Boran lasinpyyhkimet jumittaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

pelkoti
-
Viestit: 64
Liittynyt: 23.1.2004 8:48

Boran lasinpyyhkimet jumittaa

ViestiKirjoittaja pelkoti » 17.3.2006 20:16

Tiedoksi vain muille, kun en täältä aiheesta keskustelua löytänyt...
Minulla rupesi Boran lasinpyyhkimet toimimaan kohtuullisen hitaasti. Olivat hidastuneet pikkuhiljaa talven aikana.
Otin pyyhkimien vivuston irti. Ne olivat aivan jumissa. Yritin niitä purkaa, mutta eihän se niitä särkemättä onnistunut. Eikun vain VW:ltä hakemaan uusi vivusto. Hintaa oli 97€. Kyseessä ilmeisesti IV Golfin ja Boran tyyppivika. Jumittavat varsinkin suolateillä ajetuissa autoissa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.3.2006 21:16

Ja Audissa sama. Noita oli kait pari vuotta ja sitten vaihtui parempaan. Sähkökemiallinen korroosio oli syy.

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 18.3.2006 17:23

Täällä on jossakin ohje vivuston purkuun ja rasvaamiseen. Annoin omalle tekohengitystä kesää odotellessa Wurthin teflon spraylla akselin juureen. Ainakin äänet loppuivat.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 18.3.2006 17:29

Kaikissa vaggineissa samaa vikaa, polosta A8:siin ja muissakin merkeissä missä vastaavaa mekanismia käytetään.. Kuulemma jossai toisen maailman sodan panssarivaunuissa jo oli samaa vikaa, eli Hitlerin kostoahan tässä kärsitään;)
Jos vivusto ei ole täysin jumissa, eli toimii hitaasti, saattaa sen onnistua purkamaan ehjänä, ja hiomaan ne akselit, jonka jälkeen jotaikin kunnon kamaa vain voiteluun, ja pitäis toimia:)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.3.2006 18:24

Ohje kuuluu seuraavasti: Akselista sokka pois ja pura.

pelkoti
-
Viestit: 64
Liittynyt: 23.1.2004 8:48

ViestiKirjoittaja pelkoti » 19.3.2006 15:52

Minulla tuo oli sen verran jumissa, että en sitä ehjänä saanut purettua. Ensiksi sisässä ollut holkki tuli palasina ulos ja sitten vielä akselin päässä ollut kierreosuus katkesi. No nyt on uusi vivusto paikoillaan ja hyvin pyyhkii..

diesel savu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja diesel savu » 26.3.2006 14:52

kannattaa jumpata niitä pyyhkimiä ja suihkuttaa ruosteen estoa. kannattaa käyttää viikottain etteijumi. mulla ne rupes sit pelaamaan. jumppaus kesti noin 20min

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 26.3.2006 20:23

Jos ne on oikein kunnolla jumissa, niin niitä ei saa enää jumpattua kuntoon.. Ainakin kun pyyhkijän varsista väänteee, saa aikaseks vaan että varsista ja vivuston akseleista hajoaa spoorit, ja sit pitää vaihtaa vivusto ja varret..
Jumppaus auttaa siinä vaiheessa kun pyyhkijät alkaa hidastumaan, ehkä..
Ennaltaehkäisy on tässäkin parasta lääkettä

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 26.3.2006 21:16

Kuivana ei kannata sitten lasia vasten pyyhiskellä vaan nostaa suosiolla ne varret yläasentoon kun niitä jumppaa. Alkaa ainakin mun leonissa hidastaa ja hyppiä siinä lasin pinnalla jos kuivana pyyhkii, vaikka ei oo vivustossa itsessään mitään vikaa (auto alle vuoden vanha).

diesel savu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja diesel savu » 26.3.2006 21:22

kyllä se jumppaus mulla autto, mulla ei ihantanu vinkkarit yhtään kuukauteen, vähä vaan tärähteli vaan. ja nyt pelaa loistavasti. että sillee. ja niin nimen omaan alussa pyyhkimet pystyssä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.3.2006 21:42

ei ihantanu vinkkarit yhtään kuukauteen
Thäh?!

diesel savu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja diesel savu » 26.3.2006 22:03

siis kuukauden oli jumissa pyyhkimet, kaikki sano et pitää purkaa mut sain ne toimimaan jumppaamalla

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.3.2006 22:11

Nii et ei liittynykään vinkkareihin mitenkään... :)

diesel savu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja diesel savu » 26.3.2006 23:05

vinkkarit=pyyhkimet

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 26.3.2006 23:15

eikös vinkkarit tarkota "sivuvilkkuja" eli vanhoissa autoissa ne tikut mitkä tulee kyljestä :)

diesel savu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja diesel savu » 26.3.2006 23:39

kai se riippuu sit murteesta tai jostakin..... kohta ei olla enää aiheessa :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.3.2006 13:10

No suuntavilkkuja mäkin meinasin. Nehän ne vinkkarit on?!

adahlm
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.7.2005 12:49

ViestiKirjoittaja adahlm » 5.6.2006 8:33

Kaikissa vaggineissa samaa vikaa, polosta A8:siin ja muissakin merkeissä missä vastaavaa mekanismia käytetään.. Kuulemma jossai toisen maailman sodan panssarivaunuissa jo oli samaa vikaa, eli Hitlerin kostoahan tässä kärsitään;)
Jos vivusto ei ole täysin jumissa, eli toimii hitaasti, saattaa sen onnistua purkamaan ehjänä, ja hiomaan ne akselit, jonka jälkeen jotaikin kunnon kamaa vain voiteluun, ja pitäis toimia:)


Nostetaanpas tätä hieman..

lauantaina toi vivusto sit jumitti mullekkin.. ja tietenkin kaatosateessa kaukaa kotoa.. :( matka päättyi kuitenkin hyvin (piti pysähtyä abaut joka pysäkillä pyyhkimään käsin.. :) ja eilen purin sen systeemin.. aika syöpyny oli akseli mut tuli kuitenkin ehjänä irti..
mietin vaan että kuinkakohan kauan toi sitten vois kestää vielä putsauksen jälkeen? Vai pitäiskö laittaa joku voidenippa-viritelmä tohon..?
Vai pitäiskö vaan ostaa se uus vivusto ja ajaa seuraavat 5 vuotta ilman pyyhkijä-huolia?

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 5.6.2006 8:49

hommaa jostain jotain raskas kone - vaseliiniä (siis sitä helvetin vaseliinia joka ei lähde mistään irti), heitä sitä joka liikkuvaan kohtaan ja lyö takasin vanhat kiinni.. kyllä ne varmaan sillä pelkästään menee taas muutaman vuoden, eipähän voi volkkarin/audin varaosa myynti ihan niin hyvin :)

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

Onkelmaa täälläkin...

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 6.6.2006 0:07

taitaa sama vaivata myös 3b:ssä koska nyt alkanut kuulumaan narinaa mekanismista. No, kasvaapahan tekemislista kesälomaksi kun noitakin pitää nyt sitten alkaa tekohengittää. Penkkikin kaipaisi jotain korjausta ku liikkuu itekseen, turbo, hifit, alusta - paaluun koko paska...

Deegan
-
Viestit: 41
Liittynyt: 5.6.2006 11:14

ViestiKirjoittaja Deegan » 7.6.2006 15:27

Moro. Voitelukeskuksessa myydään PetroCanadan vaseliinia, jossa ei ole metallia seosteena, eli se on tarkoitettu laakereille. Se on hyvää tuollaisiin kohteisiin.(n.4€ tuubi) CRC:llähän ei kannata tuollaisia käsitellä koska sillä on kuivattava vaikutus!

MIKU
-
Viestit: 397
Liittynyt: 11.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja MIKU » 7.6.2006 17:17

Odotan että mun autossa rupeais jumittaan,niin ois hyvä syy rakentaa 1 pyyhinjärjestelmä.

Anski
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 8.6.2006 12:11

Ongelmia omissa pyyhkijöissäkin

ViestiKirjoittaja Anski » 8.6.2006 13:10

Luin mielenkiinnolla pyyhkijöistä käytä keskustelua. Omassa Golf:ssa -90 katkesi pyyhkijöiden vipu ja enenkuin uusi saatiin asennettu, säädin niitä sormella. Lopulta pyyhkijät hidastuivat yllättäen kesken matkan räntäsateessa ja pysähtyivät polttaen sulakkeen. Sulakkeen vaihto ei auttanut, vaan paloi saman tien, eikä mitään tapahtunut.
Mahtaako voitelu ja jumppa riittää, vai olisiko syytä irroittaa ja tutkailla myös moottoria? Pyyhkimet liikkuvat erittäin huonosti, jos käsin yrittää liikuttaa. Molempia on väännettävä yhtä aikaa.

Tero L
-
Viestit: 1384
Liittynyt: 25.1.2004 16:10

ViestiKirjoittaja Tero L » 8.6.2006 18:36

"Hieman" olivat kohmeessa nuo pyyhkiät -->

http://img.photobucket.com/albums/v732/TeroL/Tapit.jpg

Tappien hionnan ja voitelun jälkeen pelaa jälleen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.6.2006 19:53

Samat sanat:
http://img.photobucket.com/albums/v292/hetajo/pyyhkij.jpg

Kuvassa koneteräsharjalla putsattu.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.6.2006 20:50

Mahtaako voitelu ja jumppa riittää, vai olisiko syytä irroittaa ja tutkailla myös moottoria? Pyyhkimet liikkuvat erittäin huonosti, jos käsin yrittää liikuttaa. Molempia on väännettävä yhtä aikaa.
Kannattaa purkaa se vivusto osiin, putsata ja laittaa jotain laadukasta rasvaa ennen kasausta.

Edit: Mulla on toistaiseksi jämähtänyt vaan takalasin pyyhin, jo pariin otteeseen.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 12.6.2006 21:04

Ostinpa sitten uuden vivuston hampurista 84 €:lla. Toimii siten seuraavat 200 tkm - toivottavasti :-)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.6.2006 22:21

Toiminee kauemmin kun eikös tossa ole tullut korvaava osa tilalle?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 12.6.2006 22:36

hätäsesti katsottuna ei ainakaan ollut lisätiivistystä tms. mikä estäisi suolavellin menemistä ei-toivotulle alueelle. Oisko sitten materiaaleissa eroa - en tiedä.

adahlm
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.7.2005 12:49

ViestiKirjoittaja adahlm » 13.6.2006 9:04

Pitäis kyllä tehdas kustantaa noi vaihdot kun kyse on tyyppi/suunnitteluviasta ja turvallisuusvarusteesta..

mutta kai se vaatii sen että joku kuolee noitten takia ennen kuin tapahtuu mitään... :(

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.6.2006 18:34

Sama juttu A4/Passat -tukivarsista.

Kuluneet iskarit ja renkaat kans.

Eikä turvatyynyjen valon tarvis syttyä kun nekin pidettäs ilmasiks kunnossa.

Ja yleensä kaikesta muustakin mitä hajoaa...

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 13.6.2006 20:08

Pakko vähä avautua.

Onko Jormalainen pakko päästä joka topikkiin näsäilemään, vaikka ei oo oikeesti mitään rakentavaa sanottavaa?

Helpotti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.6.2006 20:11

Tarkenna vähän ni mäkin ymmärrän.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 3.8.2006 11:52

No nih, mulla sitten sama juttu. Siis ei Jormalaismenoa, vaan tänäaamuna Slowerdiesel-Golfista tuli myös pyyhkimien osalta slow-motion, alkoivat vallan hitaasti pyyhkimään, ja joka nopeudella. Onks kellään hyviä linkkejä tai vinkkejä sen vivuston purkamiseen?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 3.8.2006 12:05


Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 3.8.2006 12:39

Kiitos, tolla pärjää jo!

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 3.8.2006 13:20

Pyyhkijämekanismin irroitus cruisen asennuksen yhteydessä. Huom. ohjaus tuossa ohjeessa oikealla. ;)

Sanallinen selostus mekanismin korjaamisesta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.8.2006 14:21

Tuo tuulilasin alareunassa oleva muovisuoja on halukas hajoamaan irrotettaessa.

Kesähelteillä se tosin varmaan on vähän notkeempi eikä halkee niin helposti...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 3.8.2006 19:51

Ainakin passatin lista kesti käsittelyn mallia "onhan se nyt perkele..." Asenne johtui siitä että ensin olin purkanut moottorin ecun, releet yms härpäkkeet vasemmalta pois ennen kuin hoksin et toi lista pitää irroittaa. Tyhmästä päästä kärsii koko auto... :-)

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 14.8.2006 20:58

Kaikkea se ennätyskuiva kesä teettää: vasta äsken jaksoin käydä noutamassa kaupasta uuden vivuston ja asentaa sen paikoilleen - en ole oikeasti tarvinnut pyyhkimiä kysymyksen ja tämän päivän välillä kertaakaan. Tänä aamuna tosin aristi sen verran että piti lähteä vaimon ranskanpullalla töihin kun vaikutti vähän kostealta. Se kokemus riitti, kotimatkalla hain uuden mekanismin...

Eikä tosiaan ollut paha rasti vaihtaa. Suurkiitos linkeistä ja neuvoista!

Välikommenttina, faijakin liittyi viikonloppuna VAGisteihin noutamalla TDI-Octavian kaupasta. Onnea meille... :-/

Spoeghe
-
Viestit: 6
Liittynyt: 13.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja Spoeghe » 7.9.2006 19:02

Eipä mennyt putkeen purku-putsaus-kasaus...

Muuten ihan hyvä, mutta jumivampi akseli=vänkärinpuoleinen päätti luovuttaa ennen pohjoispohjalaista, vasaroinnin tuloksena kierreosa akselin päästä katkesi.

Kuskinpuoleinenkin oli ihan hyvästi juntturassa, mutta näytettyäni akselille minuutin verran 320-graadista vesihiomapaperia liikkui jo ilman voitelua ongelmitta.

Pitääpä silti käydä ostamassa uusi vivusto tai osia...

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 19.3.2007 20:45

Nostellaampas vähän kun rupesi pyyhkijät tökkimään aamulla...Nitkuttaa silleen hitaasti. Mikähän olisi hyvää rasvaa elvyttämiseen? CRC:kö ei oikeasti ole hyvää?

Pitää sitten vähän lämpimämmillä keleillä purkaa ja putsailla paremmin. Jos nyt vaan saisi voitelemalla toimimaan hetkeksi...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.3.2007 0:01

Jotain rasvaa mikä ei kuivu eikä talvella jähmety kivikovaksi.

Tosin pelkästään sillä pärjää varmaan seuraavat kymmenen vuotta kun harjakoneella kiillottaa paskat pois kun se väljistyy siinä samalla...

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 20.3.2007 10:03

Pitää nyt ensihätään aseöljyä ruiskia väliin jos lähtis liikkumaan paremmin...

Deut
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Deut » 15.5.2007 13:30

Joo, eli samaa vikaa täälläkin.. Jo talvella pyyhki hitaasti ja nyt ei lainkaan jos ei auta kädellä.. Eli ymmärsinkö oikein, ne akselit mihin pyyhkijänsulat tulevat kiinni pitäisi puhdistaa vai häh? No täytyypi availla vähän ja katsoa jos ongelma selviäisi..tuskinpa siellä nyt montaa paikkaa on edes mitä voi putsata...

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 15.5.2007 14:49

Tuossa kuvalliset ohjeet miten pyyhkijän moottori vermeineen lähtee irti. Sen tanko-osan kun irroittaa moottorista niin äkkiä kyllä huomaa mistä jumittaa... Uusi tankokompleksi noin 95€ merkkiliikkeessä.
http://homepage.ntlworld.com/dgace/wiring_-_outside.htm

Deut
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Deut » 13.6.2007 10:43

Nostellaas taas tätäkin kun eilen kävin oman autoni kimppuun. Tosiaan, mekanismi on yksinkertainen ja kun sen ottaa irti(pari pulttia) niin Chileläinen vuoristogorillakin tajuaa muutamassa sekunnissa että miten se toimii ja mikä jumittaa. Vaikeampaa olikin saada ne "tapit" irti (tapit=akselit joiden päähän pyyhkijät tulee kinni). Käsin eivät liikkuneet mihinkään, joten pisti mutterin päähän ja ruikin jotain irroitussprayta väliin ja pikkuhiljaa naputtelin vasaralla... Noin tunnin päästä oli toinen tappi irti, hiottu ja putsattu valmiina kasaukseen. Toinen jäi vielä tälle päivälle, täytyypi mennä katsoon mitä tapahtuu..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.6.2007 15:59

Mä oon pyöritelly pihdeillä ja samalla vetäny. Tulee, mutta hitaasti...

Deut
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Deut » 14.6.2007 11:00

No niin. Eilen kävin toisen tapin kimppuun... Vittu, ei mihinkään liikkunut. Naputtelin ja naputtelin. Hakkasin ja hakkasin. Oli siis ihan käsittämättömästi jumissa... No sit otin pienen putkenpätkän ja pyörittelin sillä sitä akselia ja ruikin irroitussprayta väliin. Parin minuutin pyörityksen jälkeen lähti pienellä napautuksella irti.. :) Kun olis vaan tajunnut aikasemmin... Työstin tappia (joka oli muuten aikas karun näköinen) ensin mirkelillä vähän aikaa ja sit viimeistelin vesihiomapaperilla, karkeutta en muista... Kannattaa myös työstää sitä kupariholkkia jollain sisältä päin.. Mulla tuli sieltä ainakin ihan pirusti paskaa, itse käytin suht hienoa pyöreää viilaa. Ihan ilman vastoinkäymisiä en kuitenkaan selvinnyt... Eli tätä toista tappia hakatessa(ennen kuin tajusin pyörittää) rikoin sen "helan" missä on se kiinnitys kohta. Mulla oli se koko systeemi kiinni viilapenkissä ja niin mun mielestä kannattaakin tehdä mut täytyy vaan kattoo ettei se "hela" nojaa sitä penkkiä vasten ja väänny... No ei siinä mitään, hitsasin sen takasin kiinni. Kävi helposti, taitaa olla se rakennelma valua...?

Nyt on systeemi kiinni ja hyvin pelittää, pyyhkijät kiitää kauheeta vauhtia. :) Näytti ne pyyhkijän varsissa olevat poorit vaan ihan loppuun kuluneilta joten tilasin uudet varret purkaamolta. 30e pari maksoi, merkkiliikkeessä 84e. :) Ei tarvi ainakaan sit pelätä et rupee vittuileen jos on jossain pidemmällä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.6.2007 16:38

Olisko hinta laskenu parin vuoden takaisesta? Muistelen että reilun satasen olis ollu. Liekö tehdas alkanut tunnustamaan vikaa :)

Deut
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Deut » 15.6.2007 10:05

En osaa sanoa. Tosiaan pyyhkijän varret olivat tuon 84e ja se vivusto olis ollut 104e. :) Halpa paketti jos olis tarvinnut molemmat vaihtaa.... :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.6.2007 14:31

Aaa... Sekoitin siis vivuston ja varret...

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 15.6.2007 15:06

Viime kesänä maksoi vivusto 96,4 euroa Hyvinkäällä. Toinen tappi oli niin jumissa ettei yhden illan liuotuksella/vääntämisellä/hakkaamisella lähtenyt irti ja kun kiire oli kova niin koitin väkisin. Vivusto voitti kamppailun. Hain sitten seuraavana päivän uuden vivuston...

Deut
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Deut » 15.6.2007 19:44

Jep jep. Tänään tuli MH:ssa uudet varret purkaamolta.. Mukava yllätys oli paketissa, mukana tuli lähes uudet pyyhkijänsulat. :) Minä kun odotin pelkkiä varsia.. Hyvin sijoitettu 30e, kun pelkät sulatkin meinaa maksaa sen verran.. :)

Plyttis
-
Viestit: 8
Liittynyt: 14.6.2007 20:45

ViestiKirjoittaja Plyttis » 27.6.2007 18:58

itsellä sama ongelma passatissani. ilmeisesti vivusto pitää nii mahtavaa ääntä että joku siellä on jumissa.
Kiitoksia jo noista neuvoista mitä ylempänä on mutta tiedustelisin mistä paikoista olette vivuston saaneet ja mihin hintaan? jos sattuu niin etten sitä ehjänä saa pois ja rasvattua :) vw:ltä kävin kysymässä niin 168e ukko latasi vivuston hinnaksi.
Kohtuu kallis hinta niinkin mitättömästä osasta.

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 28.6.2007 10:31

Ainakin jossain vaiheessa Skodan tiskiltä vivuston sai halvemmalla.

Deut
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Deut » 28.6.2007 11:05

Itse ei ainakaan tulis mieleenkään hakea uutta. Pienellä netinselailulla...
klik

Ja ei löytynyt kuin 120 osumaa. Ja hinnat hieman eri tasoa, kattoo vaan jonkun vähän ajetun ja sit rasvailee ennen kuin asentaa paikalle niin selviää varmaan hieman halvemmalla!
Viimeksi muokannut Deut, 13.8.2007 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 29.6.2007 1:38

^Onko tuossa yllä olevassa täyspitkässä linkissä jotain niin olennaista näytettävää ettei sitä voinut laittaa vaikka näin?:
varaosahaku

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 29.6.2007 8:52

Yhden jumittuneen putsanneena en kyllä lähtisi käytettyä ostamaan ja sitä rasvaamaan 50€ säästöllä. Uusi on aina uusi ja takuulla. Minulla Golffissa narisi ikävästi jo kolmen vuoden ikäisenä, mutta laiskuuttani sain avattua vasta pari vuotta siitä.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 29.6.2007 9:15

En minäkään käytettyä ostaisi. Ja kuten tuossa aiemmin kirjoitin niin samainen mekanismi maksoi viime syksynä 96,4€ merkkiliikkeessä (Hyvinkään Autokuvio) joten ei se hintaero ole järin suuri noihin varaosahaun vehkeisiin verrattuna.

Deut
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Deut » 29.6.2007 11:30

No, kukin tyylillään. Meikäläisellä ei ainakaan ole yhtään pahaa sanaa sanottavana esim. Autopalsta OY:n toimittamista osista. Sieltä olen tilaillut usein tavaraa. Kaikki osat tarkastetaan ennen lähetystä ja MH tuo paketin perille jopa seuraavaksi päiväksi jos on kiire. Eikä hinnat päätä huimaa.

Plyttis
-
Viestit: 8
Liittynyt: 14.6.2007 20:45

ViestiKirjoittaja Plyttis » 29.6.2007 18:26

Jeap, itsekkin muutamalta purkaamolta mitkä tosiaan oli lähellä kävin kysymässä mutta ei löytynyt. laakkosella tosiaan se 220e hintaa niin sekin jäi pohdittavaksi. Lopulta sitten oman kylän pieneen putiikkiin josta moottorin saan 180e. parempi kuin laakkosen hinta mutta silti aika suolainen kyseisestä osasta :\ Elämä on.
Toivotaan että tää kestää loppuajan :) Maanantaina moottori tosin paikalla. Tilaustavaraa tuntuu olevan.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 29.6.2007 20:48

No se moottori on kyllä kallis jos sen saa kärvennettyä.

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 29.6.2007 22:13

Uudessa vivustossa on myös muoviprikka siinä O-renkaan päällä akseleissa kiinni, jota ei ole vanhassa mallissa. Se suojaa paremmin vivustoa vedeltä. Pieni ero, mutta tuntuu vaikuttavan vivuston toimintakuntoon aika merkittävästi.

MIKU
-
Viestit: 397
Liittynyt: 11.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja MIKU » 29.6.2007 22:36

Rakentakaa 1-pyyhinjärjestelmä niinku ennen:)

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 9.8.2007 19:39

voi vittu jee!

Lisäisin tähän ohjeeseen
Ohje kuuluu seuraavasti: Akselista sokka pois ja pura.

vielä että. sokka ja rinkulat pois. pieksä vasaralla ja kitkuttamalla kierrä. katkaise kierre, vittuunnu, kiroile ja manaa, heitä vanha vivusto mäkeen ja osta uusi.

perkule miten vaivihkaa veti juntturaan kuskin puolen akselin. toinen liikkuu kuin uusi. alle kuukaudessa oli vetänyt ihan jumiin ja nyt se sitten vielä purettaessa hajosi, kirottu valuosa, niin joutuu ostamaan uuden. sitä se teettää kun parkkipaikalla turaa kehnoilla vehkeillä. no ei kait se ois korjattunakaan kauaa enää kestänyt.

onko muuten sen verran yleinen osa ettei mene saksan tilaukseen. voi olla jänskää ajella muuten viikko poikineen ilman pyyhkijöitä =)

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 13.8.2007 10:08

^ Heh, vähän samalkaltaisia kokemuksia, tosin ei tarvinnut ostaa uutta vivustoa. Toinen tappi tuli ihan itsekseen pois, mutta toiseen tappiin oli se kupariholkki "hitsaantunut" kiinni ja sen kanssa paloi aikaa enemmän kuinh tarpeeksi. Eli tuntihintaa laskiessa olisi noinut ostaa vaikka useamman vivuston (tosin juopottelu tuli hoidettua samalla eli sinänsä "työ"tunnit eivät menneet hukkaan)...

En vaivautunut laittamaan mutteria siihen tapin kierteeseen kun messinkituurnalla piti "vain pari kertaa" löydä. Siinä sitten innostuin kun tappi osoitti pieniä irtoamisen merkkejä ja kierros kierteestä läjään -> biltemasta vähän apuja ja kierrekuntoon. Tämän jälkeen huomasin, että vain 2 kpl vivuston kiinnityspulteistä sopii reikiinsä, kolmas oli sitten ainakin reiän verran sivussa (keskeltä ja vapaavalintasesta reunasta sai kiinni). Vivustonvarsi ilmeisesti vääntynyt kun sitä tappia tuli hakattua (löin puupöllin päällä, joten ei luulisi että olisi voinut edes vääntyä). Väänsin sitten vivuston vartta, jotta reiät sopi kohdallaan -> sitten ei enään kuskinpuolen pyyhkijä ottanut lasiin kiinni:). Lasin ja pyyhkijän väliin jäi sen verran rakoa, että päädyin vääntämään vartta vähän takaisin päin (siten että pultit menivät juuri ja juuri paikoilleen) ja sitten pientä "hienosäätöä" vielä kuskin pyyyhkijän varrelle.

Tarinan opetus: avaa se vivusto heti kun alkaa vähänkään olemaan oireita vivuston hidastumisesta. Tällöin homma on mikkihiirimäisen helppo, yksinkertainen ja nopea. Nyt tosin osaa sitten purkaa tuon vivustosysteemin vaikka silmät kiinni, sen verran tuli harjoiteltua ja työkalurepertuaari sai uusia jäseniä:)...

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 13.8.2007 19:02

Itse olin tänään samoissa hommissa. Prässillä lähti ihan iloisesti tappi irti. Sit vaan sorvilla akseli kiiltäväks, hoonilla helat kiiltäviks, reilusti vaseliinia, ja bueno tuli.

torspot
-
Viestit: 48
Liittynyt: 14.5.2007 19:19

ViestiKirjoittaja torspot » 12.10.2007 18:18

Pakko avautua kun on ollut tuolla vesisateessa tappelemassa noiden pyyhkiöiden kanssa ja hantin puoleinen oli niin jumissa että laitoin vaan kuskin pyyhkimen takas. Muija tykkäs hyvää kun aamupäivällä sato räntää ja sen piti lähtee töihin, no bussilla se sitten lähti... :) Nyt kun otin auki niin syykin selvisi että miksi vaan toinen jumittaa aikaisempi omistaja oli "unohtanut" laittaa siihen mutterin päälle sen muovisuojan.

Pluto
-
Viestit: 3
Liittynyt: 29.6.2005 16:36

ViestiKirjoittaja Pluto » 6.1.2009 20:25

Sama vika oli 2003 vuotisessa Polossa.
Vivusto irti ja tuo jumissa oleva tappi lähti helpoiten irti kun kuumensi pillillä sitä itse runko-osaa. Sitten vaan putsaus ja kylkeen viellä rasvanippa niin on ainakin täynnä rasvaa, joten vesi ei pääse tekemään tepposia.

Kuva

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 4.5.2009 12:24

Saako tätä pyyhkijöiden vivustoa -98 Passattiin muualta uutena kun marmoritiskiltä huokeaan 178€ hintaan?

Härski gti
-
Viestit: 91
Liittynyt: 25.10.2008 17:59

ViestiKirjoittaja Härski gti » 4.5.2009 16:09

eikös noita slamit.net sivuilta löydy?
kannataa vilkasta!

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 24.5.2009 21:41

Ostin äskettäin Passat B5 vivuston eBaystä Saksanmaalta. Hintaa postikuluineen tuli noin 55 EUR, myyjä oli Oz Autoteile (oz-autoteile). Hakusana on 'wischergestänge'. Osa oli merkiltään Mechanix ja sopi hyvin paikoilleen. Laitoin sen tänä iltana ja hyvin pyyhkii ;-)

Jorie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 14.1.2010 20:55

ViestiKirjoittaja Jorie » 25.6.2010 15:20

Mulla rupesi myös jumimaan golf iv:n pyyhkijät, niin onko tuo oikea osa motonetistä--->

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=13-1658

Vai mikä on osan nimi jota pitää hakea, ja mistä saa halvimmalla?

Edit. Pyyhkijät toimii välillä aivan normaalisti, ja sitten välillä kun lähtee liikenteeseen, niin ei meinaa jaksaa millään liikkua.
Vika luultavasti on siis jumittuneessa vivustossa...?

Jorie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 14.1.2010 20:55

ViestiKirjoittaja Jorie » 6.7.2010 21:14

Eikö kellään ole mitään infoa:(??

Tonise
-
Viestit: 182
Liittynyt: 24.6.2006 8:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tonise » 6.7.2010 21:57

oikeeltahan toi vaikuttaisi. jos väärä vie takaisin ja osta tästä oikea

Jorie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 14.1.2010 20:55

ViestiKirjoittaja Jorie » 7.7.2010 20:57

Kiitoksia linkistä, täytyy käydä hakemassa slamitilta tuo osa, kun joutaa, niin on varmasti oikea.

Jorie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 14.1.2010 20:55

ViestiKirjoittaja Jorie » 20.7.2010 9:53

Tilasin nyt tuon osan slamitilta, onkos tuo vivusto millainen homma vaihtaa?

Kadett_gsi
-
Viestit: 64
Liittynyt: 23.7.2003 10:03

ViestiKirjoittaja Kadett_gsi » 19.8.2011 7:50

Topicissa mainittu korjaus tehty muutama kuukausi sitten ja toimikin hienosti. Eli pyyhkijöidet akselit purettu ja rasvattu.

Mutta, tänä aamuna pyyhkijät pysähtyi taas keskelle ikkunaa, tällä kertaa ne ei olleet jumissa vaan liikkuivat lähes vapaasti käsillä liikuttamalla. Mikähän sieltä nyt paukahti?

_AttiTude_
-
Viestit: 81
Liittynyt: 21.7.2011 12:15

ViestiKirjoittaja _AttiTude_ » 19.8.2011 10:36

joku akseli varmaan paukahtanut poikki / irronnut :( katsomalla selviää.ääntääkö moottori? jos ääntää niin motin päästä jokin ratas irti?

Kadett_gsi
-
Viestit: 64
Liittynyt: 23.7.2003 10:03

ViestiKirjoittaja Kadett_gsi » 20.8.2011 21:41

Ei ollut näköjään muuta kuin moottorin akselin mutteri löysännyt sen verran että pääsi pyörimään tyhjää. Kiristys ja taas toimii!

_AttiTude_
-
Viestit: 81
Liittynyt: 21.7.2011 12:15

ViestiKirjoittaja _AttiTude_ » 21.8.2011 19:43

Hyvä :) tuli asennuskaljoissaan katottua työautosta(toledo) pyyhkijän vivusto ja booritukset oli menny huonoksi. rasvaa yms huoltoa, eipähän tipu vauhdista pyyhkijät tämän topicin takia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa