Pakoputkituumailua...

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

Pakoputkituumailua...

ViestiKirjoittaja Kane » 27.5.2007 15:37

Todellinen ongelma saada auto kulkemaan siten kun sen kuuluisi... Ahtimena VB ja suutimet korvattu racea vastaavilla. N75 vaihdettu ja Map-anturi mallia 3bar. Maf-arvot vaikuttavat ihan järjellisiltä.

Mutta: Ahtimesta meinaa loppua säädöt kesken, ja siltikään ei ahdon karkailua saa kokonaan kuriin 4 ja 5-vaihteella. Lisäksi tuntuu, että voimaa on huomattavasti hukassa. No, osa selittynee lähes umpeen "sedimentoituneella" coolerilla, mutta korkea ahtoilman lämpötila ei aiheuttane ahtojen karkailua.

Suurin epäilys kohdistuukin nyt pakopuoleen. Putkisto on vakio, katti tosin on jo saunan takana, mutta voiko tukkeutunut takapönttö aiheuttaa juurikin moiset oireet...? Ahto karkaa vasta kun kaasu on täysin pohjassa ja kierrokset nousevat yli kolmen tonnin. Ahtomittari nousee kierrosten kanssa samaa tahtia. Eli jos putki ahdistaa, niin vastapaine nousee putkessa, ja kun tulee tarpeeksi tiukkaa, alkaa se näkyä myös ahtomittarissa.

Olenko aivan hakoteillä pohdintani kanssa...? Ärsyttää vaan kun auto tuntuu ihan bensakoneiselta bemarilta... = ) Ei millään pahalla... Biimerit on hienoja : )

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 27.5.2007 15:48

mulla toi korjaantui pakopesän porttaamisella.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 27.5.2007 16:49

Jep, siitä olikin puhetta taannoin... Oliko sulla voimaakin häveissä?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 27.5.2007 20:21

Muistaakseni ei ainakaan reagoinut matalaan IQ arvoon niin suotuisasti, kun alkoi ahtopaineet nousemaan väkisin pakopaineen takia.

Vähän kun avarsin sitä pakopuolta ja otin kyytiä pois turbiinilta, niin maf arvot olivat edelleen 1.4bar ahdoilla samoissa kuin vakiolla 1.6barilla ja savutuskin lakkasi kokonaan.
En käynyt jarrussa ennen / jälkeen muutellun turbon, eikä minulla ollut silloin vielä tätä RR mallin gtechiä, joten muutosta ei voi muuten todentaa.

operaation jälkeen oli ehkä pers dynolla enemmän voimaa myöskin 1 IQ arvolla.. ehkä =)

Nyt taas on ahtain jumitellut ja sen huomaa kyllä heti hanurissa kun paineet kiipivät sinne 1.8-2.0bar, eli tuntuu heti tukkoisemmalta.

Jotenkin vaikuttaa enemmän ja enemmän että nää TDi koneet on tosi herkkiä kaikille pakopuolen muutoksille (nokka, kanava, pakopesä, pakoputki.. varsinaisesta pakosarja testistä en ole kuullut tuloksia)

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 27.5.2007 20:43

Kannattaa sitten olla varovainen niiden piikitysten kanssa. Oma GT2256V halvaantui kun ohjelma ei osannut sitä kontrolloida kunnolla ja ahdot karkaili välillä.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 27.5.2007 20:45

Välillä jo mietin, että näyttääkö ahtomittari omiaan, kun paineet on 1,4- 1,5bar ja IQ 2, mut silti ei kulje... Comin perusteella mittari toimii. Normi maantieajossa tasamaalla ei ahtomittari värähdäkään alle satasen vauhdissa! Pieni ylämäki nostaa ahtoja. Kun IQ oli yhden paikkeilla ja ahdot 1,6 -1,8, niin voimaa oli kyllä... Ja niin savuakin! Vakkarilla ajellessa ylämäkeen ei peileistä näkynyt kuin mustaa = )

Täytyy ottaa putki työn alle, niin siitä tuo selviää... Ahistaa se kuitenkin. Jos tekis DP:n 2,5" ja loput 2" kahdella läpivirtaavalla pöntöllä, niin luulisi toimivan...

Taitaa olla toiveajattelua että pakopesä lähtis irti koko turboa irroittamatta... Jos lähtisi niin eipä olisi pahakaan homma muokata se...

Se saattaa mulla kyllä ohjelmakin tehdä jotain kiusaa. Jännä juttu, kun lastupajan jäljiltä IQ oli 1,0....? Liekö koko ohjelma ollut vaan IQ:n säätö.... : )

OT:Kävi tuossa mielessä, että onkohan kukaan kokellu näissä laittaa vesiruiskua... Pysyis ainakin ahtolämmöt kurissa 8 )

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 6.6.2007 19:55

No niin, pitihän se arvata... Takapönttöhän siellä oli jarruna! Asensin vapaasti virtaavan ja aina laadukkaan ; ) simonsin, niin johan rupes maisema vaihtumaan vähän eri tavalla... Nyt piikittää vähän, mutta pysyy kurissa tuo ahtokin. Tuli muuten sitten kahvimukillinen nokea putkesta ulos, kun kopautti takaputkea tallin lattiaan ; )

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 8.7.2008 7:14

No niin... viimeinkin oli aikaa ja sain aikaiseksi rakennella kunnon downpipen...

Ei ollut ehkä täysin ajatus mukana laipan kanssa, kun mitoitin laipan reiän putken mukaan... Siis kun laipanhan olisi voinut ajatella olevan ahtimen pakokanavan jatke, ja mitoittaa siis sen mukaan (tietenkin hiukan avartaen) jolloin tiivistepintaa jäisi huomattavasti enemmän...

Muuten putkisto on nyt valmis, mutta laipan tiiviste täytyy vielä tehdä. Ajattelin kuparista leikkuuttaa, mutta kuinka paksusta se kannattaisi tehdä....? Tietty PD 150 tiiviste menisi pienellä modauksella...

Ideoita...?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa