Lisäakku portteriin

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

Lisäakku portteriin

ViestiKirjoittaja dr_ink » 5.6.2007 22:41

Eli kävi mielessä josko asentelis tohon t4:n ns. hupikäyttöakun kesän festareita silmällä pitäen.

Tarkoitus olis saada akut niin että konehuoneessa oleva hoitais käynnistyksen ja normaalin sähköntarpeen, lisäakku taas esim. kontin valaistuksen, "av-laitteiston" yms.
Lisäksi olis tarkotus saada systeemi pelaamaan niin että, auton laturi lataisi molempia akkuja, mutta hupilaitteet ei söisi virtaa käynnistysakulta. Jonkinmoinen diodi viritys täytyis väliin rakennella, ideoita?

Löytyykö täältä ko. projektin suorittaneita?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 6.6.2007 0:22

Kuva

Connecting voltage: 12V/100A Tehty eroittamaan kaksi akkua toisistaan. Soittaessasi stereoita auton ollessa sammuneena, sinun alkuperäinen akku ei purkaudu Isolaattorin vuoksi, vaan virta otetaan ainoastaan toisesta, ylimääräisestä akusta. Kumpikin akku latautuu normaalisti, kun moottori on käynnissä. 100A jatkuvan virran sieto, 190A Max. Hinta 169.90EUR


Esim tuollasella sen toteuttaa yksinkertaisesti, kunhan löytää toiselle akulle hyvän paikan.

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 6.6.2007 0:23


H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.6.2007 0:27

Halvin vois olla rele joka kytkee akut rinnan ja joku resistanssi hillitsemään virtaa jos festariakku on tyhjä.

200 A kestävät diodit tulee varmaankin kalliimmaksi...

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 6.6.2007 0:35

Poliisi maijoissa (T4) lisäakku on sijoitettu kuskin penkin alle.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 6.6.2007 0:38

omassa tuo vaan ei ole mahdollista kun penkin jalustat ovat ns. kassakaappimallia jossa pyörivä penkkiosa, itsellä oli mielessä et sijoittais sinne alkuperäisen viereen sellasen pienen akun josta sais tarpeen tullen käynnistysvirtaa mikäli pääakku on kulutettu tyhjäksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.6.2007 0:44

Semmonenki tuli mieleen että olisko hyväksyttävää laittaa pelkästään lisäakku rinnakytkettynä?

Kyllähän sitäkin aikansa käyttää...

Sami-88
-
Viestit: 187
Liittynyt: 7.4.2006 15:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sami-88 » 6.6.2007 21:58

Kuva

http://www.biltema.fi/

PÄÄKATKAISIN 250A

Akkuvirran katkaisin, varustettu pika-avaimella. Voidaan käyttää mm. turvakytkimenä veneessä, asuntovaunussa jne.
Jatkuva virta 100 A.
Enint. 250 A.
Muovia

Tuotenro
80512

5,90 €

tollanen on aikas hyvä / halpa keksintö kahen akun kytkentään.
ton kun laittaa siihen akkujen väliin niin ei tarttee miettiä että onkos seh päällä vai ei!

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 6.6.2007 22:22

^Miten niin ei tartte miettiä? Eikös tuo ole ihan normaali päävirtakatkaisija, joten aina pitää vääntää se pois tai päälle tarpeen mukaan.

Itse tein tämmöisen viritelmän peräkontin "ilmastointilaitteen" vuoksi:

http://www.yskkk.net/old/sites/cool/

Toimi. Releen herätteen väliin vielä katkaisija niin saa halutessaan akut myös jatkuvasti irti.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.6.2007 8:48

Autohifimiehet eivät ole persaukista porukkaa...
Petterin kytkentä on itseasiassa vastaava kuin tuo yllä kuvatti Caliberin Isolaattori.

Hellan 70A rele maksaa tosin alle 20€, joten hieman halvemmalla pääsee. Jos haluaa päästä vielä halvemmalla ja johtojumppaa, ottaa tuollaisen kaksoisreleen ja kytkee rinnan.

Kannattaa johdottaa huolella, sillä auton käydessä virtaa otetaan auton muihin laitteisiin periaatteessa myös lisäakusta.

Rakentelin jonkin aikaa sitten Caravellen koirankoppiin tuulettimen. Romikselta hain Escortin kaksipuolisen radiaaliflektin, jossa on kolme nopeutta. Pienin nopeus vie 3A ja suurin, jolla koirilla oikenevat kiharat, vie 12A. Keskimmäisellä nopeudella pyörittää flektiä kymmenisen tuntia. Akun voi kiikuttaa sähkön ääreen ladattavaksi.


Kun puhutaan akuista, varoituksen sana: tiiviin oloinen Exide oli (ilmeisesti) jostain laskenut nestettä ulos ja tuossa alkuviikosta huomasin, että Leviksistä alkoi polvi kadota kovaa vauhtia! Akulle kannattaa rakentaa kotelo, sillä akkuhappo matolla ei ole hyvästä.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 7.6.2007 10:14

Siitä kytkennästä, yllättäen tekstit-osiossa on 2 akun kytkemisestä http://ffp-motorsport.com/tuning/audio/index.php#2akkua .

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.6.2007 10:26

Tuota artikkelia en itsekään lukenut.
Lyijyakkua varattaessa muodostuu -ja myöskin purettaessa pieniä määriä -vetyä ja happea, ei ihmiselle hengitettynä vaarallisia määriä. Vetykaasu muodostaa ilman kanssa palo- ja räjähdysvaarallista kaasua, minkä vuoksi akulle pitää tarvittaessa järjestää tuuletus.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 25 vierailijaa