Amerikkalaisia bensaturboja?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

Amerikkalaisia bensaturboja?

ViestiKirjoittaja Petri R. » 15.5.2007 21:52

Lueskelin tuossa Mobilistia ja siinä oli varsin mielenkiintoinen artikkelisarja Buick Regal GN:stä. ~260hv Turbotettu V6 vinyylikattoisessa jenkkilaivassa, vakiona. 0-60 mailia alle 6s jne. Tuotu uutena (1987) Suomeen 10kpl. Artikkelissa oli hurjia juttuja alakerran kestävän jopa 600hv semmosenaan ja amerikan kaduilla liikkuvan neiluneroisia hevoslaumoja buickkien keulalla.

Linkki 1
Linkki 2
Linkki 3

Hetkittäin tuli tunne että olen löytänyt jossain määrin unelmieni auton, mikä lienee ollut ennen mahdoton yhtälö;
- turbo ffyyyiiiittssiuuhh
- musta sedan
- jenkkiauto
- kahdeksankymmentäluvun kakkismainen neliskanttinen rumuus.

Autosta tekee mielenkiintoisen myös se, että eurooppalaisille se on liian jenkki ja amerikkalaisille se on vajaapyttyinen "turbo shit".

Näköjään tuosta on olemassa myös äärimmäisen harvinainen GNX -versio, sekä jotain jokamiehen turpoja joissa menohaluja on tuota GN:ää vähemmän.

Kysymys: Mitä muita turboahdettuja jenkkejä on tullut tehtaiden tuotantolinjoilta? Mainitkaa vaikka mielenkiintoisimmat.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 15.5.2007 22:04

Chevy Corvair tais olla historian ensimmäinen turbolla varustettu henkilöauto, olisko ollu vuonna -62. Ei erityisen jännä laite tosin :D

GMC Cyclone ja Typhoon tais kanssa kestää ihan hyvin tehoja, olisko nuo ollu 4,3-litraisella turbokuutosella kumpainenkin, ja nelivedolla.

e: ja siis muuten juu, tuollainen Buick olisi ihan ylisiisti! ::drool
Viimeksi muokannut L-Janne, 15.5.2007 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 15.5.2007 22:04

Mahtava peli! Tuollainen kun olisi tuolla ~600hv teholla ja luukki kuitenkin on mitä on, niin vois tulla melko mielenkiintoisia reaktioita, kun sais kyykyttää joitain uudempia "muskeliautoja" (lainausmerkit siksi, että ei niistä oikeasti voi puhua muskeliauto nimellä) En tiedä mikä noissa amerikan autoissa oikeasti itseänikin kiinnostaa. Isä on tekemässä kauppoja -51 Pontiacista, jossa on sivuventtiili rivi V8. Mahtaa olla hauskan näköinen kone..

Edit. tais tuo rivi v8 koneinen ponu olla tuollainen -> http://public.fotki.com/Rinnewood/event ... _2424.html

On tosin vaan vähän rottalookkeri, koska on tuotu kaliforniasta (muistaakseni) ja on pikkaisen maalipinta "palanut" auringossa. No ei muuta kuin moottori tulille ja kovaa ajoa :) Jos tuo isäntä tosin ostaa sen pontiacin, niin kaippa sitä jossain vaiheessa sitten aletaan yhdessä entisöimään..
Viimeksi muokannut PabloNeruda, 15.5.2007 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 15.5.2007 22:06

Rivi-V8 saattaa tosiaan olla hauskan näköinen...?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 15.5.2007 22:09

Lehdessä oli myös maininta tuosta 200km/h nopeuteen rajoitetusta huippunopeudesta. Vakiokuntoinen GN kulkee rajoittamattomana 250km/h, mutta ajo-ominaisuudet tuommosessa laatikossa 80-luvun alustoineen ja renkaineen ei yksinkertaisesti riitä vaan autosta tulee jo todella vaarallinen nuissa nopeuksissa :D

Muistaakseni ainakin 2 nuista aikanaan Suomeen tuoduista on vielä alkuperäisellä omistajalla, ja yksi niistä kymmenestä on viritetty todella isolla rahalla. Kannattaa tsekata vaikka kirjastosta Mobilisti 02/2007.

Itse ainakin menetin yöunet tuon auton takia :)

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 15.5.2007 22:18

Tuohon peliin tosin 600hv, alusta kuntoon, kaaret ja kupit sisälle ja ulkonäkö orkkis. Sitten tietenkin keventämistä niin paljon kuin pystyy. Kunnon raaseri..

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 15.5.2007 22:20

Yks on kans Tuo 80-luvun alkup. Ford Mustang Cobra. 4-cyl 2.2 turbo, 142hp. Luultavasti suomessa vain yks alkuperänen, joka majailee Kokkolassa.

Kanssa ihme viritys! Siinä turbo on imusarjan kyljessä kiinni, eikä pakosarjan!! Onneks jotain on kehitetty noista ajoista! :)

Tommonen:
http://www.geocities.com/fordmustangpic ... _Cobra.jpg
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 15.5.2007 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

paavo1
-
Viestit: 41
Liittynyt: 10.8.2003 21:25

ViestiKirjoittaja paavo1 » 15.5.2007 22:26

Pontiac trans am turbo oisko vuodelta 80

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 15.5.2007 22:32

Tuli just kanssa mieleen et Pontiac Firebirdiä on myös saanut turbolla, olisko ollu viisilitrainen.

My_bug
-
Viestit: 681
Liittynyt: 1.3.2005 18:34

ViestiKirjoittaja My_bug » 15.5.2007 22:38

Dodge Omni GLH..2.2 litraa ja turbo. Aika häijyn näköinen vehje. :D (Meillä Omnia myytiin Talbottina.)

edit: Ja vielä filmin pätkää:

http://www.youtube.com/watch?v=LvHcxNJG7is
Viimeksi muokannut My_bug, 15.5.2007 22:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 15.5.2007 22:40

Onko tuo samanlainen auto, mistä pyöri netissä joskus videota missä ne penkittää sitä ja tuli turbojen pesät konepellin läpi?

Oli siis tehty kolot turboille siihen konepeltiin. Saattas jossain olla jopa tallessakin se video ja voimaa siinä oli ihan helvetisti... loppukohan dynosta asteikko.

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 15.5.2007 23:00

Dodge Omni..2.2 litraa ja turbo.


Samalla koneella myös Chrysler Voyager, LeBaron ja Dodge 600, mutta niissä ei ole samaa hävyttömyyttä kuin tuossa jenkkien horiskoversiossa. Muutenkin etuvetoisina eivät ehkä rinnastu jo maineekkaampiin GN:ään tai Cyclone/Typhooniin. Vaikka toki näinkin: http://www.gusmahon.org/html/Mini.htm

Petri R.: Go for it! Tuollainen GN on tyypitetty jopa Tekniikan Maailmassa 15/87, ja taisipa eräästä suomalaisesta yksilöstä olla esittely jossain viimeisen parin vuoden Veekasissa, ellen aivan väärin muista.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 15.5.2007 23:20

GN ois kyllä hieno harrastepeli, ollut jo muutaman vuoden haaveissa. GNX:ääkin haaveilin mutta kun huomasin että niitä on valmistettu n. 500 kpl niin arvo saattaa olla kova. Kotinurkilla pyörii joskus välillä perusmallinen Regal Turbo.

Omni GLH ja GLH-S on itseasiassa Shelbyjä. Mallinimet on esimerkkejä Carroll Shelbyn huumorintajusta: Goes Like Hell ja Goes Like Hell - Some more.

Corvair tais olla aika hyvä ajettava, Ralph Nader ainakin diggas :D Corvair oli muuten sinänsä kätevä peli koska sitä sai lähes kaikkina mahdollisina korimalleina, sedan, farkku, coupe, avo ja pick-up ainakin.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 16.5.2007 7:49

Yks on kans Tuo 80-luvun alkup. Ford Mustang Cobra. 4-cyl 2.2 turbo, 142hp. Luultavasti suomessa vain yks alkuperänen, joka majailee Kokkolassa.


On tosin 2.3litrainen... Ja onhan noita useampiakin turbonelari musseja tullut uutena ja yhtäkin entisöidään pilkuntarkasti, pirkanmaalla on ollut myös yksi, kai noita kymmenkunta vieläkin on turbolla. Ja pirteämpi malli oli 84-86 svo jossa oli 175 konia. Ja ford Thunderbird(oiskohan 82-88) ja sisarmalli Mercury Cougar on ollut kanssa turbonelarilla, samalla kuin Mustangit

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 16.5.2007 9:05

Petri: Kemissä oli yksi GN ainakin muutama vuosi sitten. Siitä vaan ostelemaan ;)

JET88
-
Viestit: 27
Liittynyt: 14.10.2005 9:45

ViestiKirjoittaja JET88 » 16.5.2007 10:14

Eipäs unohdeta piskuista Oldsmoble F-85:ttä : vuonna 1962 keulalle istutettiin Jetfire-moottori (alumiini-V8 , 3,5l (215 cu.in): 215hp/407Nm), jossa oli turboahdin. Turbomoottorin sai ainoastaan Cutlass-malliversioon (myöhemmin siitä tuli oma malli). Sama moottori päätyi myöhemmin Roverille, tosin ilman ahdinta...ja Suomessa niitä Roverin kaseja on asennettu muutamaan Amazoniin.

Reimond
-
Viestit: 638
Liittynyt: 1.8.2003 15:16

ViestiKirjoittaja Reimond » 16.5.2007 13:00


Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 16.5.2007 13:20

Petri: Kemissä oli yksi GN ainakin muutama vuosi sitten. Siitä vaan ostelemaan ;)

Mielenkiintoista. Työkaverikin muisteli täällä olleen semmoisen, vai oliko se Torniosta? Mutta maksellaan nyt tuo nykyinen musta turbosedan ensin ;) Lähinnä haaveilin että jos joskus saan tuon passatin "valmiiksi", niin seuraava projekti vois olla jenkkivalmisteinen. Tuohon Regaliin ihastuin kyllä välittömästi, lehtijutun perusteella.

Onneksi haaveilu on ilmasta :D

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 16.5.2007 13:40

Siitä lähtien kun kaverin hirveällä 1.3 Horizonilla tuli ajeltua, niin on tullut haaveiltua tuollaisesta Dodge Omni Turbosta, GLH/S. Suomessa on tullut vastaan muutama 2.2 koneinen turboton, tunnistaa muhkeista jenkkipuskureista ja valoista.
Noi on kuulemma siinä mielessä käteviä rakentaa, että Dodge on käyttänyt samoja osia lähes kaikissa saman aikakauden malleissa. Lähtien tuosta Omnista, sit LeBaronit, jopa Caravan tila-autot: eli löytyy turbokoneita, isompia jarruja, yms. bolt-on osaa. Tuosta Omnista saa kuulemma ihan 'osia yhdistelemällä' 12s katuauton.. (ehkä voi vaatia hieman muutakin, mut periaatteessa). Tällainen oli jenkkituuning lehdessä esittelyssä: budget-streetfighter, ja oikein osalistan kanssa mitä talvalliseen 2.2:een pitää ostaa. Harmi, että Suomessa taas noita osia sais todella etsiä..
Suomessa tuollaisessa Horissa olisi fiilistä ;).

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 16.5.2007 14:41

Mainittakoon vielä tuosta Omnista, että uusikaupunkilaiseen sukulaiseen ei kannata alkaa esim. lepran tekniikkaa sullomaan. Jenkit ovat tehneet koko eturipustuksen uusiksi joustintukirakenteiseksi, kun alkuperäisessä ranskalaisessa konstruktiossa on vääntösauvajousitus.

Historiatietoa Omnista/Horizonista. Foorumin merkkiprofiiliin sopien autoa on muuten myyty Etelä-Amerikassa VW:n merkillä ;D

moposeat
-
Viestit: 9
Liittynyt: 30.6.2005 12:55

ViestiKirjoittaja moposeat » 17.5.2007 8:07

http://www.youtube.com/watch?v=VneQFkT2WPQ

Aika makeita vehkeitä ! Tuollaisen kyydissä istuneena tiedän sanoa, että saattaa aiheuttaa jonki asteista riippuvuutta ;)

tyyp360
-
Viestit: 104
Liittynyt: 10.9.2003 10:09

ViestiKirjoittaja tyyp360 » 17.5.2007 9:33

http://www.nettiauto.com/1281001 Siinä raju laite ja raapii joka kulmasta...

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 17.5.2007 10:49

Oli myynnissä muistaakseni myös viime syksynä. Eihän se tietenkään mitään tarkoita, kyllähän autoja ostetaan ja myydään. Mutta laiskana pidän sitä ettei vaivauduta edes uusia kuvia ottamaan.

http://www.tiihonen.com/foto/Cars/1992G ... /index.htm

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 17.5.2007 16:57


Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 17.5.2007 20:05

myyjä on varmaan myymässä autoa eikä kuvia..tosiostaja menee paikanpäälle katsomaan :)
Mutta laiskana pidän sitä ettei vaivauduta edes uusia kuvia ottamaan.


DeeplyDisturbed
-
Viestit: 30
Liittynyt: 24.5.2006 21:25

ViestiKirjoittaja DeeplyDisturbed » 18.5.2007 11:13

http://www.carfolio.com/specifications/ ... 0661&Buick

V8-lehdessä tosiaan oli 1-2v sitten esitelty aito tollanen Buick Regal GNX.

Ex-naapurin auto.. omistaa mm. Ford F-150 SVT:n yms yms..

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 18.5.2007 13:00

Kyllä vaan alko kuola valua ku katoin noi Buickin kuvat.
Ja miten sillä kiusais kaikkia Golf-tunaajia... :D
Onkos tuossa etupää lähes kokonaan lasikuitua, jenkeillähän oli tapana tehä samalle korille eri nimillä autoja joissa keulapalat ja takapalat vaihtu eri automerkeille?

Hart-sa
-
Viestit: 158
Liittynyt: 21.6.2005 15:54

ViestiKirjoittaja Hart-sa » 18.5.2007 13:27

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 2f3776b647 tuollakin kovasti 'keskustellaan', onko se 20 vuotta vanha katiska parempi kuin sarvispulkka vai ei (hienoja vehkeitä kyllä..). Eikös se lie kokopeltiä muuten..?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.5.2007 15:59

Nyt kun asiaan on vähän käyttänyt aikaa niin kyllähän nuita jenkkiturboja näyttää löytyvän. Tuota Regalin koppaahan on myös Chevrolet Monte Carlossa, ja Buickin turbo-V6:sta löytyy senkin keulalta. Lisäksi tuommoset vanhat louskut on kai "helppo" lain puitteissa turbottaa :)

Tässä taas lisää kiihotusta: http://www.turbomustangs.com/

miisalo
-
Viestit: 169
Liittynyt: 23.7.2003 22:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja miisalo » 20.5.2007 22:17

Sen verran pitää kyllä kommentoida, että jos noi alakerran 600:n hepan kestävyydet on jenkkijutuista peräisin, niin niihin tehoihin voi suhtautua tietyllä epäileväisyydellä. Jenkit kun ovat saaneet vakio 2.7bt S4 audinkin kestämään vakiosisuskaluilla yli 600heppaa...

Itse kyllä olen sen verran kermaperse, että tuo oma jenkkiturbo saa kyllä lähteä tästä talosta. Ei sitä 80-luvun alun korollan sisätilafiilistä ja ruotsinlaivan ajo-ominaisuuksia kestä audeihin tottuneena tippaakaan, olkootkin että viivalta laite irtoaa kuin pieru hernekeiton jälkeen. Vertailun vuoksi 20 vuotta vanha saksalainen takavetoauto tarjoaa joka ajokerralla lähes orgastista ajonautintoa ja samalla suo silmäniloa.

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 20.5.2007 22:58

Corvair tais olla aika hyvä ajettava, Ralph Nader ainakin diggas :D

Eikös tuo ollut se "Dangerous at any speed" -auto.

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 21.5.2007 7:52

^niinhän se oli..ja siinämielessä harvinainen jenkki sillä takana oli ilmajäähdytteinen boxer kone :)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa