Renkaiden ja vanteiden vaikutus ajoon?
Valvoja: ffp jäsenet
Renkaiden ja vanteiden vaikutus ajoon?
Mulla oli alla mk2 td golffissa 175/60/14 kitkat. Vaihdoin alle 205/45/16 kesärenkaat. Vaikuttaako tämä muutos kulutukseen, kiihtyvyyteen, nopeuteen yms...
no pitoon ja ajettavuuteen ainakin vaikuttaa positiivisesti, ja kulutus pitäs kasvaa. mutta lähinnä kiinnostaa toi kiihtyvyys ja nopeus?
sori että tyhmiä kysyn, tuli vaan tollanen mieleen...
jos jossain asiaa on käsitelty niin linkkiä sinne kiitos....
no pitoon ja ajettavuuteen ainakin vaikuttaa positiivisesti, ja kulutus pitäs kasvaa. mutta lähinnä kiinnostaa toi kiihtyvyys ja nopeus?
sori että tyhmiä kysyn, tuli vaan tollanen mieleen...
jos jossain asiaa on käsitelty niin linkkiä sinne kiitos....
Kiihtyvyyttä periaatteessa huonontaa: renkaan hitausmomentti kasvaa koska massajakauma siirtyy lähemmäs ulkokehää ja ehkä myös suuremmalle säteelle jos renkaan kokoa kasvatetaan. Lisäksi tietysti myös rengas/vanne-yhdistelmän painokin yleensä kasvaa. Vastaavasti suuremman hitausmomentin ansiosta auton pitäisi rullata paremmin, mutta myös jarrutusmatkan kasvaa.
Huippunopeuteen ei periaatteessa vaikuta muuta kuin vierin- ja ilmanvastuksen kasvun osalta mikäli halkaisija pysyy samana.
Huippunopeuteen ei periaatteessa vaikuta muuta kuin vierin- ja ilmanvastuksen kasvun osalta mikäli halkaisija pysyy samana.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Ainakin laiskassa autossa tuo rengaskoon muutos tuntuu huomattavasti. Aikoinaan kun 75hv kolmos kopan alle vaihtoi 165/70/13 sirkkelinterät 195/50/15 tilalle. Pihasta kun lähti niin samantien huomasi parantuneen kiihtyvyyden. Huipuista ja kulutuksesta en tiedä mutta varmasti ainakin kulutukseen vaikutti.
Diisseli focuksessa kun vaihtoi 185/65/14 talvirenkaiden tilalle sairaan painavat alession F1:set 215/40/17 kumeilla. Ei kiihtyvyydessä tuntunut huomattavaa muutosta ja huippujakin kulki saman verran eli täysiä mitä tehdas lupasi. Ilmeisesti johtuen turbo diisselin paremmasta väännöstä? Kulutus taas oli sitten ainakin litraa suurempi.
Diisseli focuksessa kun vaihtoi 185/65/14 talvirenkaiden tilalle sairaan painavat alession F1:set 215/40/17 kumeilla. Ei kiihtyvyydessä tuntunut huomattavaa muutosta ja huippujakin kulki saman verran eli täysiä mitä tehdas lupasi. Ilmeisesti johtuen turbo diisselin paremmasta väännöstä? Kulutus taas oli sitten ainakin litraa suurempi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tarkoitin vähän molempia. Rullaa tosiaan pidemmälle, mutta lisäksi tosiaan myös tuo renkaan suurempi liike-energia todella vaikuttaa myös jarrutusmatkaan. Tämä johtuu siitä pyörivä massa voidaan redusoida todelliseksi massaksi myös jarrutustilanteessa samalla tavalla kuin kiihdytettäessäkin eli on verrannollinen toiseen massan potenssiin.
Lisäksi auton ABS-järjestelmään on määritelty renkaalle tietty vierinvastusmomentti sekä hitausmomentti, eikä ABS-säätösykli enää ole optimaalinen, jolloin rengasta ei joko jarruteta koko potentiaalilla tai rengas lukkiutuu hetkittäin.
Lisäksi auton ABS-järjestelmään on määritelty renkaalle tietty vierinvastusmomentti sekä hitausmomentti, eikä ABS-säätösykli enää ole optimaalinen, jolloin rengasta ei joko jarruteta koko potentiaalilla tai rengas lukkiutuu hetkittäin.
^ Tuota ensimmäistä osaa pitää hieman pureskella, mutta äkkiseltään tulee vain mieleen että (renkaiden+vanteiden=) pyörien massan kasvaessa, jarruilta vaaditaan suurempi teho = jarrutusvoima, jotta saadaan autolle sama hidastuvuus, kuin pienemmillä pyörien massoilla. Kasvanut tehohan hukataan vain tuohon pyörän hidastamiseen ja kokonaismassan hidastamiseen pätee edelleen samat renkaan ja tienpinnan jne... väliset suureet.
Ja kertokaa vaan missä meni metsään jos meni, toivottavasti ei tämä auto nyt ainakaan :)
Ainakin lukkojarrutuksessa jarrutusmatkan piteneminen pitäisi kasvaa ainoastaan kasvaneen jarruvoiman ja sitäkautta pidentyneen polkimen liikeradan takia, eikö totta? Siis jos jarruista ei lopu teho kesken, jotta saadaan lukkojarutus aikaiseksi painavammilla pyörillä. Tuo pidemmän poljinliikkeen aikana kuljettu matkahan on aika marginaalinen esim. 80km/h vauhdissa.
Ja kyllä: en ole ainakaan vuoteen ottanut osaa dynamiikan luennoille ja ainakaan työnpuolesta joutunut mitään laskemaan.
...se mitä sitten tulee ABS-jarrujen kohdalla samaan analyysiin, siihen en ota kylmiltään edes kantaa, ei vaan tullut tuosta "mk2 td golffissa" mieleen, että niitäkin on siis ABS-jarruin, kun oma 16-tappinenkaan ei niitä omista :), pitänee huolestua noista rengasvalinnoista sitten tuon avon kohdalla. :)
Ja kertokaa vaan missä meni metsään jos meni, toivottavasti ei tämä auto nyt ainakaan :)
Ainakin lukkojarrutuksessa jarrutusmatkan piteneminen pitäisi kasvaa ainoastaan kasvaneen jarruvoiman ja sitäkautta pidentyneen polkimen liikeradan takia, eikö totta? Siis jos jarruista ei lopu teho kesken, jotta saadaan lukkojarutus aikaiseksi painavammilla pyörillä. Tuo pidemmän poljinliikkeen aikana kuljettu matkahan on aika marginaalinen esim. 80km/h vauhdissa.
Ja kyllä: en ole ainakaan vuoteen ottanut osaa dynamiikan luennoille ja ainakaan työnpuolesta joutunut mitään laskemaan.
...se mitä sitten tulee ABS-jarrujen kohdalla samaan analyysiin, siihen en ota kylmiltään edes kantaa, ei vaan tullut tuosta "mk2 td golffissa" mieleen, että niitäkin on siis ABS-jarruin, kun oma 16-tappinenkaan ei niitä omista :), pitänee huolestua noista rengasvalinnoista sitten tuon avon kohdalla. :)
Mitään suureita tai massoja laskematta, maalaisjärjellä kun miettii niin renkaassa on tuossa 16 tuuman nakissa enemmän kitkaa kuin 14 nakissa kun on leveämpikin. eli silloin renkaan ei pitäisi lukkiutua niin helposti kovassa jarrutuksessa eikö?
ja toi kiihtyvyys mua mietityttää, ku jotenki tuntuu selvä pieni ero, varsinkin 60-120kmh kiihdytyksessä. toisaalta voi olla oma persdyno pääkopan varassa, kun on tapana muutenkin kuvitella aina pahinta... eli nyt kun mietityttää vaikuttaako kiihtyvyyteen niin toetysti MUKA huomaan jotain eroa, jota ei välttämättä ole :)
ja toi kiihtyvyys mua mietityttää, ku jotenki tuntuu selvä pieni ero, varsinkin 60-120kmh kiihdytyksessä. toisaalta voi olla oma persdyno pääkopan varassa, kun on tapana muutenkin kuvitella aina pahinta... eli nyt kun mietityttää vaikuttaako kiihtyvyyteen niin toetysti MUKA huomaan jotain eroa, jota ei välttämättä ole :)
Maalaisjärjellä miettien menee mäkeen.. :)
Se renkaan leveys ei jarrutuksessa lohduta, hidastettava kokonaismassa pysyy samana, ala voi vaihtua mutta saatava kitka pysyy samana, vierintävastus kyllä kasvaa ja renkaan ja tienpinnan välinen sivuttais/pitkittäis-suhde muuttuu, eli leveämmällä renkaalla saat helpommin auton poikittain lukkojarrutuksessa, vesiliirtovaara kasvaa ja blablaa... Jos leveämpi rengas ei lukkiudu kovassa vauhdissa niin helposti johtuu se vaan siitä että jarrujen tehosta osa menee tuon pyörivän massan hidastamiseen, eikä hyödyksi tuohon auton hidastamiseen, useassa jarrutuksessa taas jarrutkin kuumuu entistä enemmän jne jne...
Kiihdytyksessä muutama lisäkilo vanteesta tekee ihan kipeää, kun kyse on pyörivästä massasta, tuotahan on helppo stimuloida kun pyörän massa kasvaa tarvitaan suurempi voima saman kehänopeuden saavuttamiseksi ja vastaavasti kun pyörä halutaan pysäyttää on siihen varastoitunut suurempi energia, jolloin tarvitaan suurempi voima pyörän pysäyttämiseksi, nämä erot tuntuu varmasti pers.dynossa.
Toivottavasti saa riittävästi tolkkua kun meinaa väsy jo painaa.. :)
Se renkaan leveys ei jarrutuksessa lohduta, hidastettava kokonaismassa pysyy samana, ala voi vaihtua mutta saatava kitka pysyy samana, vierintävastus kyllä kasvaa ja renkaan ja tienpinnan välinen sivuttais/pitkittäis-suhde muuttuu, eli leveämmällä renkaalla saat helpommin auton poikittain lukkojarrutuksessa, vesiliirtovaara kasvaa ja blablaa... Jos leveämpi rengas ei lukkiudu kovassa vauhdissa niin helposti johtuu se vaan siitä että jarrujen tehosta osa menee tuon pyörivän massan hidastamiseen, eikä hyödyksi tuohon auton hidastamiseen, useassa jarrutuksessa taas jarrutkin kuumuu entistä enemmän jne jne...
Kiihdytyksessä muutama lisäkilo vanteesta tekee ihan kipeää, kun kyse on pyörivästä massasta, tuotahan on helppo stimuloida kun pyörän massa kasvaa tarvitaan suurempi voima saman kehänopeuden saavuttamiseksi ja vastaavasti kun pyörä halutaan pysäyttää on siihen varastoitunut suurempi energia, jolloin tarvitaan suurempi voima pyörän pysäyttämiseksi, nämä erot tuntuu varmasti pers.dynossa.
Toivottavasti saa riittävästi tolkkua kun meinaa väsy jo painaa.. :)
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Mulla kyllä skodassa parani 0-100km/h kiihtyvyys pari kymmenystä 7.7=>7.5s kun vaihdoin 195 samanhalkaisijaisiin 205 renkaisiin.
Jarrutusmatkaa en ole mitannut, mutta jos jarruissa on voimaa niin tottahan suuremman kitkan takia hidastuvuuskin paranee.
..tai sitten pitää rimpautella tuonne ferrarille ja kertoa jotta laittavat vaan alle ne 155 kun leveämmistä ei ole hyötyä =)
Mun edellisessä 1.6 opelissa huomasi heti kun kehää kasvatti renkaissa, hieman tuli massaakin ja leveyttä. Muijakin valitteli ettei kulje enää mihinkään.
Uskoisin että suurin vaikutus kiihtyvyyteen oli tuossa välityksessä, kun siinä ei ollut ongelmia vakioiden 195 renkaidenkaan kanssa pidosta.
Varmaan riippuu pitkälti drag racing laitteissa millä kehällä tuo paino on ja mikä on kiihtyvyyden kulmakerroin =)
Pari kiloa vauhtipyörällä voi vaikuttaa aika paljon enemmän kuin pari kiloa takarenkaan ulkokehällä.
Jarrutusmatkaa en ole mitannut, mutta jos jarruissa on voimaa niin tottahan suuremman kitkan takia hidastuvuuskin paranee.
..tai sitten pitää rimpautella tuonne ferrarille ja kertoa jotta laittavat vaan alle ne 155 kun leveämmistä ei ole hyötyä =)
Mun edellisessä 1.6 opelissa huomasi heti kun kehää kasvatti renkaissa, hieman tuli massaakin ja leveyttä. Muijakin valitteli ettei kulje enää mihinkään.
Uskoisin että suurin vaikutus kiihtyvyyteen oli tuossa välityksessä, kun siinä ei ollut ongelmia vakioiden 195 renkaidenkaan kanssa pidosta.
Varmaan riippuu pitkälti drag racing laitteissa millä kehällä tuo paino on ja mikä on kiihtyvyyden kulmakerroin =)
Pari kiloa vauhtipyörällä voi vaikuttaa aika paljon enemmän kuin pari kiloa takarenkaan ulkokehällä.
Jarrutusmatkaa en ole mitannut, mutta jos jarruissa on voimaa niin tottahan suuremman kitkan takia hidastuvuuskin paranee.
..tai sitten pitää rimpautella tuonne ferrarille ja kertoa jotta laittavat vaan alle ne 155 kun leveämmistä ei ole hyötyä =)
Jep-jep suuremman kitkanpa hyvinkin, mutta siihen jarrutuksessa tuo renkaan leveys ei auta. Suuremmalle allalle saadaan pienempi hyöty, pienemälle taas suurempi ja lopputulos on sama jos seos on sama, eli muut renkaan ominaisuudet pidetään samoina.
Mitä formuloihin tulee, niin ei ne leveät renkaat ole suinkaan niiden jarrutusten takia, paras kiihtyvyyskin saadaan pienellä luistolla...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
A) Niitä ei lasketa vaan katsotaan taulukosta
B) Tarviiko paljonkin ottaa stimulanssia että pääsee stimuloimaan? :D
C) Eikös leveä rengas ole sen takia parempi pidoltaan koska kumi on kitkaominaisuuksiltaan enempi liimamaista (TJSP) kun kiinteää ainetta?
D) Miettii itse kukin haittaako 0,1 sek häviö 0...100 km/h jos auto näyttää ihan perkeleesti paremmalta isommilla vanteilla kun niillä 14 tuumaisilla ruostevanteilla...
B) Tarviiko paljonkin ottaa stimulanssia että pääsee stimuloimaan? :D
C) Eikös leveä rengas ole sen takia parempi pidoltaan koska kumi on kitkaominaisuuksiltaan enempi liimamaista (TJSP) kun kiinteää ainetta?
D) Miettii itse kukin haittaako 0,1 sek häviö 0...100 km/h jos auto näyttää ihan perkeleesti paremmalta isommilla vanteilla kun niillä 14 tuumaisilla ruostevanteilla...
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Siis kiihdytyksessä pito paranee, sivuttais pitokin paranee radalla, mutta jarrutuksessa ei.. nyt ei kyllä mene läpi.
Renkaan ja asfaltin kitkaominaisuuksia ei voi verrata fysiikan kirjasta löytyviin esimerkkeihin pinta-alan vaikutuksesta kitkaan koska kumi uppoaa asfalttiin niin sitä voisi ennemminkin verrata hammasrattaaseen =)
Joka tapauksessa tuosta on ihan turha väitellä jos vertaat leveillä renkailla tehtaalta ulostulevien mallien jarrutusmatkoja kapeilla renkailla tuleviin niin selvä etu on leveärenkaisilla.
Tuskin niitä leveitä eturenkaita on sinne porcheen ihan huvikseen työnnetty tuottamaan vierintävastusta ja huonontamaan kiihtyvyyttä jos sama hidastuvuus olisi kapeammillakin renkailla.
Renkaan ja asfaltin kitkaominaisuuksia ei voi verrata fysiikan kirjasta löytyviin esimerkkeihin pinta-alan vaikutuksesta kitkaan koska kumi uppoaa asfalttiin niin sitä voisi ennemminkin verrata hammasrattaaseen =)
Joka tapauksessa tuosta on ihan turha väitellä jos vertaat leveillä renkailla tehtaalta ulostulevien mallien jarrutusmatkoja kapeilla renkailla tuleviin niin selvä etu on leveärenkaisilla.
Tuskin niitä leveitä eturenkaita on sinne porcheen ihan huvikseen työnnetty tuottamaan vierintävastusta ja huonontamaan kiihtyvyyttä jos sama hidastuvuus olisi kapeammillakin renkailla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa