä ja palaa se kaipailee.
Vaan eipä kannata jännittää tuota asiaa sen enempää, koska kaikki hoituu aikanaan...
Korkeussäädön arvaus osui aika hyvin kohilleen ja ajettavuus koheni huomattavasti. Ja mikä parasta, kinnerillä voi päästellä täysin rennosti eikä mikään kolise eikä raavi kiinni. Jotain täytyy siis tehdä...
Tässä vaiheessa näin:

^ näyttäis itse tummennetuilta kristallimallin valoilta. kirkkaita saa ainakin http://www.autovaruste.net
tosi kivasti muuten istuu tuommoset uudet mustat valot harmaantuneeseen ja muutenkin rähjäiseen autoon. tää taitaa kyllä olla melkonen latvasta puuhun -projekti.
tosi kivasti muuten istuu tuommoset uudet mustat valot harmaantuneeseen ja muutenkin rähjäiseen autoon. tää taitaa kyllä olla melkonen latvasta puuhun -projekti.
Kyllä ne ihan kaupan hyllystä on, ja autovarusteelta kuten tuolla ylempänäkin onkin manittu.
Vimpan päälle paskan kuvan löytää kun syöttää tän FKRL5992 tänne http://www.fk-automotive.de/
Vimpan päälle paskan kuvan löytää kun syöttää tän FKRL5992 tänne http://www.fk-automotive.de/
juu, tokihan se ajatus on alkuperäisestä suunnitelmasta hieman karannut...
Toisessa vaiheessa ajatus oli jalostunut siihen suuntaan, että jos pitäis puuhastelu-budjetin auton hankitahinnan tasolla. Mutta perhana kun nää on nykypäivänä niin halpoja vehkeitä niin äkkiä paukku limitit yli... ;)
Vanteet on edelleen hakusessa. Jahka kohille osuu jotku hillityt työkalumaiseen asenteeseen sopivat vermeet, niin eiköhän ne tuu kerättyä talteen.
Kyllähän tuota maalinruiskutuskättä vähän kutittaa, mutta yritän parhaani mukaan keksiä sille jotain muita kiireitä torpan tekemisen merkeissä.
Solumsen Herlokki osui oikeaan, sillä tämä ei ole aito suomessa valmistettu yksilö. Kilven alla oli jonkun kamelinpaskantallaajan omin pikku kätösin väkästelemä rosterilevy (näkyy ekassa kuvassa) mutta heivasin sen pois. Varusteitakin on perinteisen vähänajetun uinti-yksilön malliin, joista tärkeimpinä mainittakoon blyy-shit, thermotronic, ja naapurikateus-meikkausvalot vänkärin aurinkolipassa :D
Bensakoneella, siitä lisempää tuonnempana jos jaksan visiot toteuttaa.
Kyllä siellä VR6 lippa(kin) on odottelemassa. Tällee kun hiekkatien varrella asuu, niin laitellaan se sitten kun kelirikko helpottaa. Vaikkakin aiempien linttojen kokemuksella voi tietää jo etukäteen että eihän se kuitenkaan ehjänä pysy kun pyhättömän viikon....
Toisessa vaiheessa ajatus oli jalostunut siihen suuntaan, että jos pitäis puuhastelu-budjetin auton hankitahinnan tasolla. Mutta perhana kun nää on nykypäivänä niin halpoja vehkeitä niin äkkiä paukku limitit yli... ;)
Vanteet on edelleen hakusessa. Jahka kohille osuu jotku hillityt työkalumaiseen asenteeseen sopivat vermeet, niin eiköhän ne tuu kerättyä talteen.
Kyllähän tuota maalinruiskutuskättä vähän kutittaa, mutta yritän parhaani mukaan keksiä sille jotain muita kiireitä torpan tekemisen merkeissä.
Solumsen Herlokki osui oikeaan, sillä tämä ei ole aito suomessa valmistettu yksilö. Kilven alla oli jonkun kamelinpaskantallaajan omin pikku kätösin väkästelemä rosterilevy (näkyy ekassa kuvassa) mutta heivasin sen pois. Varusteitakin on perinteisen vähänajetun uinti-yksilön malliin, joista tärkeimpinä mainittakoon blyy-shit, thermotronic, ja naapurikateus-meikkausvalot vänkärin aurinkolipassa :D
Bensakoneella, siitä lisempää tuonnempana jos jaksan visiot toteuttaa.
Kyllä siellä VR6 lippa(kin) on odottelemassa. Tällee kun hiekkatien varrella asuu, niin laitellaan se sitten kun kelirikko helpottaa. Vaikkakin aiempien linttojen kokemuksella voi tietää jo etukäteen että eihän se kuitenkaan ehjänä pysy kun pyhättömän viikon....
Viimeksi muokannut JariN, 27.6.2007 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jotain pientä täälläkin välillä
Alkukesän kunniaksi laiteltu uutta niveltä, kytkintä ynnä muuta pientä. Turhanpäiväisyyksistä mainittakoon esimerkiksi kaarien mankelointi jotta säälittävät sirpit mahtuis alle. Niin ja jotain maaliakin lintta sai osakseen...
Alkukesän kunniaksi laiteltu uutta niveltä, kytkintä ynnä muuta pientä. Turhanpäiväisyyksistä mainittakoon esimerkiksi kaarien mankelointi jotta säälittävät sirpit mahtuis alle. Niin ja jotain maaliakin lintta sai osakseen...
Eikös tuohon kannata satsata vähän enemmän ja hakea wolkkarin alkuperänen vr6 lippa, eikä mitään kovamuovipaskaa? :D Mulla on hyvin pelannu toi isompi lippa vaikka on ollu välillä jotakuinkin kaksin kerroin.. Tänään kun pesasin auton niin kattelin että lipassa näkyy semmonen vaaleampi venymäkohta :)
No eipä kyllä kannata ;)
Mut vähä liian korkee on vieläki, alustan ruuvausintoa odotellessa...
Mut vähä liian korkee on vieläki, alustan ruuvausintoa odotellessa...
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa