Ilmastointi passattiin. mistä?
Valvoja: ffp jäsenet
Ilmastointi passattiin. mistä?
Eli pitäis saada ilmastointi -97 passattiin. mistä kannattais kysellä? Olen kyllä yrittänyt ettiä netistä, mutta en ole useista yrityksistä huolimatta löytänyt. Jos jollain sellainen lojuu nurkissa niin tarjoa. Onko asennus miten simppeli vai täytyykö purkaa kojelauta yms.? manuaalinen olis ilmeisesti helpompi asentaa, kuin toi automaatti ilmastointi, jossa on useita eri antureita. Jos joku on joskus tehnyt tällaisen operaation niin vinkit ei olis pahasta.
Samalla vaivalla se automaattikin menee, muutama johto enemmän. Passatista ei ole tietoa, mutta pikkusisaressa (bora) vaatii kojelaudan purkamisen.
Jos mahdollista niin pura osat itse, nini näet mitä minnekin tulee. Lisäksi jostain hommaamaan kytkentäkaaviot josta näet miten kaikki sähkökytkennät menee. Ja mielellään kaikki osat samasta autosta niin ei tule mitään kommunikaatio ongelmia osien välille...
Eka asennus vaatii aikaa jonkin verran, toinen meneekin sitten jo rutiinilla.. :)
Jos mahdollista niin pura osat itse, nini näet mitä minnekin tulee. Lisäksi jostain hommaamaan kytkentäkaaviot josta näet miten kaikki sähkökytkennät menee. Ja mielellään kaikki osat samasta autosta niin ei tule mitään kommunikaatio ongelmia osien välille...
Eka asennus vaatii aikaa jonkin verran, toinen meneekin sitten jo rutiinilla.. :)
Asensin ite vuosi sitten Alex-merkkisen ilmastoinnin 1.8T A4:seen.
Suosittelen etsimään tämän merkkisen ihan ohjeiden takia sekä helpomman asennuksen vuoksi.
Luin Diavian ja Alex:in ohjeet ennen valintaa ja Diavia on sitten niin huonosti ohjeistettu että oksat pois!Kuvista ei saa mitään tolkku yms.Musta/valko valokuvia!
Alexilla ohjeet oli selkeät piirrokset ja kaikesta sai hyvin tolkkua.On jopa vähän halvempikin.
Alexin osat ovat ehkä hieman yksinkertaisemmin toteutettuja joten niiden kasaamista oli vähemmän.
Audista ainoa mitä purkasin sisätiloista oli hanskis ja ratin alta muovi.
Oli vielä ajossa koko rojektin ajan.
Älkää kysykö mistä ostin ja mihin hintaan koska tuli sen aikaisen duunin kautta.
Suosittelen etsimään tämän merkkisen ihan ohjeiden takia sekä helpomman asennuksen vuoksi.
Luin Diavian ja Alex:in ohjeet ennen valintaa ja Diavia on sitten niin huonosti ohjeistettu että oksat pois!Kuvista ei saa mitään tolkku yms.Musta/valko valokuvia!
Alexilla ohjeet oli selkeät piirrokset ja kaikesta sai hyvin tolkkua.On jopa vähän halvempikin.
Alexin osat ovat ehkä hieman yksinkertaisemmin toteutettuja joten niiden kasaamista oli vähemmän.
Audista ainoa mitä purkasin sisätiloista oli hanskis ja ratin alta muovi.
Oli vielä ajossa koko rojektin ajan.
Älkää kysykö mistä ostin ja mihin hintaan koska tuli sen aikaisen duunin kautta.
Sen verran voin kertoa, että Diavian ja Alexin eroista, kun noita molempia olen asennellut töikseni aikoinaan!
Diavian asennus osat ovat huomattavasti paremmin istuvia ja paremmin suunniteltuja, kun verrataan halvempaan Alex tuotteeseen!
Vaikka Diavialla olisikin huonommat asennusohjeet!
Monta kertaa Alexia laittaneena tuli eteen, että eihän jotain osaa ole edes autoon suunniteltu sopivan, vaikka se siihen ohjeessa kerrotaan kuvalla :( (Esim. eräässä sarjassa kompuran hihnapyörän offsetti heitti VAIN 15mm yms yms...)
Diavian asennus osat ovat huomattavasti paremmin istuvia ja paremmin suunniteltuja, kun verrataan halvempaan Alex tuotteeseen!
Vaikka Diavialla olisikin huonommat asennusohjeet!
Monta kertaa Alexia laittaneena tuli eteen, että eihän jotain osaa ole edes autoon suunniteltu sopivan, vaikka se siihen ohjeessa kerrotaan kuvalla :( (Esim. eräässä sarjassa kompuran hihnapyörän offsetti heitti VAIN 15mm yms yms...)
Joo itseasiassa nyt kun mietin niin on kyllä hämärä muistikuva siitä että olisin kuullut että erityisesti Audiin on hyvät ohjeet.
Se olikin muuten Uudenmaan Autovarusteen kaveri joka sanoi sen kun täytti järjestelmän. Siellä oli hyvä palvelu muutenkin.Sori OT. Mut joo näin se oli.
Diavian ohjeista vaan joutuu sen sanomaan että esim minä olisin ollut ihan kusessa niiden kanssa.Kuvista kun ei saanut tolkkua edes siitä että mistä kohtaa kuva on otettu ja mitä se esittää.
Sinänsä kumma kun laadullisesti ei pitäs olla mitään ihmeitä tuossa Diaviassa.
Ehkä noi onkin tarkoitettu asentamoille jotka osaa homman vaikka ilmankin.
Se olikin muuten Uudenmaan Autovarusteen kaveri joka sanoi sen kun täytti järjestelmän. Siellä oli hyvä palvelu muutenkin.Sori OT. Mut joo näin se oli.
Diavian ohjeista vaan joutuu sen sanomaan että esim minä olisin ollut ihan kusessa niiden kanssa.Kuvista kun ei saanut tolkkua edes siitä että mistä kohtaa kuva on otettu ja mitä se esittää.
Sinänsä kumma kun laadullisesti ei pitäs olla mitään ihmeitä tuossa Diaviassa.
Ehkä noi onkin tarkoitettu asentamoille jotka osaa homman vaikka ilmankin.
Laitoin muutama vuosi sitten manuaali-ilmastoinnin -93 TD Golffiin. Osat oli jostain purkuautosta, ja niinkuin yleensä jotain nippeleitä puuttui ja osa oli pensakoneesta eli siksi vääriä. Projekti oli sinänsä melko helppo, mutta soveltamaan joutui melkolailla mm sähköjen kanssa.
Vanhoissa osissa kannattaa muistaa se, että ne ovat vanhoja :) Esim keulalle tuleva jäähdyttimen kenno on kulutustavaraa, ja mulla se petti ekan kesän jälkeen. Myös kuivaimessa oleva painekytkin oli jumissa, sitä joutui herättelemään.. Kuivain on syytä vaihtaa jos järjestelmä on ollut auki - se imee kosteuden ilmasta, eikä sitten enää kuivaa järjestelmää. Myös kaikki o-renkaat on syytä vaihtaa, ja niiden tulee olla ilmastointiin sopivia eikä tavallisia mustia.
Täyttöihin kuluu helposti rahaa. Esim mun tapauksessa tarvittiin kolme täyttöä. Eka, kun järjestelmä saatiin käyttöön. Seuraavana kesänä toinen kun oli tyhjentynyt ja piti laittaa väriaine näyttämään mistä vuotaa. Sitten kolmas kun risa osa vaihdettiin.
Eli summa summarum: samaan hintaan olisi saanut Diavian tai Alexin kuin mitä purkuosista tuli rakenneltua. Vaan olihan sitä kiva rakennella. ;)
Vanhoissa osissa kannattaa muistaa se, että ne ovat vanhoja :) Esim keulalle tuleva jäähdyttimen kenno on kulutustavaraa, ja mulla se petti ekan kesän jälkeen. Myös kuivaimessa oleva painekytkin oli jumissa, sitä joutui herättelemään.. Kuivain on syytä vaihtaa jos järjestelmä on ollut auki - se imee kosteuden ilmasta, eikä sitten enää kuivaa järjestelmää. Myös kaikki o-renkaat on syytä vaihtaa, ja niiden tulee olla ilmastointiin sopivia eikä tavallisia mustia.
Täyttöihin kuluu helposti rahaa. Esim mun tapauksessa tarvittiin kolme täyttöä. Eka, kun järjestelmä saatiin käyttöön. Seuraavana kesänä toinen kun oli tyhjentynyt ja piti laittaa väriaine näyttämään mistä vuotaa. Sitten kolmas kun risa osa vaihdettiin.
Eli summa summarum: samaan hintaan olisi saanut Diavian tai Alexin kuin mitä purkuosista tuli rakenneltua. Vaan olihan sitä kiva rakennella. ;)
Mistä noita käytettyjä kylmäkoneita kannattaa kysellä? Autopurkaamot karhuaa niistä tietysti ihan järkyttäviä summia... Kuinka hyvin uusien autojen (sanotaan vaikka 2000 luvun kieppeiltä) sopii vanhoihin kasari-VAGeihin? Ilmeisesti ei mitään järkyttäviä epäyhteensopivuuksia kunhan saa kompuran hihnakiertoon?
^No siis eihän niissä ole mitään yhteensopivuus ongelmia, ihan plug and play periaatteella menee. Suunnittelussahan ei ole kuin 20 vuotta välissä, joten mikä olisi voinut muuttua siinä ajassa? Osta 12V toimiva pöytätuuletin autoon mikäli halvalla meinaat saada ilmastoinnin. Toinen että vertailet romiksia, varmaankin kakkakuoriaisia saa romiksilta sen verran edukkaasti että sama vaikka ostaa koko kiulun josta repii sitten tarvittavat hilppeet.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”