Aiheesta jo oli jokin viritelmä, mutta ei oikein tätä tarkoitusta ajanut.
Testejä ja muita selaillessa näyttää siltä, että tarvittaessa jokaiselle nakille löytyy testivoitto, kunhan vain etsii. Käyttäjäkokemukset on myös aika subjektiivisiä. Vierintävastus sen sijaan pitäisi olla aika objektiivisesti mitattava määre, mutta näemmä helkkarin hankala löytää netistä tuloksia. Yleensä testit on tehty kottikärrykoon renkailla, joten olisi kiva saada tietoa matalampien ja leveämpien renkaiden vierintävastuksista. Bensan hinta nousee tukevaan tahtiin, joten mielellään vois ainakin tässä asiassa yrittää vähän nipistää.
Mikäli jollakulla jollakulla löytyy mitattuja tuloksia/testejä, niin laittaisitteko esille. Kaikista mittaustuloksista on varmaan jollekulle apua ja vanhatkin tulokset antaa suuntaa.
Renkaiden vierintävastus
Valvoja: ffp jäsenet
Yleenshän nuo pienellä vierintävastuksella olevat renkaat on juuri noita Misukan Energyja ja Firestonen Fuelsaver sarjan nakkeja.
En osaa sanoa Energyn kulutukseen vaikuttavuudesta mitään mutta ainakin seos on niin kovaa että renkaat ulisee jo parkkipaikkavauhdeissa käännyttäessä. Kuumana päivänä kun ajaa keskustassa niin sitä yrittää ajaa mahdollisimman paljon suoraan joka risteyksestä ettei saa paheksuvia katseita :D
En osaa sanoa Energyn kulutukseen vaikuttavuudesta mitään mutta ainakin seos on niin kovaa että renkaat ulisee jo parkkipaikkavauhdeissa käännyttäessä. Kuumana päivänä kun ajaa keskustassa niin sitä yrittää ajaa mahdollisimman paljon suoraan joka risteyksestä ettei saa paheksuvia katseita :D
Jotkut lehdet testaavat vierintävastuksen ja toiset eivät.
Itse vaihdoin juuri uudet Kumho MX Ku15 pallot alle (nokian Quun tilalle) ja auto lakkasi rullaamasta. Ja ahtopainemittarikin näyttää että nyt on liimaa gummeissa. En ole vielä tankannut ja renkaat voivat sisäänajon jälkeen rullata paremmin mutta ajotietokeneen mukaan kulutus on noussut noin 20%....
Itse vaihdoin juuri uudet Kumho MX Ku15 pallot alle (nokian Quun tilalle) ja auto lakkasi rullaamasta. Ja ahtopainemittarikin näyttää että nyt on liimaa gummeissa. En ole vielä tankannut ja renkaat voivat sisäänajon jälkeen rullata paremmin mutta ajotietokeneen mukaan kulutus on noussut noin 20%....
Nyt on pari tankillista takana ja kokemuksia kertynyt.
Vierintävastus on selvästi pienetynyt. Johtuu osittain siitä kun mittauksissa tuli ilmi että alle 2.4 bar paineella kumit eivät rullaa juuri lainkaan. Eli ajetaan nyt 2.5 paineella vaikka renkaalla on kokoa 225/50R16 ja autolla painoa 800 kg.
En ole mitannut uudestaan lähinnä tuuliolosuhteista johtuen mutta ahtopainemittari näyttä että vieläkin tullaa huonommin kuin edelliset kumit. Myös kulutusmittari näyttää että aikaisempiin minimikulutuksiin ei enää päästä.
Sitten höpötyksen yllättävä osuus.
Kaikesta riippunmatta niin keskikulutus kahdella tankilla on ollut aiempaa pienepi eli 4.6 l/100 km. Auton keskiarvo 4.8. Uusi rengas on selvästi suurempi ja paranunut välityssuhde on laskenyt kulutusta jonkin verran. Lämmin keli on tietysti auttanut asiaa jotan tarkkoja päätelmiä ei tämän perusteella voida tehdä.
Vierintävastus on selvästi pienetynyt. Johtuu osittain siitä kun mittauksissa tuli ilmi että alle 2.4 bar paineella kumit eivät rullaa juuri lainkaan. Eli ajetaan nyt 2.5 paineella vaikka renkaalla on kokoa 225/50R16 ja autolla painoa 800 kg.
En ole mitannut uudestaan lähinnä tuuliolosuhteista johtuen mutta ahtopainemittari näyttä että vieläkin tullaa huonommin kuin edelliset kumit. Myös kulutusmittari näyttää että aikaisempiin minimikulutuksiin ei enää päästä.
Sitten höpötyksen yllättävä osuus.
Kaikesta riippunmatta niin keskikulutus kahdella tankilla on ollut aiempaa pienepi eli 4.6 l/100 km. Auton keskiarvo 4.8. Uusi rengas on selvästi suurempi ja paranunut välityssuhde on laskenyt kulutusta jonkin verran. Lämmin keli on tietysti auttanut asiaa jotan tarkkoja päätelmiä ei tämän perusteella voida tehdä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa