Renkaiden vierintävastus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

samael
-
Viestit: 12
Liittynyt: 14.4.2007 22:51

Renkaiden vierintävastus

ViestiKirjoittaja samael » 18.5.2007 11:50

Aiheesta jo oli jokin viritelmä, mutta ei oikein tätä tarkoitusta ajanut.

Testejä ja muita selaillessa näyttää siltä, että tarvittaessa jokaiselle nakille löytyy testivoitto, kunhan vain etsii. Käyttäjäkokemukset on myös aika subjektiivisiä. Vierintävastus sen sijaan pitäisi olla aika objektiivisesti mitattava määre, mutta näemmä helkkarin hankala löytää netistä tuloksia. Yleensä testit on tehty kottikärrykoon renkailla, joten olisi kiva saada tietoa matalampien ja leveämpien renkaiden vierintävastuksista. Bensan hinta nousee tukevaan tahtiin, joten mielellään vois ainakin tässä asiassa yrittää vähän nipistää.

Mikäli jollakulla jollakulla löytyy mitattuja tuloksia/testejä, niin laittaisitteko esille. Kaikista mittaustuloksista on varmaan jollekulle apua ja vanhatkin tulokset antaa suuntaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 18.5.2007 14:25

Mä luulen että toi on aika turhaa toi vierintävastuksen etsiminen bensansäästöä ajatellen.

Vois kuvitella että kovissa renkaissa olisi vähemmän vastusta, mutta niissä ei kyl sit pitoakaan paljoo ole.

samael
-
Viestit: 12
Liittynyt: 14.4.2007 22:51

ViestiKirjoittaja samael » 18.5.2007 15:08

Niin no, mene ja tiedä. Kovissa seoksissa on ymmärtääkseni monesti suurempi vierintämelu. Tietty jos työntää ilmaa neljä kiloa ja ajelee pallonmuotoisella renkaalla, niin kyllähän se kova pidempään kestää...

Mun kohdalla pito ei ole ongelma.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 18.5.2007 17:42

Niin on, mut kaikkea ei voi saada.

JMP
-
Viestit: 214
Liittynyt: 24.7.2003 18:48

ViestiKirjoittaja JMP » 18.5.2007 17:46

Michelinin renkaat on olleet yleensä hyvin rullaavia, varsinkin energy-mallit. Edellisessä diesel golfissa oli tuollaiset 205/55-16 koossa ja vaikutus polttoaineen kulutukseen oli kyllä selvä. Vastapuolena märkäpito kumeissa oli aika huono.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 18.5.2007 21:37

Yleenshän nuo pienellä vierintävastuksella olevat renkaat on juuri noita Misukan Energyja ja Firestonen Fuelsaver sarjan nakkeja.

En osaa sanoa Energyn kulutukseen vaikuttavuudesta mitään mutta ainakin seos on niin kovaa että renkaat ulisee jo parkkipaikkavauhdeissa käännyttäessä. Kuumana päivänä kun ajaa keskustassa niin sitä yrittää ajaa mahdollisimman paljon suoraan joka risteyksestä ettei saa paheksuvia katseita :D

JMP
-
Viestit: 214
Liittynyt: 24.7.2003 18:48

ViestiKirjoittaja JMP » 18.5.2007 21:57

Ei mulla kyllä tuollaisia ongelmia ollut, mutta kaikki on mahdollista :)

Grendel
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja Grendel » 19.5.2007 10:02

Jotkut lehdet testaavat vierintävastuksen ja toiset eivät.

Itse vaihdoin juuri uudet Kumho MX Ku15 pallot alle (nokian Quun tilalle) ja auto lakkasi rullaamasta. Ja ahtopainemittarikin näyttää että nyt on liimaa gummeissa. En ole vielä tankannut ja renkaat voivat sisäänajon jälkeen rullata paremmin mutta ajotietokeneen mukaan kulutus on noussut noin 20%....

samael
-
Viestit: 12
Liittynyt: 14.4.2007 22:51

ViestiKirjoittaja samael » 20.5.2007 2:13

20% on tosiaan jo aika paljon. Ilmoittele muutuuko tilanne, kun saat renkaille kilometrejä.

Onko kenelläkään lehtiä tms, mistä voisi postata mittaustuloksia?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 20.5.2007 11:15

Vaikka nuo Energyt ihan hyvin rullaavatkin, niin pitävät ne kyllä myös mekkalaa. Kulutuksen suhteen mennään ehkä pari desiä alle auton ilmoitetun kulutuksen.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 20.5.2007 15:01

jossain moottori lehdessä oli luomu renkaat, jotka ovat suunniteltu siten että benwsankulutus on 5% pienempi. voin katsoa merkin ja mallin jos jotain kiinnostaa...

Grendel
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja Grendel » 7.6.2007 13:16

Nyt on pari tankillista takana ja kokemuksia kertynyt.

Vierintävastus on selvästi pienetynyt. Johtuu osittain siitä kun mittauksissa tuli ilmi että alle 2.4 bar paineella kumit eivät rullaa juuri lainkaan. Eli ajetaan nyt 2.5 paineella vaikka renkaalla on kokoa 225/50R16 ja autolla painoa 800 kg.

En ole mitannut uudestaan lähinnä tuuliolosuhteista johtuen mutta ahtopainemittari näyttä että vieläkin tullaa huonommin kuin edelliset kumit. Myös kulutusmittari näyttää että aikaisempiin minimikulutuksiin ei enää päästä.

Sitten höpötyksen yllättävä osuus.
Kaikesta riippunmatta niin keskikulutus kahdella tankilla on ollut aiempaa pienepi eli 4.6 l/100 km. Auton keskiarvo 4.8. Uusi rengas on selvästi suurempi ja paranunut välityssuhde on laskenyt kulutusta jonkin verran. Lämmin keli on tietysti auttanut asiaa jotan tarkkoja päätelmiä ei tämän perusteella voida tehdä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa