Kansivika? + lämpötila-anturi ongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

Kansivika? + lämpötila-anturi ongelma

ViestiKirjoittaja stopsi » 27.5.2007 18:10

Laitetaan alkuun auton tiedot:

Passat 1.9TD (-94 kone)
*piristetty VNT20:n voimin
*cooleri

Jo edellisenä kesänä kiinnitin sellaiseen asiaan huomiota, että jäähdytysjärjestelmässä on kovat paineet. Lisäksi lämpöjen kanssa oli jo viime kesänä ongelmia lämpiminä päivinä, mutten asiaan kiinnittänyt kiinnittänyt kummempaa huomiota. Vettä ei silloin kuitenkaan vielä hävinnyt...

Tänä keväänä eräällä reissulla sitten lämmöt alkoivat pikkuhiljaa nousta, ja kun perille oli pakko päästä, ajoin perille asti (n. 20 km) kuumalla koneella (hieman yli 110') Reissun jälkeen jäähdytysjärjestelmä oli lähes kuiva... Ilmeisesti vesi oli tullut painekorkin kautta ulos.

No, sen jälkeen lyötiin vettä sisään, ja samantyylistä ongelmaa on esiintynyt tihenevässä määrin. Tällä hetkellä tilanne on jo sen verarn paha, että letkut ovat kivikovia kun moottori on käynnissä, ja jos pitää paisuntasäiliön korkka auki, niin sitä kautta vettä tulee kokoajan pihalle kuplien saattelemana. Sammutuksen jälkeen sitä saa sitten kaaataa sinne hurjasti.

=> Johtopäätös: kansivika? Vai voiko olla joku muu? Öljyn seassa ei ole merkkejäkään vedestä, eikä veden seassa merkkejä öljystä. Vesi haisee jäähdytinnesteelle, ja on kirkasta. Ainoa käytännön ongelma on se, että painetta tulee, ja vesi häipyy. Lämpö-ongelmat yleensä kärjistyvät silloin kun tekee kiihdytyksen/ohituksen...

Pakko myöntää, että kehnohkon säädön takia on välillä tullut ajettua kovilla ahtopaineilla, (jopa 1.8bar kiihdytyksessä) ja tilanteiden saneleman pakon takia koneen lämpö on muutaman kerran päässyt nousemaan 110-viivan yläpuolelle...


Mitä remonttia on odotettavissa? Kuulisin myös mielelläni suosituksia korjaamoista Oulun lähistöltä jotka voisivat tämäntyyppistä ongelmaa asiantuntevasti ja ilman ryöstöhintoja korjata
Viimeksi muokannut stopsi, 18.6.2007 22:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 27.5.2007 22:12

Jos pahvi on ehjä niin kansi halki. Auki ja koeponnistukseen.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 28.5.2007 11:13

Nyppäsee kannen irti ja kiikuttaa vaikka TammerDieseliin paineistettavaksi. Sillä selviää jo melko paljon.

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 28.5.2007 11:57

Kiitokset vastauksista...

Mutta tilanne nyt on se että ei ole mahdollisuutta "nyppästä kantta irti" vaan pitäisi löytää hyvä korjaamo johon voi ajaa auton ja pyytää heitä hoitamaan hommat... ;)

XUX63
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.3.2005 15:08

ViestiKirjoittaja XUX63 » 28.5.2007 13:13

Sara-Jussi Limingantie 5:ssä, Prokkola Jäälin Yrityspuistossa ja Autokorjaamo Vepsäläinen Rajakylässä.

Nuo on ainakin painineet enemmänkin VW-Audi-Seat-YMS konsernin autojen kans.

Jalo8
-
Viestit: 27
Liittynyt: 25.1.2007 19:04

ViestiKirjoittaja Jalo8 » 28.5.2007 14:18

Ota kansi ite irti ja koto mitä se on syönyt (tiiviste vai kansi halki)... ei se niin kova homma ole... ~1,5-2h.

Tarviketorilta (lue törkytori) haet tiivistesarjan ja kansipultit... evukkaasti

Pajakulma muunmuassa suoristaa/koe ponnistaa...

Iissä koistisen korjaamolla ollut ainakin joku aika sitten vielä 35e/h, mutta mulla ei kokemusta ko. paikasta.

Paljonko sara-jussilla tunti?

vw-t4
-
Viestit: 258
Liittynyt: 26.7.2003 16:14

ViestiKirjoittaja vw-t4 » 28.5.2007 16:45

Pajakulma 417e. Kannen oikaisu ja venttiilien hionta. Aika tyyristä.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 28.5.2007 19:41

Sara-jussilla muistaakseni reilu 40€/tunti.

XUX63
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.3.2005 15:08

ViestiKirjoittaja XUX63 » 29.5.2007 22:49

Oulun Moottorikoneistamo on tehnyt hiukan edullisemmin kuin Pajakulma mutta jos on aikaa ja haluaa lähetellä niin esim Pyhäjoella hinta on noin puolet tuosta Pajakulman hinnasta.

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 4.6.2007 18:32

Sara-jussilla tunti on näköjään 50e, ja arvioivat että tunteja menee 10... ja osat päälle. Ja nyt ei ollut aikaa...

No, aloin nyt hulluuksissani sitten itse projektiin...
Mitä pitää tietää? Kiristysmomentit, kiristysjärjestys yms varmaan olisi mukava tietää ennen kuin kantta alkaa laittamaan takaisin :)

Jos nyt käy niin että kansi on halki, niin mistä saa uusia / käytettyjä? Mikä hinta...

ebay:ssa näky kansi 200e ilman venttiileitä yms, mutta sitä ei saanu suomeen ostettua :(

vw-t4
-
Viestit: 258
Liittynyt: 26.7.2003 16:14

ViestiKirjoittaja vw-t4 » 4.6.2007 21:24

Nivalasta saa vaihtokannen johonkin 500e. Ja siinä on venttiilit ym. kiinni. 040-8426806

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 5.6.2007 0:04

Noh niin... Nyt on sitten kansi "nyppästy" irti, ja kerkesin jopa vilkaisemaan sitä 10s ennekuin piti lopettaa tälle päivälle. Koko iltahan siinä meni...

Tässä huomioita:

* Äkkiseltään kannentiiviste ei näyttänyt palaneelta, tosin en tiedä miten sen tunnistaa...
* Kansi jokaisen sylinterin venttiilien välistä halki, eikö tämä ole aika yleistä? Onko vaarallsta...
* Muita halkeamia en äkkiseltään likaisesta kannesta huomannut
**Yksi mäntä näytti eriväriseltä kuin muut, muut olivat pikimustia noesta, niin se yksi oli hieman vaaleampi ja jotain laikkuja... voisikohan olla että siihen on päässyt hiukan vettä? Yritän vaikka saada kuvaa...

*** Nokka-akselin hihnapyörä oli akselissa kiinni kartiolla, mutta siinä ei ollut mitään molemminpuolista lovea/pykälää tms... Toivottavasti saan sen edes jotenkuten samalle paikalle kiinni, vai onko tähän olemassa jokin jippo?

Kiitokset kaikille tähänmennessä neuvoneille

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 5.6.2007 16:20

* Äkkiseltään kannentiiviste ei näyttänyt palaneelta, tosin en tiedä miten sen tunnistaa...
* Kansi jokaisen sylinterin venttiilien välistä halki, eikö tämä ole aika yleistä? Onko vaarallsta...
* Muita halkeamia en äkkiseltään likaisesta kannesta huomannut
**Yksi mäntä näytti eriväriseltä kuin muut, muut olivat pikimustia noesta, niin se yksi oli hieman vaaleampi ja jotain laikkuja... voisikohan olla että siihen on päässyt hiukan vettä? Yritän vaikka saada kuvaa...

*** Nokka-akselin hihnapyörä oli akselissa kiinni kartiolla, mutta siinä ei ollut mitään molemminpuolista lovea/pykälää tms... Toivottavasti saan sen edes jotenkuten samalle paikalle kiinni, vai onko tähän olemassa jokin jippo?




- Siellä nokka akselin päässä on ura laita sinne latta raudan pätkä tiiviste pintaa vasten niin että nelos sylinteri saksaa, kiristä se nokka pyörä vasta sitten kun jako on kohdallaan

- pummppu johdalleen silleen että siinä pumpun hammas pyörässä on noin 12mm reikä vain uksi sen kokoinen muut isompia, siihen reikäään kahtelet tiukan pitkän hylsyn ja etit sieltä pumpun rungosta saman kokoisen reiän ja työnnät sen hylksyn sinne niin pumpu lukkiutuu oikealle kohalle ja sitten katot vauhti pyörän merkin kohalleen ja se merkki on sellanen kolo eikä semmonen uloke ja merkkaat sen merkin vielä vaikka valkosella maali kynällä niin ei ole aina niin vaikea nähdä sitä ja se merkin tarkistus kohta löytyy siitä vaihdelaatkion päältä semmosen vihreen tulpan alta ja merkki keskelle sitä reikää.

ja vaihdat samalla kmpiakselin päähän kuningas pultin



Kuva

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 5.6.2007 17:01

Hyviä neuvoja, mutta toi kuva on niin pieni etten saa siitä selvää.

Mitä tarkoittaa kun "sylinteri saksaa"?

Muuten, tuo vauhtipyörän merkki, voiko se olla "kierroksen väärässä"? kun moottorihan pyörähtää 2 kertaa kutakin pumpun/nokan kierrosta kohti... kunhan pohdiskelen tässä.

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 6.6.2007 20:51

Juu, nyt löytyi se ura nokka-akselin toisesta päästä...

No, kantta tutkailtu tarkemmin, ja tosiaan venttiilinvälit halki, mutta näyttää että noi halkeamat eivät mene syvemmälle kun venttiilin seetissä ei näy enää mitään.

Sitten esikammion reijistä lähtee jokaisesta muutama hieno halkeama... ja 2:sta sylinteristä esikammion reunasta lähtee n. 5mm pituinen halkeama.

Jalo8
-
Viestit: 27
Liittynyt: 25.1.2007 19:04

ViestiKirjoittaja Jalo8 » 6.6.2007 22:17

Venttiilien välit kaikissa kansissa halki, mutta kammioista ei minun tietääkseni saa lähteä halkeamia...

Kannen kiristys momentit ja järjestys tulee tiivisteen mukana...

Kampiakselin merkki on ykkösen yläkuolokohta eli kun ykkönen ylhäällä ja merkki kohallaan niin se on siinä.

lstuominen
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.1.2006 13:14

ViestiKirjoittaja lstuominen » 7.6.2007 12:13

Lähes joka kannessa on esikammiot halki. Ei haittaa mitään. Paitsi jos halkeemat lähtee molemmille sivuille päin, on mahdollista, että putoaa esikammion pala sylinteriin. Erittäin epätodennäköistä sekin.

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 7.6.2007 13:11

Juu, eli oletko siis sitä mieltä että tuosta mun vanhasta kannesta voisi vielä tulla kalu?

Mun kannesta lähtee esikammiopalasen (se 4cm ympyrä jossa on se reikä) reunalta kanteen päin halkeamia...

Eli tällätavalla: (punaisella merkitty kaikki halkeamat)
Kuva

Jalo8
-
Viestit: 27
Liittynyt: 25.1.2007 19:04

ViestiKirjoittaja Jalo8 » 7.6.2007 14:18

koe ponnistamalla se selviää...

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 18.6.2007 22:22

No niin, nyt on paketti taas kasassa vastoinkäymisistä huolimatta (prikka tippu moottorin sisään juuri kun olin laittamassa viimeisiä pultteja turbosta kiinni) ja yksi viallinen kansikin tuli välissä hommattua :|

Mutta mutta, nyt on sellainen juttu, että ylävesiletkussa on 3 kpl lämpötila-anturin näköistä jutskaa, mutta en tiedä mikä on oikea. Lämpötila-anturi ei nouse.

Vihreässä mötikässä (yläpuolella lähempänä konetta) johdot ehjät, punaisesta toisen johdon tietääkseni rikoin remontissa, ja alapuolella olevassa tummassa oli jo aloittaessa toinen johto poikki, hyvin on kuitenkin aiemmin lämpötilanmittaus toiminut.

Voisiko joku kertoa mikä mittaa lämpötilaa, ja mitä ne 2 muuta tekee? :)

Hudu
-
Viestit: 194
Liittynyt: 10.9.2003 14:02

ViestiKirjoittaja Hudu » 22.6.2007 22:22

tärpättivehkeissä nuo vastaavat anturit/kytkimet on: Sininen, punainen ja musta. Näistä musta (se alapuolella oleva) on mittarin anturi.

(t)urpohonda
-
Viestit: 5
Liittynyt: 25.8.2006 15:55

ViestiKirjoittaja (t)urpohonda » 5.1.2008 10:28

vw-t4 kirjoitti:
Pajakulma 417e. Kannen oikaisu ja venttiilien hionta. Aika tyyristä.


jaa.. kalliin hinnanpa on pätkässeet volokkarin kannelle(??)

halvemmalla kun tuon 400 sain kax kantta, oikasut, venttiilityöt ja ohjurit.

moottorikoneistamossa lohkoon tehtiin linjaoikasu ja hoonaus sitte kans samoihin hintoihin.. pajakulmassa ei voinu ainakaan sillon suorittaa tota linjaoikasua noin jyhkylle koneelle..

tyytyväinen oon ollu kummankin työhön ja asiakaspalveluun!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 52 vierailijaa