Vinkkejä iskareiden vaihtoon

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Ippe.A
-
Viestit: 83
Liittynyt: 9.12.2006 19:14

Vinkkejä iskareiden vaihtoon

ViestiKirjoittaja Ippe.A » 1.6.2007 20:49

Huomenna olisi tarkoitus laittaa ventoon uudet iskarit, hommaa ei ole tullu ennen tehtyä joten jos jollakin olisi antaa vinkkejä operaation suorittamista varten niin olisin kiitollinen!

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 1.6.2007 21:15

Kai sulla on jousenpuristustyökalu hommattuna? Tolpat vaa nippuna irti ja vaihtaa sit jouset jos niitä on vaihtamassa. Niin ja pyöränkulmien säätöön heti kun on iskarit on vaihdettu. Yläpäätä irrottaessa tarviit erikoistyökalun tai mutkan päässä olevan lenkkiavaimen ja kuusiokoloavaimen.

Ippe.A
-
Viestit: 83
Liittynyt: 9.12.2006 19:14

ViestiKirjoittaja Ippe.A » 1.6.2007 21:34

Löytyy puristimet joo, korjausoppaassa onkin juttua tuosta erikoisavaimesta..
Miten must juttu tuo pyöränkulmien säätö oikein on..?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 1.6.2007 22:05

no jos haluat renkaita vaihdella muutaman tonnin välein, niin sitten voi jättää säätämättä =) Kyllähän ne pitää säätää, renkaat kuluu muuten epätasaisesti ja on hirveä ajettava.

Ippe.A
-
Viestit: 83
Liittynyt: 9.12.2006 19:14

ViestiKirjoittaja Ippe.A » 1.6.2007 23:35

Asia pihvi, kulmat säätöön kunhan homma hoidettu...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.6.2007 0:08

^Siitä erikoistyökalusta käy myös vahva talttapäinen ruuvari ja vasara ;) Mikäli uudet mutterit iskarin yläpäähän löytyy.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.6.2007 6:55

Jos ei meinaa muuten irrota, niin käy jossain korjaamolla lyömässä pultipyssyllä löysään ne iskarin yläpään mutterit. Sit vaan varovasti ajellen kotiin ja kamat vaihtoon.
edit. Niin ja kannattaa vähän raapasta jälkeä siihen iskarin alapään kiinnityskohtaan missä vanha on ollut kiinni. Näin tehdessä saa kulmat aika lähelle oikeaa. Itse ainakin kakkikseen vaihtaessa kun tein noin niin kulmat oli käytännössä ihan ok kun vein säädettäväksi.
Viimeksi muokannut Eemeli, 2.6.2007 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ippe.A
-
Viestit: 83
Liittynyt: 9.12.2006 19:14

ViestiKirjoittaja Ippe.A » 2.6.2007 10:28

Kiitokset neuvoista,pitää raportoida illalla miten homma käytti!

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 2.6.2007 11:16

niin ja muista ilmata iskarit vetämällä sitä tankoa edestakaisin muutaman kerran niin, että iskari on siinä asennossa kuin olisi paikoillaan autossakin.

Ippe.A
-
Viestit: 83
Liittynyt: 9.12.2006 19:14

ViestiKirjoittaja Ippe.A » 2.6.2007 19:54

Homma oli helppoa kuin lapsen lyöminen... Ainoa tenkkapoo tuli siinä että oli sachsin kierre tiheämpi kuin alkuperäinen eikä yläpäätä saanut kiinni,muttereita ei löytynyt koko oulusta vaikka joka paikasta kiersi. Maanantaina tarviketorilta mutterit ja toinen takatolppa paikalleen ja auto liikenteeseen...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.6.2007 20:07

helppoa kuin lapsen lyöminen

OT: kun en ole lasta lyönyt, onko se yhtä helppoa kuin heinänteko, jota olen nuorena tehnyt tai porsaan kivittäminen, jota en itsekään ole harrastanut 8)

Joskus standardeista poikkeavien kiinnitystarpeitten löytäminen tuottaa hankaluuksia: Koska kaupasta ei valmiina saanut, piti itse rakentaa alun kolmatta metriä pitkä vanttiruuvi, mutta vasenkätistä kierretankoa ei ihan heti löytynyt.

Ippe.A
-
Viestit: 83
Liittynyt: 9.12.2006 19:14

ViestiKirjoittaja Ippe.A » 2.6.2007 21:21

Eipä tuota lasta ole itselläkään tullu lyötyä, eikä tule. Sinänsä karu sanonta... Toinen messevä sanonta kuuluu: Katsoo kuin mykkä vittua ;) Miten lie tekee sitten...

No,jos ei noihin sachseihin löydy muttereita (takuulla löytyy) niin vaihtuu aika äkkiä erimerkkisiin.
Sen verran piti työstää työkaluja että piti tehdä 7mm kuusiokoloavain...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.6.2007 10:28

Muistelen joskus itsekin poloseen sassin pumputa laittaneeni ja ihmettelin sitä kierrettä, olisiko ollut UNC ja kuusiokolo on ilmeisesti neljännestuuman.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa