1.8T MAF arvo, onko ok?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

1.8T MAF arvo, onko ok?

ViestiKirjoittaja D5252T » 19.2.2007 13:39

kierrokset 3000 RPM; airmass 80.39 g/s, engine load 135,5 %, 3 vaihde
Tässä tarkempaa:

RPM MAF Throttle

2720 70.58 100 4.5 177.95 2840 137.6
3000 80.39 100 6 178.85 3080 135.3
3280 82.64 100 9.8 179.75 3360 131.6
3280 89.17 100 9.8 180.65 3640 132.3
3280 98 100 9 181.55 3880 136.1
3280 106.19 100 9.8 182.45 4160 136.8
3280 116.72 100 10.5 183.45 4480 139.8
3280 124.25 100 11.3 184.35 4720 141.4
3280 129.58 100 12.8 185.25 4960 136.8

Samppax
-
Viestit: 100
Liittynyt: 16.9.2003 18:44

ViestiKirjoittaja Samppax » 19.2.2007 22:49

Mikä moottori ja onko lastutettu? Maf arvo yleensä korreloi aika hyvin kilowatteja.. RPM tossa sun postauksessa jää tohon 3280 arvoon, lienee typo?

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 20.2.2007 9:59

Passat 150 hp, tietääkseni ei lastua, 80-120 km/h mittarin mukaan 3-vaihde n. 6 s, kuorma n. 300 kg.

Tässä uudestaan:
RPM, airmass, kaasu, ignition angle, timestamp, RPM, engine load

2720 70.58 100 4.5 177.95 2840 137.6
3000 80.39 100 6 178.85 3080 135.3
3280 82.64 100 9.8 179.75 3360 131.6
3520 89.17 100 9.8 180.65 3640 132.3
3800 98 100 9 181.55 3880 136.1
4080 106.19 100 9.8 182.45 4160 136.8
4360 116.72 100 10.5 183.45 4480 139.8
4640 124.25 100 11.3 184.35 4720 141.4
4920 129.58 100 12.8 185.25 4960 136.8

Samppax
-
Viestit: 100
Liittynyt: 16.9.2003 18:44

ViestiKirjoittaja Samppax » 20.2.2007 18:20

Omaan silmään näyttäisi olevan ihan kunnossa. Edellisessä autossa 199hv ja n. 150 g/s MAF arvot. Jatkaako maf arvo muuten nousua vielä tuon 4920rpm jälkeen?

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 21.2.2007 16:12

Näissä kaikissa muistaakseeni 3-vaihde. Throttle angel 100 %:ia.

1920 47.58
2240 56.92
2560 65.75
2880 75.83
3240 82.08
3560 89.39
3880 98.36
4200 109.25
4520 122.14
4800 126.47
5080 130.06
5280 132.08
5480 132.17
5680 137.39
5840 138.64
6080 135.58
6200 136.03
6400 138.08
6520 138.25

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 22.2.2007 11:36

Jos vakio 150 heppanen, niin minun mielestä tuo ilmamäärä on jopa yläkanttiin...nuo on lähellä 180 heppasen lukuja. Ainakin jos ajatellaan näitä nyrkkisääntöjä että g/s ~ kW ja 0.8 x hp ~ g/s. Miksei luvut tietty sopisi lastutettuunkin jossa maffi alkaa olla ehtoopuolella...

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

MAF, ahtovuoto, vai mikä ??

ViestiKirjoittaja Mandu » 11.5.2007 23:25

Auto Seat Leon 1,8T, AUQ. 132kW.
MAf-arvot ihmetyttää kovasti. Arvo ei nouse yli ~102-104 g/s vaikka painaisi kaasupolkimen lohkoon asti.
Mahtaisikohan Maf olla entinen? Vag-Com ilmoittaa ahtovuodoista ja toisinaan tullut ilmoitus laihana käymisestä (hetkittäinen).
Putkisto paineistettu jo kahteen kertaan, ei ahtovuotoja. Tulpat vaihdettu (edelliset olivat tosi hyvässä kunnossa). Bensapaineensäädin vaihdettu (alkuperäinen ja myös kunnossa). Tehot on välillä (usein) kateissa. Toisinaan vetää limppiin ja meno loppuu melkein kokonaan. Ongelmat ilmenevät yleisimmin moottoritielle kiihdyttäessä tai maantienopeuksissa puolikaasulla kiihdyttäessä. Ahtaa mittarin mukaan max0,6bar, limpissä hädin tuskin 0,3bar.. (jolloin ilmeisesti hukkaportti estää liika ahtamisen?)
Kone on vakio, pois lukien BSR-optiflow ja forgen by-pass. Veikkauksia kehiin, kiitos! (oma epäilykseni on, että kartiosuodatin on antanut öljyä maffiin). Maf on putsattu brakecleanerilla kahteen kertaan (ei vaikutusta). Ahtopaineensäätösolenoidi, N75, testattu ja todettu toimivaksi (napsuu kun antaa virtaa lätkiin). Ei viitsisi huvikseen hankkia uutta maffia jos vika ei olekkaan siellä, hinta kun on vaihto-osana sen rapiat 100€.

http://picasaweb.google.fi/Mandu81/VagCom
Edit. taulukko linkkinä, kun en osannut tänne suoraan kuvaa liittää.

Edellisissä tuloksissa ihmetyttää myös absoluuttinen paine imusarjassa.. ei jotenkin tajua miten siitä saisi muutettua arvoja, jotka vallitsevat imusarjassa ahtopainemittarin mukaan (-1.0 - 0.6 bar). Absoluuttinen paine imusarjassa = Ahdettu ilma + Ulkoilmanpaine (~1,0bar)? ei kuitenkaan täsmää tuo milliBar luku tähän. (esim 200 mbar = 0,2 bar - 1,0 bar = -0,8 bar..
ja 150 mbar = 0,15 bar - 1,0 bar = -0,85 bar)?? (eli jos näin olis, niin ahtopaine(tai siis alipaine) olisi taas (-0,8..-0,85 bar) (katso mittaustulosten AbsPress. arvoja)

Olen pahoillani että tuli aika paljon offtopic juttua, mutta tämä topic oli edes suurinpiirtein sitä mistä on kyse.. en viitsinyt uuttakaan tehdä, kun niitä tuntuu riittävän.
Edit. kirjoitusvirheitä
Edit2. Se vielä piti kertomani, että hukkaportti on myös kokeiltu toimivaksi, tanko liikkuu -> läppä aukeaa, kalvo ja N75:stä hukkaportille menevä letku on kunnossa, ei vuoda.. Nuo mittaustulokset on otettu silloin kun ahtopaineet ovat nousseet 0.6 bar:n, eikä ole vetänyt limppiin. Aivan tavallisessa kiihdytyksessä alkaa myös huomattava suhina (aivan kuin by-pass tai hukkaportti aukeaisi liian aikaisin) kun ahtopaineet lähestyvät 0.0 bar, joka loppuu kyllä kun painaa reippaamin kaasua ja ahtopaineet nousevat maksimiin, jos ei ole ennen tätä mennyt limppiin ;)
Tätä edellä mainittua suhinaa on saatu hillittyä vaihtamalla forgeen punaisen jousen(jäykin), jolloin hetkittäisesti suhina ei ollut niin huomattavaa. nyt palannut entiselleen vaikka punainen edelleen kiinni (kokeiltu myös kahta löysimmäistä jousta forgessa).
Viimeksi muokannut Mandu, 12.5.2007 9:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 12.5.2007 0:05

Se että N75 napsuu kun antaa virtaa ei kerro sen mekaanista kulumista/likaantumista, joten vika voi olla ihan hyvin siinä....

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 12.5.2007 9:18

Se että N75 napsuu kun antaa virtaa ei kerro sen mekaanista kulumista/likaantumista, joten vika voi olla ihan hyvin siinä....

Ahtopaineensäätösolenoidi (jos se nyt on virallinen nimi?) on myös putsattu breakcleaner:llä. Tämän osan testaamiseen ei ilmeisesti ole enää muita vaihtoehtoja, kuin uutta osaa tilalle?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 14.5.2007 0:03

paljon muuten mahtaa olla ahtopaineet?

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 14.5.2007 10:06

viikonlopun toimi taas suhteellisen moitteettomasti.. yksi vikakoodi perjantaina ahtovuodosta (pitkän matkan jälkeen) ja yksi vikakoodi eilen laihalla käymisestä (hetkittäinen) (pitkän matkan jälkeen), limppiin ei vetänyt kertaakaan. Kun auto toimii "normaalisti", ovat ahtopaineet maks 0,6bar.. Voi olla tietysti että bensansuodatinkin on tukossa/tukkeutumassa.

Kuulostelujeni mukaan ahtopaineet näissä 132kW koneissa pitäisi olla noin 0,7-0,8bar vakiona? Ilmämääräkin pitäis olla noin 0,8*hp.. eli 0,8*180=144g/s (lähde: ross-tech sivuilta http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/fuel-trim.html "peak airflow should be roughly 0.80 times your horsepower"). Minullahan maksimi ilmamäärä on ollut 103-104g/s, eli tehoja olisi noin 130hp, jos siihen on uskominen? Ei se kyllä noin vähä tehoiselta persdynolla tunnu, mutta en tiedä.

OT:kuinka noi linkit saa nimettyä, ettei tule tuota koko osoitetta näkyviin, eli [url]osoite ja sitten joku merkki/merkkejä?? ja teksti minkä haluaa osoitteen tilalle[/url] mikä tai mitkä nämä merkit ovat?

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 14.5.2007 10:37

mulla on omassa aeb koneisessa passatissa samaa suhinaa -0.2 ja 0.0 välillä osakaasulla ja häviää paineiden noustua ylemmäs.kuuluu myös paikallaan kaasutellessa.mikä sen voi aiheuttaa,en olekkaan yksin ongelman kanssa...paineet mittarin mukaan maksimissaan 0.5bar.maffi tilattu mutta mitäs raati sanoo et mitä muuta voisi katsella.

paineistettu,ei vuotoja.ei vikakoodeja.vaihdettua tähän mennessä tulpat ja lämpöanturi.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 14.5.2007 11:22

Villi veikkaus olisi bypass joko rikki tai väärin asennettu.

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 16.5.2007 10:12

Villi veikkaus olisi bypass joko rikki tai väärin asennettu.
Omassa tapauksessani by-pass on tarkistettu ja todettu toimivaksi.. By-pässinä forgen mäntämallinen.. kokeiltu siis vihreätä ja keltaista jousta (löysimmät), tällä hetkellä käytössä punainen jousi (jäykin).. Kumma kyllä en mitään sakkausääniä kuule, vaikka on varoiteltu ettei vakio koneisiin noita punaisia jousia laitella?
Mutta kai sitä bosch:n alkuperäistä vois sinne vielä kokeilla..
Ajattelin testata tuota maffia vielä ottamalla piuhan irti. Mitkä pitäisivät olla vaikutukset/erot nykytilanteeseen, jos maf on kunnossa tai ei ole kunnossa, kun piuhan ottaa irti? Menee joillekkin oletusarvoille ja valoja pitäisi syttyä kojetauluun?

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

Vika selvitetty!

ViestiKirjoittaja Mandu » 28.6.2007 11:11

itse itselleni vastaten totean, että vika oli viallisessa massamittarissa.
aikaisemmin ilmamäärä oli maks. 100g/s. nyt uudella massamittarilla huidellaan 155g/s piikkejä. kaikki ongelmat ovat ainakin toistaseksi poistuneet. kulkupuolikin tuntuu olevan kerrankin kunnossa.

sen verran edittiä, että kysyn:
missä mahtaa olle vika kun forgen by-pass toimii tällä hetkellä punaisella (jäykimmällä) jousella. sakkausta ei ole ainakaan kuultavissa. sitten kun kokeilin bosch-alkuperäistä tilalle, joka kyllä aukeaa helposti kun sitä sormella painaa, niin tällä alkuperäisellä alkoi aivan järjetön sakkaus!? siis aipaine ei jostain syystä vedä sitä auki? vaikka forgen punaisella jousella kyllä aukaisee? kone on siis forgea ja vv-suodatinta lukuunottamatta vakio.

Oskillaattori
-
Viestit: 41
Liittynyt: 16.2.2004 7:00

ViestiKirjoittaja Oskillaattori » 29.6.2007 13:36

Onkohan Boschin kalvo revennyt? Jos alipaineletkusta pystyy imemään "vapaasti", on homma selvä. Tällöin alipaine vain imee osan ahtopaineesta mutta DV pysyy kiinni -> Kikattaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa