Lastutettu auto ja huolto?
Valvoja: ffp jäsenet
Lastutettu auto ja huolto?
Passat 1.8T -03:seen syttyi EPC ja ESP:n valot kesken ajon (ja veto loppui). Vika kuittaantui auton sammuttamalla. Muutaman kerran teki näin ja vein huoltoon. Analyysi: viallista dataa kaasupolkimen asentoanturista ja eikun uutta osaa tilalle.
Mutta, jotenkin tuntuu että auto huollon jälkeen ei ehkä kulkisi samalla tavalla. Onko mahdollista, että lastutuksen (boxin säätö) arvot olisi jotenkin resetoitu (tai muuttunut) huollossa? Paremmin se mielestäni kulkee kuin vakio, mutta jotenkin tuntuu että muutama poni olisi karannut laitumelta.
vainoharhainenko?
Mutta, jotenkin tuntuu että auto huollon jälkeen ei ehkä kulkisi samalla tavalla. Onko mahdollista, että lastutuksen (boxin säätö) arvot olisi jotenkin resetoitu (tai muuttunut) huollossa? Paremmin se mielestäni kulkee kuin vakio, mutta jotenkin tuntuu että muutama poni olisi karannut laitumelta.
vainoharhainenko?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mun oikeustajun mukaan sun pitäis saada se virisofta uudestaan autoosi ilmaiseksi eli käytännössä esim. tuntilaskutuksen mukaan, mitä pajalta menee kun siirtävät virisoftan autoosi. (10 min?)
Oothan jo viriohjelmasta maksanaut, eli ei muutakuin viripajalle missä lastu on laitettu . Vai tuleeko tommosten virisoftien mukana lisenssi tms. kuten muiden ohjelmistojen mukana?
Oothan jo viriohjelmasta maksanaut, eli ei muutakuin viripajalle missä lastu on laitettu . Vai tuleeko tommosten virisoftien mukana lisenssi tms. kuten muiden ohjelmistojen mukana?
Mun oikeustajun mukaan sun pitäis saada se virisofta uudestaan autoosi ilmaiseksi
Teoriassa melkein. Käytännössä ehkä.
Ja todellisuudessa ihan vaan sovittava viriohjelman asentajan kanssa. Saattoipa nimittäin korjaamo päivityksessä joku ideakin olla. Jokin kartta parannettu. Joten näin ollen kannattaa viriohjelma tehdä uusimman ohjelman pohjalta.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Voipi olla, että persdyno on ihan päin ***. Täytyypi tosiaan ajella pari tankillista ja katella sitten. Säädetyn ohjelman saa takaisin "heittämällä" sisään - varmistin senkin silloin, kun auto oli lastutettavana.
Bemareissa on ainakin sellainen modulaarinen älyjärjestelmä, että kaikkea ei tarvi resetoida. Voidaan räpeltää vaan jonkin alueen kanssa. Onkohan Volkkarissa samanlaista vai mennäänkö "kaikki tai ei mitään" -periaatteella?
Jos boksiin laitetaan uusi softaversio (esim. huollon yhteydessä), sitten säätö ja penkitys täytyy tehdä uudelleen.
Bemareissa on ainakin sellainen modulaarinen älyjärjestelmä, että kaikkea ei tarvi resetoida. Voidaan räpeltää vaan jonkin alueen kanssa. Onkohan Volkkarissa samanlaista vai mennäänkö "kaikki tai ei mitään" -periaatteella?
Jos boksiin laitetaan uusi softaversio (esim. huollon yhteydessä), sitten säätö ja penkitys täytyy tehdä uudelleen.
1.8T oppii ja säätyy ajan kanssa niin että ottaa kaiken saatavilla olevan tehon käyttöön tai jotain. Jos ECU otetaan pois sähköistä niin säädöt resetoituu ja oppimisprosessi alkaa alusta. Sitä en tiedä tunteeko persdyno tuon. Ajelet tankillisen niin pitäisi olla taas normaali jos tuosta johtuu.
Ei pidä alkuunkaan paikkaansa.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
No ei sitten. Näin mulle on kerrottu että moottorinohjain osaisi sopeutua esim. polttoaineen korkeampaan oktaanilukuun ja tuossa menee aina hetki. Ei tietenkään karttoja muuta eli hieman huonosti muotoilin lauseen mutta jonkin sortin sopeutumista tapahtuu, jotka resetoituu kun ECU esim. irroitetaan. Tuon voi sitten huomata kun auto ei käyttäydy ihan samalla tavalla kuin aikaisemmin.
Mut jos näin ei ole niin sitten olen saanut väärää informaatiota ja hyvä että korjasitte.
Mut jos näin ei ole niin sitten olen saanut väärää informaatiota ja hyvä että korjasitte.
Tottakai ohjainlaite sopeutuu oktaanilukuun nakutuksen kautta, mutta automaattisesti paremmasta nakutuskestävyydestä ei hyötyä tule. Ennakkokäyrästöt pitää olla suunniteltu tietylle polttoaineelle. Jos tankissa sattuukin olemaan huonompilaatuista, osaa ohjainlaite kyllä siihen sopeutua (tiettyyn rajaan asti) myöhäistämällä sytytyksen ajoitusta tehon kustannuksella. Aikaisemalle ajoitus ei säädy oli tankissa miten eksoottista polttoainetta tahansa.
Jotkut viritysohjelmat on tehty vähän turhankin rajuilla ennakoilla, tämän huomaa nakutusindeksejä tarkkaillessa. Jos moottoriin tulee pienenlainen vika tai polttoaine onkin huonompaa, nakuttaa kone todella herkästi ja saattaa jopa rikkoontua. Tämä siis siksi, että nakutuksen mukaan tehtävällä ennakonsäädöllä on tietyt rajat jonka puitteissa toimia.
Jotkut viritysohjelmat on tehty vähän turhankin rajuilla ennakoilla, tämän huomaa nakutusindeksejä tarkkaillessa. Jos moottoriin tulee pienenlainen vika tai polttoaine onkin huonompaa, nakuttaa kone todella herkästi ja saattaa jopa rikkoontua. Tämä siis siksi, että nakutuksen mukaan tehtävällä ennakonsäädöllä on tietyt rajat jonka puitteissa toimia.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
tuota ajoin takaa eli jos ECU on käytetty irti sähköistä niin ohjain alkaa uudelleen sopeutua. jos samalla autolla on ajanut pitkään niin kauhean isoa muutosta ei tarvita että sen huomaa. ilmeisesti tuossa sopeutumisessa ei sitten hirveän pitkään mene?
mitäs tuo nakutus muuten ihan oikeasti tarkoittaa? sytytys liian aikaisin jolloin puristustahti on vielä käynnissä ja polttoaineen syttyessä potkaisee "vastaan". Vai venttiileistäkö nakutus lähtee?
mitäs tuo nakutus muuten ihan oikeasti tarkoittaa? sytytys liian aikaisin jolloin puristustahti on vielä käynnissä ja polttoaineen syttyessä potkaisee "vastaan". Vai venttiileistäkö nakutus lähtee?
Vielä tarkennus, nakutushan on vaan tosta tapahtumasta seuraava ääni. Tohon nakutukseen on myös muitakin syitä kuin pelkkä puristus, esim liian kuuma tulppa aiheuttaa myös nakutusta.
EDIT: vielä sen verran, että nakutus on käytännössä sitä, että kammiossa syttyy erillinen liekkirintama ja tulpan sytyttäessä syntyy toinen, kun nämä kaksi rintamaa kohtaa, niin se on se mikä tekee tuhoa.
EDIT: vielä sen verran, että nakutus on käytännössä sitä, että kammiossa syttyy erillinen liekkirintama ja tulpan sytyttäessä syntyy toinen, kun nämä kaksi rintamaa kohtaa, niin se on se mikä tekee tuhoa.
Bensakoneessa ei pitäisi koskan olla niin isoja puristuksia että tapahtuisi itsesyttyminen, Dieselit on erikseen. Syttyminen voi kyllä tapahtua ennen kipinän saantia, mutta silloin se vaatii jokun riittävän kuuman pisteen palotilassa (hehkuva karsta, tulpan keskielektrodi, yms). Yksinkertaisin syy nakutukselle on että kipinä vain tulee liian aikaisin, palotapahtuman maksimipaine saavutetaan liian aikaisin kun mäntä ei ole vielä matkalla alaspäin. Tuosta seuraa "räjähdyksenomainen" palaminen mikä luonnollisestikkin hajoittaa paikat jos on tarpeeksi vakavaa, taikka jatkuu liian kauan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa