Mikä jarruneste Passatiin?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

Mikä jarruneste Passatiin?

ViestiKirjoittaja tt-racing » 25.5.2007 1:15

Terve!

Auto on Passat 3b -00, ja ongelmana on joulukuusen lailla vilkkuva mittaristo. Vilkkuminen johtuu jarruista, jarru- ja ABS-merkki päällä ja ajotietokoneessa lukee STOP! Tarkastin jarrunesteen määrän ja huomasin, että vähissä on.

Kotoota löyty DOT 4:sta mutta ko. neste ei ainakaan purkissa ilmota sopivansa ABS-jarruille. Tarkasteltuani auton ohjekirjaa siellä kuitenkin puhuttiin DOT 4:sta kun taas kaupan hyllyllä DOT 5 oli ABS-jarruille tarkoitettu. Kumpaa siis käyttää?

Toinen kysymys liittyy nesteen väriin, säiliössä näyttää olevan punaista mutta pullossa kirkasta, onko siis värillä väliä? Joskus oon lukenut että esim. lisättävän jäähdytysnesteen tulisi olla saman väristä kuin säiliössä olevan.

Söörtsillä yritin ettiä mutten löytänyt. Kiitos!

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 25.5.2007 7:13

Oletko varma että on oikea säiliö. Jäähdytysnesteen pitäisi olla punaista... ei jarrunesteen.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 25.5.2007 9:46

Ittelläkin oli jarruneste punasta ennenku vaihdoin sen.

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

ViestiKirjoittaja tt-racing » 25.5.2007 12:59

Itsevarmuus laskee...ja osuu pohjaan. Oikeassa olit, epähuomiossa tuli katottua jäähdytinnestesäiliö...hävettää...

No joo, eli kaupasta hakemaan jäähdytinnestettä, jarrunesteet ok. Mutta jarruvalot vilkkuu edelleen. Alunperin oli tarkoitus tarkistaa nuo ABS-anturit, mitä ilmeisesti muutkin ovat ensitöikseen tehneet ku vastaavaa vikaa on ollut. Joten auto ylös ja koputtelemaan.

Kiitos

P.S. Olis kuitenkin vastaisuuden varalta kiva tietää vastaus tohon jarruneste kysymykseen, vahvasti näyttää siltä että ko. auto kaipaa DOT4:sta...vai?

Don MC
-
Viestit: 139
Liittynyt: 25.1.2007 9:41

ViestiKirjoittaja Don MC » 25.5.2007 13:13

Älkää nyt hirttäkö jos menee väärin, ja älä TT ota näitä mun sanojani tosissasi ennenkuin joku viisaampi vahvistaa ne oikeiksi:
Mun muistikuvani mukaan jos ohjeessa sanotaan DOT4, niin silloin käy DOT4 tai DOT5. Toisin päin ei käy, eli jos ohjeessa sanotaan DOT5 niin ei saa mennä kaatamaan säiliöön DOT4:sta.
Eli isompi DOT-luku on taaksepäin yhteensopiva, mutta pienempi luku ei ole eteenpäin yhteensopiva.

Menix puihin?

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 25.5.2007 14:33

Eli isompi DOT-luku on taaksepäin yhteensopiva, mutta pienempi luku ei ole eteenpäin yhteensopiva.


eikös se ole juuri toisinpäin :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.5.2007 14:37

Mun mielestä se on juuri noin kun Don MC kirjoittaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.5.2007 15:15

ja DOT 5 ei käy muiden dottien kanssa ollenkaan, vaan pitää olla DOT 5.1. Ja dotit käy keskenään, ainoa vaan että jos 5.1:n sekaan laittaa 4:sta niin kiehuntapiste laskee.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 25.5.2007 17:07

Taitaa näissä vanhoissa koslissa jarrunesteen kiehumispistettä eniten alentaa vesi jota jarruneste imee itteensä.

Kannattaa joskus vaihtaa, nimimerkillä "autoa ostaessani säiliössä oli mustaa kuraa ja aina merkkihuollossa käytetty".

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.5.2007 19:24

niinpä, parin vuoden välein ois hyvä vaihdattaa. Toinen ongelma on sit paikat jotka käyttää noita tynnyreitä, vaikka sulle vaihdetaan jarrunesteet, niin ku sitä otetaan tynnyristä, se onkin imeny jo ilmasta hyvin kosteutta koko ajan.

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

ViestiKirjoittaja tt-racing » 25.5.2007 19:54

Ok, suuntaa sain jarrunesteen valinnalle. Ja nyt kun keskustelu kääntyi tuohon nesteen vaihtamiseen niin voin tässä samalla kysästä, että minkä hintanen ko. toimenpide on. Olin jo ajatellut että vois vaihdatta muutenkin.

Ja kun kerran hinnasto-puolelle käännyttiin niin minkä hintasia on tollaset 60 tkm huollot, taitaa myös kulkea vuosihuolto nimellä (vai olisko toi 30 tkm). Kertokoon ken tietää. Kesällä on huolto edessä joten vois kai ton jarrunesteen vaihtaa sillon samalla.

Jarruista vielä sen verran, että lukkoon menee tällä hetkellä. ABS poissa pelistä, voiko anturit aiheuttaa tän vai onko jotain suurempaa rikki. Jollain auttanut pelkkä liittimien "räplääminen", joillain taas joku yksikkö rikki???

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 26.5.2007 12:39

Huoh... Mites ois vaikka ekana vikamuistin lukeminen/luetuttaminen ettei kotiarpomisesta tulisikin merkkipajan "ryöstöä" arvokkaampaa? Se kun ei ole edes siellä marmoritiski liikkeessä ylitsepääsemättömän kallista...

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

ViestiKirjoittaja tt-racing » 29.5.2007 11:13

Homma edistyy pikkuhiljaa. Omatoiminen pinnallinen tutkailu ja varovainen jarrujen naputtelu ei ollut ratkaisu ongelmaan. Nyt auto on viety huoltoon vikamuistin lukuun ja tänään saadaan varmaankin tuomio.

Kun ajoin auton huoltoon niin päätin kokeilla miten jarrut toimii kun varoitusvalot ei pala, tulos oli yllättävä mutta hyvä. Eli kun varoitusvalot ei pala niin ABS:t toimii...mutta niin kuin aikaisemmin, kun valot palaa niin ABS:t ei toimi.

Itse veikkaan/toivon että kyseessä on jonkin sortin kosketushäiriö jossain. Mitäs ootte mieltä tai miltä teidän korviin kuulostaa?

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

ViestiKirjoittaja tt-racing » 29.5.2007 13:30

No nyt tuli tuomio. Kuulemma väliaikainen häiriö, ei ole tullut takaisin vikamuistin nollauksen jälkeen. Mielestäni hinta oli melko kova, 50€, ei varmaankaan vie hirveästi aikaa. No, jos tolla selvittiin "jarruviasta" niin suht. edullinen oli.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.5.2007 14:25

Ens kerralla lukaset tämän läpi:
Vapaaehtoiset vag-com auttajat ja otat läheltäsi löytyvään henkilöön vaikka privalla yhteyttä. Ei tarvi marmoritiskille ensimmäisenä olla sitä 50-lappusta tyrkkäämässä.

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

ViestiKirjoittaja tt-racing » 29.5.2007 14:45

Kiitoksia vinkistä, ens kerralla tiedän. Mutta miten toi hinta, onko alhainen, normaali vai jopa korkea?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.5.2007 20:20

Normi veloitukselta kuulostaa

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

Asiaan liittyen...

ViestiKirjoittaja tt-racing » 16.8.2007 12:20

Pitkä juttu lyhyesti. Auto huollossa yllä mainitun vian vuoksi, vikamuisti luettiin ja sanottiin että korjattu on, kuitenkin vika uusiutui. Toisen kerran samaan paikkaan ja viaksi ilmoitettiin kuluneet palat ja levyt, nekin vaihdettiin mutta vika jäi. Nyt lueskelin vikamuistin luvun tuloksia ja ajattelin kysyä josko joku tietäisi mistä etsiä vikaa. Tosin huoltavan firman se olisi pitänyt tietää ja paikallistaa.

Vika oli ABS-kytkentätaulu sähkövika (04B3?). Tietääkö kukaan missä voisi olla?

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

ViestiKirjoittaja pimmonen » 29.4.2008 22:42

Onko tähän löytynyt vastausta? Itsellä Jarrunesteet häviää ja palat on vaihdettu uusiin 2000km sitten. Vuotoja ei huolto löytänyt, kun käytin autoa siellä heti kun huomasin, että nesteet häviää. Diagnoosin jälkeen vaihdoin palat ja nesteiden häviäminen näkyy jatkuvan... Oireet alkoivat itseasiassa kytkinpolkimen jumittamisella. Tähän huollon kommentti oli, että kytkimen hydraulikierto oli imaissut ilmaa. Tämä korjaantuikin osittain kun nestettä lisättiin, mutta oireet jäivät vielä lievempinä ja ovat edelleenkin... Olisiko kellään ollut vastaavia oireita? Ja mitä löysitte viaksi?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa