Jarrupaineensäädin G2

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

Jarrupaineensäädin G2

ViestiKirjoittaja Teemu M » 17.6.2007 17:44

Oon korvaamassa alkuperäisen painon mukaan säätyvän jarrupaineen säätimen tollaisella säädettävällä säätimellä. Tossa on yksi sisään- ja ulostulo, niin ilmeisesti taakse tulevat kaksi putkea pitää ensin haaroittaa yhteen ja taas säätimen jälkeen kahteen.

Onko jarruliikkeissä tollaisia haaroituksia jarruputkiin?
Voiko ton haaroittaa jo heti pääsylinterin jälkeen, niin että säädin jäisi konehuoneeseen, eikä vasta taka-akselilla missä alkuperäinen säädin on?

Eli pääsylinteriltä lähtis 20-30cm putket mitkä sitten yhdistyis ja menis säätimelle, josta lähtis taas yksi putki joka haaroittuis kahteen ja ne menee auton kumpaakin puolta taka-akselille.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 17.6.2007 18:30

Jos maantieliikenteeseen meinaat laittaa niin unohda koska tuommoset muutokset on kielletty. Mutta ratakäyttöön jos teet niin varmaan helpoin muuttaa ristiin menevät piirit silleen että toinen piiri menee etujarruille ja toinen takajarruille. Sitten vaan tukkii toisen liittimen pääsylinteriltä ja vetää toisesta putken taakse. Haaroituskappaleita pitäis saada ostettua kun niitä on joissakin autoissa tehtaan jäljiltä (esim Nissan king cab)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.6.2007 21:02

itsellä ainakaan mene kuin yksi putki taakse ja säätimeltä sitte molemmille puolille. Näin muistelisin, pitää käydä vielä tarkistaa.

E:yksi siellä tosiaan meni.
Viimeksi muokannut Sebastian, 17.6.2007 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 17.6.2007 21:27

^ Tuo on kakkiksen originaali abs-systeemissä, normijarruilla menee kaksi putkea taakse. Haaroituskappaleita on saatavissa volkkarilta.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 17.6.2007 21:51

saako ristipiirjarrun muuttaa tollaseen etu/taka piiriseksi?
tekis mieli ite tehdä hytikka käsijarru, mutta tosi kämästä tehdä sellasta ku pitäs laittaa kahdet sylkät takapiireihin.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 17.6.2007 22:08

motonetistä hain semmosen t-haaran jarruputkille..

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 17.6.2007 22:18

Nyt on perusasiat hakusessa, eli mitä tarkoittaa ristipiirijarrut? Kaksipiirisissähän on etu- ja takapää omina piireinään, mut miten tässä sitten on? Miten ne käytännössä eroaa jos autossa on joko kaksipiiri- tai ristipiiri?

Onko paineensäädön kannalta väliä, että onko säädin heti pääsylinterin jälkeen ja siitä sitten pitkät putket satuloille vai takapäässä, jolloin säätimen jälkeiset putket jää lyhyeksi?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.6.2007 22:27

ristipiiri=oikea etu/taka vasen ja vasen etu/taka oikea piirissä. näin olen itse käsittänyt. kaks piiriähän tuossakin on.

Saattaa olla että olen aivan hukassakin. =D

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 18.6.2007 0:11

^kyllä se noin menee. Sitten on semmosiakin missä on 1 piirissä etujarrut ja toinen takajarru ja 2 piirissä myös etujarrut ja toinen takajarru.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 18.6.2007 7:34

Asia selvä. Tohon piirsin pääsylinterin, eli onko se niin, että 1 on etuvasen, 2 etuoikea, 3 takavasen, 4 takaoikea? Ja 1, 4 omassa piirissään ja 2,3 omassa?

Kuva

Jos nyt haluan takapään omaksi piirikseen, että jos laitan siihen ton paineensäätimen väliin, niin voinko laittaa 1,4 eteen ja 2,3 taakse?

Vai sopiiko ton mk2 pääsylinterin tilalle joku isompi sylinteri, jossa olis piirit eteen ja taakse?

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 18.6.2007 14:17

Kävin jarruliikkeestä kyselemässä neuvoja ja he ehdottivat, että jos tulppaa toisen taakse menevästä linjasta ja toisen väliin tulee toi paineensäädin.
Miltäs toi kuulostaa?

Kokeilen nyt eka tolla orkkis pääsylinterillä niin sitten joskus kun saa auton ajoon näkee että vaativatko noi etusatulat isomman.

Edit. tarkemmin kun katsottiin PS:ä niin se oli sittenkin niinkuin tossa kuvassa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 3.6.2010 22:40

Vaikkakin vanha juttu mutta mulle olis ajankohtainen.

Jos maantieliikenteeseen meinaat laittaa niin unohda koska tuommoset muutokset on kielletty.

Kaveri väitti että jos säädintä ei voi säätää ajon aikana niin olisi laillinen.
Esim konehuoneeseen tai minne vaan muualle kuin auton sisälle.

Itse haluisin päästä eroon tuosta kuorman mukaan säätyvästä maanvaivasta.

Kävin jarruliikkeestä kyselemässä neuvoja ja he ehdottivat, että jos tulppaa toisen taakse menevästä linjasta ja toisen väliin tulee toi paineensäädin.
Miltäs toi kuulostaa?

Tätä pohdin itsekin hieman. Heikkeneekö jarruteho, kun toinen taka linjoista tulpataan?
Vai toimiiko sitten vain säädintä avaamalla enemmän?

Mites Teemu oot hoitanu tuon säätimen nykyisin?
Koitin hieman katella sun projektia mut ei selvinny.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 4.6.2010 6:58

Noin mulla se on, että toinen taakse menevä linja on tulpattu ja toisen välissä on toi säädin. Kyllä se on noin toiminu. Ja jos avaa tarpeeks, niin saa vaikka takapään menemään lukkoon ennen etupäätä.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 4.6.2010 8:04

No hitto. Oliko leimaajan kanssa jotain juttua aiheesta?
Täytyy itelle käydä kanssa ostaa säädin ja hävittää oti vakio.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 4.6.2010 12:06

Kappas tämä kiinnostaa kovasti minuakin. Kiitos tiedosta!

Onkohan tässä joku juttu eri vuosimallien kohdalla (typpihyväksyntä tai lainsäädäntö), että miten saa muuttaa?

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 4.6.2010 14:34

Kai sillä katsastusmiehellä on tuohon(kin) oma mielipiteensä.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 4.6.2010 17:45

Mistä löytäisi edullisesti säätimen?
Noita kaivellu googlella niin rapakon takaa saa alkaen 35dollaria ja suomesta alkaen 75euroa.
Toki rapakon takaa tulee isosti kuluja, mutta nyt haluan vain edullisen säätimen.
Mielellään toki suomesta, niin saisi tämän vuoden puolella =)

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 9.6.2010 15:58

No posti toi Allstar Performance säätimen.
Eräs konttori ilmoitti, että säädettävä jarrupaineensäädin saa olla jos se ei ole ajon aikana säädettävissä.
Uskon tuohon ja asennan moisen =)
Siitä sitten omassa kakkis topicissa lisää myöhemmin.

No pannaan vielä faktaa tiskiin niin ei tartte arpoa laillisuutta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
13 §
Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 10.9.2010 12:14

onkohan tuommonen jarrupiiri 86c polossa minkä teemu_m on piirtäny?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa