Subbari vararenkaan sisälle

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

COH
-
Viestit: 62
Liittynyt: 21.6.2004 16:42

Subbari vararenkaan sisälle

ViestiKirjoittaja COH » 22.9.2005 15:17

Tarvis tilaa peräkontiin, mutta subbasesta en haluais luopua. Ajattelin kääntää vararenkaan väärinpäin ja tehdä sen sisään kotelon, jonka saa nostettua tarpeen tullen pois vararenkaan tieltä.

Onkos muut toteuttanut tämmöistä asennusta? Minkälaisia elementtejä ootte käyttäneet ja minkä kokoisissa koteloissa?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 22.9.2005 15:45

Onhan tuollainen viritys ollut 15" vanteen sisällä jo parivuotta, elementtinä infinityn 10" subi.

Saku
-
Viestit: 278
Liittynyt: 1.12.2004 20:42

ViestiKirjoittaja Saku » 22.9.2005 20:27

Juu sama täällä, on ollut jo monta vuotta -> Tällä hetkellä Impact 12"

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 22.9.2005 21:47

Toki onnistuu.. ihan helposti.
Kotelo Paikoillaan

COH
-
Viestit: 62
Liittynyt: 21.6.2004 16:42

ViestiKirjoittaja COH » 23.9.2005 9:41

Minkäkokoinen kotelo sulla on tolle peerlesille? Elementti taitaa olla 10"?

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 23.9.2005 10:21

12" JL-Audio vararenkaan sisällä 3B farkku passatissa. kohtalaisesti soi ottaen huomioon missä elementti on vararengaskotelon koko

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 23.9.2005 17:10

12" peerlessi on, kotelossa pitäisi olla jotain 20-25 litran väliin.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 24.9.2005 14:37

Hertzin ES250D 10 tuumaiselle olen tehnyt vararenkaan (15") sisään menevän kotelon. Muiden kiireiden takia en ole vielä päässyt kokeilemaan sointia...

golfan
-
Viestit: 352
Liittynyt: 4.4.2004 17:03

ViestiKirjoittaja golfan » 25.9.2005 22:14

jos verrataan tollasta koteloa ja tilavuudeltaan samankokoista suljettua "perus" koteloa esim dynamicsin, niin onko todellisuudessa soinnissa miten paljon eroa?

PeAulin
-
Viestit: 432
Liittynyt: 20.6.2004 14:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja PeAulin » 25.9.2005 22:35

vihje: kotelon kuidutuksen jälkeen valelee sinne viellä jonkin verran hartsia ja sen jälkeen sepeliä, kivi kun soi paremmin kun lasikuitu

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 4.4.2007 14:04

Minullakin aikeissa laitta 3B Passatin vararenkaan sisään subikotelo ja siihen 10" elementti (ehkä Hertz HX 250). Meinasin pultata sen kotelon siihen orkkis vararenkaan kiinnitykseen kotelon seinän läpi. Tämä tosin tarkoittaa rengasrikon yhteydessä aina bassoelementin irroittamista, ei paha rasti.

Ainoa mikä mietityttää on se, että miten tekee verhouksen kanssa. Vaalean harmaa on nykyinen verhous. Sitä ei varmaan kannata tuhota ja tehdä siihen reikää. Mikähän olisi hyvä ratkaisu tuohon? Toki jos saisi toisen tuollaisen verhouksen jostain, voi olla hankalaa. Onko jollain kuvia toteutuksesta?

jisiri
-
Viestit: 8
Liittynyt: 9.7.2006 10:18

ViestiKirjoittaja jisiri » 4.4.2007 18:58

Itse ainakin tein uuden valipohjan sinne takakonttiin. Sen sitten voi päällystää miten itse haluaa.

AnttiH
-
Viestit: 32
Liittynyt: 12.12.2006 21:58

ViestiKirjoittaja AnttiH » 4.4.2007 23:05

DLS:n mw10 vararenkaan sisällä kans 3B:ssä.
laitoin perus 15 tuumaseen vanteeseen, ku en jaksanu odottaa enää viikonlopun yli, kun rakennuspäivän aamuna tuli mielee et vois käyä kysyy 17 tuumasta vannetta vararenkaaks. Paikallinen rengaskauppias lupas ilmaseks jonku sarjansa viimesen kiekon ja lupas käärästä siihe jonku käytetyn kuminki. Satuin vaa pahasti inventaariopäivänä ni sillo ei kerenny hommaa suorittaa ja vannetta ettiä.
Et halvalla / ilmaseks saa sen muutaman lisälitran jos käy vaa kyselee.. samaha se on minkä näköne vanne siä varalla on.

ite jätin iha vaa tavaratilan pohjamaton alle koko systeemin, eli ei näy ulospäin eikä rajota kontin kapasiteettia. Lattia nousi muistaakseni jotai nelisen senttiä kaikkineen ku tein sinne rivotuksen ja ohkasen lavyn alle et pohja olis tasanen.
Eikä sitä koteloo mielestäni tarvi millää sinne pohjaan pultata, jos lasikuidusta sen muotoonsa tekee, koska elementin kanssa kuitenki nii painava mötikkä et ei se sieltä maton alta mihkää karkaa.
Vaahtomuovisuikaleet laitoin vanteen ja kotelon välii ettei resonoi.

Kokeilin tota hiekkahartsihommaaki kotelon sisään, mut se meni vähä reisille eikä suostunu kuivamaan jne ni vedin sit tylysti lattiatasotetta sinne kotelon sisään n. sentin kerroksen ettei kuulostais nii muoviämpäriltä.

voin pistää kuvia täs joku päivä, ku kuvat yllättäen on toisella koneella

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 5.4.2007 8:28

Eikä sitä koteloo mielestäni tarvi millää sinne pohjaan pultata, jos lasikuidusta sen muotoonsa tekee, koska elementin kanssa kuitenki nii painava mötikkä et ei se sieltä maton alta mihkää karkaa.

ei ehkä karkaa normaaliajossa, mutta mitenkäs kolaritilanteessa? subi+kotelo hässäkkä lentää niskaan =( noilla on kuitenkin melkoinen massa, niin aika pahaa jälkeä saa aikaiseksi...

AnttiH
-
Viestit: 32
Liittynyt: 12.12.2006 21:58

ViestiKirjoittaja AnttiH » 7.4.2007 13:02

^ totta tuokin :)

mutta peräänajossa se nyt ei ainakaan sieltä kuopasta varmaan ylös ja päälle hyppää ja suojaahan toi metallinen hattuhylly ja takapenkit jonkunverran neljäovisessa autossa..

...ja pitää vaan toivoo ettei sattus mitää :P

golf20
-
Viestit: 75
Liittynyt: 21.3.2006 22:43

ViestiKirjoittaja golf20 » 7.4.2007 13:59

Voin kyllä ikväkseni kokemuksesta kertoa että esim takakontissa oleva irtonainen pleikkari tulee vielä tuulilasistakin läpi kun törmää puuhun 130:iä.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 7.4.2007 16:36

ei ehkä karkaa normaaliajossa, mutta mitenkäs kolaritilanteessa? subi+kotelo hässäkkä lentää niskaan =( noilla on kuitenkin melkoinen massa, niin aika pahaa jälkeä saa aikaiseksi...


Joo, kannattaa kiinnittää huomiota kotelon kiinnitykseenki! Itellä oli 18mm vanerista tehty hattis ja se meinas tulla niskaan kolaritilanteessa. Väänsi takaselkänojan aivan tuhannen vintturalle.

Siittä lähtien on kaikki subbarit pultattu täkkipulteilla välipohjavaneriin kiinni. Hattiski joutu ton kolarin jälkeen laihikselle.

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 3.5.2007 15:44

Olis itelläki tarkotus tuohon Poloseen laittaa subbari vararenkaan sisään et sais lähes kaiken tavaratilan käyttöön kun sitä niin vähän muutenkin on. Laskeskelin tuossa että jos tuon vakiovararenkaan(14") sisälle laittaa niin suunnilleen 7cm pitäis korottaa vararenkaan ylätasalta et tuli se optimi 17litraa suljettu kotelo tolle JL Audion 10" subille. Korotuksen myötä tulleen muuhun tyhjään tilaan vois laittaa sit tunkin jne.

Toisaalta vois käydä kyselemäs jostain vaikkapa 16" vararengasta nii välttämättä tartte korottaa yhtään. Vahvistimen aattelin pultata takapenkiä vasten ja eteen suojalevy ja siihen reikä että vahvistin näkyy mutta piuhat ei :) Takapenkkien kaadosta ei sen jälkeen enää oo hyötyä mut tuskimpa tulis käytettyä muutenkaan.

Toi pitäis viel tietty toteuttaa niin että sen subbarikotelohässäkän vois helposti nostaa sieltä pois jos rengasrikko sattuu eli muut osat pitäis olla irrallisia. Olisko muillakin näyttää kuvia omista kotelototeuksista että vois katsella hieman ideoita?

AnttiH
-
Viestit: 32
Liittynyt: 12.12.2006 21:58

ViestiKirjoittaja AnttiH » 6.5.2007 14:48

http://s172.photobucket.com/albums/w25/Ajhuol/
tuol ny on jotai kuvia täysin epämääräsessä järestyksessä aiheeseen liittyen..
Enkä tosiaan oon millään kiinnittäny tota mötikkää tonne, mutta eiköhän sinne joku kiinnityskin pitäisi jossain vaiheessa väkästellä

PoRToS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.11.2006 23:19

ViestiKirjoittaja PoRToS » 7.5.2007 9:52

Siis sulla on tuossa päällä tuo valkoinen ympyrä ja siinä kiinni subinen ja sitten vielä lasikuitukotelo subisen alla? Millä lasikuitu on kiinni tuossa "rungossa"?

Minkä kokoinen vanne tuossa on? Itsellä on 16", sen kai pitäisi riittää suurinpiirtein.

Kun juurikin tuommoinen systeemi pitäis tehdä itellekkin nyt kesällä, kun nuo vakiokajarit ei toista alaääniä lähes lainkaan.

AnttiH
-
Viestit: 32
Liittynyt: 12.12.2006 21:58

ViestiKirjoittaja AnttiH » 7.5.2007 16:30

Se runko, eli maalaamaton rinkula on iha laminoitu kiinni siihe lasikuituun, niinku niistä ekoista (alimmista) kuvista ehkä jotenki näkee.
sit 1367 kuvassa sinne lasikuituämpäriin on vedetty kivitasotetta sisään ettei kumise ja siihe päälle reilulla kädellä silikoonia mikä on tasotettu suht tasaseks.
Subi on kiinni läpipulteille siinä valkosessa rinkulassa joka sit on ruuvattu siihe maalaamattomaan (ja se silikooni toimii tiivisteenä siin välissä)

Ja iha 15" volkkarin perusalu..

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 7.5.2007 23:29

Laskitko paljo tuolle jäi bruttotilavuus eli ilman elementtiä?

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 8.5.2007 10:19

17" / 7,5" et35 5-puolainen aluvanne: Sisätilavuutta ~25litraa, lasikuitukotelolle jäi ~20 litraa ilman elementtiä. Vanne mahtui 195/65/15 kokoisen varapyörän paikalle 225/45/17 rengastuksella. Hertz HX300 farkussa, suosittelen...

Mietin sellaistakin ratkaisua, että molemminpuolin vannetta paksu vaneri ja kunnon tiivisteet. Sitten vaan elementin kiinnitysruuvien rei'istä läpi kierretangot alemman levyn iskumuttereihin. Kotelo ei näin syö tilavuutta vanteen sisältä. Tiivistys kuitenkin epäilytti ja hylkäsin idean.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 8.5.2007 13:43

Tuolla muutama kuva omasta virityksestä. GTi:n orkkis varapyöränvanne BBS RX II ja kokoa 16". Tilavuudeksi mittasin muistaakseni tuolle pelkälle lasikuitu "ämpärille" jotain 17-18l.

Tuohon tuli sitten vielä ehkä litran verran lisää tilavuutta tuon lisäpohjan (jossa vahvari ja AutoPC-paikat) myötä. Kontin pohja nousi kaikkiaan 2/3 alalta 8cm. Ei mielestäni haittaa kontin päivittäistä käyttöä mitenkään. Pohja on aika lailla samalla tasolla selkänojien kanssa kun ne on käännettynä. Hieman jopa alempana. AutoPC on tuolta jo lähtenyt kun en ehtinyt/jaksanut sen kanssa sompailla enää. Kotelo on tehty SPL:n 10":lle.

AnttiH
-
Viestit: 32
Liittynyt: 12.12.2006 21:58

ViestiKirjoittaja AnttiH » 8.5.2007 18:40

juu eipä se pieni lattian korotus 3- tai 5-ovisessa niinkään tunnu, mut jo toi noin neljän sentin korotus Passatissa kyl valitettavasti tuntuu.. Viimeks huomasin ku olin menossa kesäkiekkoja vaihtamaan, ni eipä enää mahtunukka kaks rengasta (225/40/18) kunnolla päällekkäin konttiin :(
et paljoo enempää en ainaka raskis enää korottaa..

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 8.5.2007 19:05

Joo Golfissa taisi saada kaataa penkin ennen pohjan korotustakin jos halusi renkaita raahata muuallakin kun akselien päissä. Noille on muuten tehty verhoilut kannetkin ei vaan näy kuvissa.

PoRToS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.11.2006 23:19

ViestiKirjoittaja PoRToS » 9.5.2007 9:06

Itse olen kyllä ajatellut laittaa vahvarin yms. tuonne laidan "lokerikkoon". Kun Torsenin perämurikka nostaa jo valmiiksi konttia noin 5cm korkeammalle kuin normalaissa passatissa, niin tuonne ei mahdu kohta mitään kun vielä vähän nostelee =)

Onko muuten johtojen läpivienti kuinka hankala homma. Tuossa 4Motionissa kun on kiinteä takapenkki... Taitaa vaatia aika paljon purkamista. Entä onko kukaan vetänyt V6:n konetilasta virtajohtoa, onko siellä jossain joku "kätevä" kohta mistä sen saisi helposti menemään?

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 14.5.2007 20:50

Itsellä alkamassa samallainen projekti mutta teen kotelon 22mm mdf:stä, teetän paikallisessa huonekalu tehtaalla 10 rinkulaa joiden sisähalkasija on 41cm ja ulkohalkasija 50cm.. liimataan ja ruuvataan kiinni pitkillä huonekaluruuveilla.
sisäpuolelta tiivistän akryylimassalla ja sitten verhoiluhuopaa päälle ja hiukan polyesteri vanua.. tilavuus on 23l Elementiksi tulee Jbl power sarjan 10".. Gz Nuclear 12" saa siirtyä sivuun.. tilan ja vähäisien tehojen takia vaihto 10".. ja tilan tarve.

Vararengas jää pois mut eipä sillä muutenkaan mitään tee kun ei renkaita saa vaihdettua ku helmat edessä joten turvana vain ja ainoastaan rengasvaahto tai mitä nyt ikinä onkaan.

Kannu
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.4.2007 8:58

ViestiKirjoittaja Kannu » 22.5.2007 22:36

Ite alan kans kohta väsäämään moista lasikuitukoteloa ja ajattelinkin tiedustella vähän noita tarvikkeiden määriä.

Kotelosta tulossa puoliympyrän muotoinen, tilavuudeltaan ~30l.

Kuinka paljon suunnilleen noita tarvikkeita tarvitaan?

AnttiH
-
Viestit: 32
Liittynyt: 12.12.2006 21:58

ViestiKirjoittaja AnttiH » 23.5.2007 18:04

-mattoa ostin muistaakseni 10m, ja sitä jäi varmaan puolet varastoon.
-kovetetta menee niin vähän että sillä pikkupullolla pääsee aika pitkälle. (kannattaa laskee siit sekotussuhteesta)
-hartsia meni varmaan jotain nelisen litraa jossen nyt ihan väärin muista. Jos tekee esim hiekkahartsia sinne sisälle kovikkeeks, ni siihenhän sit saa menemään sitä enemmänkin.
-apteekista lääkeruutta mallia nuuskatykki on kova sana siihen kovetteen annosteluun.
-ja halpahallista pussillinen pensseleitä, koska suti on kohtuu koppura aina yhen satsin jälkeen

...ja suosittelen vähän pitempivartisia hanskoja, jossei haluu et ranteet kutisee väh seuraavan viikon.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 23.5.2007 22:07

Esim. AIV flex-lamoniintimatto, tuollanenki on varmaan kätevää värkkiä mutta tulee aika kalliiksi mutta ei ole niin vittumaista kuin itse lasikuitumaton kans leikkiminen..

Flex-laminointimatto polyesterimuoville, 1000x1000x5 mm
28e


"Täydellinen tuote kaarevien muotojen kuten esimerkiksi ovensivujen tai tavaratilan rakentamiseen. Flex-matto kiristetään paneelin yli ja toimii sen jälkeen laminaattina polyesterimuovin kanssa. Rakennettaessa ovensivuja mitään ylimääräisiä lasikuitu-tukia ei tarvita. Mahtava lopputulos, puolet työmäärästä."

Varmaan oivaa tuohonkin hommaan..

www.mds.fi

AnttiH
-
Viestit: 32
Liittynyt: 12.12.2006 21:58

ViestiKirjoittaja AnttiH » 24.5.2007 17:40

^ vähä haiskahti mainokselta :)

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 24.5.2007 20:11

Aiheeseen liittyäen:
Kun täällä nyt näinkin moni on laittanut/laittaa subbarin vararenkaan sisään, niin mihin kukin on laittanut/laittaa työkalut ja tunkin?
Muutenhan vararenkaan säilyttämisessä ei oikein ole ideaa, mitä se siellä kontissa hyödyttää, jos ei ole millä vaihtaa sitä tarpeen vaatiessa..
Tuli vaan mieleen, kun itsekkin vastaavaa "projektia" suunnittelen..

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 24.5.2007 21:08

mulla on niin että 2/3 tuosta pohjasta on korotettu ja sinne 1/3 alalle mahtuu sellanen pikkunen laatikko missä säilytän kaikenlaista roinaa ja siellä on tunkki ja avaimet. Oli mulla siihen lasikuidusta työn alla saman kokoinen boksi mitä tolle subille ja vahvarille on niin toiselle vahvarille ja työkaluille työn alla mutta lopputulos oli että pari tuntia väänsis tunkkia ulos lasikuidun sisältä niin se sitten jäi... =)

lisäksi kun heivasin sen pc:n pois niin en sitten tarvinnut enää lisätilaa paksiin.

AnttiH
-
Viestit: 32
Liittynyt: 12.12.2006 21:58

ViestiKirjoittaja AnttiH » 27.5.2007 14:27

passatissa ainakin on kontin vasemmassa laidassa olevan "ensiapulaukkukaapin" alla semmonen lokero mihin sopi kaikki kamat vieläpä lattiapinnan alapuolelle.
Mahtu tunkki ja työkalupussi ja parikytsenttinen loisteputkityövalo jne roinat..


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa