1.6D pumpussa kaksi vaijeria?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

1.6D pumpussa kaksi vaijeria?

ViestiKirjoittaja Toitsu » 22.5.2007 18:34

Tyhmänä kysyn, että miksi tuohon 1.6D pumppuun menee kaksi vaijeria? Päälle menee kaasuvaijeri ja pumpun ja lohkon väliin menee..? Siinä on vähän kaasuvivun kaltainen vipu, josta lähtee vaijeri korin alle. Tämä vaijeri ei liiku kaasua painettaaessa, pitäisikö? Auto siis 85 caravelle, alunperin TD, nykyisin D. Kone on jonkin verran nuhainen, mutta lähtee todella helposti käyntiin ja ei pahemmin savuta kuin ylämäessä. Huippuja tuntui löytyvän vain 90km/h, kai tuon pitäisi vähän lujempaa kulkea, leimattukin HA:ksi. Tuntui ylävääntö puuttuvan kokonaan vauhdissa. Alakierroksilla vääntää ihan jees. Loota 4 vaihteinen manuaali.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 22.5.2007 19:35

Ennakon säätövaijeri (kylmäkäynistys).

Ei se paljon kovempaa kulje (vitonen puuttuu).

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 22.5.2007 21:27

En tiedä mitä ne pakut menee, mutta ainakin golffit ottaa 1.6 D tekniikalla sen 140km/h oli loota neli- tai viislovinen.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 22.5.2007 21:30

Ok, mutta ei se kone huutanut siinä 4:sella, veto oli hukassa.. Eihän sen mikään tykki pitäs ollakaan.. :)

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 22.5.2007 22:16

Pumpun yläosasta löytyy säätöruuvi, pienennä savuja ottaa enemmän kierroksia (lisäksi ajoituksen säädön tarkastus). Kymmenen vuoden kokemus siitä autosta ja kone huutaa viimesiään 120km/h nopeudessa (koneremppa edessä).

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 22.5.2007 22:21

Kunhan nyt kulkis itkemättä sen 80km/h.. tai jopa 85.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 23.5.2007 9:02

Nyt tulikin mieleen, että ennakon säätönuppi "apekeppi" siis puuttuu kokonaan, voisikohan toi olla kokoajan "ryypyllä". Aiheuttaisi nuhaisuutta, ainakin pidemmän päälle?

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 23.5.2007 15:38

^Se ryypyllä olo lisää ennakkoa ,eikä ainakaan kyllä nuhaisuutta aiheuta..päinvastoin ....ehkä.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 23.5.2007 16:00

No jos liian aikaselle menee niin ei oo vetoja, mutta sen kyllä kuulee äänestäkin.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 23.5.2007 17:22

Mutta vetojahan just puuttuu. Kone käy aika terävästi ja kuuluvasti. Aikoinaan vanhemmillani ollut audi 80 1.6D kävi selvästi pehmämmin. Pitääkin tutkia onko tuo apekeppi on vai off.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 23.5.2007 20:07

jos perusennakko kohdallaan niin ei apekeppi niin paljoa ennakkoon vaikuta että vedot häviäisi, mutta lisänä tietysti, jos siellä ennakkoa liikaa on....käynti-ääni on kyllä selvästi yhteydessä ennakkoon...

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 23.5.2007 20:45

Ei se vipu lisää ennakkoa yhtään joutokäyntikierroksien yläpuolella, joutokäynnilläkin vaikutus on olemattoman pieni.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 23.5.2007 21:06

Säädä korvakuulolla tai mitaten pumpun päästä (pumpun kiinnitysruuvit vähän hankalassa paikassa, mutta helppo pumpun ajoitusta kääntää).
Irroita kylmäkäynistys vaijeri ja työnnä toiseen ääriasentoon, ei sitä kesällä tartte.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 23.5.2007 21:33

Miten se ennakko mitataan pumpusta? Idea sama kuin bensa vehkeessä, mutta käytännössä? Korvakuulolla säädettäessä käyntiääni, pitääkö olla terävä vai pehmeä..?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 23.5.2007 21:56

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=ajoitus

Lähempänä pehmeää, olen laittanut tarkalla työntömitalla monet pumput kohdalleen (oltava tarkkana ja samasta kohdasta aina).

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 24.5.2007 20:42

Säädin tyhjäkäyntiä kohtuudella pienemmälle, kun tuntui käyvän kovalla. Käänsin syöttöä hiukan isommalle, nakutus/räksätys pieneni selvästi ja käänsin pumppua ihan vähän takaa katsottuna myötäpäivään, jolloin käyntiääni pehmeni selvästi. Samoin kun otin sen ennakkovaijerin pois käytöstä, joka oli ON asennossa. Nyt kuulostaa hyvin paljon paremmalta. Pitää jossain välissä käydä kokeileen oliko muutakin vaikutusta kuin saundi muutos.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa