Eli kävi mielessä josko asentelis tohon t4:n ns. hupikäyttöakun kesän festareita silmällä pitäen.
Tarkoitus olis saada akut niin että konehuoneessa oleva hoitais käynnistyksen ja normaalin sähköntarpeen, lisäakku taas esim. kontin valaistuksen, "av-laitteiston" yms.
Lisäksi olis tarkotus saada systeemi pelaamaan niin että, auton laturi lataisi molempia akkuja, mutta hupilaitteet ei söisi virtaa käynnistysakulta. Jonkinmoinen diodi viritys täytyis väliin rakennella, ideoita?
Löytyykö täältä ko. projektin suorittaneita?
Lisäakku portteriin
Valvoja: ffp jäsenet

Connecting voltage: 12V/100A Tehty eroittamaan kaksi akkua toisistaan. Soittaessasi stereoita auton ollessa sammuneena, sinun alkuperäinen akku ei purkaudu Isolaattorin vuoksi, vaan virta otetaan ainoastaan toisesta, ylimääräisestä akusta. Kumpikin akku latautuu normaalisti, kun moottori on käynnissä. 100A jatkuvan virran sieto, 190A Max. Hinta 169.90EUR
Esim tuollasella sen toteuttaa yksinkertaisesti, kunhan löytää toiselle akulle hyvän paikan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:

http://www.biltema.fi/
PÄÄKATKAISIN 250A
Akkuvirran katkaisin, varustettu pika-avaimella. Voidaan käyttää mm. turvakytkimenä veneessä, asuntovaunussa jne.
Jatkuva virta 100 A.
Enint. 250 A.
Muovia
Tuotenro
80512
5,90 €
tollanen on aikas hyvä / halpa keksintö kahen akun kytkentään.
ton kun laittaa siihen akkujen väliin niin ei tarttee miettiä että onkos seh päällä vai ei!
^Miten niin ei tartte miettiä? Eikös tuo ole ihan normaali päävirtakatkaisija, joten aina pitää vääntää se pois tai päälle tarpeen mukaan.
Itse tein tämmöisen viritelmän peräkontin "ilmastointilaitteen" vuoksi:
http://www.yskkk.net/old/sites/cool/
Toimi. Releen herätteen väliin vielä katkaisija niin saa halutessaan akut myös jatkuvasti irti.
Itse tein tämmöisen viritelmän peräkontin "ilmastointilaitteen" vuoksi:
http://www.yskkk.net/old/sites/cool/
Toimi. Releen herätteen väliin vielä katkaisija niin saa halutessaan akut myös jatkuvasti irti.
Autohifimiehet eivät ole persaukista porukkaa...
Petterin kytkentä on itseasiassa vastaava kuin tuo yllä kuvatti Caliberin Isolaattori.
Hellan 70A rele maksaa tosin alle 20€, joten hieman halvemmalla pääsee. Jos haluaa päästä vielä halvemmalla ja johtojumppaa, ottaa tuollaisen kaksoisreleen ja kytkee rinnan.
Kannattaa johdottaa huolella, sillä auton käydessä virtaa otetaan auton muihin laitteisiin periaatteessa myös lisäakusta.
Rakentelin jonkin aikaa sitten Caravellen koirankoppiin tuulettimen. Romikselta hain Escortin kaksipuolisen radiaaliflektin, jossa on kolme nopeutta. Pienin nopeus vie 3A ja suurin, jolla koirilla oikenevat kiharat, vie 12A. Keskimmäisellä nopeudella pyörittää flektiä kymmenisen tuntia. Akun voi kiikuttaa sähkön ääreen ladattavaksi.
Kun puhutaan akuista, varoituksen sana: tiiviin oloinen Exide oli (ilmeisesti) jostain laskenut nestettä ulos ja tuossa alkuviikosta huomasin, että Leviksistä alkoi polvi kadota kovaa vauhtia! Akulle kannattaa rakentaa kotelo, sillä akkuhappo matolla ei ole hyvästä.
Petterin kytkentä on itseasiassa vastaava kuin tuo yllä kuvatti Caliberin Isolaattori.
Hellan 70A rele maksaa tosin alle 20€, joten hieman halvemmalla pääsee. Jos haluaa päästä vielä halvemmalla ja johtojumppaa, ottaa tuollaisen kaksoisreleen ja kytkee rinnan.
Kannattaa johdottaa huolella, sillä auton käydessä virtaa otetaan auton muihin laitteisiin periaatteessa myös lisäakusta.
Rakentelin jonkin aikaa sitten Caravellen koirankoppiin tuulettimen. Romikselta hain Escortin kaksipuolisen radiaaliflektin, jossa on kolme nopeutta. Pienin nopeus vie 3A ja suurin, jolla koirilla oikenevat kiharat, vie 12A. Keskimmäisellä nopeudella pyörittää flektiä kymmenisen tuntia. Akun voi kiikuttaa sähkön ääreen ladattavaksi.
Kun puhutaan akuista, varoituksen sana: tiiviin oloinen Exide oli (ilmeisesti) jostain laskenut nestettä ulos ja tuossa alkuviikosta huomasin, että Leviksistä alkoi polvi kadota kovaa vauhtia! Akulle kannattaa rakentaa kotelo, sillä akkuhappo matolla ei ole hyvästä.
Siitä kytkennästä, yllättäen tekstit-osiossa on 2 akun kytkemisestä http://ffp-motorsport.com/tuning/audio/index.php#2akkua .
Tuota artikkelia en itsekään lukenut.
Lyijyakkua varattaessa muodostuu -ja myöskin purettaessa pieniä määriä -vetyä ja happea, ei ihmiselle hengitettynä vaarallisia määriä. Vetykaasu muodostaa ilman kanssa palo- ja räjähdysvaarallista kaasua, minkä vuoksi akulle pitää tarvittaessa järjestää tuuletus.
Lyijyakkua varattaessa muodostuu -ja myöskin purettaessa pieniä määriä -vetyä ja happea, ei ihmiselle hengitettynä vaarallisia määriä. Vetykaasu muodostaa ilman kanssa palo- ja räjähdysvaarallista kaasua, minkä vuoksi akulle pitää tarvittaessa järjestää tuuletus.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 19 vierailijaa