3BG kuumenee ylämäissä, anturi risa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Reind33r
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.5.2007 20:43

3BG kuumenee ylämäissä, anturi risa?

ViestiKirjoittaja Reind33r » 16.5.2007 20:50

Dodiiin.

2003 Passatti meinas keittää motarilla. Kuului kunnon piippaus ja varoitusvalot ja sitä sitten ihmettelemään. Missään ei näy mitään vikaa, nestettä on ja tuulettimet hurraa molemmat.

Vakkarinopeudensäätimellä kun ajaa 80 kmh niin ylämäissä (vedolla, rasituksessa) lämpenee ja jo alamäessä viilenee.

Seisoi 45 min viilentymässä ja sen jälkeen en ehtinyt saada edes 100 kmh mittariin kun jo nousi normaalista 90 asteesta kuumemmalle.

Noin nopeat liikkeet viittaisivat anturivikaan, eikö vain? Jos saisi perjantaina vietyä vaikka pikahuoltoon ja sen jälkeen jätän huoltoon ja otan jonkun vuokra-auton...

Hyviä vinkkejä mitä voisi katsoa ennen huoltoa? Ei ole vag-comia. Itsellä ainakaan... =)

Timo

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 16.5.2007 21:21

Todennäköisesti vesipumpun muovinen siipipyörä luistaa pumpun akselilla, eli vesipumppu vaihtoon.

Reind33r
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.5.2007 20:43

ViestiKirjoittaja Reind33r » 16.5.2007 21:25

Sen ymmärrän että jos pumppu on vaihtokunnossa ja vesi ei kierrä niin lämpee, mutta miten se sitten myös viilenee niin nopeasti?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.5.2007 21:30

Olikos se niin että mittari ei näytä oikeata lämpöä vaan jotain nimellistä?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 16.5.2007 21:43

LÄMPÖTILA-ANTURI VOLKSWAGEN PASSAT 97--05
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
Vihje: Mittari voi olla yhdistetty valvontaankin
99-- Valvonta jos MUSTA/4-napaPYÖREÄliitin (Ø20mm). . . . . 37-3602 22.90 ?
99-- Valvonta jos VIHREÄ 4-napaPYÖREÄliitin (Ø20mm). . . . 37-3603 19.90 ?

Käytä paikallaa autoa ja seuraa paisuntasäiliöstä vedenkiertoa (korkki auki näkee veden liikkeen), minulta irtosi vesipumpunvesiratas ja keitti heti (kova pulputus konekuoneessa).
Anturi vika mahdollinen, myös mittaristo temppuilee vanhemmissa malleissa.

Reind33r
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.5.2007 20:43

ViestiKirjoittaja Reind33r » 16.5.2007 22:03

Niin, se unohtui alkuperäisessä "synnytyksessä" mainita, että kun parkkipaikalla käytin minuutin verran yli 3000 kierrosta, niin mittari pysyi nätisti keskisuorassa 90 asteen kohdalla...

Täytyy vielä katsoa tuo kierto korkki auki. Vähän tosiaan hämää tuo että niin nopeasti sitten viilenee kuitenkin...

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 17.5.2007 15:00

1.9D vesipumpun testasin irroittamalla termarin jolloin sormella pystyi toteamaan onko vesipumpun vesiratas kiinni, kun luulin kanssa että termostaatti pelleilee (jolloin vesipumppua ei turhaan tartte vaihtaa).
Kun on pintalämpömittari käytössä niin näkee heti tilanteen (veikkaan kosketus/mittari häiriöitä).
Jos ei vesipumppu/termarit/haistajat ole kunnossa niin auto keittää tyhjäkäynillä kesällä.

Reind33r
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.5.2007 20:43

ViestiKirjoittaja Reind33r » 18.5.2007 17:24

Noniin.

Vein paskatin tänään VV-Auton Audi Centeriin (mistä ostinkin) ja olipahan hienoa palvelua kerrankin!

Myyjä sanoi että "Mennäänpäs suoraan huoltojampalta kysymään" ja huoltojamppa kuunteli oireet ja sanoi suoraan että "vesipumppu, minäpä tilaan osat" johon myyjä jatkoi että "katotaampa sulle tuolta auto siksi aikaa ajoon."

Eli kannatti ostaa merkkiliikkeestä! Auto on siis 2.0 passat 2003 55 kkm ajettu.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 18.5.2007 17:49

sanosko "Jamppa" nii nopeesti ettei tainnu olla eka kerta kun on vastaavaa käyny :)

Reind33r
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.5.2007 20:43

ViestiKirjoittaja Reind33r » 18.5.2007 19:55

ja kyllä, nimenomaan tyyppiviasta on kyse.

Eli vesipumpun siipipyörä lähtee irti akseliltaan ja jumittaa. Saattaa joskus jopa vaihdella että jumittaako vai pyöriikö. Eli saattaa tukkia koko putken, tai sitten moottorin oman paineen mukana pyöriä...

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 19.5.2007 21:12

Välillä se pyörä on palasina siellä lohkossa. Se on sama että onko kyseessä 1.4, 1.6, 1.8 tai tdi, niin niissä kaikissa missä vesipumppu on jakopäässä on tuollainen "laatu" pumppu... Kestää yleinsä juuri ja juuri sen hihnan vaihtovälin.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 19.5.2007 21:43

Siksipä kannattaa ostaa tarvike vesipumppu,joka on 50e halvempi ja sinä on metallinen siipi.Ei halkeile ja murene.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2007 21:57

Eikö tässäkin mallissa korvaava pumppu olisi jo kestävämpi?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 20.5.2007 9:40

Tässä autossa oli takuu voimassa ja laittavat tietenkin samallaisen tilalle.

Minulle piisasi yksi hajonnut muovirataspumppu (luotan metalliseen enemmän).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa