Golf IV probleemoita

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

antvarh
-
Viestit: 29
Liittynyt: 18.5.2007 23:06

Golf IV probleemoita

ViestiKirjoittaja antvarh » 22.5.2007 0:54

Tervehdys.

Eka postaus forumille ja alkaa heti kysymyksillä :P

No, tuli tuossa hankittua vuoden -98 Golf IV 1.6 SRi ja heti alkoi onkelmia ilmetä.

Ensimmäisenä huomasin auton nykivän omituisesti. 4- tai 5-vaihteella autoa ei kierrä kuin hädintuskin 4500rpm. Myös normaalissa kiihdytyksessä auto nykii ja kun kierrokset menevät pienillä vaihteilla yli 4000rpm -> auton vedot tuntuvat palaavan ja kiihtyvyys muuttuu normaaliksi. Palstaa lukiessani ongelman lähteenä mahtaa olla ilmamäärämitari, mutta täytyy vielä varmistaa asia teiltä viisaammilta.

Toisena ongelmana on takalasin pyyhkijän toimimattomuus. Pissapoika antaa nestettä, mutta pyyhkijä ei lähde skulaamaan. Missä vika? Moottori rikki, hapettuneet johtimet vai jotain siltä väliltä?

Kolmas ongelma on apukuskin puoleinen lukko, jossa avain pyörii ympäri. Mahtaako kukaan olla tietoinen paljonko lukon korjauttaminen maksaa? Autossa ei ole keskuslukitusta (vielä) joten lukon toimivaksi saattaminen olisi tervetullut.

Siinäpä niitä onkelmia. Muutama muukin on lisäksi, mutta niistä kyllä selviän.

Kiitän kaikkia, joiden hermot eivät pala samoista kysymyksistä ja ongelmista valittavien ihmisten kanssa.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 22.5.2007 9:25

Toisena ongelmana on takalasin pyyhkijän toimimattomuus. Pissapoika antaa nestettä, mutta pyyhkijä ei lähde skulaamaan. Missä vika? Moottori rikki, hapettuneet johtimet vai jotain siltä väliltä?

Sillä mitään tee, ota irti koko laitos. :)

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 22.5.2007 10:15

"4- tai 5-vaihteella autoa ei kierrä kuin hädintuskin 4500rpm. "

Jaahas, sitä ollaan heti koitettu huippuja ;). Tarkasta jarrutehostimen alipaineputken kunto, saattaa vetää ilmaa siitä ja sen takia käynti rötää. Onhan tulpat vaihdettu ajallaan? Ne on tässä moottorissa vähän keljut vaihtaa. Jos ei selkeesti mitään löydy, niin vikamuisti kannattas luetuttaa. Ei täällä voida kuin arvailla, testeri kertoo missä vika piilee.

Lukkopatruunan korjaussarjan (kieli poikki) saat marmoritiskiltä mukaan, ei maksa paljoa.

Takalasin pyyhkijänmoottorille pääset käsiksi takaluukun verhoilun poistamalla (pari ruuvia käsiaukosta ja reipas nykäisy). Jos et aio p-moottoria kunnostaa/vaihtaa, niin varmista ettei p-moottori vuoda pissanestettä lukon päälle. Tarvittaessa tuki letku.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 22.5.2007 19:55

Lähinnä letku kannattaa tukkia jo säiliöltä. Pyyhkijän moottorilille oli kait saatavilla jokin transun puskurin peitetulppa, kuka muistaa? Siis siltä samaiselta tiskiltä mistä käyt noukkiin ne lukon osatkin :-)

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 23.5.2007 10:30

Noi pyyhkijän varret voi kyllä mennä pahastikin juntturaan. Itellä oli just eilen laitossa, kun kaveri repi ne irti ja putsas ne varret. Ei moottori jaksanu enää pyörittää, kun ne oli niin ruosteessa ja paskassa.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 24.5.2007 11:51

OT: mutta viitsi uutta ketjua avata. Minkä kantaiset halogeenit on mk iv golffissa(lyhyet/pitkät)?(vm.99 gti). Sen mitä ymmärsin huoltokirjan saksasta, että pitäisi mennä vw merkkihuoltoon vaihdattamaan..

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 24.5.2007 15:03

Oliskohan H7 ja H1. Onnistuu vaihto kotikonstein mutta ekalla kerralla saattaa tulla sormet kipeeks...

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 24.5.2007 15:16

Oliskohan H7 ja H1. Onnistuu vaihto kotikonstein mutta ekalla kerralla saattaa tulla sormet kipeeks...

Joo kotikonstein on tarkoitus vaihtaa ihan itse. Ihmettelen vain kun lamppujen mallia ei ollut manuaalissa mainittu.

AaJee
-
Viestit: 1162
Liittynyt: 11.11.2004 13:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 24.5.2007 16:00

Omasta kirjasesta ainakin löytyi. Hantin puolen lamppu erittäin helppo vaihtaa, kuskin puolella pitää vissiin ainakin akku ottaa pois.

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 24.5.2007 21:18

^Ei ole pakko, mutta helpottaa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 26.5.2007 14:52

Ja polttimon tunnistaa ku kahtoo ulkopuolelta umpion sisälle. Siis rihlattomassa lasissa.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 28.5.2007 19:15

Joo lamppu vaihtui ekan kerran ihmetelyineen viidessä minuutissa "vaikeammalle" kuskinpuolelle. Pienikäsinen mahtui hyvin sinne väliin. Tuli taas vain luettua jonkun jenkin kasaamat ohjeet, joissa taas liioiteltiin amerikan mitalla koko homman vaikeutta. Seuraavaksi voisi alkaa ihmettelemään kattoluukun aurinkosuojan ongelmia. Se menee ilmeisesti kattoverhoilun purkuhommiksi.

antvarh
-
Viestit: 29
Liittynyt: 18.5.2007 23:06

ViestiKirjoittaja antvarh » 30.5.2007 17:05

Nyt on nykimisviat poissa, mutta...

Käytin autoa tänään katsastuksessa ja leimaa ei tullut. Syynä ovat päästöt. En tiedä tämän vehkeen päästöarvojen haarukkaa, joten kirjoittelen arvot tähän (arvot Tyhjäkäynnillä/Kierroksilla).

CO: 0.47 / 0.64
CO2: 13.4 / 13.4
HC: 165 / 65
O2: 1.39 / 1.17
Lambda: 1.04

Mistähän noita vikoja alkais metsästämään? Katti ainakin tuntuu kaasua antaessa helisevän, joten siinäkö mahdollinen syy? Entäs tuo Lambda, anturi vaihtoon?

Hyvin alkoi tämäkin VW-ura...Ensin määräaikaishuollon hinta 623.85e ja vielä lisäksi tällaista pientä "kivaa". Autoilu on halpaa...

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 31.5.2007 11:03

Jokaisessa mun ranskalaisessa joiden kanssa oli päästöongelmia, niin Lambada oli paskana. Toi helinä tosin ei kyl viittaa yhtään hyvään...

Ostat halvan 150e katin ja teet liitokset vanhasta tai bongaat romikselta hyväkuntoisen. Samalla nyrkkipajalla jossa katti vaihdetaan, pyydät heitä tarkastamaan Lambadan kunto.
Varmasti selvis myös jos lyötäis Vag-Com koneeseen kiinni, et antaako Lambda virhekoodeja, mut tän tarkistaminen jossain VW huollossa on musta turhan kallista (miltei saman verran kun uuden ostaminen ja vaihtaminen). Tuon pystyy vaihtaa ihan itsekin...

antvarh
-
Viestit: 29
Liittynyt: 18.5.2007 23:06

ViestiKirjoittaja antvarh » 31.5.2007 16:53

Kävin tänään tutun autokorjaajan luona ja luettiin vikakoodit. Vikoja ei löytynyt. Tosin mielenkiintoista oli se, että lambda-arvo säätyi todella hitaasti (kerran puolessa minuutissa). Tästä voisi melkein tyhmäkin päätellä, että p*skana se on.

Katti tosiaan helisee, joten ajattelin ostaa jonkun ~100e yleismallin ja hitsata kiinni. Joten jospa se siitä.

jh79
-
Viestit: 95
Liittynyt: 23.7.2003 12:44

ViestiKirjoittaja jh79 » 30.7.2007 17:14

Antvarh: Kerrotko kuinka sait nykimisvian pois? Mulla on samanlainen 1.6 SRi golffi ja sama vika tuntuu olevan?

Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

ViestiKirjoittaja Lamaro » 30.7.2007 17:25

Haluatko ostaa multa koko downpipen? otettu autosta jolla ajettu n.110tkm? Meni ainaki katsastuksesta läpi ja päästöarvot hyvät jolloin oli ajettu 106tkm.

EDIT: sori, ei sulla ollutkaan 1.8t...kannattais eka lukee mikä auto kyseessä :/

antvarh
-
Viestit: 29
Liittynyt: 18.5.2007 23:06

ViestiKirjoittaja antvarh » 31.8.2007 12:31

Antvarh: Kerrotko kuinka sait nykimisvian pois? Mulla on samanlainen 1.6 SRi golffi ja sama vika tuntuu olevan?


Joo meni vähän myöhään tämä vastaaminen kun ei oo forumia kerenny lukemaan.

Nykiminen läks kun autoon vaihdettiin uudet tulpat ja ilmamäärämittari 180tkm määräaikaishuollon yhteydessä. Eipä ole nykimistä sen jälkeen ollut ja kuitenkin n. 5tkm tullut sen jälkeen mittariin.

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 31.8.2007 14:17

Se laiskistunut lambda on saattanut olla osasyynä myös sen katin hajoamiseen. Bosch määrittelee lambda-anturin kestoiäksi ~150 tkm. Ettei vaan pakoputken revennyt keskikannatin kilisis siellä putkessa...?

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 31.8.2007 15:17

Missäspäin se ilmamäärämittari oikein on tässä 1.6 AKL:ssä? Vois koittaa tuota vaihtaa jos sillä saisi ne satunnaiset nykimiset kiihdyttäessä pois.

antvarh
-
Viestit: 29
Liittynyt: 18.5.2007 23:06

ViestiKirjoittaja antvarh » 1.9.2007 0:46

Missäspäin se ilmamäärämittari oikein on tässä 1.6 AKL:ssä? Vois koittaa tuota vaihtaa jos sillä saisi ne satunnaiset nykimiset kiihdyttäessä pois.


Se on siinä ilmanputsarista tulevassa putkessa heti ensimmäinen mötikkä. Maksaa about 150e.

Tästä kuvasta asia ilmenee paremmin.

Kuva

antvarh
-
Viestit: 29
Liittynyt: 18.5.2007 23:06

ViestiKirjoittaja antvarh » 1.9.2007 0:48

Se laiskistunut lambda on saattanut olla osasyynä myös sen katin hajoamiseen. Bosch määrittelee lambda-anturin kestoiäksi ~150 tkm. Ettei vaan pakoputken revennyt keskikannatin kilisis siellä putkessa...?


Eipä ollut laiskistunut kannatin. Putken helinä johtui siitä, että vanhan keraamisen katalysaattorin sisälmykset ovat tällä hetkellä takimmaisessa pöntössä. Tällähetkellä, kun autossa on ehkä katti paikoillaan helinää ei kuule juuri ollenkaan.

Lambda tuli tosiaan vaihdettua katin yhteydessä ja nyt on auto pelannut nou problemos.

jh79
-
Viestit: 95
Liittynyt: 23.7.2003 12:44

ViestiKirjoittaja jh79 » 11.9.2007 19:21

Tein omaan golffiin niin, että irroitin tuon ilmamäärämittarin ja huomasin, että noissa metalliosissa mitä siellä sisällä on oli likakerros päällä. Putsasin crc:n avulla ja laitoin takaisin paikalleen. Tämän jälkeen 60km:n lenkki ja ei mitään vikaoireita... Olisikohan tuo auttanut. Täytyy vielä seurata tilannetta...

themee
-
Viestit: 6
Liittynyt: 22.9.2008 14:35

ViestiKirjoittaja themee » 23.10.2008 14:21

En alkanu uutta aihetta tekeen niin löysinpä tästä sopivan topicin kun olis muutama perus kysymys.
Eli auto on Golf IV 1.6 -00 vuosimallia. Kysymys ois että aina kun kuskin oven aukaisee niin kuuluu noin 2sekunttia surinaa. Mistähän tämä surina on lähtösin?
Toinen juttu on kun valokatkasiaa painaa nolla asennossa melkeen pohjaan niin kaikki virrat ja ajovalot syttyy. Mikähän idea tässä on?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.10.2008 14:31

Taitaa polttoainepumppu tehdä painetta mahdollista käynnistystä varten...

themee
-
Viestit: 6
Liittynyt: 22.9.2008 14:35

ViestiKirjoittaja themee » 23.10.2008 16:52

Joo oon ite miettiny kans samaa että varmaan polttoainepumppu tms., kun surinaa ei kuulu jos ovea aukoo lyhyin väliajoin. Useampi tunti täytyy olla avaamatta.
Edelleen tuo valokytkin on mysteeri?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.10.2008 1:37

Munkin autossa menee apulaitteet päälle kun vetää pitkien viiksestä. Jos sullakin on joku sellanen fiitseri...

valtra t
-
Viestit: 29
Liittynyt: 20.2.2011 13:59

ViestiKirjoittaja valtra t » 20.5.2012 14:52

Taitaa olla aika yleinen vika täs AKL 1.6 nuo nykimiset... mikähän nyt avuksi kun A) Toyotan liike huolto näytti ensiksi lamdballe vika koodin sitte ku menin uurestaan näyttämään niin näytti ilmamassaanturille vian? auto nykii aivan kauheasti tasakaasulla ajaessa ja kiihdytyksissä. tulpat vaihdettu 2v sitten, Lambda+katti+koko alkupään pakoputki vaihdettu viime syksynä ja ilmamääräanturin putsasin anturiri sprayllä mutta silti nykiminen jatkuu eikä tullu leimaa päästöje takia.. elikkä mistä seuraavaksi vian etsintään?

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 21.5.2012 9:29

Ilmavuodot etenkin pienissä alipaineletkuissa, kaasuläppä ja EGR-venttiili kannattaa ainakin tarkistaa. Ovat ns. tyyppivikoja.

PA-suodatin kannattaa myös vaihtaa. Ei maksa kuin kympin verran Motonetissä. Löytyy auton alta repsikan puolelta takapyörän edestä.

aadde
-
Viestit: 249
Liittynyt: 22.12.2008 18:26

ViestiKirjoittaja aadde » 21.5.2012 18:21

Itsellä nyki AKL, kun oli Duu laatikko menossa. Löytyy laatikosta juttua reilusti haun avulla.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.5.2012 16:39

Ja jos se MAF (ilmamassamittari) on oikeasti rikki, niin ei sitä millään puhdistusspraylla saa enää elvytettyä. Tuollainen tasakaasulla nyhtäminen (veikkaan, että aika rajuakin nyhtämistä välillä?) viittaisi vähän MAFiin. Mulla rytkytti 1.8T hajonneella MAFilla välillä niin, että tuntu et kohta hajoaa jotain a) autosta b) kuskista. :D Ja välillä katkesi veto ihan kokonaan sekunnin-parin ajaksi.

valtra t
-
Viestit: 29
Liittynyt: 20.2.2011 13:59

ViestiKirjoittaja valtra t » 7.6.2012 11:19

En kehrannu tehrä uutta aihetta ja en ainakaa pikaisella ettimisellä löytäny golffin vikaa; Ajonesto on ruvennu oireilemaan, auto lähtee käyntiin vasta kolmanella startteuksella(kahdella erellisellä vilkuttaa vain ajoneston kuvaa). Eli itse kysymys, Riittääkö pelkkä avaimen uusinta vai pitääkö uusia koko virtalukko?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa