3B Passatin ratissa klappia/kolinaa hitaissa käännöksissä??

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

3B Passatin ratissa klappia/kolinaa hitaissa käännöksissä??

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 27.2.2007 22:04

3B Passatin ratissa klappia hitaissa käännöksissä ja tasaista kolinaa hanttarin etukulmasta
Vaihdettiin juuri hanttarin puolen etummainen ylätukivarsi, koska 10. autoa tutkinut äijä löysi siitä väljyyttä raudan kanssa. Aiemmin Huittisten Laatuauton huoltomies löysi hanttarin iskarista sanomista ja etuiskarit sekä ylätuet vaihdettiin.

Kolina hiljeni hieman tuon ylätukivarren vaihdon yhteydessä ja aluksi auto tuntui risteyksissäkin ajaessa kunnolliselta mutta sitten taas iski se perus klappi/väljyys rattiin ja vitutus nousi.

Voiko vika olla raidetangoissa?

Mikä tuossa voisi olla, oikealle kun kääntää niin kuuluu myös naputusta.
Oireet:
1. Klappi/väljyys ratissa (ilmenee myös paikallaan heilutellessa edes takaisin rattia sekä hitaissa käännöksissä.)
2. Tärinä ajossa (perstuntumalta sanoisin että tulee oikealta edestä.)
3. Naputus oikealle taittavissa mutkissa +40km/h (Naputus kuuluu oikealta edestä)
4. Jäisellä hiekkatiellä ajaessa joka siis on epätasainen kuuluu vaimeaa tasaista kolinaa

Ja siis autoa on nyt vissiin tutkinut 10 tai 11 heppua ja vain etummaisesta ylätukivarresta ja oikeasta etuiskarista on löytynyt sanottavaa.

Auto on -98 3B Passat 1.8 20V
Autolla on ajettu nyt 250 tkm ja huollettu aina VW-merkkiliikkeessä.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 28.2.2007 13:20

Moro Leka!

Oman entisen auton tukivarsiviat olivat juuri tuon kuuloisia ja siksi kapistukseen vaihdoinkin joka ikisen varren ja loppui kolinat ja klappi.

Katsastusmiehen mielestä yksi oikeanpuoleinen taka-alatukivarsi oli väljä. Kun vaihdoin ne varret, sain itse todeta että kyllä ne kaikki varret oli loppu minun mielestä kun kädellä kokeili.

cheppy80
-
Viestit: 25
Liittynyt: 31.5.2005 15:12

ViestiKirjoittaja cheppy80 » 28.2.2007 17:26

Vika voi olla vetoakselin nivelissä. Todettu tyyppivika 3 koppasissa golf ja passat autoissa.

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 4.3.2007 21:08

Joo eli kuskin puoleinen alempi tukivarsi oli auton päästä paskana. Se ei enää palautunut ja jäi siksi pantteeseen joka aiheutti kolinan ja väljyyden

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 5.3.2007 11:20

Paskat se klappi mihinkään hävinnyt muuta kuin pariksi päiväksi niin kuin sillä on ollut tapana, joskus saattaa mennä just pri päivää kunnolla ja sit se vika taas iskee

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 5.3.2007 11:33

tyhmä kysymys mut onhan raidetangon pää katottu?

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 5.3.2007 12:22

Profiilin kulkineessa kuin myös tuntuu pieni välys paikallaan ollessa ja pienillä nopeuksilla <20km/h.

Uutta alustaa tulossa tukivarsisetin kera, saas nähdä poistuuko välykset sillä, vai pitääkö katsella vielä muutakin palikkaa :S

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 5.3.2007 17:47

Autoon on vaihdettu molemmille puolille ylätukivarret ja kuskin puolelle takimmainen alatukivarsi sekä etuvakaajan yhdystanko helapäillä molemmille puolille

jusus
-
Viestit: 92
Liittynyt: 17.1.2004 15:22

ViestiKirjoittaja jusus » 6.3.2007 20:37

Henkilökohtaisesti en ole yhtä löyhää/paskaa keularipustelua kokenu kun oli 98 vuosimallin passatissa, joka hävitettiin ennen kuin 200 tkm tuli täyteen. Autossa lähti 4. kierros etuniveliä liikkeelle, kun auto poistettiin. Nivelralli alko noin 50 tkm kohdalla ja sen jälkeen ei kolinatonta kilometriä tainnu ollakkaan.

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 7.3.2007 11:50

Tarttis tänään tuikata vetoniveliin öljyä, josko ne sillä tokenisi.
Mikä muuten voi aiheuttaa sen että ratti tuntuu joskus sellaiselta jämäkältä kuin kuuluisikin ja joskus taas veltommalta?
Viittaako tärinä ja klok klok klok ääni samaan aikaan samasta pyörästä niin vetoniveleen? Ja tuo ei ole siis joka päiväistä, niin kuin ei myöskään muut jutut että menee silleen 50-50 aina että toimiiko ilman klappia ja kolinaa vai molempien kanssa

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 7.3.2007 11:59

Ja autoon on vaihdettu nyt viimeisen 10 tkm aikana:
Sytytystulpat, Etuiskunvaimentimet V/O, Etuylätuki V/O, Jarru & kytkin neste, Ohjaustehostin neste, Etu ylätukivarsi /V, Etu ylätukivarsi /O, Taka ylätukivarsi / V, Taka ylätukivarsi / O, Taka alatukivarsi /V, Etuvakaajan yhdystanko /V, Etuvakaajan yhdystanko /O, Talvirenkaat

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 7.3.2007 18:36

Mikäs tohon klappiin sit voisi olla ratkaisu?

Ohjausvaihteen kiristys? Vaikuttaako raidetangonpäät asiaan?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 7.3.2007 22:12

Häviskö tärinä kun vaihto talvirenkaat? Renkaiden epätasapaino aiheuttaa tärinää..
Tärinää sattaa aiheuttaa myös "väljä" vetonivel, se naputus selittyisi myös tuolla..
Onko raidetangon sisäpäät tarkistettu? Nekin saattavat väljistyä..
Kolinaa voi kuulua myös hammastangosta, väljään hammastankoon liittyisi tuo ratin klappi, ja se että tehostus heittelehtii..

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 7.3.2007 22:15

Renkaat on tasapainotettu 2 kertaan, ja niillä on ajettu noin 10tkm jos sitäkään

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 7.3.2007 22:30

No seuraavaksi tarkkaisin sen vetarin ulomman nivelen, se kun sopivasti väljistyy, ei se enää pyörikkään akselinsa ympäri, vaan kehää, ja on "epätasapainossa", jolloin saattaa täristää.. Näin käy yleensä sisemmille nivelille, mutta miksei myös ulommille.. Jos se vielä napsuttaakin..

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 12.3.2007 16:25

Joo eli se klappi tuntuu nyt myös jarruttaessa tollasella kurahiekkatiellä

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 12.3.2007 18:56

Ens vkl vaihdan varmaan raidetangon sisemmät ja ulommatpäät, etupyörien laakerit ja oikean ulomman vetonivelen. Ku siihen ohjausvaihteeseen en usko koska ohjaus on kuitenkin tarkka. Ja just pesin vanteet ja tarkastin paineet ja se tärixtää yms edelleenkin ihan samalla tavalla

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 14.3.2007 16:25

Nyt se vitun paska pitää sellasta ääntä ihan ku olis huonot nastat alla tai jyrisee miten onkaan ja vetelee mihin suuntaan millonkin sattuu

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 15.3.2007 20:36

Joo eli nyt on takakontissa asennusta odottamassa edelleenkin raidetangot ja hanttarin ulompi vetonivel sekä etupyörien laakerit

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 19.3.2007 19:18

Nyt vaihdettiin pyöränlaakerit, Raidetangot ja oikea ulompi vetonivel. Motonetin Governor-merkkinen vasen taaempi alatukivarsi oli tullut myös tiensä päätökseen jo aiemmin, vaikka sillä oli ajettu n. 2500 km!!! Elise vaihtui myös sveitsiläisvalmisteiseen varteen

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 19.3.2007 19:26

No mites on, koliseeko vielä?

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 19.3.2007 19:28

Kattoo huomenna kun tulee sellainen 100km lenkki taas, nyt ajoin vain 3km

SgUgLaa
-
Viestit: 42
Liittynyt: 23.10.2005 14:46

ViestiKirjoittaja SgUgLaa » 20.3.2007 13:10

mun automaatti passatti pitää kvik kvik klok klok ääniä :) ja sit välillä täristää ku jarruttaa kevyesti. Jarrut katottu sisemmät vetonivelet rasvattu. Auto oli täs nosturilla ni pyöritin kummankin puolen rengasta meno suuntaan ni öljypohjan kohilta kuulu se vik vik ääni ja taakse päin pyöritti ei kuulunu mitään. outoo on sekin ku välillä ei kuulu mitään. Niin ja nuo äänet voimistuu kun painaa jarrua kevyesti. Kyl kohta menee herne nenään ton passatin kanssa... jos tästä lähtis ostamaan pari tukivartta :)

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 20.3.2007 21:31

Joo no ei se silläkään, paikallisella korjaamolla ei oltu kiristetty raidetangon ulompiapäitä!!
Ja Motonetin vetonivelen suojakumin klemmari oli tipahtanu aamulla pihalle, noh huomenna näkee miten tämän ehtoiset korjaamon jälkien korjaamiset onnistui

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 26.3.2007 20:49

Samanlainen se on kuin ennenkin. Tärisee, ja kun kääntää niin tuntuu että ulompi pyörä menisi aina suorempaan tms.. Voiko syynä olla alatukivarret, vaiko vakaajantangot? Etummaisia alatukivarsia kun ei ole huoltokirjan mukaan koskaan vaihdettu?

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 7.5.2007 20:12

No tota löysin takapäästä rispaantuneet apurungon puslat vai millä nimellä ovatkaan, kuitenkin kuskin puolelta kumi on kokomatkalta halki ja hanttimiehen puolelta se on jo myös rispaantunut ja pian sekin on menossa paskaksi. Voisiko toi aiheuttaa rattiin sen "välyksen" käännöksissä?

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 10.5.2007 7:25

Kerropa kuinka tsekkasit nuo puslat? Minulla on samanlaista klappia ratissa, tuntuu taas kesärenkailla pahemmalta kuin talvikkailla. Viime kesänä vaihdettiin rattiakselin ristinivel ja säädettiin ohjausvaihde, mutta ei paljoa helpottanut. Yksi merkkihuolto ehdotteli koko ohjausvaihteen vaihtamista mutta en ala niin paljoa sijoittamaan. Sehän tässä kummastuttaa kun huollossa ja katsastuksessa ei löytynyt mitään välystä nivelistäkään. Olisiko nuo puslat sitten särki.

Lisäys vielä: Klappi tuntuu lähes samanlaiselta ratin asennosta riippumatta, ehkä ääriasennoissa hieman enemmän. Kun ratti kääntelee nopeasti puolelta toiselle niin kuuluu pieni kolina ja tuntuu välystä. Jos ohjausvaihteessa olisi kulumaa niin sen pitäisi tuntua vain tietyssä kohdassa esim. keskellä? Kuskin puolelta tuntuu kuuluvan pieni kolahdus aina kun ajaa varovaisestikin kanttarin yli.

Lotvonen
-
Viestit: 43
Liittynyt: 8.2.2004 22:17

ViestiKirjoittaja Lotvonen » 11.9.2007 19:36

Jokos Moukarin ongelmat on ratkenneet? Mulla on vähän samankaltaisia, alle kahdeksankympin vauhdissa eturenkaat väpättää älyttömästi. Välillä tuntuu, että ne lähtee irti kokonaan...väpätys loppuu ku vauhti kiihtyy yli 80 km/h. Välillä kuullostaa siltä kuin olis nastarenkaat alla!Ihme rohinaa renkaista...Mitään väljyyttä en ole löytänyt kotikonstein, mistähän alkais etsiin vikaa seuraavaksi??? Hyvät vinkit on nyt tarpeen!!

miihkali
-
Viestit: 18
Liittynyt: 3.9.2004 11:28

ViestiKirjoittaja miihkali » 12.9.2007 14:11

Miten ohjausvaihdetta säädetään? mulla on vielä etulaakerit vaihtamatta, muuten alkaa olla neuvot vähissä. Mulla ei täristä, hakee vaan älyttömästi urissa ja tuntuu klappia ratissa kun paikallaan pyörittää ja välillä jarruttaessa.

Vai miten nopeesti teillä on mennyt uusiks motonetin vahvistetut tukivarsisarjat? Johan ne on kohta vuoden ollut

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Volkkarien etupään tärinät .

ViestiKirjoittaja Pekopee » 15.9.2007 12:15

Oireita oon tavannut kohtalaisen paljon -yli 300t.km ajetuissa volskeissa.

Jos vika on jatkuvaa, pitäs tarkistaa, onko tasapainotus osat vetoakseleissa kunnossa. Vika ilmenee usein n.80-90km/h nopeudessa ja siitä yli ja -alle ei tärinöitä ilmene. Tasapainotus hela ei kummoiselta näytä, mutta ei oo yleensä vaihdettava, joten tärinän poisto tään vian suhteen maksaa mansikoita, kun koko akseli pitää ostaa uusi. Tää vika on melkein aina oikeanpuoleisessa veto- akselissa

Jos taas vika tulee pitemmässä tieajossa, tai ilmenee vaihtelevasti voi vetoakseleitten nivelet alkaa vemputtamaan, kun käyvät kuivina, rasvat niissä on vanhentueet/pilaantuuneet.
VÄLIAIKAINEN ratkaisu: Ajakaa ratti laidassa=ohjaus ääriasennossa ympyrä takaperin jossakin parkkipaikalla molempiin suuntiin, jos tällöin tutinat vähenee tai katoaa, hankkikaa suositeltua vetonivelten vaseliinia. Purkakaa, peskää nivelet aivan puhtaaksi ja laittakaa uudet vaseliinit ----Riittävästi----=suojakumit täyteen ja sisäpäässä myös nivelen vastakupit laatikon kyljissä. Vetoakselit paikalleen takaisin ja ajoa.

Muistakaa tutkia vetonivelten kunto purkamalla nivelet ihan yksittäisiin osiin, ja jos nivelten laakeripinnoissa/kuulissa on kuoppia, heittäkää nivelellä -lintua ja uusikaa vetonivelet joissa on vikaa

Huom! Vikaa kannattaa aina etsiä sieltä, missä se todennäköisimmin on. Auton etupään edestakaisin liikkuvia osia saa vaihtaa loputtomiin, jos ei ensiksi etsi vikaa sen pyörivistä osista. Vikaa siinä ohella on helppo metsästää muualtakin pyörivän osan ympäriltä, kun huoltaa vetoakselit.

Kuminpoltto "tuulettaa kukkaroa" rikkoutuvien etupään osien muodossa.

Miihkaeli
-
Viestit: 47
Liittynyt: 26.4.2007 17:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Miihkaeli » 18.10.2007 14:37

Ittellä oli passatissa saman tyyliset viat että paukku kun käänsi jyrkkään tai hitaissa nopeuksissa. Kunnes sitten alatukivarsi murtui poikki asti renkaan puoleisesta päästä ja keula putosi kenttään:D slamit netin tukivarsisarja oli jo kotona ja se nyt alla ollu reilu 1000km ja samalla vaihdettiin vetonivel joka hajosi rysäyksessä ajo ominaisuudet parani nuilla osilla huomattavasti!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 37 vierailijaa