Dumppi kannattavaa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

Dumppi kannattavaa?

ViestiKirjoittaja audiboy » 29.11.2006 21:00

Onko järkevää asentaa dumppia? Jotku sanoo että seokset menee päin pyllyä ja dumppia ei kannata asentaa mutta monet ovat kuitenkin asentaneet dumpin. Suurimmassa osassa tuning autoista on dumppi.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 29.11.2006 21:40

Jos sä sitä olet ruohonleikkuriin asentamassa niin ei kannata. Jos taas asennat sen kottikärryyn niin ei siitä haittaakaan ole. Muuta kuin ylimääräinen paino.

Eli kerro nyt mihin hemmettiin olet sitä asentamassa... Maffilliseen peliin ei kannata asentaa, maffittomaan voi asentaa mutta ei kannata(paitsi jos alaikäsiä vikittelee pihinällä). Jos autossa on alkuperäisenä kierrättävä en keksi mitään syytä vaihtaa sitä. Kierrättävä kuitenkin peruskäytössä on parempi ja jos joku on jo letkut ja putket sinne jaksanut rakentaa niin miksi vaihtaa?

Esim. HKS:llä on "maffilliseen autoon" dumppia, mutta ihan yhtä vituralleen homma menee.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 29.11.2006 22:34

No eikö se riitä perusteeksi jos kaikissa muissakin tuning autoissa on sellainen?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 29.11.2006 22:42

no kyllä sen sitten tarvii olla aika oossomia.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 29.11.2006 22:58

Voi vilttihattu...taas tämä alkaa...Minua ihmetyttää suuresti, miksi joka kerta nousee aivan käsittämätön meteli siitä jos joku haluaa laittaa dumpin autoonsa?...Ok, joissain se toimii jokseenkin hyvin, joissain ei ollenkaan...ei se välttämättä toimivin toteutus ole, ei siitä välttämättä pahaa tuhoakaan saa aikaan. Mutta jos haluaa pihinää, niin voihan sitä ainakin kokeilla...vaikka sillä bypassilläkin, tulppaa vain imuputken ja antaa puhallella sen ilmaan. Kannattaa haeskella searchilla, löytyy aika monta tarinaa aiheesta. Loppujen lopuksi minua kuitenkin ihmetyttää aina alkava purnaus aiheesta, antaa ihmisten tehdä autoillaan mitä haluaa ja kokeilla...Minullakin on edelleen dumppi paikallaan suunsoitosta, vastusteluista ja iästäni huolimatta ;)

Kommenttini myötä minut teloitettaisiin Kiinassa toisinajattelusta...ja täällä tämä topicci menee kohta lukkoon mitä suurimmalla todennäköisyydellä ja saan ihmisten vihat niskoilleni :D Sori, kiehahti...:|

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 30.11.2006 12:37

Jokella on puheessa selvää totuuden käryä, pihinät on kivat jos niistä tykkää. Itsellä ei kummemppin pihise kun on tuo suljettu ilmankierto ja uskallusta ei ole laittaa passattiin dumppia vaikka kuinka tekisi mieli. En meinaa tuota suhahtelua pikkupinpin toivossa vaan kun se vaan on niin addiktoivan kiva ääni _omaan_ korvaan. Turhaa tuosta tappelemaan että onko se moraalisesti joistakin lapsellista tai koneellisesti autolle hallaa. Neuvokaa tietävät nyt kysyvää.

nim. Toinen ärsyyntynyt.

Codebreaker
-
Viestit: 21
Liittynyt: 21.9.2006 21:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja Codebreaker » 2.12.2006 19:53

Jännä on tosiaan aihe.Joka paikassahan aina käydään samaa puhetta eikä ikinä päästä lopputulokseen.Tää on vähä sama ku tilattas porukalla pizzaa ja mietittäs et mitä mausteeks.Paras lopputulos joka kävis kaikille kompromissinä ois varmaan pelkkä pohja. Itsellä oli aikanaan Saab 9000 tbo:ssa dumppi.Kaverini laitto ensin sen kalvomallisen ja eihän siitä tullu mitään,kalvo paskaks heti.Säädettävällä Mäntämallisellahan se homma korjaantuu.Mulla oli paten dumppi pari vuotta.Eikä siinä ollu missään vaiheessa probleemaa ku sääti dumpin tarpeeksi kireelle,ei sammunu kierroksilta kun puotti kaasun.Ainoa paikka missä ero näky bypassiin niin oli seos mittarissa kun 1.5b ahdoilta vaihto vaihteen. Siinä vaiheessa kun ilmat meni pihalle mittari meni laidasta laitaan siihen saakka kun dumppui sulkeentu.
Itse kyllä en mahtavempaa saundia oo vielä keksiny ku kunno filtterillä turbon vislaus ja dump siihen päälle:) Ai ai sitä herkkua....menee vaan liika bensaa ku herkuttelee:)

hankie
-
Viestit: 61
Liittynyt: 27.7.2006 18:45

ViestiKirjoittaja hankie » 2.12.2006 22:53

Kyllähän tolla dumpilla/by-bassilla koneessa tarkoituskin on! ettei se vaan sen äänen takia siellä ole.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 3.12.2006 1:26

onkos joku väittänyt että se vaan äänen takia siellä olisi?

hankie
-
Viestit: 61
Liittynyt: 27.7.2006 18:45

ViestiKirjoittaja hankie » 3.12.2006 4:39

Ei oo väittäny ei!

mode
-
Viestit: 6
Liittynyt: 27.11.2006 22:08

ViestiKirjoittaja mode » 3.12.2006 10:52

Mikähän sitten ois se kunnon filtteri?
Lainataan vähän topikkia :P

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 3.12.2006 12:04

joku muu, kuin teräksinen teesiivilä..

audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

ViestiKirjoittaja audiboy » 3.12.2006 16:59

Eli, dumppi ei hajota autoa mitenkään vaan pistää vähäks aikaa vaa ton seosmittarin sekasin? Mutta eihän se menoa haittaa?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 4.12.2006 9:04

Sinä et ole vieläkään kertonut että mihin sinä olet sitä dumppia laittamassa. Vaikeuttaa hieman vastaamista kun ei tiedä mistä koneesta on kyse. Tähän auttaisi vaikkapa tuon oman profiilisi täydentäminen auton osalta, tai sitten kysymyksen yhteydessä voi myös kertoa tällaiset pikku seikat jotka vaikuttaa melko oleellisesti vastauksiin.

Eikä se dumppi seosmittaria sekota, se mittari näyttää kyllä ihan oikein ne vituralleen menneet seokset.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 4.12.2006 9:39

mode kirjoitti:Mikähän sitten ois se kunnon filtteri?

VAG vehkeisiin joku kuivana toimiva, Apex'i tai Simota esimerkiksi. Öljyttävä tietty parempi, mutta ei suositella koska suodattimesta irtoava öljy tarttu ilmamäärämittarin kuumalankaan...mutta on kai noita öljyttäviäkin laitettu ja toimivaksi todettu kunhan ei sen öljyn kanssa lutraa kauheasti.

TeroV. kirjoitti:Eikä se dumppi seosmittaria sekota, se mittari näyttää kyllä ihan oikein ne vituralleen menneet seokset.

Näinhän se valitettavasti on.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 4.12.2006 10:07

Mikähän sitten ois se kunnon filtteri?


Itellä on BSR:n Öljyttävä filtteri + lämpöpelti bsr:ltä. Tosiaanki tuon öljyttävän kanssa on vähän enemmän huolehdittavaa kun sitä joutuu pesemään ja öljyämään aika aktiivisesti jos paljon ajaa. Tarkkana vain sen öljyn kanssa ettei se kostuta sitä filtteriä läpikotasin vaan sen ulkopinnan ainoastaan joka sitoo sitten sen kaiken roskan itseensä. Tyytyväinen olen ollut systeemiin.

Kivan kuuloset wuuuusshhhh imuäänet lähtee kun kiihdyttää ja kaasua löysätessä kuuluu jonkinlaiset sihahdukset (ainaki sisälle)

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 5.12.2006 2:34

Ja se, että nämä "uudet"(maffilliset). Eli katalysaattori autot käy noin rikkaalla hajoittaa katin. Eli kun dumppi pihauttaa paineet pihalle lykkää moottorinohjaus koneen täyteen bensaa. Tästä johtuu se, että auto usein sammuu kun painat kytkimen pohjaan. Pakoputkesta pöllähtää mustaa ja katti ei tykkää hyvää.

Eli maffilliseen peliin ei kannata laittaa ulos puhaltavaa. Omaan kärryyn edellinen omistaja oli asentanut jonkun hks:n ss dumpin. Sammuili valoihin, pölläytteli ja pihisi niin maan perkeleesti. Olihan se ekat kolme kiihdytystä kivaa. Mutta sen jälkeen siihen meni hermo. Varsinkin kun se sammu "aina" valoihin jos ei tehnyt pitkää moottorijarrutusta. Ja toi dumppi kun pihahti jo todella kovaa kun 3000rpm:ssä vaihto, painemittari kun näytti 0.1bar niin pihahti.
Tietty jos jotain hyvää pitää keksiä oli se, että välillä kun vaihto täyskaasulta niin pakoputkessa oleva bensa paukku ja iski liekkiä putkesta. Katalysaattorithan siinä menee, mutta siinä sentään oli sitä tunnetta että ehkä tässä lintassa onkin tehoa(ja paskat).

audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

ViestiKirjoittaja audiboy » 5.12.2006 8:15

Auto on 2001 vuoden audi a3 1.8 turbo quattro

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 5.12.2006 10:40

Piakkoin saadaan faktaa katin kunnosta, katsastus taas edessä...mulla on ollut dumppi nyt 1.5v paikallaan...mielenkiinnolla odotan millä mallilla päästöt ovat :)

GteR
-
Viestit: 31
Liittynyt: 11.11.2006 19:52

ViestiKirjoittaja GteR » 7.12.2006 18:04

Ehkä eniten asiaan vaikuttaa kuitenkin ajoneuvon viritysaste. Alkuperäisenä tarkoituksena on säästää ahdinta paineiskuilta. Näitä iskuja ei vakio autoissa juurikaan synny koska ahtimet ja paineet ovat pieniä.

Kuitenkin käytettäessä suurempia ahtopaineita, isompia ja raskaampia ahtimia sekä liikutettavan ilman määrä on huomattavasti suurempi, voidaan löytää hyötyä dumpin asennukselle.

Dumppi vs. bypass kysymyksessä tulee taas vastaan idea että jo kertaalleen lämmitettyä ilmaa ei pusketa takaisin kiertoon vaan se päästetään pihalle ja otetaan uutta kylmää ilmaa tilalle.

Henkilökohtaisesti tiedän tapauksen jossa 2l 16v konetta penkitettiin sähköisesti ohjattavalla dumpilla sekä paukulla. Ohjauksessa oli kuitenkin häiröitä ja näistä johtuen noin 600-700hv kehittävän HX50:n turbiiniakseli katkesi, liian suuren paine iskun johdosta.

Tämä kuitenkin on jo aika äärimmäinen tilanne. Eli käytännössä dumppia voidaan kait pitää tehosteena, vaikkakaan sen turboa säästävää ominaisuutta ei voi unohtaa mutta samaan ominaisuuteen päästään myös bypassilla, ja ilman auton noloa sammumista valoihin.

Asia on huomattavasti yksinkertaisempi jos autossa käytetään MAP-tyyppistä anturia, eli imusarjan painetta mitataan. Näissä tapauksissa ilmaa saa päästää pihalle eikä seokset heittele.

Loppun haluaisin vielä lisätä että tämä on vain minun käsitykseni asiasta eikä välttämättä absoluuttinen totuus.

hankie
-
Viestit: 61
Liittynyt: 27.7.2006 18:45

ViestiKirjoittaja hankie » 7.12.2006 18:31

Voisiko auton kummallinen tyhjäkäynnin hyppely johtua liian kireästä by-bassin jousesta? aina kun polkasee sen lätkän lattiaan ja sen jälkeen painaa kytkimen pohjaan auton kierrokset ovat tosi alhaalla pari kertaa ja, sitten tasaantuu!? Säädettävä forgen by-bassi!! Kaasuläppä on vaihdettu.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 7.12.2006 22:17

liian löysästä

rehto
-
Viestit: 143
Liittynyt: 26.9.2003 21:00

ViestiKirjoittaja rehto » 8.12.2006 11:22

Dumppi vs. bypass kysymyksessä tulee taas vastaan idea että jo kertaalleen lämmitettyä ilmaa ei pusketa takaisin kiertoon vaan se päästetään pihalle ja otetaan uutta kylmää ilmaa tilalle.


Tätä ongelmaa voi vähentää siten että siirtä bypassin coolerin kylmälle puolelle. Periaatteessa kai myöskin paremmin suojaa turboa koska päästää paineet pois jo läheltä rajoittavaa läppää.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 15.12.2006 12:10

Anagonda kirjoitti:Katalysaattorithan siinä menee...


-_Joke_- kirjoitti:Piakkoin saadaan faktaa katin kunnosta, katsastus taas edessä...mulla on ollut dumppi nyt 1.5v paikallaan...mielenkiinnolla odotan millä mallilla päästöt ovat :)


Tuli nyt sitten katsastettua ja ajoaikaa taas vuosi lisää :)
Päästöistä en tiedä voisiko paremmat enää olla:

CO: tyhjäkäynnillä 0.03, kierroksilla 0.04 (Sallittu 0.50/0.30)
HC: tyhjäkäynnillä 2, kierroksilla 2 (Sallittu 100/100)
Lambda: -, 1.01 (Sallittu -/0.97 - 1.03)
CO2: tyhjäkäynnillä 14.40, kierroksilla 14.50 (Sallittu - / -)
O2: tyhjäkäynnillä 0.65, kierroksilla 0.18 (Sallittu 5.00/5.00)

Dumppi on nyt ollut 1.5 vuotta ja ainakaan siinä aikana dumppi ei vielä syö kattia...

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 7.1.2007 23:36

hyötyähän tuosta dumpista 1.8t vag:ssa ei ole. Enemmänkin haittaa.

Ja nämä, että menee seokset persiilleen ja hajottaa katin tai ilmamassamittarin pitävät varmasti jossain tapauksissa hyvinkin paikkansa. Tosin on kyllä tapauksia, joissa ei ole ilmennyt mitään ongelmia. Riippuu myös paljon siitä mikä dumppi autoon on asennettu ja miten.

Itse suosittelen menemään pro-mo nimiseen firmaan kysymään dumppia siellä varmasti mielellään valaistaan sinua, dumpista ja vag:n 1.8t:stä.

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 3.5.2007 21:27

kertokaas millä saisi tuohon 1.9 TDI:hin sellaset sihinät?? mieluusti halvalla ja helpolla.. muuta hyötyä ei tarvi olla muutaku että kuului se sihaus..

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 3.5.2007 21:46

pelkkää haittaa siitä on

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 3.5.2007 21:52

dieseleihin ei oikein saa

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 3.5.2007 22:34

Eikös puimuri fest kalajoki videossa yx karjala lippis aikoinaan saanut aikaan kunnon pihinää ihan luonnostaan...? xD Mulla turbo ujeltaa aina kun painaa kaasua, osta multa valmiiksi ujeltava auto...

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 3.5.2007 22:51

no vaikuttaakos sitten vapaavirtaus suodatin tuossa koneessa mitään??

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 4.5.2007 10:10

Kulku paranee kevyemmän lompakon myötä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 4.5.2007 14:12

turbon ulina ehkä inan enempi tulee läpi, mutta ittee ainakin vituttaa putsailla sitä koko ajan, ei kulkun kyllä vaikuta. voin myydä vaparin vakiokoteloon jos haluat ostaa ;)

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 4.5.2007 15:58

Lyöt pään ulos ikkunasta niin ja sammutat radion ja sitten kun nostat kaasua kuuluu pieni tussahdus (huom! ei kuulu märällä eikä nastoilla) Ei kyllä hyödytä mitään tuo vapari tai ei sitä ainakaan ajossa huomaa tehoissa.

Itse ratkasin tämän dumppi ongelman ostamalla auton, jonne sen voi hyvällä mielellä tunkea ;)

Kyllähän forgelta löytyy 1.9tdi dumppeja tosin hinta aika suolanen kuulostaa muuten aika härskiltä.

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 6.5.2007 21:56

joku viisaana kertoo vähän että mikä ääni ero niillä dumpilla ja by-passilla? mulla on forgen by-passi ja 1,3bar paineet ja kyllä se suhahtaa? niinku miten se dumppi sit suhahtaa? ja mitä ääntä sen bypassin pitäis pitää?? :S

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 7.5.2007 11:01

edit: ääh mitä paskaa, puhuin paskaa.

Opiskelempa vähän noitten eroja ennen ku puhun mitään, siis dumppi, blow-off ja by-pass siis on kolme eri asiaa kun aikasemmin ajattelin dumppia ja blow-offia erikseen.

Opiskelen, puhun sitten uusiks :D

edit2: Muillekki
Dumpista: http://en.wikipedia.org/wiki/Dump_valve
Blow-offista: http://en.wikipedia.org/wiki/Blowoff_valve

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 7.5.2007 12:31

vwpassat1.8t: ei se forge+vakioahtimella läheskään saa mitään dumpin ääniä.

Eli sulla ehkä kuuluu se suhahdus, kun laitat pään ulos ikkunasta tai mankan hiljeksi, mutta dumppi taas aivastaa/kikattaa niin, että kuuluu jopa pari sataa metriä. Riippuu niin monesta asiasta. Ahtimen koosta/dumpista ym...

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 7.5.2007 15:47

ei tarvitse mankkaa edes hiljentää se kuuluu siis ihan helvetin lujaa. kyl päitä kääntää HEHHEH :D siis eihän se siitä vakioahtimesta ole kiinni vaan paineista. ei se vakio 1.8T suhahda niillä 0,3 vai 0,5 ahdoilla mitä siinä nyt on sitten. mut mul on 1,3bar nyt ni kyl se jaksaa suhahtaa tosi iloisesti. Ja mulla ei kikata vaan aivastaa. kikatti sillon kun oli vakio boschin by-passi.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 7.5.2007 17:17

Onkos sulla vwpassat1.8t vapari siinä koneessa? Mulla alko sieltä suunnalta tulemaan niitä epämääräsiä ähinöitä (tai siis suhahteli kun nosti kaasun vedon jälkeen) jotka alko ajan myötä ärsyttämään. BSR:n optiflowi oli sillon paikallaan passatin kun omistin.

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 7.5.2007 18:06

Khyllä on ja pitää paikkansa... aina kun nostaa pienestäkin kiihdytyksestä kaasun niin tsuuhhhh... Mun mielipide, mutta se kikatus ääni on paljon hianomman kuulonen :D

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 10.5.2007 14:24

Mutta ei se suhahdus siltikään mitään dumpin tasoista ole läheskään. Kyllähän se johonkin suhahtaa varsinkin jos vaihtaa silloin, kun on juuri ahdin herännyt kunnolla.

VilkkuS
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.11.2005 12:56

ViestiKirjoittaja VilkkuS » 29.5.2007 13:44

Kylläpä nuo suhinat/kikatukset yleensä saa kunnon pässillä ja vapaavirtaus suodattimella.
itsellä ainakin jos suhautus olisi vielä kovempi, niin luulisivat varmaan et rengas räjähti ;)
Vaikka dumpiksikin tuon pässin voisi laittaa, kun ei maffia koneessa ole,
mutta mitä turhaan.

Ei ne kunnon suhahdukset miestä pahenna, vaikkei autossa 1000hv:ta olisikaan.

Itse ainakin tunnen monta yhtä lapsellista kuin minäkin, ja kylläpä monet heistä ovat ns. "kunnon rakentelijoita".

Ja jos ei tunnu kunnolla suhisevan, niin voi sita bypassia kokeilla toisinkin päin.
(ainakin jos on siis tyyliin Forgen bypass tai vastaava, orkkis kalvo pässillä en kokeilisi)

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 9.6.2007 12:18

mulla on 4 golffissa turbosmartin dumppi joka kierrättää osan ja siinä on kierre säätö,eli helppo on säädellä,pyörittelee vaan kireemmälle tai löysemmälle,vapari myös löytyy,max. ahdot 1.3, kyllä komeesti suhisee eikä tuu sitä helvetin sekunnin viivettä kun vaihtaa vaan vetää heti kun isompi on sisässä,se oli pääsyy miks moisen ostin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.6.2007 13:27

Eli taas oli vanha rikki, ja sen takia dumppi tuntuu paremmalta kuin bypassi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa