Jarrupaineensäädin G2
Valvoja: ffp jäsenet
Jarrupaineensäädin G2
Oon korvaamassa alkuperäisen painon mukaan säätyvän jarrupaineen säätimen tollaisella säädettävällä säätimellä. Tossa on yksi sisään- ja ulostulo, niin ilmeisesti taakse tulevat kaksi putkea pitää ensin haaroittaa yhteen ja taas säätimen jälkeen kahteen.
Onko jarruliikkeissä tollaisia haaroituksia jarruputkiin?
Voiko ton haaroittaa jo heti pääsylinterin jälkeen, niin että säädin jäisi konehuoneeseen, eikä vasta taka-akselilla missä alkuperäinen säädin on?
Eli pääsylinteriltä lähtis 20-30cm putket mitkä sitten yhdistyis ja menis säätimelle, josta lähtis taas yksi putki joka haaroittuis kahteen ja ne menee auton kumpaakin puolta taka-akselille.
Onko jarruliikkeissä tollaisia haaroituksia jarruputkiin?
Voiko ton haaroittaa jo heti pääsylinterin jälkeen, niin että säädin jäisi konehuoneeseen, eikä vasta taka-akselilla missä alkuperäinen säädin on?
Eli pääsylinteriltä lähtis 20-30cm putket mitkä sitten yhdistyis ja menis säätimelle, josta lähtis taas yksi putki joka haaroittuis kahteen ja ne menee auton kumpaakin puolta taka-akselille.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Jos maantieliikenteeseen meinaat laittaa niin unohda koska tuommoset muutokset on kielletty. Mutta ratakäyttöön jos teet niin varmaan helpoin muuttaa ristiin menevät piirit silleen että toinen piiri menee etujarruille ja toinen takajarruille. Sitten vaan tukkii toisen liittimen pääsylinteriltä ja vetää toisesta putken taakse. Haaroituskappaleita pitäis saada ostettua kun niitä on joissakin autoissa tehtaan jäljiltä (esim Nissan king cab)
Nyt on perusasiat hakusessa, eli mitä tarkoittaa ristipiirijarrut? Kaksipiirisissähän on etu- ja takapää omina piireinään, mut miten tässä sitten on? Miten ne käytännössä eroaa jos autossa on joko kaksipiiri- tai ristipiiri?
Onko paineensäädön kannalta väliä, että onko säädin heti pääsylinterin jälkeen ja siitä sitten pitkät putket satuloille vai takapäässä, jolloin säätimen jälkeiset putket jää lyhyeksi?
Onko paineensäädön kannalta väliä, että onko säädin heti pääsylinterin jälkeen ja siitä sitten pitkät putket satuloille vai takapäässä, jolloin säätimen jälkeiset putket jää lyhyeksi?
Asia selvä. Tohon piirsin pääsylinterin, eli onko se niin, että 1 on etuvasen, 2 etuoikea, 3 takavasen, 4 takaoikea? Ja 1, 4 omassa piirissään ja 2,3 omassa?
Jos nyt haluan takapään omaksi piirikseen, että jos laitan siihen ton paineensäätimen väliin, niin voinko laittaa 1,4 eteen ja 2,3 taakse?
Vai sopiiko ton mk2 pääsylinterin tilalle joku isompi sylinteri, jossa olis piirit eteen ja taakse?

Jos nyt haluan takapään omaksi piirikseen, että jos laitan siihen ton paineensäätimen väliin, niin voinko laittaa 1,4 eteen ja 2,3 taakse?
Vai sopiiko ton mk2 pääsylinterin tilalle joku isompi sylinteri, jossa olis piirit eteen ja taakse?
Kävin jarruliikkeestä kyselemässä neuvoja ja he ehdottivat, että jos tulppaa toisen taakse menevästä linjasta ja toisen väliin tulee toi paineensäädin.
Miltäs toi kuulostaa?
Kokeilen nyt eka tolla orkkis pääsylinterillä niin sitten joskus kun saa auton ajoon näkee että vaativatko noi etusatulat isomman.
Edit. tarkemmin kun katsottiin PS:ä niin se oli sittenkin niinkuin tossa kuvassa.
Miltäs toi kuulostaa?
Kokeilen nyt eka tolla orkkis pääsylinterillä niin sitten joskus kun saa auton ajoon näkee että vaativatko noi etusatulat isomman.
Edit. tarkemmin kun katsottiin PS:ä niin se oli sittenkin niinkuin tossa kuvassa.
Vaikkakin vanha juttu mutta mulle olis ajankohtainen.
Kaveri väitti että jos säädintä ei voi säätää ajon aikana niin olisi laillinen.
Esim konehuoneeseen tai minne vaan muualle kuin auton sisälle.
Itse haluisin päästä eroon tuosta kuorman mukaan säätyvästä maanvaivasta.
Tätä pohdin itsekin hieman. Heikkeneekö jarruteho, kun toinen taka linjoista tulpataan?
Vai toimiiko sitten vain säädintä avaamalla enemmän?
Mites Teemu oot hoitanu tuon säätimen nykyisin?
Koitin hieman katella sun projektia mut ei selvinny.
Jos maantieliikenteeseen meinaat laittaa niin unohda koska tuommoset muutokset on kielletty.
Kaveri väitti että jos säädintä ei voi säätää ajon aikana niin olisi laillinen.
Esim konehuoneeseen tai minne vaan muualle kuin auton sisälle.
Itse haluisin päästä eroon tuosta kuorman mukaan säätyvästä maanvaivasta.
Kävin jarruliikkeestä kyselemässä neuvoja ja he ehdottivat, että jos tulppaa toisen taakse menevästä linjasta ja toisen väliin tulee toi paineensäädin.
Miltäs toi kuulostaa?
Tätä pohdin itsekin hieman. Heikkeneekö jarruteho, kun toinen taka linjoista tulpataan?
Vai toimiiko sitten vain säädintä avaamalla enemmän?
Mites Teemu oot hoitanu tuon säätimen nykyisin?
Koitin hieman katella sun projektia mut ei selvinny.
No posti toi Allstar Performance säätimen.
Eräs konttori ilmoitti, että säädettävä jarrupaineensäädin saa olla jos se ei ole ajon aikana säädettävissä.
Uskon tuohon ja asennan moisen =)
Siitä sitten omassa kakkis topicissa lisää myöhemmin.
No pannaan vielä faktaa tiskiin niin ei tartte arpoa laillisuutta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Eräs konttori ilmoitti, että säädettävä jarrupaineensäädin saa olla jos se ei ole ajon aikana säädettävissä.
Uskon tuohon ja asennan moisen =)
Siitä sitten omassa kakkis topicissa lisää myöhemmin.
No pannaan vielä faktaa tiskiin niin ei tartte arpoa laillisuutta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja
g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa