Luistoneston poistaminen / kytkimen asennus
Valvoja: ffp jäsenet
Luistoneston poistaminen / kytkimen asennus
Edellinen omistaja kertoi, että tossa profiilin autossa (8/99, AHF) olisi vetoluistonesto. Missään ei kuitenkaan näy ASR-nappia, eikä mittariston merkkivaloissa ole mitään tähän viittaavaa valoa. Jos/kun tuossa nyt semmoinen vitkutin on, niin saakohan sitä mitenkään pois toiminnasta? Onnistuuko tuohon jälkiasentaa ASR:n kytkintä?
ei siinä kuulukaan sille olla nappia. se toimii absien kanssa ja saat sen pois absin sulakkeen irrottamalla. siinä absi systeemi jarruttaa luistavaa pyörää jolloin pitävämpi saa vedon. liukkaassa mäessä lähdettäessä saattaa asr tappaa tehot kun molemmat luistavat. silloin manuaali neuvoo irrottamaan abs järjestelmän sulakkeen tai vaihtoehtoisesti lyömään lämän tiskiin. nimittäin se asr kytkeytyy tietyssä nopeudessa automaattisesti pois päältä. olikohan jotain 40km/h.
miten siihen sitten saa sen kytkimen, niin varmaan pitää tehdä niinkuin autokouluautoissa usein on että absin sähköt kiertää jotenkin katkaisijan kautta.
miten siihen sitten saa sen kytkimen, niin varmaan pitää tehdä niinkuin autokouluautoissa usein on että absin sähköt kiertää jotenkin katkaisijan kautta.
Ilmeisesti tuosta on sitten seurauksena myös absien eliminoituminen?
Jos nyt en ihan väärin muista, niin tuossa manuaalin lisäosassa on kuvattu ko. nappi kojelaudassa tankinaukaisu-, grillien- ja takalasinlämppärinnapin välissä, ja siinä lukee "ASR".
Pitää käväistä vilkaisemassa h-lokerosta tuota lisäläpyskää.
Jos nyt en ihan väärin muista, niin tuossa manuaalin lisäosassa on kuvattu ko. nappi kojelaudassa tankinaukaisu-, grillien- ja takalasinlämppärinnapin välissä, ja siinä lukee "ASR".
Pitää käväistä vilkaisemassa h-lokerosta tuota lisäläpyskää.
LauriTJ kuvaili tuossa EDL:n toimintaa, ASR on sitten ihan eri järjestelmä. ASR on luistonesto joka ottaa vetoja pois jos molemmat vetävät pyörät sutii. EDL jarruttelee sitten vain jos toinen vetävä sutii ja on vähän niinkun tasauspyörästön lukko. ASR nappi on ilmeisesti aina kojelaudassa jos autossa vaan on ASR. EDL on aina päällä, eikä sitä saa kytkettyä pois muuten kuin ABS sulakkeella.
EDL:stä ei ohjekirjassa puhuta mtn. ASR:stä ja ESP:stä kyllä. Nappeja ei kojelaudassa näy, eikä mittaristossa näy sytytysvirtaa kytkettäessä ASR:n merkkivaloa. Sen mitä nyt olen tietoa etsinyt, niin tuon ikäisessä pitäisi olla ASR.
Entinen omistajakaan ei ollut tiennyt sen olemassaolosta ennen kuin oli talvella auto alkanut "jarruttelemaan" sutimistilanteissa.
Entinen omistajakaan ei ollut tiennyt sen olemassaolosta ennen kuin oli talvella auto alkanut "jarruttelemaan" sutimistilanteissa.
joo tero puhuu asiaa. sekotin nuo systeemit. minun manuaali puhuu eds järjestelmästä. KUVA
mulla ei edes mainitse että olisi paikka asr napille. varmaan kun manuaali ei sitä edes tunne. asr taitaa olla parannettu versio tuosta eds :stä. siitä huolimatta varmaan ihan yhtä ärsyttävällä tavalla toimii.
E: petterilläkinkö on manuaali pidetty "vanhanmallisena" ja lyöty mukaan liitteeksi tekniset muutokset läpyskä? aika laiskaa meininkiä, eikö? =)
mulla ei edes mainitse että olisi paikka asr napille. varmaan kun manuaali ei sitä edes tunne. asr taitaa olla parannettu versio tuosta eds :stä. siitä huolimatta varmaan ihan yhtä ärsyttävällä tavalla toimii.
E: petterilläkinkö on manuaali pidetty "vanhanmallisena" ja lyöty mukaan liitteeksi tekniset muutokset läpyskä? aika laiskaa meininkiä, eikö? =)
Käyttäjien toivotaan valitsevan vain parhaat ja mielenkiintoisimmat otokset kuvistaan.
Joo, näin hieno!
Tämmöstä ja tämmöstä mulla tuossa lisäosassa luki. Normaalista manuskasta en edes huomannut tuota EDL kohtaa.
Että mikä lienee sitten luistonestojärjestelmä tuossa 8/99 TDI 81 kw SLX mallissa? Vakkari ja ilmastointi siinä myös on, mutta nekin lienevät vaan ihan lisävarustelistalta ruksitettuja.
EDS ja EDL on sama asia ja se on ihan oma järjestelmänsä, eli sähköinen tasauspyörästönlukko virallisesti suomennettuna. EDS taitaa olla vakiona kaikissa VAG:n malleissa suunnilleen viimeisen 10 vuoden ajan? ASR on luistonesto eikä ole siis sama kuin tuo EDS. Tuossa ohjekirjassahan on tähti (*) ASR:n ja ESP:n kohdalla, eli ne on lisävarusteita eikä siis välttämättä löydy kaikista myydyistä autoista.
Ei nyt heti muistu mieleen, mutta tuolta voi kokeilla:
http://igorweb.org/equidec/Default.aspx
http://igorweb.org/equidec/Default.aspx
paha sanoa miten se kytketään ilman ylimääräisiä vikavaloja/koodeja. autokoulun autoissa noita oon joskus nähny. varmaan niissä gorilloisa on ollu systeemit sellaset että virran katkasu ei hirveetä hämminkiä ja showta aiheuta.
Itse kun ajelin autokouluani jollain vm -03 Nissan Primeralla (ehkä yks huonoimmista autoista ajaa, mitä olen näinä muutamana vuotena ehtinyt ajaa) jossa ABS:n poiskytkentä tapahtui jotenkin fiksusti keskikonsolista, eli luultavasti tehtaalta asti oli kyseinen järjestelmä asennettu. Poiskytkemisen yhteydessä auton näytöllä näkyi jonkin sortin ABS pois päältä -viesti. ABS:t sai takaisin päälle kytkemällä sytytysvirran pois ja takaisin päälle.
Itse en menisi katkomaan virtaa ABS-järjestelmään, aiheuttaa varmaankin vikakoodeja. Jos pitää lähteä viivalle (n)Auriksien kanssa niin mene kuivana päivänä. :)
Luistonesto (ASR)
Herätellään vanhaa topic:ia henkiin... Tosin nyt olisin kysellyt pystyykö esim. vag-com:n avulla kytkemään ASR:n toimintaan. Ja tässä tapauksessa autossa ei ole ASR-nappulaa. Eli onko tuo ohjelma olemassa "piilossa" tietokoneella ja sen vain kytkisi käyttöön?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”