Passat vetonivelen suojakumi ei pysy paikallaan!?
Valvoja: ffp jäsenet
Passat vetonivelen suojakumi ei pysy paikallaan!?
Vaihdoin juuri 5B ('97) 1.8T etuvetopassattiin oikealle vetonivelen suojakumin.
Mikä idea siinä ulommassa (isommassa) kiinnitysrenkaassa on, kun se kumin ulko-osa irtoaa ajossa siitä vetonivelen päältä?? Ihan merkkiliikkeestä hain sen kumin, joten sen luulisi olevan kunnollinen. Se kiinnitysrengaskin on sellainen, ettei sitä tunnu saavan paikallaan olevan kumin päälle millään, vaan se täytyy laittaa ensin kumin päälle ja sitten vasta koittaa ujuttaa kumi vetonivelen päälle, mutta tuntuu olevan väärä konsti, kun se ei paikallaan pysy...
Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen, kiitos!
Mikä idea siinä ulommassa (isommassa) kiinnitysrenkaassa on, kun se kumin ulko-osa irtoaa ajossa siitä vetonivelen päältä?? Ihan merkkiliikkeestä hain sen kumin, joten sen luulisi olevan kunnollinen. Se kiinnitysrengaskin on sellainen, ettei sitä tunnu saavan paikallaan olevan kumin päälle millään, vaan se täytyy laittaa ensin kumin päälle ja sitten vasta koittaa ujuttaa kumi vetonivelen päälle, mutta tuntuu olevan väärä konsti, kun se ei paikallaan pysy...
Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen, kiitos!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo, mutta niissä kiinnityspannoissa on vain yksi kohta, jossa ne ovat kiinni, eli niissä ei ole mitään varsinaista kiristystä...
Se sisempi (pienempi) rengas jää kyllä tosi löysälle siihen kumin päälle niin, että mun mielestä on ihan sama onko sitä siinä edes, ellei siinä jotain parempaa kiristystapaa ole.
Tuli jo mieleen, että laittais siihen tollaisen ison letkukiristimen, mutta siinäkin on se ruuviosa niin painava, että pelkään että se rupeaa täristämään sen kanssa ja täytyyhän kumin mukana tulleet kiristyspannat saada siinä pitämään. Se kumi on muutenkin ihmeen jäykkää kumia, mikä varmaan osaltaan vetää sitä irti kun käännetään ohjaus ääriasentoon...
Se sisempi (pienempi) rengas jää kyllä tosi löysälle siihen kumin päälle niin, että mun mielestä on ihan sama onko sitä siinä edes, ellei siinä jotain parempaa kiristystapaa ole.
Tuli jo mieleen, että laittais siihen tollaisen ison letkukiristimen, mutta siinäkin on se ruuviosa niin painava, että pelkään että se rupeaa täristämään sen kanssa ja täytyyhän kumin mukana tulleet kiristyspannat saada siinä pitämään. Se kumi on muutenkin ihmeen jäykkää kumia, mikä varmaan osaltaan vetää sitä irti kun käännetään ohjaus ääriasentoon...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kakkiksessa oli suojakumien kanssa samaa ongelmaa. Kahden irtoamisen jälkeen pistin isoilla letkuklemmareilla _kireälle_. Hyvin on pysynyt, eikä ainakaan vielä ole pyöräntuenta irronnut kiinnikkeistään.
Eikai ne ruuvipesät nyt oikeasti niin paljoa siinä paina? Luulisi, että vetareihin pinttyvä kura ja muu paska aiheuttaisi suurempaa epätasapainoa.
Eikai ne ruuvipesät nyt oikeasti niin paljoa siinä paina? Luulisi, että vetareihin pinttyvä kura ja muu paska aiheuttaisi suurempaa epätasapainoa.
Koitin tollaisilla vanhoilla hohtimilla sitä kiristintä vääntää, mutta siinä vääntyki hohtimet... Sen pienemmän renkaan sai kyllä kireälle, mutta se isompi hajosi sitten, kun sitä koitti jotenkin vääntää kireälle. Varastosta löytyneellä putkiklemmarillakin koitin sitä laittaa, mutta klemmari hajosi vanhuuttaan kiristäessä. Varsinaista asennustuuria...
Täytyy varmaan hakea huomenna sopivan kokoinen klemmari tai parikin ja kokeilla uudestaan.
Kiitos neuvoista!
Täytyy varmaan hakea huomenna sopivan kokoinen klemmari tai parikin ja kokeilla uudestaan.
Kiitos neuvoista!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
MR: Joo siitä kohouman juuresta koitinkin puristaa, mutta kun vanhat hohtimet vääntyivät kohouman sijaan. Sitten kun koitti isoilla putkitongeilla vääntää, niin ei mihinkään. Ruuvitaltalla lyömällä ja toisella vastaan pitämällä sain sitä vähän matkaa menemään ihan hyvin, mutta sitten se ruuvari meni siitä kohoumasta läpi.
No, eilen ostin Motonetistä 80-100 mm putkiklemmarin ja sen kiristin kunnolla siihen niin ainakin parin testiajelun perusteella tuntuu hyvin pysyvän. Jos kumeja joudun vielä joskus vaihtamaan niin sen alkuperäispannan kyllä viskaan romukoppaan saman tien.
No, eilen ostin Motonetistä 80-100 mm putkiklemmarin ja sen kiristin kunnolla siihen niin ainakin parin testiajelun perusteella tuntuu hyvin pysyvän. Jos kumeja joudun vielä joskus vaihtamaan niin sen alkuperäispannan kyllä viskaan romukoppaan saman tien.
Motonetin suojakumin mukana tulevaan metallisiteeseen ei kannata ainakaan luottaa. Ei myöskään samasta mestasta saataviin metallisiteisiin. Tuli sitten vaihdossa laitettua kunnon Panduit nippusiteet, mutta ei nekään ole pitäneet, tuolla koneen päässäkään. Rasvaa on roiskunut tuolta nippusiteen alta hieman. Alkuperäiset olisivat hyviä, mutta tarvitsevat juurikin ne oikeat pihdit. Pitänee laittaa ihan putkiklemmarit, jos vain löytää tarpeeksi ison.
Aika karkee yleistys
kun se on siitä suojakuminpakkaajaasta kiinni, millainen kiristysside sieltä löytyy.
Noita Panduitteja ei oikeen ikinä ole suojakumisarjoissa, muutaman kerran on tullut vastaan hammastangonsuojakumi paketissa. Ne hohtimilla puristettavat siteet on äärimmäisen hyviä ja niitähän niissä pakkauksissa onneksi yleensä on, ostat sen sitten mistä tahansa tarvikeliikkestä. Siihen kannattaa hankkia sellaiset erikoispihdit, jotka maksaa muistaakseni ainoastaan reilukympin esim. biltemassa. Homma hoituu paljon hepommin ja varmemmin kuin hohtimilla.
Motonetin suojakumin mukana tulevaan metallisiteeseen ei kannata ainakaan luottaa. Ei myöskään samasta mestasta saataviin metallisiteisiin. Tuli sitten vaihdossa laitettua kunnon Panduit nippusiteet
kun se on siitä suojakuminpakkaajaasta kiinni, millainen kiristysside sieltä löytyy.
Noita Panduitteja ei oikeen ikinä ole suojakumisarjoissa, muutaman kerran on tullut vastaan hammastangonsuojakumi paketissa. Ne hohtimilla puristettavat siteet on äärimmäisen hyviä ja niitähän niissä pakkauksissa onneksi yleensä on, ostat sen sitten mistä tahansa tarvikeliikkestä. Siihen kannattaa hankkia sellaiset erikoispihdit, jotka maksaa muistaakseni ainoastaan reilukympin esim. biltemassa. Homma hoituu paljon hepommin ja varmemmin kuin hohtimilla.
Juu, tuli hieman yleistettyä. Eilen puljussa asioidessani pyysin nähdä tuon suojakumin paketin että osaan ostaa oikean kokoiset klemmarit. Myyjä toikin kaksi erilaista (high performance tjsp. ja ossca). Silloin kun itse hain ja kiireellä oli alle saatava, tuli asennettua tuo ossca jonka laatu taitaa välillä olla mitä on. Myyjän kanssa sitten vähän taivasteltiin niitä paketin mukana tulevia klemmareita ja tämä myyjä osasi sanoa että niihin on jotkin omanlaisensa puristuspihdit eikä heiltä näitä pihtejä saa ("oikeita" korjaamo työkaluja). Tänään pitää asentaa nuo putkiklemmarit, toivottavasti ne pitävät.
Olen aikaisemminkin harkinnut noita erikoispihtejä mutta ongelmaksi on silloinkin tullut se etten ole löytänyt mistään niihin kuuluvia klemmareita, kun nuo ruuvvattavat (norma ym) tuntuvat välillä löystyvän. Täältäkin olen kysellyt puristettavien saatavuudesta, mutta jos Turnipsillä olisi asiasta lisätietoa tarjota? Ovatko nuo erikoispihdit kuten tylsät hohtimet? puristavat mutta eivät leikkaa?
Töissä olen käyttänyt panduitin metallisia "nippusiteitä" (lev. 7-8mm) ja ne kyllä pitää, nekin vain tarvitsevat omat pihtinsä...
Nuo panduitit jotka itse laitoin ovat siis ihan muovisia mutta metallisella kielellä ja ne ovat pitäneet hyvin ennen tätä. Joskus hätätapauksessa pitänyt hyvin ahtoputketkin kasassa.
Olen aikaisemminkin harkinnut noita erikoispihtejä mutta ongelmaksi on silloinkin tullut se etten ole löytänyt mistään niihin kuuluvia klemmareita, kun nuo ruuvvattavat (norma ym) tuntuvat välillä löystyvän. Täältäkin olen kysellyt puristettavien saatavuudesta, mutta jos Turnipsillä olisi asiasta lisätietoa tarjota? Ovatko nuo erikoispihdit kuten tylsät hohtimet? puristavat mutta eivät leikkaa?
Töissä olen käyttänyt panduitin metallisia "nippusiteitä" (lev. 7-8mm) ja ne kyllä pitää, nekin vain tarvitsevat omat pihtinsä...
Nuo panduitit jotka itse laitoin ovat siis ihan muovisia mutta metallisella kielellä ja ne ovat pitäneet hyvin ennen tätä. Joskus hätätapauksessa pitänyt hyvin ahtoputketkin kasassa.
Siis tuollaiset on ehdottomat siihen vetonivelen suojakumin pannan kiristämiseen :
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1327_h.jpg
tuotenumero 191327 ja hinta 13,99
Toinen mikä vaikuttaa kumin pysymiseen on se että ei asenna sitä kumia liian taakse eli tällöin kumin venymisvara ei riitä käännöksissä.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1327_h.jpg
tuotenumero 191327 ja hinta 13,99
Toinen mikä vaikuttaa kumin pysymiseen on se että ei asenna sitä kumia liian taakse eli tällöin kumin venymisvara ei riitä käännöksissä.
Näyttää olevan pihdit myös Motonetinkin valikoimassa, vaikka myyjä muuta on todennutkin.
Tuote 76-5201 Vetonivelen pannan kiristyspihti, Hinta 12.90 €
ja tuosta siihen siteet kaveriksi
Tuote 17-3803 Vetonivelen sidepari, Hinta 1.35 €
Gorro, se toinen merkki taisi olla High Level? Se on HL-Groupin ns. oma merkki ja niissä on muistaakseni usein ollut just noita puristettavia siteitä.
Tuote 76-5201 Vetonivelen pannan kiristyspihti, Hinta 12.90 €
ja tuosta siihen siteet kaveriksi
Tuote 17-3803 Vetonivelen sidepari, Hinta 1.35 €
Gorro, se toinen merkki taisi olla High Level? Se on HL-Groupin ns. oma merkki ja niissä on muistaakseni usein ollut just noita puristettavia siteitä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juu High level se olikin, kovasti tuota koitin miettiä. Onko noista kokemuksia, laadusta? Eilen tuli sitten katsottua ja yritin vaihtaa klemmarit mutta näytti olevan turhaa. Oli sitten mennyt jo rikki tuo vetarin kumi kuukauden käytöllä, hohhoijjaa, 2cm halkeama siinä jo oli... Pitää ehkä etsiä osa jostain toisesta puljusta. Pitänee katsoa jos tuollaiset pihdit jostain löytyisi. Onko kukaan löytänyt muualta noita siteitä mitä motonetissä näytti olevan vetarin kumille? Pienempiäkin? Ainakin konehuoneesta löytyy useasta paikasta samoja klemmareita.
Ihmettelin tuota suojakumia asennettaessa että sen pituus oli lyhyempi kuin paikallaan ollut, haitarimaisen muotoilunsa takiahan se hieman menee lyttään. Venytettyä tuo kyllä oli samankaltainen ja paikalleen meni ongelmitta. Mietin vain että oliko tuo syynä rikkoontumiseen.
Paljonko rasvaa pitää vetonivelellä olla suojakumin sisällä? Kuinka tiukkaan ne siteet tulisi asentaa? Ajattelin kun tuo nykyinen on hieman vuotanut päistään, että olisiko liikaa rasvaa vetonivelellä ja siksi pukkaa ulos. Paketin mukana tulleesta tuubista (~200ml) yli puolet taisin laittaa.
Ihmettelin tuota suojakumia asennettaessa että sen pituus oli lyhyempi kuin paikallaan ollut, haitarimaisen muotoilunsa takiahan se hieman menee lyttään. Venytettyä tuo kyllä oli samankaltainen ja paikalleen meni ongelmitta. Mietin vain että oliko tuo syynä rikkoontumiseen.
Paljonko rasvaa pitää vetonivelellä olla suojakumin sisällä? Kuinka tiukkaan ne siteet tulisi asentaa? Ajattelin kun tuo nykyinen on hieman vuotanut päistään, että olisiko liikaa rasvaa vetonivelellä ja siksi pukkaa ulos. Paketin mukana tulleesta tuubista (~200ml) yli puolet taisin laittaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No niin nyt vois kyllä harkita et ostat vaikka seuraavaksi löbrön suojakumisarja ja sellaiset pihdit. Siinä löbrön sarjassa on, varsinkin tätä automallia ajatellen, kaikki tarvittava: napapultti, suojakumi, uusi sokka ja sellaiset kunnolliset siteet. Tuo napapultti on se mitä niissä halvemmissa ei yleensä ole. Löbron sarjoja myydään hyvin varustelluissa varaosapuljuissa ja myös sieltä Motonetissa.
Vielä asennuksesta sen verran, että kävikö sulla akseli viimeksi irti autosta vai oliko kiinni koko operaation ajan? Jos haluat tehdä tän homman erityisen hyvin otat akselin autosta ja peset kaikki vanhat moskat siitä nivelen kuulien välistä ja pursotat sen uuden rasvan sinne kuulien väliin. Se MoS2 rasva on sellaista, että se juoksettuu vanhemmiten, sen takia se tulee kivasti pihalle pienestäkin reiästä.
Vielä asennuksesta sen verran, että kävikö sulla akseli viimeksi irti autosta vai oliko kiinni koko operaation ajan? Jos haluat tehdä tän homman erityisen hyvin otat akselin autosta ja peset kaikki vanhat moskat siitä nivelen kuulien välistä ja pursotat sen uuden rasvan sinne kuulien väliin. Se MoS2 rasva on sellaista, että se juoksettuu vanhemmiten, sen takia se tulee kivasti pihalle pienestäkin reiästä.
Kyllä sinne taisi suurin osa (3/4 ainakin) mennä sitä rasvaa. Löbro on haettava ja kysyttävä mitä ne tuollaisesta sanoo takuuasioista. Akseli oli kiinni kun pihalla vaihdon jouduin suorittamaan. Nyttenkin joutuu tod. näk. pihalla asennuksen tekemään mutta onneksi lupaili vkl lähemmäksi 0* astetta :) Olikos tuo akseli sisäpäästään kiinni vain kuusiokolopultein? saa kai "helposti" irroitettua? Pulttipyssyn käytöstä en ole varma onnistuuko, irtoaisiko kuitenkin vetari pitkällä varrella ja miten tuon avaa turvallisesti (vaihteisto)?
Ostoslistalla siis uusi kumi ja pihdit.
Ostoslistalla siis uusi kumi ja pihdit.
Kyllä sinne taisi suurin osa (3/4 ainakin) mennä sitä rasvaa. Löbro on haettava ja kysyttävä mitä ne tuollaisesta sanoo takuuasioista. Akseli oli kiinni kun pihalla vaihdon jouduin suorittamaan. Nyttenkin joutuu tod. näk. pihalla asennuksen tekemään mutta onneksi lupaili vkl lähemmäksi 0* astetta :) Olikos tuo akseli sisäpäästään kiinni vain kuusiokolopultein? saa kai "helposti" irroitettua? Pulttipyssyn käytöstä en ole varma onnistuuko, irtoaisiko kuitenkin vetari pitkällä varrella ja miten tuon avaa turvallisesti (vaihteisto)?
Ostoslistalla siis uusi kumi ja pihdit.
Ostoslistalla siis uusi kumi ja pihdit.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa