Firma, farkku ja family. Mitä tehdä...?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

Firma, farkku ja family. Mitä tehdä...?

ViestiKirjoittaja Fiesta » 29.5.2007 22:45

Niin, eli tilanne on tämä. Jatkoin omaan ketjuun, mistä olen jo aikaisemmassa ketjussa höpötelly. On vaan tilanne, mihin kellään mun lähitutulla ei ole oikein fiksua vastausta ja tuntuu että meidän emännän yksityisyrityksen tilitoimiston mies ei oo perehtyny niin kovasti asiaan että osais antaa fiksua päätöstä.

Nyt meillä on kakkosauto jonka vaihtoa mietitään. Ykkösauto, eli meikäläisen Golfia ei myydä, mutta emäntä on ajellut sillä töihin joita on noin 100km sätellä, viikkokilsoiksi tulee yleensä se n.500km (eli vuodessa n. 25000km). Syy miksi siis ajaa meidän uudemmalla ja paremmalla IV Golfilla, eikä III romulla on että, itse tarviin hyvin vähän autoa ja siksi ajan huonommalla. Ja jotain muutosta halutaan. Mut siis nyt tiedetä miten toimittais nyt tästä eteenpäin.

Farmaria ollaan mietitty mahdollisen tulevan perheenlisäyksen toivossa.

Eli tilanteet joista valita:

Hankkia Leasing dieseli.
+Olis hyvä valinta kun olisi uusi ja turvallinen ja tottakai huoleton auto työmatkaan. Diesel on halvempi ajaa.
-En tiedä miten selvitään kk maksuista kun emäntä on äitiyslomalla, koska kaksi autoa silloinkin on pakko olla. Ja dieselverosta koituu turhaa maksua.

Hankkia vanhempi bensafarkku.
+Saataisiin pienellä lisäinvestoinnilla III koppasesta Golfista
-Huoltoja ja kuluja tiedossa ja tilanne olisi sama äitiysloman jälkeen kuin nytkin

Hankkia vanhempi dieselfarkku.
+Saataisiin diesel työmatka ajoon, halvempi ajaa ja äitiysloman jälkeen myöskin hyvä.
-Turhaa maksella dieselveroa, kun ajoa äitiyslomalla niin vähän. On myöskin investoitava vähän enemmän kun bensaan.


Niin ja siis ollaan noita autoja vaihdettu sen verran tiuhaan että haluttais siihenkin joku pysyvämpi ratkaisu, joten ei olla aateltu yhdistää noita vaihtoehtoja että ekaks joku vaihtoehto ja sitten joku toinen vaihtoehto.

Onko kukaan ollut edes jollain tavalla vastaavassa tilanteessa ja miten ootte toiminu? Kaikenlaiset näkökulmat asiaan auttaa...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 29.5.2007 23:07

Eikös leasingissä d-vero sisälly "vuokraan"?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 29.5.2007 23:11

Onko kukaan ollut edes jollain tavalla vastaavassa tilanteessa ja miten ootte toiminu? Kaikenlaiset näkökulmat asiaan auttaa...


Heittäydy poikamieheksi. Ratkeaa moni muukin ongelma.

Anteeksi.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 30.5.2007 9:47

^ Näkökulma tuokin, tosin ei ratkaisu... :)

^^ Ei sisälly, kuten ei myöskään vakuutukset, tosin halpoja kytkyvakuutuksia saa liisareiden yhtetyteen...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 30.5.2007 10:17

Mites paku? Ei tarviis jännittää disuveroa ja olis melko evukasta liikkumista.
Joku täysmittanen ei välttämättä sytytä rouvan ajohimoja, mut vaihtoehtona pakuksi rekisteröity farkku tai joku seat inca tms. "koppimopo". Tietysti hommaa saattaa rajoittaa se että ne on lähinnä 1+1 henkilölle rekisteröity... Halvan d-veron 2+3:set alkaa olla vanhoja ja harvinaisia.

Ite oon muutaman vuoden ämpyilly vähän samantyyppisen asian kanssa, toisena kikottimena on puolittainen käyttö-harrastepeli ja suuremmat kilsat ajettu milloin mihinkin, pääasiassa ollu '90 luvun ja 2000-luvun alun vw/audi kalustoa, bensaa ja disua, hlöautoa ja pakua.

Periaatteessa halvimpia kilsoja on vanhoilla vehkeillä: hankita ei sido kovin kummoisia pääomia, ei tarvi pitää kaskoja eikä välttämättä aina jaksa suorittaa ihan pilkun tarkkaa huoltoakaan.
Mutta kyllähän parasta ja turvallisinta kyytiä tarjoilee uudemmat. "Uus" on tietysti suhteellinen käsite, mut mun mittakaavassa kaikki 2000-luvun vehkeet on tuoreita ;)


Siitähän se on lähdettävä että mitä itte haluatte ja paljonko aiotte kulkineeseen sijottaa ja tarviiko rahotusta jne.
Helpophan se on tietysti sanoa, mutta käytännössä se ei välttämättä ole ihan noin yksinkertaista. Vissiin omakin ratkaisu edelleen hakusessa kun jatkuvasti pitää olla vaihtelemassa...

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 31.5.2007 12:47

Entäs matkailuauto? Eikö ne oo veroista vapaita tms?
Onhan se outoa toki semmosella työmatkoja ajella, mutta pysyvyyden kannalta = tulevaisuudessa kiva lähteä reissuun autolla jossa voi yöpyä lähes missä vain..

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 31.5.2007 13:15

Eikkö olis fiksuinta vaihtaa kuitenkin se nelonen apaut saman ikäiseen dieseliin? Ei lisälainoja ja dieselverokin kuoleentuu aika nopeasti nykyisellä 40snt (bensa vs diesel) polttoaineiden hintojen erotuksella. Porrasperäiselläkin pärjää mutta farmarista ei ole haittaa jos muutakin haluaa mukaan kuin vaunut.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 31.5.2007 15:12

Matkailuautot jätän suosiolla sivuun, kiitos silti näkökulmasta. :)

Pakettiauto on vähän niin ja näin. Ei kuitenkaan se ideaaliratkaisu. Voishan niitä kuitenkin katsoa ja harkita.

IV Golfissa on pari syytä miks se ei lähde talosta. Yks on se että se on erittäin hyväkuntoinen ja toiseks, kun se on ajettu miltei 300tkm, se on arvoltaan kuntoon nähden hyvin huono. Kun sitä on laitettu kohtuu paljon tässä vuosien aikana, niin on turha vaihtaa sitä yhtä paljon ajettuun dieseliin jossa voi olla taas laitettavaa. Plus että tuo III Golf on aika kamala verrattuna IV:hen, niin siks se lähtee. :)

Niin ja tuon erotuksen takia tuo diesel vaihtoehto alkaa hiipua, vaikkakin Dieselin peruskulutus on alhaisempi, joten onhan sekin otettava huomioon. Että melkein tuo perusbensa pienellä lisäpanostuksella alkaa olla fiksuin noista. Toki siinä tapauksessa taitaa VW olla heikoilla.

Tää palsta voi olla vähän huono tiedusteluun tuosta liisarista, koska täällä tuskin on kovin monta naispuoleista joka on pitänyt/luopunut liisarista äitiysloman takia. Kuulis tuota tilannetta...

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 31.5.2007 21:16

Mun mielestä jotenkin huvittavaa kun ihmiset pähkäilee auton valintaa sen perusteella viekö polttoainetta 6 vai 7 litraa sadalla. Ja onko sitten varaa ajaa jos se viekin litran enemmän. Useimmiten suurin kustannus tulee kuitenkin auton arvonalennuksesta joka uusissa autoissa on 4000-10 000e/vuosi. Sitten normaali jakopään määräaikaishuolto maksaa yli 1000e niin kyllä on halpaa...Kaikkein halvimmat kilometrit tulee vanhoilla autoilla vaikka miten laskisi. Hyvä esimerkki on kaveri joka osti -88 farmari Mazdan 250eurolla kolme vuotta sitten ja nyt ajanut
40 000 km ilman korjauksia tai huoltoja. Öljyjäkään ei tarvitse vaihtaa kun muistaa lisätä vaan. Sitten kun posahtaa niin uutta autoa tilalle vaan...

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 31.5.2007 22:52

"Halpaa ja huoletonta" hakiessa kannattaa ottaa huomioon sitten juuri esim. mazda ja toyotan (tai japsit yleensä) vähän enemmän ajetut farkut. Tuuppaavat vaan olemaan vanhoilla päivilläänkin (kohtuullisesti pidettynä) erittäin luotettavaa tavaraa, valitettavasti enemmän kuin vw/audit. Nyt puhun 200-300tkm ajetuista esim 626, Carine E/Avensis ratkaisuista. Totta kai poikkeuksiakin löytyy.. Ei mitään elämyksiä, mutta hinta-kestävyys-suhde melko hyvä. Esim. noilla vanhemmilla Avensis/carine E 2.0td koneilla ajaa melko huolimattomasti 500tkm.. Ei en ole mikään japsifani, mutta jos pitäisi vähillä rahoilla ostaa joku luotettava/varma vanhempi ja paljon ajettu auto: halpoja huoltaa, kestäviä, mutta ajoittain hinnat korkealla.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 1.6.2007 9:58

Mun mielestä jotenkin huvittavaa kun ihmiset pähkäilee auton valintaa sen perusteella viekö polttoainetta 6 vai 7 litraa sadalla. Ja onko sitten varaa ajaa jos se viekin litran enemmän.


No jos lasketaan esim. tuota meikäläisen Golfin ja esim. Passat TDI:n keskikulutusta ja polttoaineiden hinta-erotusta maanantain hinnoilla saadaan seuraava laskelma:
Golf kuluttaa 30000tkm vuosiajolla, lastutetun keskikulutuksella 8.0*30000=2400l
Passat TDI kuluttaa 30000tkm vuosiajolla, keskikulutuksella 5.4*30000=1620l

Bensa : 1,329*2400 = 3190€
Diesel : 0,935*1620 = 1515€
Erotus 1675€-400€ polttoaine vero : 1275€ säästö vuodessa.

Kohtuu paljon on erotus, etelänreissu vuodessa, vaikka dieselvero on maksettu. Niin kyllä ihmiset ihan aiheesta pähkäilee.

No toki tuo tulee muuttumaan varmaan tulevaisuudessa. Dieselin osto on kalliimpaa, niin tässä onkin just se ongelma että ehkä tuo dieselin osto voisi jäädä tulevaisuuteen, koska pienellä ajolla tosta tulee aika plus miinus 0. Jos tarkkoja ollaan niin, vaikka 8000km ajaa, säästää tuolla bensa ja kulutuserolla dieselveron. Dieseli kuitenki on vielä kalliimpi huoltaa, kuten Cool blue toteaa, niin sen osto ei välttämättä ole tässä äitiyslomaa odotellessa järkevää, silloin just nuo suuret kertamaksut kirpaisee eniten, kun kuluja on muutenkin...

Japanilaiset on fiksu vaihtoehto, mut mulle auton ostaminen ei oo aina ollu se että ostaisin just fiksuimman. Eli olen omistanut pari ranskalaista, mutta en koskaan Japanilaista. Eli tuo ehkä kertoo sen että ulkonäkö, varusteet ja ajettavuus merkkaa enemmän meille kun se onko se niin luotettava. Ja onhan noissa ajoittain hinnat kovin korkealla.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 1.6.2007 10:55

Yritin sanoa että suuremman säästön kuin polttoainelaskusta saat valitsemalla sellaisen auton jonka arvo ei putoa 5000e vuodessa.Vaikka se vanhempi auto veisikin uuteen verrattuna enemmän bensaa niin mitä merkitystä sillä on jos uuden auton arvo alenee vaikka tuon 5000e/vuosi. Eihän siinä todellista säästöä synny lainkaan, päinvastoin, miinuksen puolelle menee.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 1.6.2007 20:00

Ot:
Passat TDI kuluttaa 30000tkm vuosiajolla, keskikulutuksella 5.4


Kylläpä pistää silmään. :D

Oma 130hv tdi variant tiptronic on syöny sekalaisessa ajossa 7-8l/100km. Eikä kertaakaan alle 7. Enkä omasta mielestä ole edes erityisemmän raskaasti ajanu. Onkohan ajotyylissä tai autossa vikaa vai lisääkö tuo tomaatti nuin paljon kulutusta.

Samppaz
-
Viestit: 63
Liittynyt: 11.2.2007 14:19

ViestiKirjoittaja Samppaz » 1.6.2007 23:06

Farkkupaku ehdottomasti. Voi tarpeen tullessa sitten ottaa penkit käyttöön jos tulee muksuja/muuta vastaavaa.
Mukavampi ajaa kuin ihan oikealla pakulla ja kulutus pienempi, mutta käyttökulut alhaiset verrattuna henkilömalliin.
Meillä sama tilanne, mutta toisella loppui ajot kesäksi niin nyt pitää luopua tarpeettomana. Tarkoitus olisi luopua molemmista ja ostaa syksyllä yksi paljon uudempi.

Ei tarvi ajaa metriäkään veron kuolettamiseksi kun säästää jo pelkässä kaskossa takaisin.

Myytävänä olis tämmöinen -98 Passatti winksvinks :)

Ja kulutus ~6,6l/100km 18" vanteilla

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 2.6.2007 22:52

Pakko kommentoida tuota passatin kulutusta...just tulin 500km siivun Itä-Suomesta eteläsuomeen ja eikä tuo meikäläisen kaasujalka ole sieltä kevyimmästä päästä, niin matkaa oli 470km ja aikaa meni 4h 38min. Kulutus TDIPD farkkupassatilla oli 5.6. Aika kohtuullinen kun ottaa huomioon että keskinopeus on kuitenkin 101 km/h. Ja alla pyörii 225/40-18 kesäfillarit...ja manuaali lootaa hämmennetään

Samppaz
-
Viestit: 63
Liittynyt: 11.2.2007 14:19

ViestiKirjoittaja Samppaz » 3.6.2007 20:54

Samoihin menee maantiellä täälläkin kulutuksen osalta.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 3.6.2007 22:30

Onko noi ajotietokoneen optimistisia lukemia vai tankkauksista laskettuja? En tiedä onko mulla sitten niin raskas kaasujalka, mutta koskaan en ole päässyt millään autolla sellaisiin lukemiin mitä tehdas ilmoittaa. Siis jos laskee tankkauksista.Aina on se n. +1-1,5l enemmän/100km mitä on ilmoitettu. No mulla tuleekin kilometrejä vain n.15-18tkm vuodessa ni on ihan sama meneekö litran enemmän vai vähemmän.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 5.6.2007 10:50

Tuossa Farkkupakussa oli oikeastaan ihan ideaa. Ajais juuri niitä asioita mitä mietitään. Täytyypä tutkailla lisää tuosta. Netistä löytyy tietoa, mut arvatenkin suomen laki on taas tässäkin asiassa muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana useasti, niin varmaankin varminta tietoa saa suoraan katsastuskonttorista.

Tuollaisella pikaisella tutkimisella esim. Touranin sais pakettiautoks tekemättä mitään muutoksia. Toki silloin nopeuraja tulee siihen 100 km/h. Mutta tässäkin pitäis tutkailla taas miten se asia oikeasti on tällä päivämäärällä.

+Olis halpa pitää pienen veron takia
+Hyvä matka-auto
+Helppo muuttaa sopivaks jos mamma pyöristyy
-Halpaa kohtuu uutta vaihtoehtoa ei oo löytyny.
-Mitään vaneripenkki systeemejä ei oikein kiinnostais alkaa tekee.

Edit. Otetaanpas takaisin sen verran että Touranin tapaista ratkaisua ei voikaan enää tehdä, vaan sen on oltava yksi penkkirivinen auto.
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ajoneuvoveron+rakenne/Kaksikäyttöautojen+ajoneuvoverotus.htm

Trent
-
Viestit: 6
Liittynyt: 11.4.2006 19:45

ViestiKirjoittaja Trent » 6.6.2007 11:58

Kaverilla on Ford Escort farmari Tdi ja se on rekisteröity pakuksi. Siinä on just takapenkit sellaset päällystetyt vanerit ja hyvin ne siellä toimii, just viime vuonna tehtiin sillä 5 kaverin kanssa pieni reissu Leville ja takaisin. Et kyl niil vanereil ny matkustaaki paremman puuttees.

Eikös se laki sano et, tollases henkilöpakettiautos saa olla takapenkit, mut niiden täytyy olla tollaset "helposti irrotettavat" "väliaikaiset" penkit.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 6.6.2007 12:12

Eikös se laki sano et, tollases henkilöpakettiautos saa olla takapenkit, mut niiden täytyy olla tollaset "helposti irrotettavat" "väliaikaiset" penkit.


Itsekään en ole 100% ajantasalla, mutta ei mene.

Nykyään onnistuu rekisteröidä pakuksi 1+1 muutettuja tiettyjä farkkumalleja sillä ehdolla, että tavaratilan koko on riittävä. 1+1 muutokseen vaaditaan joko takapenkkien poisto ja kiinnityspisteiden "disablointi" tai takaselkänojan kääntäminen "kiinteästi" alas (kuormaliina tms.).

Noita vanhoja vaneripenkkisiä ei voi enää tehdä. Niitä on kuitenkin vielä liikenteessä aikaisempien säännösten vuoksi eikä noihin malleihin tullut samaa verorasitetta, kuten näihin "pehmytpenkkisiin" kikkailumalleihin, joissa pakuksi muuttaminen oli vain konttorilla käynti ja muutosleiman haku. Niillehän lankesi taas täys vero päälle kun laki muuttui.

Eli tuo kaverin eskortti "tdi" lienee niitä peruja kun noita vaneripenkkejä vielä tehtiin.

Korjatkaa jos tuli puhuttua silkkaa paskaa.

Trent
-
Viestit: 6
Liittynyt: 11.4.2006 19:45

ViestiKirjoittaja Trent » 8.6.2007 15:22

Joo, noi se varmastikin on, omat kokemukset ko. aiheeseen on just tosta escortista. Ja tietysti automaattisesti oletin sen menevän vieläkin niin kuin ennenkin. Onneks on fiksumpia korjaamassa paskanpuhjien erheet!! :)

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 15.10.2007 13:44

Päivitellään tätä hieman.
Tehtiin sitten niin että vaihdettiin kesällä se kolmoskoppa Golf farkku Octavia TDI:hin. Hyvä valinta ja näkynyt aika lailla emännän polttoainelaskuissa. Tilanne on kuitenkin siinä mielessä aina päällimmäisenä, että kun firman tulot lisääntyy, niin nyt alkaa tulos olemaan sellainen että pitäisi saada sitä johonkin kulutettua, kun että maksaa miltei samaa summaa veroina valtiolle. Siispä ollaan tultu seuraavaan tulokseen:

IV Golf GTI ja Octavia TDI vaihtuu Octavia RS:ään. Miltei suoralla vaihdolla saadaan tuo tehtyä ja silloin meillä on oikeastaa nuo kaks yhdistettynä ja valmiiksi tilava auto emännän tulevaisuuden mammalomalle. Eikä itse tarvii tinkiä tehoista ja sporttisuudesta. :) Kaks kärpästä yhdellä iskulla.


Niinpä päästään kysymykseeni:
Emänälle aateltiin ottaa Leasing diesel semmoisella sopparilla että se voidaan sitten dumpata kun mammaloma alkaa. Aiotaan sittenkin pärjätä yhdellä autolla silloin.

Millaisissa hinnoissa noin suunnilleen kk liikutaan?? Eli onko se ajateltavissa että suunnilleen 30000€ on se n.500€ kuussa? Tokihan moni riippuu sopimuksista, mutta kun ei oikein ole hajua että missä hinnoissa noissa pyöritään. Vai onko se aina henk.kohtainen räätälöinti?? Onko täällä toiminimeä jolla on liisari?

Antti P
-
Viestit: 457
Liittynyt: 13.9.2004 10:42

ViestiKirjoittaja Antti P » 15.10.2007 18:47

En tiedä liittyykö tää nyt mitenkään tähän sun asiaan, mut näin itse tossa oman tulevan auton laskun per kk, ja järkytyin. Meillä soppari on 36kk huoltoleasing ja n32k€ auton kk maksu oli n800€/kk. (en muista oliko alv 0% vai mikä) Sen olen ymmärtänyt, että hinnat riippuu aika pitkälti minkälaisen sopparin tekee, eli kilometrit ja aika. Tuommoinen soppari että palautetaan auto aikaisemmin voi maksaa jonkin verran enemmän.

Sivusta oon seurannut duunikaveria joka yrittää yhdellä autolla pärjätä kun vaimo hoitaa himassa lasta. Pakko vaan todeta, että ei kateeksi käy. Luulisi olevan helpompaa hommata vaikka joku halpa kulkuneuvo kuin yhdellä autolla säätää kokoaika. Mutta tähän nyt tietty vaikuttaa jokaisen taloudellinen tilanne ja sijainti kaikkiin tarvittaviin palveluihin.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 16.10.2007 16:23

Kyllä se liittyy. Huh, olipa korkeat summat... No niistä täytyy mennä keskustelemaan näemmä. Harmi kun vähän käytettyä ei saa liisariks. Kun semmonenkin kelpais. Joo, totta tuo, että auto joka halutaan dumpata sillä hetkellä kun on paras, on varmasti kalliimmalla sopparilla. Itse katselin noita hintoja kun Autoblidissä puhuttiin Leasingeista ja siellä oli pari autoa, hinta n. 30000e ja kk maksu sen 480€ huoltosopimuksella.

Mitä tulee tuohon yhdellä autolla oloon, niin asutaan se 4km kaupungista, ja mun duunipaikasta 7km, joten silloin kun emäntä tarvii autoo se heittää mut. On sen verran pitkä matka duuniin kuitenkin, että ei sitä kävele/fillaroi noin vaan. Maksaa se halpa kotterokin siinä pihalla. No mut tää onkin joo meidän talon välinen juttu. ;)

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 17.10.2007 7:51

Fiesta kirjoitti:... niin asutaan ... mun duunipaikasta 7km... On sen verran pitkä matka duuniin kuitenkin, että ei sitä kävele/fillaroi noin vaan.


Siis oliskin noin lyhyt duunimatka niin pyöräilisin töihin aina kun pystyis vaan fillarilla etenemään. Tuohan on semmoinen 20min matka riippuen valoista ja risteyksistä.

makiaki
-
Viestit: 115
Liittynyt: 21.9.2005 10:18

ViestiKirjoittaja makiaki » 17.10.2007 7:57

Joo ei muuta ku pyörä ja hyvät renkaat, niin on talvellakin mukava mennä. Ite en tuollasen matkan takia lähtisi toista autoa hommaamaan, ku tulee melko tyyriitä kilometrejä.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 17.10.2007 17:00

Harrastan kyllä pyöräilyä, mutta vapaa-ajallani kuntoilumielessä. Duunifillarointi vituttaa. En oo aamuihminen ollenkaan. Ehkä sitä voi mennä, mutta ei talvella. No nää onkin makuasioita.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 18.10.2007 0:49

Meillä soppari on 36kk huoltoleasing ja n32k€ auton kk maksu oli n800€/kk.


Eihän tuo kovin paha hinta ole kun kaikki sisältyy siihen.
Ajattele mitä maksaisit jos ostaisit sen itsellesi samanlaisella maksutahdilla.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 18.10.2007 9:56

Lähinnä ihmetyttää tuo hintojen viidakko Leasing autoissa. Jos nyt puhutaan yksityisleasingistä, koska yritysleasingissä pitää aina mennä keskustelemaan asiasta paikan päälle. Otetaanpa vaikka esimerkiksi Mini. Mini tarjoaa 1.6 diisseliä yksityisleasingiä 3v 50000km tasaerään 465€. Auton hinta on se 28k€. Otat sen ALD:n kautta, hinta on 580€. Aika huikea ero, kun ehdot on samat. Ts. pitääkö tässä nyt metsästää noita Leasingejä maahantuojien kautta??

Touche
-
Viestit: 93
Liittynyt: 6.10.2006 8:34

ViestiKirjoittaja Touche » 19.10.2007 19:54

Mä en kyllä pääse kärryille tämän kuvion kannattavuudesta lainkaan? Nythän tilanne on se että rouvasi ajaa firman ajoja omalla autollaan? Laskuttaako työajoista kilsat firmaltaan?

Tulisiko toi auto firmalle ALV:lliseen käyttöön (ilmeisesti ei mikäli aiotaan ajaa myös yksityisajoja)? Tällöin ei saa vähentää mistään auton kuluista alvia, eikä pääse myöskään nostamaan kilsakorvauksia.

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 20.10.2007 11:12

Mä en kyllä pääse kärryille tämän kuvion kannattavuudesta lainkaan? Nythän tilanne on se että rouvasi ajaa firman ajoja omalla autollaan? Laskuttaako työajoista kilsat firmaltaan?

Voi olla että joku kohta on unohtunu. Emäntä ajaa firman omistamalla autolla firman ajoja, joten kaikki laskut, huolloista ja bensoista lähtien saadaan Alv vähennettäviin laskuihin. Aikasemmin meni niin että ajoi omalla firman ajot, mutta otti kilometrikorvaukset verottomana firmalta.

Tulisiko toi auto firmalle ALV:lliseen käyttöön (ilmeisesti ei mikäli aiotaan ajaa myös yksityisajoja)? Tällöin ei saa vähentää mistään auton kuluista alvia, eikä pääse myöskään nostamaan kilsakorvauksia.

Tulisi leasingi, mutta sillä ei tule yksityisajoa. Sitä varten on hakusessa toi Octavia RS. Toisin sanoen kaikki taas tuosta leasing auton kuluista firman piikkiin

Touche
-
Viestit: 93
Liittynyt: 6.10.2006 8:34

ViestiKirjoittaja Touche » 20.10.2007 15:35

Ok,

miettisin kyllä vieläkin että olisiko yhtiömuodon muutos mielekkäämpi keino alentaa yhtiön verorasitusta kuin auton liisaaminen. Tietysti yhtiön tuottokin laskee ilmoisesti jos rouva jää mammalomalle. Kannattaa muistaa että yel-työtulo vaikuttaa myös äitiyspäivärahaan..

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 20.10.2007 21:30

Onhan sitä Oy:tä tiirailtu, mutta tulos on vielä niin pieni että kannattaisi mitään muutoksia tehdä. Sitäkö tarkoitit? En nyt muista paljonko se tulos oli jolloin se Oy kannattaa perustaa, mut ei kyllä olla vielä sielä.

YEL työtuloa maksetaan juuri tuon mammaloman takia (myöskin sairastumisten takia) kohtuulisen paljon, ettei olla sitten kusessa kun se paukahtaa, mutta niitä menoja on siinä vaiheessa sitten niin paljon että parempi luopua toisesta autosta jos pystytään elämään ilmankin. Siksi Leasari olis ihan hyvä vaihtoehto ja toki onhan se mukava ajella uudella autolla jos kerran voi... Eihän sitäkään käy kieltäminen. :)

Touche
-
Viestit: 93
Liittynyt: 6.10.2006 8:34

ViestiKirjoittaja Touche » 21.10.2007 14:01

Tuoton pitäsi pyöriä about 40t€/v kantturoissa ennekuin OY kannattaa. Nyt alan päästä kärryille tosta teiän kuviosta, eihän toi uusi auto koskaan ole tietenkään mikään hyvä sijoitus, mutta siihen liittyy tietysti paljon muitakin juttuja joita on iahn turha järjellä perustella...


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa