Dumppi kannattavaa?
Valvoja: ffp jäsenet
Dumppi kannattavaa?
Onko järkevää asentaa dumppia? Jotku sanoo että seokset menee päin pyllyä ja dumppia ei kannata asentaa mutta monet ovat kuitenkin asentaneet dumpin. Suurimmassa osassa tuning autoista on dumppi.
Jos sä sitä olet ruohonleikkuriin asentamassa niin ei kannata. Jos taas asennat sen kottikärryyn niin ei siitä haittaakaan ole. Muuta kuin ylimääräinen paino.
Eli kerro nyt mihin hemmettiin olet sitä asentamassa... Maffilliseen peliin ei kannata asentaa, maffittomaan voi asentaa mutta ei kannata(paitsi jos alaikäsiä vikittelee pihinällä). Jos autossa on alkuperäisenä kierrättävä en keksi mitään syytä vaihtaa sitä. Kierrättävä kuitenkin peruskäytössä on parempi ja jos joku on jo letkut ja putket sinne jaksanut rakentaa niin miksi vaihtaa?
Esim. HKS:llä on "maffilliseen autoon" dumppia, mutta ihan yhtä vituralleen homma menee.
Eli kerro nyt mihin hemmettiin olet sitä asentamassa... Maffilliseen peliin ei kannata asentaa, maffittomaan voi asentaa mutta ei kannata(paitsi jos alaikäsiä vikittelee pihinällä). Jos autossa on alkuperäisenä kierrättävä en keksi mitään syytä vaihtaa sitä. Kierrättävä kuitenkin peruskäytössä on parempi ja jos joku on jo letkut ja putket sinne jaksanut rakentaa niin miksi vaihtaa?
Esim. HKS:llä on "maffilliseen autoon" dumppia, mutta ihan yhtä vituralleen homma menee.
Voi vilttihattu...taas tämä alkaa...Minua ihmetyttää suuresti, miksi joka kerta nousee aivan käsittämätön meteli siitä jos joku haluaa laittaa dumpin autoonsa?...Ok, joissain se toimii jokseenkin hyvin, joissain ei ollenkaan...ei se välttämättä toimivin toteutus ole, ei siitä välttämättä pahaa tuhoakaan saa aikaan. Mutta jos haluaa pihinää, niin voihan sitä ainakin kokeilla...vaikka sillä bypassilläkin, tulppaa vain imuputken ja antaa puhallella sen ilmaan. Kannattaa haeskella searchilla, löytyy aika monta tarinaa aiheesta. Loppujen lopuksi minua kuitenkin ihmetyttää aina alkava purnaus aiheesta, antaa ihmisten tehdä autoillaan mitä haluaa ja kokeilla...Minullakin on edelleen dumppi paikallaan suunsoitosta, vastusteluista ja iästäni huolimatta ;)
Kommenttini myötä minut teloitettaisiin Kiinassa toisinajattelusta...ja täällä tämä topicci menee kohta lukkoon mitä suurimmalla todennäköisyydellä ja saan ihmisten vihat niskoilleni :D Sori, kiehahti...:|
Kommenttini myötä minut teloitettaisiin Kiinassa toisinajattelusta...ja täällä tämä topicci menee kohta lukkoon mitä suurimmalla todennäköisyydellä ja saan ihmisten vihat niskoilleni :D Sori, kiehahti...:|
Jokella on puheessa selvää totuuden käryä, pihinät on kivat jos niistä tykkää. Itsellä ei kummemppin pihise kun on tuo suljettu ilmankierto ja uskallusta ei ole laittaa passattiin dumppia vaikka kuinka tekisi mieli. En meinaa tuota suhahtelua pikkupinpin toivossa vaan kun se vaan on niin addiktoivan kiva ääni _omaan_ korvaan. Turhaa tuosta tappelemaan että onko se moraalisesti joistakin lapsellista tai koneellisesti autolle hallaa. Neuvokaa tietävät nyt kysyvää.
nim. Toinen ärsyyntynyt.
nim. Toinen ärsyyntynyt.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 21.9.2006 21:50
- Viesti:
Jännä on tosiaan aihe.Joka paikassahan aina käydään samaa puhetta eikä ikinä päästä lopputulokseen.Tää on vähä sama ku tilattas porukalla pizzaa ja mietittäs et mitä mausteeks.Paras lopputulos joka kävis kaikille kompromissinä ois varmaan pelkkä pohja. Itsellä oli aikanaan Saab 9000 tbo:ssa dumppi.Kaverini laitto ensin sen kalvomallisen ja eihän siitä tullu mitään,kalvo paskaks heti.Säädettävällä Mäntämallisellahan se homma korjaantuu.Mulla oli paten dumppi pari vuotta.Eikä siinä ollu missään vaiheessa probleemaa ku sääti dumpin tarpeeksi kireelle,ei sammunu kierroksilta kun puotti kaasun.Ainoa paikka missä ero näky bypassiin niin oli seos mittarissa kun 1.5b ahdoilta vaihto vaihteen. Siinä vaiheessa kun ilmat meni pihalle mittari meni laidasta laitaan siihen saakka kun dumppui sulkeentu.
Itse kyllä en mahtavempaa saundia oo vielä keksiny ku kunno filtterillä turbon vislaus ja dump siihen päälle:) Ai ai sitä herkkua....menee vaan liika bensaa ku herkuttelee:)
Itse kyllä en mahtavempaa saundia oo vielä keksiny ku kunno filtterillä turbon vislaus ja dump siihen päälle:) Ai ai sitä herkkua....menee vaan liika bensaa ku herkuttelee:)
Sinä et ole vieläkään kertonut että mihin sinä olet sitä dumppia laittamassa. Vaikeuttaa hieman vastaamista kun ei tiedä mistä koneesta on kyse. Tähän auttaisi vaikkapa tuon oman profiilisi täydentäminen auton osalta, tai sitten kysymyksen yhteydessä voi myös kertoa tällaiset pikku seikat jotka vaikuttaa melko oleellisesti vastauksiin.
Eikä se dumppi seosmittaria sekota, se mittari näyttää kyllä ihan oikein ne vituralleen menneet seokset.
Eikä se dumppi seosmittaria sekota, se mittari näyttää kyllä ihan oikein ne vituralleen menneet seokset.
mode kirjoitti:Mikähän sitten ois se kunnon filtteri?
VAG vehkeisiin joku kuivana toimiva, Apex'i tai Simota esimerkiksi. Öljyttävä tietty parempi, mutta ei suositella koska suodattimesta irtoava öljy tarttu ilmamäärämittarin kuumalankaan...mutta on kai noita öljyttäviäkin laitettu ja toimivaksi todettu kunhan ei sen öljyn kanssa lutraa kauheasti.
TeroV. kirjoitti:Eikä se dumppi seosmittaria sekota, se mittari näyttää kyllä ihan oikein ne vituralleen menneet seokset.
Näinhän se valitettavasti on.
Mikähän sitten ois se kunnon filtteri?
Itellä on BSR:n Öljyttävä filtteri + lämpöpelti bsr:ltä. Tosiaanki tuon öljyttävän kanssa on vähän enemmän huolehdittavaa kun sitä joutuu pesemään ja öljyämään aika aktiivisesti jos paljon ajaa. Tarkkana vain sen öljyn kanssa ettei se kostuta sitä filtteriä läpikotasin vaan sen ulkopinnan ainoastaan joka sitoo sitten sen kaiken roskan itseensä. Tyytyväinen olen ollut systeemiin.
Kivan kuuloset wuuuusshhhh imuäänet lähtee kun kiihdyttää ja kaasua löysätessä kuuluu jonkinlaiset sihahdukset (ainaki sisälle)
Ja se, että nämä "uudet"(maffilliset). Eli katalysaattori autot käy noin rikkaalla hajoittaa katin. Eli kun dumppi pihauttaa paineet pihalle lykkää moottorinohjaus koneen täyteen bensaa. Tästä johtuu se, että auto usein sammuu kun painat kytkimen pohjaan. Pakoputkesta pöllähtää mustaa ja katti ei tykkää hyvää.
Eli maffilliseen peliin ei kannata laittaa ulos puhaltavaa. Omaan kärryyn edellinen omistaja oli asentanut jonkun hks:n ss dumpin. Sammuili valoihin, pölläytteli ja pihisi niin maan perkeleesti. Olihan se ekat kolme kiihdytystä kivaa. Mutta sen jälkeen siihen meni hermo. Varsinkin kun se sammu "aina" valoihin jos ei tehnyt pitkää moottorijarrutusta. Ja toi dumppi kun pihahti jo todella kovaa kun 3000rpm:ssä vaihto, painemittari kun näytti 0.1bar niin pihahti.
Tietty jos jotain hyvää pitää keksiä oli se, että välillä kun vaihto täyskaasulta niin pakoputkessa oleva bensa paukku ja iski liekkiä putkesta. Katalysaattorithan siinä menee, mutta siinä sentään oli sitä tunnetta että ehkä tässä lintassa onkin tehoa(ja paskat).
Eli maffilliseen peliin ei kannata laittaa ulos puhaltavaa. Omaan kärryyn edellinen omistaja oli asentanut jonkun hks:n ss dumpin. Sammuili valoihin, pölläytteli ja pihisi niin maan perkeleesti. Olihan se ekat kolme kiihdytystä kivaa. Mutta sen jälkeen siihen meni hermo. Varsinkin kun se sammu "aina" valoihin jos ei tehnyt pitkää moottorijarrutusta. Ja toi dumppi kun pihahti jo todella kovaa kun 3000rpm:ssä vaihto, painemittari kun näytti 0.1bar niin pihahti.
Tietty jos jotain hyvää pitää keksiä oli se, että välillä kun vaihto täyskaasulta niin pakoputkessa oleva bensa paukku ja iski liekkiä putkesta. Katalysaattorithan siinä menee, mutta siinä sentään oli sitä tunnetta että ehkä tässä lintassa onkin tehoa(ja paskat).
Ehkä eniten asiaan vaikuttaa kuitenkin ajoneuvon viritysaste. Alkuperäisenä tarkoituksena on säästää ahdinta paineiskuilta. Näitä iskuja ei vakio autoissa juurikaan synny koska ahtimet ja paineet ovat pieniä.
Kuitenkin käytettäessä suurempia ahtopaineita, isompia ja raskaampia ahtimia sekä liikutettavan ilman määrä on huomattavasti suurempi, voidaan löytää hyötyä dumpin asennukselle.
Dumppi vs. bypass kysymyksessä tulee taas vastaan idea että jo kertaalleen lämmitettyä ilmaa ei pusketa takaisin kiertoon vaan se päästetään pihalle ja otetaan uutta kylmää ilmaa tilalle.
Henkilökohtaisesti tiedän tapauksen jossa 2l 16v konetta penkitettiin sähköisesti ohjattavalla dumpilla sekä paukulla. Ohjauksessa oli kuitenkin häiröitä ja näistä johtuen noin 600-700hv kehittävän HX50:n turbiiniakseli katkesi, liian suuren paine iskun johdosta.
Tämä kuitenkin on jo aika äärimmäinen tilanne. Eli käytännössä dumppia voidaan kait pitää tehosteena, vaikkakaan sen turboa säästävää ominaisuutta ei voi unohtaa mutta samaan ominaisuuteen päästään myös bypassilla, ja ilman auton noloa sammumista valoihin.
Asia on huomattavasti yksinkertaisempi jos autossa käytetään MAP-tyyppistä anturia, eli imusarjan painetta mitataan. Näissä tapauksissa ilmaa saa päästää pihalle eikä seokset heittele.
Loppun haluaisin vielä lisätä että tämä on vain minun käsitykseni asiasta eikä välttämättä absoluuttinen totuus.
Kuitenkin käytettäessä suurempia ahtopaineita, isompia ja raskaampia ahtimia sekä liikutettavan ilman määrä on huomattavasti suurempi, voidaan löytää hyötyä dumpin asennukselle.
Dumppi vs. bypass kysymyksessä tulee taas vastaan idea että jo kertaalleen lämmitettyä ilmaa ei pusketa takaisin kiertoon vaan se päästetään pihalle ja otetaan uutta kylmää ilmaa tilalle.
Henkilökohtaisesti tiedän tapauksen jossa 2l 16v konetta penkitettiin sähköisesti ohjattavalla dumpilla sekä paukulla. Ohjauksessa oli kuitenkin häiröitä ja näistä johtuen noin 600-700hv kehittävän HX50:n turbiiniakseli katkesi, liian suuren paine iskun johdosta.
Tämä kuitenkin on jo aika äärimmäinen tilanne. Eli käytännössä dumppia voidaan kait pitää tehosteena, vaikkakaan sen turboa säästävää ominaisuutta ei voi unohtaa mutta samaan ominaisuuteen päästään myös bypassilla, ja ilman auton noloa sammumista valoihin.
Asia on huomattavasti yksinkertaisempi jos autossa käytetään MAP-tyyppistä anturia, eli imusarjan painetta mitataan. Näissä tapauksissa ilmaa saa päästää pihalle eikä seokset heittele.
Loppun haluaisin vielä lisätä että tämä on vain minun käsitykseni asiasta eikä välttämättä absoluuttinen totuus.
Dumppi vs. bypass kysymyksessä tulee taas vastaan idea että jo kertaalleen lämmitettyä ilmaa ei pusketa takaisin kiertoon vaan se päästetään pihalle ja otetaan uutta kylmää ilmaa tilalle.
Tätä ongelmaa voi vähentää siten että siirtä bypassin coolerin kylmälle puolelle. Periaatteessa kai myöskin paremmin suojaa turboa koska päästää paineet pois jo läheltä rajoittavaa läppää.
Anagonda kirjoitti:Katalysaattorithan siinä menee...
-_Joke_- kirjoitti:Piakkoin saadaan faktaa katin kunnosta, katsastus taas edessä...mulla on ollut dumppi nyt 1.5v paikallaan...mielenkiinnolla odotan millä mallilla päästöt ovat :)
Tuli nyt sitten katsastettua ja ajoaikaa taas vuosi lisää :)
Päästöistä en tiedä voisiko paremmat enää olla:
CO: tyhjäkäynnillä 0.03, kierroksilla 0.04 (Sallittu 0.50/0.30)
HC: tyhjäkäynnillä 2, kierroksilla 2 (Sallittu 100/100)
Lambda: -, 1.01 (Sallittu -/0.97 - 1.03)
CO2: tyhjäkäynnillä 14.40, kierroksilla 14.50 (Sallittu - / -)
O2: tyhjäkäynnillä 0.65, kierroksilla 0.18 (Sallittu 5.00/5.00)
Dumppi on nyt ollut 1.5 vuotta ja ainakaan siinä aikana dumppi ei vielä syö kattia...
hyötyähän tuosta dumpista 1.8t vag:ssa ei ole. Enemmänkin haittaa.
Ja nämä, että menee seokset persiilleen ja hajottaa katin tai ilmamassamittarin pitävät varmasti jossain tapauksissa hyvinkin paikkansa. Tosin on kyllä tapauksia, joissa ei ole ilmennyt mitään ongelmia. Riippuu myös paljon siitä mikä dumppi autoon on asennettu ja miten.
Itse suosittelen menemään pro-mo nimiseen firmaan kysymään dumppia siellä varmasti mielellään valaistaan sinua, dumpista ja vag:n 1.8t:stä.
Ja nämä, että menee seokset persiilleen ja hajottaa katin tai ilmamassamittarin pitävät varmasti jossain tapauksissa hyvinkin paikkansa. Tosin on kyllä tapauksia, joissa ei ole ilmennyt mitään ongelmia. Riippuu myös paljon siitä mikä dumppi autoon on asennettu ja miten.
Itse suosittelen menemään pro-mo nimiseen firmaan kysymään dumppia siellä varmasti mielellään valaistaan sinua, dumpista ja vag:n 1.8t:stä.
Lyöt pään ulos ikkunasta niin ja sammutat radion ja sitten kun nostat kaasua kuuluu pieni tussahdus (huom! ei kuulu märällä eikä nastoilla) Ei kyllä hyödytä mitään tuo vapari tai ei sitä ainakaan ajossa huomaa tehoissa.
Itse ratkasin tämän dumppi ongelman ostamalla auton, jonne sen voi hyvällä mielellä tunkea ;)
Kyllähän forgelta löytyy 1.9tdi dumppeja tosin hinta aika suolanen kuulostaa muuten aika härskiltä.
Itse ratkasin tämän dumppi ongelman ostamalla auton, jonne sen voi hyvällä mielellä tunkea ;)
Kyllähän forgelta löytyy 1.9tdi dumppeja tosin hinta aika suolanen kuulostaa muuten aika härskiltä.
-
- -
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21.9.2006 18:04
edit: ääh mitä paskaa, puhuin paskaa.
Opiskelempa vähän noitten eroja ennen ku puhun mitään, siis dumppi, blow-off ja by-pass siis on kolme eri asiaa kun aikasemmin ajattelin dumppia ja blow-offia erikseen.
Opiskelen, puhun sitten uusiks :D
edit2: Muillekki
Dumpista: http://en.wikipedia.org/wiki/Dump_valve
Blow-offista: http://en.wikipedia.org/wiki/Blowoff_valve
Opiskelempa vähän noitten eroja ennen ku puhun mitään, siis dumppi, blow-off ja by-pass siis on kolme eri asiaa kun aikasemmin ajattelin dumppia ja blow-offia erikseen.
Opiskelen, puhun sitten uusiks :D
edit2: Muillekki
Dumpista: http://en.wikipedia.org/wiki/Dump_valve
Blow-offista: http://en.wikipedia.org/wiki/Blowoff_valve
vwpassat1.8t: ei se forge+vakioahtimella läheskään saa mitään dumpin ääniä.
Eli sulla ehkä kuuluu se suhahdus, kun laitat pään ulos ikkunasta tai mankan hiljeksi, mutta dumppi taas aivastaa/kikattaa niin, että kuuluu jopa pari sataa metriä. Riippuu niin monesta asiasta. Ahtimen koosta/dumpista ym...
Eli sulla ehkä kuuluu se suhahdus, kun laitat pään ulos ikkunasta tai mankan hiljeksi, mutta dumppi taas aivastaa/kikattaa niin, että kuuluu jopa pari sataa metriä. Riippuu niin monesta asiasta. Ahtimen koosta/dumpista ym...
-
- -
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21.9.2006 18:04
ei tarvitse mankkaa edes hiljentää se kuuluu siis ihan helvetin lujaa. kyl päitä kääntää HEHHEH :D siis eihän se siitä vakioahtimesta ole kiinni vaan paineista. ei se vakio 1.8T suhahda niillä 0,3 vai 0,5 ahdoilla mitä siinä nyt on sitten. mut mul on 1,3bar nyt ni kyl se jaksaa suhahtaa tosi iloisesti. Ja mulla ei kikata vaan aivastaa. kikatti sillon kun oli vakio boschin by-passi.
-
- -
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21.9.2006 18:04
Kylläpä nuo suhinat/kikatukset yleensä saa kunnon pässillä ja vapaavirtaus suodattimella.
itsellä ainakin jos suhautus olisi vielä kovempi, niin luulisivat varmaan et rengas räjähti ;)
Vaikka dumpiksikin tuon pässin voisi laittaa, kun ei maffia koneessa ole,
mutta mitä turhaan.
Ei ne kunnon suhahdukset miestä pahenna, vaikkei autossa 1000hv:ta olisikaan.
Itse ainakin tunnen monta yhtä lapsellista kuin minäkin, ja kylläpä monet heistä ovat ns. "kunnon rakentelijoita".
Ja jos ei tunnu kunnolla suhisevan, niin voi sita bypassia kokeilla toisinkin päin.
(ainakin jos on siis tyyliin Forgen bypass tai vastaava, orkkis kalvo pässillä en kokeilisi)
itsellä ainakin jos suhautus olisi vielä kovempi, niin luulisivat varmaan et rengas räjähti ;)
Vaikka dumpiksikin tuon pässin voisi laittaa, kun ei maffia koneessa ole,
mutta mitä turhaan.
Ei ne kunnon suhahdukset miestä pahenna, vaikkei autossa 1000hv:ta olisikaan.
Itse ainakin tunnen monta yhtä lapsellista kuin minäkin, ja kylläpä monet heistä ovat ns. "kunnon rakentelijoita".
Ja jos ei tunnu kunnolla suhisevan, niin voi sita bypassia kokeilla toisinkin päin.
(ainakin jos on siis tyyliin Forgen bypass tai vastaava, orkkis kalvo pässillä en kokeilisi)
mulla on 4 golffissa turbosmartin dumppi joka kierrättää osan ja siinä on kierre säätö,eli helppo on säädellä,pyörittelee vaan kireemmälle tai löysemmälle,vapari myös löytyy,max. ahdot 1.3, kyllä komeesti suhisee eikä tuu sitä helvetin sekunnin viivettä kun vaihtaa vaan vetää heti kun isompi on sisässä,se oli pääsyy miks moisen ostin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa