Kansivika? + lämpötila-anturi ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Kansivika? + lämpötila-anturi ongelma
Laitetaan alkuun auton tiedot:
Passat 1.9TD (-94 kone)
*piristetty VNT20:n voimin
*cooleri
Jo edellisenä kesänä kiinnitin sellaiseen asiaan huomiota, että jäähdytysjärjestelmässä on kovat paineet. Lisäksi lämpöjen kanssa oli jo viime kesänä ongelmia lämpiminä päivinä, mutten asiaan kiinnittänyt kiinnittänyt kummempaa huomiota. Vettä ei silloin kuitenkaan vielä hävinnyt...
Tänä keväänä eräällä reissulla sitten lämmöt alkoivat pikkuhiljaa nousta, ja kun perille oli pakko päästä, ajoin perille asti (n. 20 km) kuumalla koneella (hieman yli 110') Reissun jälkeen jäähdytysjärjestelmä oli lähes kuiva... Ilmeisesti vesi oli tullut painekorkin kautta ulos.
No, sen jälkeen lyötiin vettä sisään, ja samantyylistä ongelmaa on esiintynyt tihenevässä määrin. Tällä hetkellä tilanne on jo sen verarn paha, että letkut ovat kivikovia kun moottori on käynnissä, ja jos pitää paisuntasäiliön korkka auki, niin sitä kautta vettä tulee kokoajan pihalle kuplien saattelemana. Sammutuksen jälkeen sitä saa sitten kaaataa sinne hurjasti.
=> Johtopäätös: kansivika? Vai voiko olla joku muu? Öljyn seassa ei ole merkkejäkään vedestä, eikä veden seassa merkkejä öljystä. Vesi haisee jäähdytinnesteelle, ja on kirkasta. Ainoa käytännön ongelma on se, että painetta tulee, ja vesi häipyy. Lämpö-ongelmat yleensä kärjistyvät silloin kun tekee kiihdytyksen/ohituksen...
Pakko myöntää, että kehnohkon säädön takia on välillä tullut ajettua kovilla ahtopaineilla, (jopa 1.8bar kiihdytyksessä) ja tilanteiden saneleman pakon takia koneen lämpö on muutaman kerran päässyt nousemaan 110-viivan yläpuolelle...
Mitä remonttia on odotettavissa? Kuulisin myös mielelläni suosituksia korjaamoista Oulun lähistöltä jotka voisivat tämäntyyppistä ongelmaa asiantuntevasti ja ilman ryöstöhintoja korjata
Passat 1.9TD (-94 kone)
*piristetty VNT20:n voimin
*cooleri
Jo edellisenä kesänä kiinnitin sellaiseen asiaan huomiota, että jäähdytysjärjestelmässä on kovat paineet. Lisäksi lämpöjen kanssa oli jo viime kesänä ongelmia lämpiminä päivinä, mutten asiaan kiinnittänyt kiinnittänyt kummempaa huomiota. Vettä ei silloin kuitenkaan vielä hävinnyt...
Tänä keväänä eräällä reissulla sitten lämmöt alkoivat pikkuhiljaa nousta, ja kun perille oli pakko päästä, ajoin perille asti (n. 20 km) kuumalla koneella (hieman yli 110') Reissun jälkeen jäähdytysjärjestelmä oli lähes kuiva... Ilmeisesti vesi oli tullut painekorkin kautta ulos.
No, sen jälkeen lyötiin vettä sisään, ja samantyylistä ongelmaa on esiintynyt tihenevässä määrin. Tällä hetkellä tilanne on jo sen verarn paha, että letkut ovat kivikovia kun moottori on käynnissä, ja jos pitää paisuntasäiliön korkka auki, niin sitä kautta vettä tulee kokoajan pihalle kuplien saattelemana. Sammutuksen jälkeen sitä saa sitten kaaataa sinne hurjasti.
=> Johtopäätös: kansivika? Vai voiko olla joku muu? Öljyn seassa ei ole merkkejäkään vedestä, eikä veden seassa merkkejä öljystä. Vesi haisee jäähdytinnesteelle, ja on kirkasta. Ainoa käytännön ongelma on se, että painetta tulee, ja vesi häipyy. Lämpö-ongelmat yleensä kärjistyvät silloin kun tekee kiihdytyksen/ohituksen...
Pakko myöntää, että kehnohkon säädön takia on välillä tullut ajettua kovilla ahtopaineilla, (jopa 1.8bar kiihdytyksessä) ja tilanteiden saneleman pakon takia koneen lämpö on muutaman kerran päässyt nousemaan 110-viivan yläpuolelle...
Mitä remonttia on odotettavissa? Kuulisin myös mielelläni suosituksia korjaamoista Oulun lähistöltä jotka voisivat tämäntyyppistä ongelmaa asiantuntevasti ja ilman ryöstöhintoja korjata
Viimeksi muokannut stopsi, 18.6.2007 22:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ota kansi ite irti ja koto mitä se on syönyt (tiiviste vai kansi halki)... ei se niin kova homma ole... ~1,5-2h.
Tarviketorilta (lue törkytori) haet tiivistesarjan ja kansipultit... evukkaasti
Pajakulma muunmuassa suoristaa/koe ponnistaa...
Iissä koistisen korjaamolla ollut ainakin joku aika sitten vielä 35e/h, mutta mulla ei kokemusta ko. paikasta.
Paljonko sara-jussilla tunti?
Tarviketorilta (lue törkytori) haet tiivistesarjan ja kansipultit... evukkaasti
Pajakulma muunmuassa suoristaa/koe ponnistaa...
Iissä koistisen korjaamolla ollut ainakin joku aika sitten vielä 35e/h, mutta mulla ei kokemusta ko. paikasta.
Paljonko sara-jussilla tunti?
Sara-jussilla tunti on näköjään 50e, ja arvioivat että tunteja menee 10... ja osat päälle. Ja nyt ei ollut aikaa...
No, aloin nyt hulluuksissani sitten itse projektiin...
Mitä pitää tietää? Kiristysmomentit, kiristysjärjestys yms varmaan olisi mukava tietää ennen kuin kantta alkaa laittamaan takaisin :)
Jos nyt käy niin että kansi on halki, niin mistä saa uusia / käytettyjä? Mikä hinta...
ebay:ssa näky kansi 200e ilman venttiileitä yms, mutta sitä ei saanu suomeen ostettua :(
No, aloin nyt hulluuksissani sitten itse projektiin...
Mitä pitää tietää? Kiristysmomentit, kiristysjärjestys yms varmaan olisi mukava tietää ennen kuin kantta alkaa laittamaan takaisin :)
Jos nyt käy niin että kansi on halki, niin mistä saa uusia / käytettyjä? Mikä hinta...
ebay:ssa näky kansi 200e ilman venttiileitä yms, mutta sitä ei saanu suomeen ostettua :(
Noh niin... Nyt on sitten kansi "nyppästy" irti, ja kerkesin jopa vilkaisemaan sitä 10s ennekuin piti lopettaa tälle päivälle. Koko iltahan siinä meni...
Tässä huomioita:
* Äkkiseltään kannentiiviste ei näyttänyt palaneelta, tosin en tiedä miten sen tunnistaa...
* Kansi jokaisen sylinterin venttiilien välistä halki, eikö tämä ole aika yleistä? Onko vaarallsta...
* Muita halkeamia en äkkiseltään likaisesta kannesta huomannut
**Yksi mäntä näytti eriväriseltä kuin muut, muut olivat pikimustia noesta, niin se yksi oli hieman vaaleampi ja jotain laikkuja... voisikohan olla että siihen on päässyt hiukan vettä? Yritän vaikka saada kuvaa...
*** Nokka-akselin hihnapyörä oli akselissa kiinni kartiolla, mutta siinä ei ollut mitään molemminpuolista lovea/pykälää tms... Toivottavasti saan sen edes jotenkuten samalle paikalle kiinni, vai onko tähän olemassa jokin jippo?
Kiitokset kaikille tähänmennessä neuvoneille
Tässä huomioita:
* Äkkiseltään kannentiiviste ei näyttänyt palaneelta, tosin en tiedä miten sen tunnistaa...
* Kansi jokaisen sylinterin venttiilien välistä halki, eikö tämä ole aika yleistä? Onko vaarallsta...
* Muita halkeamia en äkkiseltään likaisesta kannesta huomannut
**Yksi mäntä näytti eriväriseltä kuin muut, muut olivat pikimustia noesta, niin se yksi oli hieman vaaleampi ja jotain laikkuja... voisikohan olla että siihen on päässyt hiukan vettä? Yritän vaikka saada kuvaa...
*** Nokka-akselin hihnapyörä oli akselissa kiinni kartiolla, mutta siinä ei ollut mitään molemminpuolista lovea/pykälää tms... Toivottavasti saan sen edes jotenkuten samalle paikalle kiinni, vai onko tähän olemassa jokin jippo?
Kiitokset kaikille tähänmennessä neuvoneille
* Äkkiseltään kannentiiviste ei näyttänyt palaneelta, tosin en tiedä miten sen tunnistaa...
* Kansi jokaisen sylinterin venttiilien välistä halki, eikö tämä ole aika yleistä? Onko vaarallsta...
* Muita halkeamia en äkkiseltään likaisesta kannesta huomannut
**Yksi mäntä näytti eriväriseltä kuin muut, muut olivat pikimustia noesta, niin se yksi oli hieman vaaleampi ja jotain laikkuja... voisikohan olla että siihen on päässyt hiukan vettä? Yritän vaikka saada kuvaa...
*** Nokka-akselin hihnapyörä oli akselissa kiinni kartiolla, mutta siinä ei ollut mitään molemminpuolista lovea/pykälää tms... Toivottavasti saan sen edes jotenkuten samalle paikalle kiinni, vai onko tähän olemassa jokin jippo?
- Siellä nokka akselin päässä on ura laita sinne latta raudan pätkä tiiviste pintaa vasten niin että nelos sylinteri saksaa, kiristä se nokka pyörä vasta sitten kun jako on kohdallaan
- pummppu johdalleen silleen että siinä pumpun hammas pyörässä on noin 12mm reikä vain uksi sen kokoinen muut isompia, siihen reikäään kahtelet tiukan pitkän hylsyn ja etit sieltä pumpun rungosta saman kokoisen reiän ja työnnät sen hylksyn sinne niin pumpu lukkiutuu oikealle kohalle ja sitten katot vauhti pyörän merkin kohalleen ja se merkki on sellanen kolo eikä semmonen uloke ja merkkaat sen merkin vielä vaikka valkosella maali kynällä niin ei ole aina niin vaikea nähdä sitä ja se merkin tarkistus kohta löytyy siitä vaihdelaatkion päältä semmosen vihreen tulpan alta ja merkki keskelle sitä reikää.
ja vaihdat samalla kmpiakselin päähän kuningas pultin

Juu, nyt löytyi se ura nokka-akselin toisesta päästä...
No, kantta tutkailtu tarkemmin, ja tosiaan venttiilinvälit halki, mutta näyttää että noi halkeamat eivät mene syvemmälle kun venttiilin seetissä ei näy enää mitään.
Sitten esikammion reijistä lähtee jokaisesta muutama hieno halkeama... ja 2:sta sylinteristä esikammion reunasta lähtee n. 5mm pituinen halkeama.
No, kantta tutkailtu tarkemmin, ja tosiaan venttiilinvälit halki, mutta näyttää että noi halkeamat eivät mene syvemmälle kun venttiilin seetissä ei näy enää mitään.
Sitten esikammion reijistä lähtee jokaisesta muutama hieno halkeama... ja 2:sta sylinteristä esikammion reunasta lähtee n. 5mm pituinen halkeama.
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 18.1.2006 13:14
No niin, nyt on paketti taas kasassa vastoinkäymisistä huolimatta (prikka tippu moottorin sisään juuri kun olin laittamassa viimeisiä pultteja turbosta kiinni) ja yksi viallinen kansikin tuli välissä hommattua :|
Mutta mutta, nyt on sellainen juttu, että ylävesiletkussa on 3 kpl lämpötila-anturin näköistä jutskaa, mutta en tiedä mikä on oikea. Lämpötila-anturi ei nouse.
Vihreässä mötikässä (yläpuolella lähempänä konetta) johdot ehjät, punaisesta toisen johdon tietääkseni rikoin remontissa, ja alapuolella olevassa tummassa oli jo aloittaessa toinen johto poikki, hyvin on kuitenkin aiemmin lämpötilanmittaus toiminut.
Voisiko joku kertoa mikä mittaa lämpötilaa, ja mitä ne 2 muuta tekee? :)
Mutta mutta, nyt on sellainen juttu, että ylävesiletkussa on 3 kpl lämpötila-anturin näköistä jutskaa, mutta en tiedä mikä on oikea. Lämpötila-anturi ei nouse.
Vihreässä mötikässä (yläpuolella lähempänä konetta) johdot ehjät, punaisesta toisen johdon tietääkseni rikoin remontissa, ja alapuolella olevassa tummassa oli jo aloittaessa toinen johto poikki, hyvin on kuitenkin aiemmin lämpötilanmittaus toiminut.
Voisiko joku kertoa mikä mittaa lämpötilaa, ja mitä ne 2 muuta tekee? :)
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 25.8.2006 15:55
vw-t4 kirjoitti:
jaa.. kalliin hinnanpa on pätkässeet volokkarin kannelle(??)
halvemmalla kun tuon 400 sain kax kantta, oikasut, venttiilityöt ja ohjurit.
moottorikoneistamossa lohkoon tehtiin linjaoikasu ja hoonaus sitte kans samoihin hintoihin.. pajakulmassa ei voinu ainakaan sillon suorittaa tota linjaoikasua noin jyhkylle koneelle..
tyytyväinen oon ollu kummankin työhön ja asiakaspalveluun!
Pajakulma 417e. Kannen oikaisu ja venttiilien hionta. Aika tyyristä.
jaa.. kalliin hinnanpa on pätkässeet volokkarin kannelle(??)
halvemmalla kun tuon 400 sain kax kantta, oikasut, venttiilityöt ja ohjurit.
moottorikoneistamossa lohkoon tehtiin linjaoikasu ja hoonaus sitte kans samoihin hintoihin.. pajakulmassa ei voinu ainakaan sillon suorittaa tota linjaoikasua noin jyhkylle koneelle..
tyytyväinen oon ollu kummankin työhön ja asiakaspalveluun!
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa