Sakot liian isoista renkaista

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Sakot liian isoista renkaista

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.5.2007 7:48

Kuva Tuollainen uutinen päivän lehdessä. Aika pienestä se on kuitenkin kiinni.
Yhä useammin näkee auton normaalista rengaskoosta poikkeavia pyöriä alla, monikohan noista muutoksista lienee muutoskatsastettu?

Eilen oli myös uutisoitu, että nastarenkailla ajamisesta annettiin viikonloppuna sakot. Hieman outoa sinänsä, sillä vasta kaksi viikkoa sitten (su 5.5.) olisi etelässäkin ollut talvirengaskelit. Viitostiellä Mikkelin lähellä oli myös tosi liukasta.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 22.5.2007 9:27

kaksi viikkoa sitten (su 5.5.) olisi etelässäkin ollut talvirengaskelit.

Mihinköhän toi perustuu?:D Taisi olla ehkä aste pakkasta yöllä mutta pilvetön taivas ja rutikuivat tiet....

Petri_P.
-
Viestit: 714
Liittynyt: 23.7.2003 8:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri_P. » 22.5.2007 10:14

Oikeastaan ihan hyvä että noitakin sentään seurataan. Vaikka omalle kohdalle ei ole kertaakaan sattunut, aina on vaan puhallutettu ja katsottu kuskin kunto ( vaikka alla pyöriikiin kookkaahkot vanteet ja renkaat, tosin kaikki lukee otteessa ). Ja ei nastarenkaita enää tarvitse, niistä sietääkin jo pikku sakkoja kirjoitella.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 22.5.2007 10:21

Nastoista sais tosiaan antaa kaikille jo sakot. Kuluttaa teitä ja tuulilaseja ihan turhaan.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 22.5.2007 10:52

Astraali kirjoitti:Kuluttaa teitä ja tuulilaseja ihan turhaan.


Näinhän se on. Ku vaan jokainen muistas ton ku valitsee seuraavia talvirenkaita. ;)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.5.2007 10:54

Ja tästä varmaan päästään jokavuotiseen jeesusteluun nastarenkaista ja kitkarenkaista. Itsehän valitsen ensimmäiset. =D

On kyllä ollut jo virkaintoinen poliisi kun sakot antanut tuost rengaskoosta.

E:Meinasin että täällä päin antavat huomautuksen ja taitavat vielä rustata lapun taakse terveiset.
Viimeksi muokannut Sebastian, 22.5.2007 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 22.5.2007 11:23

Viikko sitten oli täällä ainakin kosteaa ja yöllä mittari sanoi -5. Aamulla kesärenkailla ajelevat ajeli 80 rajotusalueella ~40... :D

Ei ole mitenkään virkaintoinen poliisi jos sakottaa liian isoista renkaista syystä. Ne isommat renkaat kun on muutoskatsastettava, ja kannattaa muuten konttorilla ollessa vielä tarkastaa lapusta löytyvät merkinnät. Oli tainnu sakotettava tehdä "oman muutoskatsastuksen", eli laittaa renkaat alle käymättä konttorin kautta. Se nyt on pientä, meillä päin on näitä "itsekatsastettuja" autoja liikenteessä sopivasti. (konttorin leima löytyy, tosin monen vuoden takaa)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.5.2007 12:01

Taisi olla ehkä aste pakkasta yöllä mutta pilvetön taivas ja rutikuivat tiet

Kuulin radiosta aamusella, että Uudellamaalla oli satanut yöllä vettä ja jäätynyt tielle. Olin tuona aamuna Mikkeliin menossa, pakkasta muutama aste. Pohjoisempana oli ihan kuivaa, mutta joku kymmenen kilometriä ennen Mikkeliä ihmettelin outoa nykäystä paikoissa, joissa aurinko ei lämmittänyt. Kokeilin jarrua ja liukuun meni -ei tehnyt mieli ajaa sallittua satasta.

Katsastajat.comista lainattua:
Auto on muutoskatsastettava, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.

Aika jänskästi menee yli tuuman tuo vanteen halkaisija.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.5.2007 16:13

Nastoista sais tosiaan antaa kaikille jo sakot. Kuluttaa teitä ja tuulilaseja ihan turhaan.

Siitä summasta mitä minä joudun valtiolle vuodessa auton käytöstä maksamaan, kulutan Suomen ja etenkin Pohjanmaan surkeita teitä nastoilla ilomielin.
(nastoja ei enää alla,nyt mennään kitkoilla).

Tuo rengassakko voi olla siitäkin että kumit on tullut monta senttiä yli kylkilinjan,valitettavan usein näitä tyylikkäitä asennuksiakin näkee eli tungetaan alle väärään et:n vanteet ja sitten mussutetaan kun raapii.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.5.2007 17:53

Juuri lähikaupan pihaan kaarsi yksi nissani nastoilla, ei ollut ilmeisesti lukenut uutista. Nastojen rapinan kuuli matkan päähän, helppo sakottaa. Samoin isot vanteet kiinnittävät huomiota, katsastamattoman alustasarjan havaitseminen vaatii jo silmää.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 22.5.2007 19:21

Mitä iloa muuten tuosta muutoskatsastuksesta on kuin että leima konttori saa ilmaista rahukkaa? Omista mitä on katsastettu niin alle ei ole kurkattukkaan, vaan pelkästään euro ollut mielessä ja ote kirjoitettu. Mitä vitun järkeä siinä sitten on? Kyllähän se toki paskalakkia helpottaa ku otteessa lukee ettei tarvi omia pieniä aivopahasia vaivata moisella asialla.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 22.5.2007 19:58

Joo laki omiin käsiin taas vaan kun ei kuullosta maalaisjärkeen menevältä hommalta. Kytät on natsisikoja! Barrikaadeille poliisivaltiota vastaan!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.5.2007 20:03

Olisi sitten varmaan korkea aika vaihtaa konttoria jos siellä ei kerran mitään tutkita.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 22.5.2007 20:04

^^Heti kun perustelet uskottavasti mikä tekee muutoskatsastuksesta niin perkeleen paljon paremman, vaikka katsastus suoritetaan tavalla jossa ei katsota ollenkaan katsastettavaa kohdetta, niin olen hiljaa. Silti homma on sen jälkeen lain mukainen.

edit: Ja kyllä, kytät on todellakin natsisikoja.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 22.5.2007 20:23

katsastamattoman alustasarjan havaitseminen vaatii jo silmää.


Ja tosin kuin renkaista, toinen alusta saa laillisesti olla alla, vaikka otteessa ei olisi mainintaa. Oman auton rekisteröinti suomeen meni siten, että pyysin erikseen että laittaa maininnan, kun alla on alustasarja, mutta sitä ei -91 vuosimalliseen kuulemma tarvitse tehdä, koska se on voinut olla siellä ennen uutta säädöstä (ja kyseinen alusta oli UUSI, siis iskarit ja jouset loisti kuin naantalin aurinko). Alustan saa kuulemma vaihtaa toiseen, eikä siitä tule muutoskatsastusta, koska ei voida näyttää että korkeus olisi muuttunut. Tosin taas kerran jousuin uusintakierrokselle sen vuoksi, kun katsastusmies kyseli entisen Jettani alustasta joka oli kurassa ja ruosteessa, ollut alla jo kolme katsastusta...

Nyt olen katsastuksessa joka kerta saanut alustasta kyselyä konttorilla, mutta aina se on kelvannut, kun olen sanonut sen olleen rekisteröidessä alla. Saman vastauksen saanut A-katsastuksessa ja K1:llä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.5.2007 20:35

Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin:
Määräaikaiskatsastuksessa voi katsastaja myös lisätä rekisteri-tietoihin merkinnän, että autoon on tehty alustamuutos ennen vuotta 1993.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 22.5.2007 20:48

kun perustelet uskottavasti mikä tekee muutoskatsastuksesta niin perkeleen paljon paremman, vaikka katsastus suoritetaan tavalla jossa ei katsota ollenkaan katsastettavaa kohdetta, niin olen hiljaa. Silti homma on sen jälkeen lain mukainen.


Oletan, että puhutaan vanteiden muutoskatsastuksesta, kuten topicin aloittaja

1. Inssi on jo katsonut silmämääräisesti auton, kun olet odottanut vuoroasi

2. Inssi muistaa vastaavan vanne/rengaskoon olevan passeli kyseiseen autoon

3. Inssi olettaa, ettei kukaan ole niin tyhmä että yrittää muutoskatsastaa vanteita jotka ei mahdu alle

4. Inssi ei yksinkertaisesti viitsinyt katsoa kaikenmaailman tuuninkiautojen rengastuksia ja ottaa sen riskin, ettei joudu vaikeuksiin jos jotain tapahtuu ja vanteet todetaan "syylliseksi" tapahtumaan

5. Inssi on ihminen

6. Poliisi on myös ihminen, heiltä saa yleensä sitä mitä tilaa

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 22.5.2007 22:28

eli siis kaveri vastusti 35€ sakkoa ja lähti käräjöimään, vaikka rekisteriotteessa ei ollut minkäänlaista merkintää vanteiden muutoskatsastuksesta =)
Nyt varmaan on hyvä mieli olla "ehkä" oikeassa ja maksaa 100 x 35€.
Missä näitä ihmisiä kasvaa?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.5.2007 22:29

Sakkojen riitauttaminen ei maksa mitään.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 22.5.2007 23:34

Kuinka monella on inssi kattonut esim. alustan papereita ku olette muutoskatsastaneet niitä? Ku eikös TÜV-lappu pitäs Suomessa löytyä...? Mulla ei koskaan. Renkaista ovat kattoneet, että mahtuu kääntymään.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 23.5.2007 0:34

Mulla ei ees kattonu renkaiden käänytyvyyttä...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 23.5.2007 1:35

No toki, jos lain mukaan menee. Mutta ei ainakaan minusta ole oikein sakottaa muutoskatsastamattomasta rengaskoosta (ainakaan jos kehä pysyy about samana, eli ei laiteta isoon autoon mitään 155/60/14 rengastusta..)

..Etenkään jos porukka ajelee toukokuun loppupuolella nastat alla.

Katsastuksesta; mulle ei ainakaan katsastus kerro isommin auton kunnosta. Tuossa juuri muutamia päiviä sitten kaveri oli katsastellut omaa Golffiaan, ja kappas, läpi meni niin että singahti. Vaikka autossa oli alustassa täysin rikkinäistä helaa sun muuta.

Mun puolesta katsastus saisi olla entistäkin tarkempi, ja keskittyä olennaisesti auton ajettvuuteen vaikuttaviin asioihin, eikä antaa hylsyjä _ei e hyväksytyistä_ vilkuista sun muusta. Mieluummin niitä hylsyjä esim. jarruista, alustan kunnosta sun muusta.

Ja joo, muutoskatsastus on silkkaa rahastusta muutenkin. Toki jos muutetaan jotain isompaa missä inssi joutuu tosissaan tekemään töitä, mutta pelkkä rengaskoon muutos ei tätä ainakaan mun mielestä ole.

Muuten, Tuulilasissa tms. autolehdessä oli hiljan hyvä kirjoitus katsastusasemien hintakilpailusta. Tsekatkaapa itsekin joskus onko hinnoissa eroja. Ei taida olla.. Haiskahtaa kartellilta.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 23.5.2007 2:16

Mun puolesta katsastus saisi olla entistäkin tarkempi, ja keskittyä olennaisesti auton ajettvuuteen vaikuttaviin asioihin, eikä antaa hylsyjä _ei e hyväksytyistä_ vilkuista sun muusta. Mieluummin niitä hylsyjä esim. jarruista, alustan kunnosta sun muusta.

Todellakin! Se että oikeesti hyvin rakennettuja autoja rangaistaan ja sit joku ruosteinen laho-paska hiace pääsee läpi ilman mitään suurempia natinoita "joo täältä pitäs jossain vaiheessa vaihtaa tää ja tää, mut kyl tää nyt vielä ihan hyvä on"

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 23.5.2007 7:55

Todellakin! Se että oikeesti hyvin rakennettuja autoja rangaistaan ja sit joku ruosteinen laho-paska hiace pääsee läpi ilman mitään suurempia natinoita "joo täältä pitäs jossain vaiheessa vaihtaa tää ja tää, mut kyl tää nyt vielä ihan hyvä on"

Tää on kyllä niin totta!

msippala
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.7.2003 8:42

ViestiKirjoittaja msippala » 23.5.2007 8:13

Kerran olen törmännyt itse kunnolliseen=) tarkastukseen leveämpien renkaiden yhteydessä Kyseessä oli aikanaan (90-luvun alussa) joka katsastajan syynäyskohde, eli 2 litraseksi muutettu välikoppa esko. Alla oli jotkin kromi mangelssit. No koko katsastus alkoi sillä, että pellin alle katsoessa insinööri huusi hallissa muille katsastusmiehille, että "tulkaapa tänne, täällä on taas yksi tämmöinen".

Renkaita sitten (205/60-15) tutkittiin porukalla että mahtuuko alle. Vanteet jonninverran tulivat vakiota ulommas. No, kaverit hoiti asian niin, että kaksi insinööriä meni peräkontille humputtamaan perää alas, yksi piti käsiä suojankaaressa kiinni. Insinöörin onneksi renkaat mahtuivat ja sormien mentävä välikin jäi=) Sitä kyllä kylmäs katsoa, eikä uskaltanut ajatellakaan, mitä olisi tapahtunut jos väliä ei olisi tarpeeksi ollut.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 23.5.2007 9:21

Meillä kyllä katsastajat kattoo auton papereista tiedot, vertaa alla olevia renkaita otteeseen. Luulis huomaavan jos alla on 2 tuumaa isommat. Ainakin multa ovat aina kattoneet vaikka ei oo mitään muutoksia ollu.
Katsastuksessa kyllä puututaan liian usein asioihin jotka ei siihen auton ajamiseen vaikuta.
Esimerkiksi tuulilasissa pystysora halkeama, ei minkäänlaista näköestettä eikä aiheuta vääristymää -> korjauskehotus (juu, paljon tärkeämpi?!? asia kuin alla olevat yli 1.6mm pintaa sisältävät noin 20 vuotta vanhat haurastuneet nokiat joilla ei ole turvallista ajaa), jossain oven alahelmassa vähän ruostetta -> korjauskehotus (juu, tärkeämpi kuin pakoputken kiinnityskoukun juuressa oleva alkanut ruostevaurio, mitäs sitte jos putki tipahtaa ajossa irti ja osuu perässä ajavan katsurin mersun tuulilasiin...(näin tosiaan oli kerran, ja tipahtihan se äänenvaimennin vaikka osittain jäi vielä kiinni, se ruoste oli ovessa peukalonpään kokonen pintaruoste..)).
Ja miten on mahdollista, joku jarruton vilkuton valoton nykivä savuttava teinikorolla kyllä menee läpi mutta oma paremmassa kunnossa oleva laadukkaampi pirssi ei?

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 23.5.2007 10:53

Juuri niin ku jiisimula kertoikin, tuntuu että inssit kyttää vaan ihan toisarvoisia seikkoja ja oikeat ongelmat ja viat unohtuu. Mun Evokin on varmaan hengenvaarallinen ku 17" tuli 19", mutta 80-luvun ruosteinen, katkaistuilla jousilla oleva puol miljoonaa ajettu dx gorilla on helposti inssin mielestä ajokuntoinen, eikös juu...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 23.5.2007 11:27

^No ite oon tossa ammatinharjoittamisessa nähny yhtä sun toista katsastuskonttorillakin (olen asentaja, en siis katastaja), ja kyllä on hyvä kun DX corolla missä on runko kiero (toinen puoli keulasta on 5cm alempana) ja ainoot ruosteettomat pellit on takakaaret, pääsee läpi kunhan vaihtaa tuulilasin, kallistuksen vakaajan koiranluun ja laittaa kuskin oveen peilin. Ja tää on sit aivan 100% tosi juttu, uskokaa tai älkää. :)

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 23.5.2007 11:28

Muuten, Tuulilasissa tms. autolehdessä oli hiljan hyvä kirjoitus katsastusasemien hintakilpailusta. Tsekatkaapa itsekin joskus onko hinnoissa eroja. Ei taida olla.. Haiskahtaa kartellilta.


No senkun pysyy poissa AKE:n asemilta niin hyvin menee. Näillä ollaan vielä siinä inssi on isoherra asetelmassa. Ainakin täällä pimeällä pohjanmaalla.

fabio
-
Viestit: 80
Liittynyt: 1.12.2006 11:19

ViestiKirjoittaja fabio » 23.5.2007 17:22

-Kuinka monella on inssi kattonut esim. alustan papereita ku olette muutoskatsastaneet niitä? Ku eikös TÜV-lappu pitäs Suomessa löytyä...? Mulla ei koskaan-

kyllä multa kysyttiin tuv-papereita muutoskatsastuksessa. lyötiin auto iskaritestiinkin. samalla muutoskatsastettiin isommat vanteet ni inssi paineli aika haipakkaa aseman pihalla ku koitti ettei mihinkään raavi

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.5.2007 17:52

"1.1.1998 alkaen kaikki henkilöautot sekä 1.1.1996 alkaen EY-tyyppihyväksytyt mallit: tarvitaan lisäksi alustavalmistajan todistus e-, E- tai TUV-hyväksynnästä tai muun riippuumattoman tutkimuslaitoksen hyväksynnästä alustasarjalle/madallusjousille ko automalliin"

HGY293
-
Viestit: 135
Liittynyt: 23.7.2003 15:46

ViestiKirjoittaja HGY293 » 26.5.2007 20:54

Itse sain viime kesänä muutoskatsastamattomista vanteista+renkaista ja puuttuvasta eturekisterikilvestä 8 x 8e:n päiväsakkoja.
Sinällään oli huono tuuri, kun vanteet oli väännetty pari päivää sitten alle ja muutoskatsastus oli tarkoitus hoitaa muutaman päivän päästä heti kun alustasarjankin olisi saanut paikoilleen.
Tulipahan sitten samalla keskusteltua poliisisetien kanssa henkeviä tuninkiharrastuksesta :)

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 27.5.2007 17:00

^Vanteista tuskin olisivat huomauttaneet jos olis ollu etukilpi paikallaan... Veikkaan että huomasivat etukilven puuttuvan ja sillä pysäyttivät, samalla suorittivat pienimuotoisen teknisen tienvarsitutkinnan jossa huomasivat normaalia isommat vanteet?
Et tietenkään ollu menossa konttorin suuntaan? Ite ajatellu monesti kun auton katsastus mennyt yli että käyn kylällä rahaa hakemassa ja sitten suorinta reittiä katsastukseen jos poliisit pysäyttävät. Oikeasti siinä tapauksessa pitäs aika olla varattuna eikä vissiin sais rahaakaan hakea (no toimiihan siellä mm. visa electron, mutta silti ois kiva kaupasta hakea jäätelö ja mennä katsuria kiusimaan).

HGY293
-
Viestit: 135
Liittynyt: 23.7.2003 15:46

ViestiKirjoittaja HGY293 » 29.5.2007 0:12

^Aivan,siitähän se juttu lähtikin :) Eli vahingosta viisastuneena suosittelen pitämään etukilpeä paikoillaan.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 29.5.2007 13:31

Laki/asetus/säädös on olemassa jossa yksiselitteisesti todetaan että autossa oltava 2 kilpeä, edessä 1 ja takana 1 ;) Ja tuota poliisit monesti kattoo liikenteessä, jos toinen kilpi puuttuu tarkistavat onko auto kunnossa ja käyvät sitte läpi rengastukset sun muut.
Pitäkää rekisterikilvet autoissa kiinni ajon aikana, tai jos on vaikka etupuskuri just vaihettu/maalattu niin tuulilasia vasten etukilpi...
Suurempi riski joutua pysäytetyks ilman kilpeä kuin kilven kanssa katsastamattomalla autolla ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa