Jarrupalojen vaihdon jälkeisiä onglemia?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

DrAiNYoU
-
Viestit: 30
Liittynyt: 3.5.2005 14:52

Jarrupalojen vaihdon jälkeisiä onglemia?

ViestiKirjoittaja DrAiNYoU » 23.4.2006 14:27

Vaihdoin jarrupalat taakse. Jarrupolin meni pohjaan asti sen jälkeen eli ilmaa kait pääsi sinne jotenkin jarrusylinteristä. No ilmasin jarrut vain yhdestä tuli nähtävästi vähän ilmaa muista ei mitään. Nyt jarru poljin on kuitenkin löysä eli on ns. paskat jarrut. Mistähän moinen johtuu?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 23.4.2006 17:11

Niin tuliko muista edes nestettä? Muista että jos ilmaat esim kuskin puolelta edestä niin seuraavaksi apukuskin takaa:) Koska ne jarruputket menee ristiin:) Eli jos oot vaihtanu vaan eteen palat niin on hyvinkin voinut ilmaa päästä takajarrujen putkiinkin.

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 23.4.2006 20:29

Mulla ongelmana, että viime kesänä tuntui olevan moottoritienopeuksissa vaikea saada autoa pysähtymään tehokkaasti. Ihan kuin ois jarruttanu pelkillä takajarruilla.. Ilmasin jarrut ja hetken tuntui jarrut paremmilta. Sain JOPA lukkojarrutuksen aikaan 60Km/h:n vauhdista kun oikeen poljin. Noh, sitten alko taas tuntuma heikentyä..

Vaihdoin sitten viime itsenäisyyspäivänä jarrulevyt eteen, herkistin männät, putsasin kaikki osat, niinkuin normaalistikin. kasattuani kaikki kamat, poljin meni aivan lattiaan, ennenku jarrut otti edes hivenen. Noh siitä sitten ilmaamaan järjestyksessä oikea taka, vasen etu, vasen taka oikea etu.. (tai toisinpäin, mutta takaa ensin ja toiselta puolen sitten edestä). Vaihdoin jopa pääsylinterin, että saisin jarrut takas.

Noh, sen ilmaussession jälkeen (2,5h) sitten sain jarruista ilmat veke jotenkin ja tuntuma oli hyvä. tarkistin kaikki nippelit, että tuli varmasti kiinni MUTTA... Nyt taaskaan en saa jarruja lukittua vasen taka/oikea etu-piiri tuntuu tippuneen pelistä.. ainakin se on heikko. Sadekelillä jarrut tuntuvat "imasevan" ittensä kiinni, kuivalla jarrutuntuma on pelkästään takapäästä.

Katsastuksessa (ennen pääsylinterin vaihtoa) inssi sanoi, ettei niissä ole juurikaan eroa ja jarruvoima oli riittävä, mutta mitä mun tulis noille tehdä? Nestettä on tarpeeksi, ehkä liikaakin, levyt on pränikät ja paloissa reilusti kulutuspintaa. =)

Auto menee alustanvaihtoon ke-pe aikana, joten voisin itse katsoa samalla ku auton saa nosturille muutenkin ilman renkaita. =) Kiitos jo etukäteen.

nimim: "paskat jarrutko?" :S

e:kappalejako

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 23.4.2006 20:47

Viimeksi muokannut Aum, 6.3.2010 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 23.4.2006 20:55

Kuinka sinne ilmaa pääsee jos vain palat vaihtaa?ettei vaan olisi ollut kyseessä hyvin yleinen "ongelma",jota esiintyy aina välillä.Eli jarrupalojen vaihdon jälkeen poljin tuntuu vain löysälle ja tavallaan painuu pohjaan.Eli siitä syystä,että pala ei vastaa levyyn kunnolla->levyyn kertynyt reunusta.
Aja vähän aikaa jarrupoljinta painaen.Niin palaan kuluu sama ura ellei niitä jo vaihto vaiheessa poistanut.

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 23.4.2006 21:06

Eli mä oon ainakin ajanut jo itsenäisyyspäivästä (6.12.05) asti, eikä ole parantunut.. taidanpa antaa huollossa ilmata noi jarrut imulla..

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 23.4.2006 21:13

Duracellstu:onko sulla rumpujarrut takana? Olen pari tapuasta kuullut(en itse kokenut) että jarrujärjestelmä imee ilmaa takajarrusylinteristä.Ei vuoda ulospäin,mutta imee ilmaa sisään.Toimii aina hetken ilmauksen jälkeen ja häviää pikku hiljaa.En tiedä onko miten mahdollista,mutta näin minulle on kerrottu ja viat on tullut kuntoon.

taidanpa antaa huollossa ilmata noi jarrut imulla..


omasta mielestä tuo perinteinen ilmaustapa on luotettavampi kun tuo imuvaihtaja.Niitä kun joutuu välillä tekemään.Onhan tuo imuvaihtaja näppärä ja nopea,mutta jos joku ongelma tapaus on ollut,niin kyllä tuo perinteinen on voiton vienyt.
Niin ja tallissa on välillä tullut tehtyä niin että letku täyteen nestettä ja ilmausruuvista säiliöön ja pumpaten.Vihoviimeisenä kostina jossain jouduin painamaan nesteen väärinpäin eli sylinteristä säiliöön.En tiedä mitä siitä sisuskalut tykkää eikä taida uusissa abs vehkeissä edes toimia,eikä kannata kokeilla edes jos on abs pumppua.

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 23.4.2006 23:04

Joo, rumpujarrut on takana. Miten järjestelmä imee ilmaa sisään, mutta ei anna nesteen tulla ulos?? Voitko pistää linkkiä semmoseen keskusteluun tai selvittää asiaa? Tää alkaa olla tosi rasittavaa leikkiä noiden jarrujen kanssa. Ne nipat menee varmasti vaihtoon seuraavan kerran ku pitää alkaa ilmaileen.. mistähän uudet? Merkkiliikkeessä taas maksaa messinkiä.. tai no.. eikös ne sitä olekin.. XD

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 23.4.2006 23:13

motonetistä hain itse

DrAiNYoU
-
Viestit: 30
Liittynyt: 3.5.2005 14:52

ViestiKirjoittaja DrAiNYoU » 24.4.2006 1:25

"Niin tuliko muista edes nestettä? Muista että jos ilmaat esim kuskin puolelta edestä niin seuraavaksi apukuskin takaa:) Koska ne jarruputket menee ristiin:) Eli jos oot vaihtanu vaan eteen palat niin on hyvinkin voinut ilmaa päästä takajarrujen putkiinkin."

Eli vaihdoin vain takaa palat. Kaikista tuli ilmatessa nestettä. En tajunnu ilmata "ristiin" kun en tiennyt ristiinmenojuttua. Pitää kokeilla ilmata ristiin huomenna jos ei auta niin menee kait sit tohon imuhommaan?. :( Eli varmaan kallista lystiä? Jarrunestettä olen lisännyt sitä mukaa kun on mennyt ilmatessa.

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 24.4.2006 8:35

Viimeksi muokannut Aum, 6.3.2010 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

T.P.L
-
Viestit: 45
Liittynyt: 19.5.2005 16:29

ViestiKirjoittaja T.P.L » 24.4.2006 9:05

Itellä oli sama ongelma, eli jarrut kesti "ilmattuina" noin kaks päivää, jonka jälkeen poljin pohjaan. mistään ei vuotanut ulospäin, mutta kun taka(rumpujen) sylinterit vaihto niin parani huomattavasti.
Sen jälkeen purettiin pääsylinteri, jonka kumit aivan riekaleina ja pinnoite lähtenyt sylinteristä! Sitten kun vielä vaihto paineen säätimen taka-akselille, ni johan rupes toimimaan.. Ja autohan oli Vento -93, tuntuu nuissa ainakin nuo pääsylinterit olla melko huonoja!

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 24.4.2006 20:59

Voitko pistää linkkiä semmoseen keskusteluun tai selvittää asiaa?


ei ole mitään linkkiä tai keskustelua.On vaan maailmalta kuultua infoa.Ja Noita nippoja joita meinasit tarkoitit ilmeisesti ilmaus ruuveja?Maksaa messinkiä? taitaa koko sylinteri maksaa 5-10e ja ilmaus ruuvi max euro tai pari...

ja sitä kuinka se on mahdollaista en osaa sanoa.Ovat olleet sellaisia,että ilmauksen jälkeen on jarrut olleet vähän aikaa hyvät ja hetken päästä on poljin löytynyt taas lattiasta.Itse olisin kyllä pääsylinteriä veikannut mutta nekin oli jo vaihdettu.Olen vaan moiseen pari kertaa jutellessa törmännyt.Ja viimeisimmästä ei ole kauaa.Siihen oli vaihdettu jo kaikki muut osat paitsi ne halvimmat eli takasylinterit.Ja ne vaihdettiin niin on jarrut pysyneet.

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 27.4.2006 22:49

Kokeilen huomenna ilmauksella.. Meinaa olla taas tosi pers**** toi poljintuntuma.. huononee itestään.. ja muutenkaan ei 1,6:ssa oon mitenkään kummoset jarrut.. Jos nyt sais ne edes toimimaan.. oishan se kiva.. =)

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 20.5.2007 20:38

tuli viikonlopun aikaan vaihdettua jarrulevyt ja palat eteen/taakse..
mutta nyt kuuluu selvää kohinaa edestä.
onko se normaalia vai kädetinkö jotain?
vai mahtaako johtua motonetin jarrupaloista? :o

jonkin verran levyt lämpiää mutta ei sieltä savu eikä käry nouse.
autona siis seat leon tdi vm.2001

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.5.2007 20:42

Aja vähän aikaa jos se ääni häviäis sisäänajon jälkeen...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 20.5.2007 20:45

Johtunee varmaankin uusista paloista ja levyistä joissa uutuuden karkeutta verrattuna jarrutettaessa kuluneeseen pintaan. Pitäisi hävitä muutamassa päivässä sekä vaikkapa reilummalti jarruteltaessa. Kävithän myös liukutapit yms läpi jotta eivät ole jumissa "viikon päästä"?

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 20.5.2007 20:57

joo liukutapit putsasin ja voitelin kuparitahnalla.
pitää tässä pari päivää vielä ajella ja kokeilla pari kovempaa jarrutusta jossain vaiheessa

levytkin on uritetut ja reijitetyt että niistä varmaan myös osittain johtuu

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 20.5.2007 21:09

Liukutapit menee jumiin jos voitelee kuparitahnalla, ainakin noin käynyt kaikissa jarruissa mitä mä oon rempannu.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 20.5.2007 21:13

Saman huomasin itekkin kun renkaanvaihdon yhteydessä avasin jarrut. Kuparitahnasta oli vaihtunut tahmaksi tappien pinnalle joka ei todellakaan ollut kovin voitelevaa. Puhdistuksen jälkeen mäljäsin tapit teollisuus vaseliinilla - syksyllä nähhään tilanne uudelleen.

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 20.5.2007 21:27

aijjaa :o myyjä just sano että se kuparitahna on parempaa tuohon hommaan ku vaseliini
pitänee sit varmaan nuo etujarruista ottaa liukutapit irti, putsata ja voidella uudelleen

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.5.2007 2:15

LOL... jarrukumirasvaa ite käyttäny, toiminu parhaiten itellä.

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 25.5.2007 20:32

mitenkä paljon nuitten levyjen tulee lämmitä :o välillä vaikka ajaa pidemmänkin matkan niin ne on ihan suht lämpimät eli kärsii kättä pitää.
välillä sit kokeilee nii hetkessä polttaa , onko se nyt normaalia vaiko eikö :o
takajarrut lämpenee välillä ihan polttavan kuumaksi.

kimmu
-
Viestit: 19
Liittynyt: 13.2.2007 22:43

ViestiKirjoittaja kimmu » 27.5.2007 12:04

juu tulipa todettua ettö kuparitahnaa ei missään nimessä jarruihin, pari kuukautta sitten vaihdoin levyt ja putsasin liuut hyvin ja laitoin kupari tahnaa.
Ihmetelly sittenmin kun meinaa jarrut jumittaa niin tuossa äsken ei edes kotikonstein saanut toista puolta auki ja toinen puoli oli kanssa niinkuin ei moneen vuoteen olisi avattu, pistimpä nyt sitten jarrukumi rasvaa, jos vaikka hetken toimisi

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 27.5.2007 13:28

Kuparitahnaa noihin on kyllä laitettu.Vasta rassasin omat jarrusatulat ensikerran 40tkm ja 2,5 vuoden tauon jälkeen ja tapit kyllä liukuivat edelleen niinkuin kuuluu.
Satulat tosin jouduin rassaamaan puhtaaksi kaikesta paskasta että pala taas liikkuu.
Mikäköhän siinä nyt mättää?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.5.2007 17:32

Onkohan noissa kuparitahnoissa eroja kun biltsun tahna toimii aina vaan...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 27.5.2007 17:53

Itellä oli motonetin tuubista pursotettavaa liirun laarumia ja sitä ei ainakaan voi suositella.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 16.6.2007 20:31

Kokeilkaapa antaa tollolle vinkkejä...

Vaihdettin velipojan kanssa Seat Leoniin (1,9TDi, 81kW) Levyt ja palat joka nurkkaan...

Vaihto meni aika kivuttomasti, mutta ilmaus ei oikein ota onnistuakseen.
Järjestelmästä ei enää tuu ilmaa mistään nurkasta. Ollaan annettu olla ylämäessäkin jonkin aikaa, mutta eipä sekään auttanu. Kun pumppaa ja löysää ruuvia, niin jarrunestettä vaan tulee ulos. Hetken tuntuu jarrut hyviltä, mutta minuutin päästä jo pedaali menee kerta polkaisulla pohjaan. Eli taas on jostain päässy ilmaa.

Kokeiltiin varmaan 20kertaa joka nurkasta, mutta ei vaan parane. Ajattelin maanantai aamuna viedä pajalle, niin saa katsoa missä mättää, ellei joku kiltti (lue: tietävä) kerro mikä mättää...härmot männöö...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 16.6.2007 20:41

ABS jarrut ilmataan auton ollessä käynnissä... ja joissain tapauksissa pitää käyttää alipaine imua.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 16.6.2007 20:43

eli vaihdoitta alunperin vain levyt ja palat ja nyt jarrut on tunnottomat? Miten se on mahdollista? Eihän siinä hommassa paineta kuin männät takas sisälle. ei taida olla muuta tehtävissä kuin painella pajalle maanantaina.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 16.6.2007 21:20

Piti käyttää jarrusatulat irti ku ei eka meinattu saada työnnettyä takajarrujen mäntia takas...sillon otettiin letkut irti.

Ja kokeiltiin ilmata auton ollessa käynnissä ja ilman...

...pajalle.fi... ;-)

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 16.6.2007 21:41

valuko nestettä paljonkin ulos? Aikanaa ite tunaroin jarruletkun vaihdon kanssa siten että sain nestettä valutettua aikasta paljon ulos, jarrut jäivät hieman pahmeäksi ilmauksen jälkeen, mutta hyvin niillä kuiten pärjättiin. Nyt joulun alla kun nykyiseen vessaan (3b) vaihdettiin takajarrusatulat, niin jarrut kyllä ilmattiin ihan perinteisesti pumppaamalla eikä auto ollut käynnissä. Ei ongelmia. Kävisin ajaan karvan pätkän sekä käyttäs jarruja jonka jälkeen koittaisin vielä ilmata uudelleen.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 16.6.2007 22:02

Kerkes sitä nestettä tulla aika reilusti ulos. Ei tulpattu vaan annettiin olla vaan, ku tuli ostettua uus puteli nestettä.

Kävin ajamassa parikin erillistä lenkkiä ja taas ilmattiin ja ilmattiin ja ilmattiin, mutta aina vaan on ilmaa... Oli aika veikeetä ajaa, ku oli NIIIN paskat jarrut...ei paljo uskaltanu ajaa ku max viiskymppiä.

Sehän tässä ihmetyttääkin, ku omasta mielestä kaikki kikat ilmauksessa käytetty, paitsi tuo alipaine. No onneksi ollaan käymässä kotona porukoiden luona, niin sai ottaa äiskän sorollan lainaan...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 17.6.2007 10:45

ookei. Eli kun "painoitte" takasatuloiden mäntiä sisään niin kiersittehän samalla mäntiä vastapäivään samalla kun painoitte niitä?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 17.6.2007 13:13

luultavasti just siinä vika ettei oo pyöritetty... ei niitten kyl periaattees kuulus sisää mennä ilman pyörittelyä, toivottavasti ei rikki o menny, tai sitten on vaan kaukana mäntä, pilkunnussintaa mutta myötäpäivään mäntä menee sisään... pyörittele se mäntä sen verran liki että just menee satula paikoilleen

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 17.6.2007 14:21

Tää alkaa olla tosi rasittavaa leikkiä noiden jarrujen kanssa. Ne nipat menee varmasti vaihtoon seuraavan kerran ku pitää alkaa ilmaileen.. mistähän uudet? Merkkiliikkeessä taas maksaa messinkiä.. tai no.. eikös ne sitä olekin.. XD


Ei sinne mitään nippoja kannata ruveta tuhertamaan. Itselläni alkoi toissatalvena pukkaamaan tiivisteiden läpi nesteitä pihalle kun tuli kovat pakkaset -> jarrusylinterit kokonaan uusiksi. Paljon helpompaa ja tulee varmasti kerralla kuntoon. Maksaa motonetissa joku ~10€/pari.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 17.6.2007 14:27

tossa on kyllä levyt takana ja satulat maksaa varmaan 150€ kipale... rummuissa kannattaakin vaihtaa sylinterit aina suoraan

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 17.6.2007 19:46

pilkunnussintaa mutta myötäpäivään mäntä menee sisään...

Niinpäs olikin :)

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 17.6.2007 20:27

Laitettiin painaen/kiertäen myötäpäivään ne männät sisään.

Tossa velipojan kanssa myös pähkäiltiin josko ne männät ois jääny liian syvälle.

Pitääpä vielä aamulla aukaista ennenku vie pajalle.
Kirjoitin muuten tän N70:llä...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 17.6.2007 21:06

ei ne oikein voi liian syvälle jäädä, ne kyllä nousee sieltä itekseen.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 18.6.2007 21:03

Usko loppui omaan tekemiseen, joten aamulla menin pajalle toiveikkaana...

Ensimmäisessä paikassa ois menny seuraavalle viikolle.
Kävin sitten kysymässä "kaikki" ( 8 )paikat täältäpäin, joka tekee autoihin remppauksia.
Kaikilla sama homma...ensviikolla...

Sain sitten kaverilta neuvon, että nostaa perän pukkien päälle ilmaan ja löysää ilmausruuvin ja antaa olla vaan...vartin annoin olla mollemmilla puolilla eri aikaan ilmausruuvin auki. Ja kappas...SEHÄN TOIMII! =)

Vähän sieltä tuli jarrunestettä kippoon, muttei paljo. Tässä ilmauksessa ei siis poljettu jarrupoljinta ollenkaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.6.2007 22:22

Jotkuit vanhat jermut on vakaasti sitä mieltä että ikinä ei sais pumpata vaan antais pitää valua itellään ettei vaahtoa. Taisi kerrankin vanhat jermut olla oikeassa...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 19.6.2007 1:32

juu, sen takia ittekin laitan paineen kanssa , senkin takia silti että saa yksin ilmattua, paine jarrunestesäiliöön vaa.... harvemmin nuo noin paljoo silti vittuilee mitä sulla =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa