Scirocco G60 rojekti: Tavoitteena VW Open 201X
Valvoja: ffp jäsenet
Pientä keppiä: leima-aika varattu 18.5 ja hinnat muutos + normi = 111Eur. Luulis antavan lisävauhtia rojektiin ;)
Muuten, jarrut on nyt kiinni kässäriä myöten. Tänään saan sylkän adapterin ja vknloppuna ilmataan ja laitellaan sähköjä, nuppia, reikiä, mutteria.. ens viikolla tulee spacerit ja lambda, niin saapi käyntiin ja pyörille. Sitten ihmetellään lissää..
Muuten, jarrut on nyt kiinni kässäriä myöten. Tänään saan sylkän adapterin ja vknloppuna ilmataan ja laitellaan sähköjä, nuppia, reikiä, mutteria.. ens viikolla tulee spacerit ja lambda, niin saapi käyntiin ja pyörille. Sitten ihmetellään lissää..
Vituiks män, en edes mennyt leimaamaan. Huollon piti ottaa päästöt + muuta mutta eivät kerinneet..ei pitäs luottaa nyrkkipajoihin..prkl. Noh, on tuossa paskassa muutakin: kaveri kun ajoi perässä, niin sanoi että pientä kylkimyyryä menee. Aluksi epäilin että pyöräkulmat on viturallaan, mutta kun nekin oli säädetty, niin edelleen perä sivussa. Taitaapi olla pyörä napa takaoikealta vinksahtanut mällissä, jonka Corron omistaja sai aikaiseksi. Näytti kyllä suoralta ja hyvältä. Takaahan ei vissiin aurauskulmia säädellä kun pyörä on suoraan kiinni kiinteään taka-akseliin? Akseli siis pitäs olla kunnossa kun sillä ajettu satoja km ilman että joku olisi huomannut vinosti ajelun.
Yhteenvetona on että joskus pikkumusta on ajossa, en enää tiedä milloin...
Yhteenvetona on että joskus pikkumusta on ajossa, en enää tiedä milloin...
Nyt kulkee suoraan (pyörännapa oli paska) ja siirryin takas jarrujen ihmettelyyn. Imaus ei ottanut onnistuakseen millään ja siitä seurasi ohjeenpuolenen sepustus seuraavaksi.
JOS EI TUNNU ILMAUS ONNISTUVAN:
- Ilmataan ensin jarrupääsylinteri tukkimalla toinen puoli esim varoitusanturoilla ja toiselta puolelta letkut säiliöön = neste kiertää itsekseen. Tähän käy hyvin vanhat letkut jarrurempasta. Sylkän kunnon pystyy samalla tarkistamaan laittamalla kiinnitetyt letkut tukkoon lukkopihdeillä tms; polin pitää topata jo ylhäällä ja olla kova. Sama tehdään myös toiselle puolelle.
- Ilmaus on onnistunut kun polin toppaa ylhäällä kummallakin puolella ja silloin sylkkä on kunnossa. Jos ensimmäinen puoli laittoi polkimen puoleen väliin ja toppasi vasta silloin, kannattaa käydä toinen puoli läpi ja sitten uudestaan ensimmäinen puoli ja nyt pitäisi topata ylhäältä. Minulle kävi juuri tälleen.
- Nyt kun pääsylinteri on todettu hyväksi, niin siirrytään etsimään vikaa jarrusatuloista. Sylinteristä laitetaan yhtä lukuunottamatta kaikki lähdöt tukkoon. Polin toppaa heti ylhäällä: satula ok tai jos polin on löysä tai menettää painetta polkiessa: satula vuotaa -> satula remppaan.
Tälläistä siis tuli ilmi omalta kohdalta ja ei-ammattilaisena kävin kaikki kohdat läpi. Ensin yritin ilmata jarruja normaalisti onnistumatta ja kun jarrut oli kaikki (pääsylinteri, satulat, osa letkuista) vaihdettu samalla kertaa niin vikaa oli vaikea paikallistaa. Aikaa meni tuhottomasti hukkaan kun yritin ilmata uudestaan, etsiä vuotoja väärin, jarrupääsylinterin kunnon epäilys jne jne. jotenka tässä teille jonninlaine ohje ilmausvikaa etsiessä. Tavallisissa korjauskäsikirjoissa sanotaan vain että jarrujen ilmaus palojen/satulan vaihdon jälkeen, eikä muuta tarkemmin. Toivottavasti tästä on apua jollekin :)
JOS EI TUNNU ILMAUS ONNISTUVAN:
- Ilmataan ensin jarrupääsylinteri tukkimalla toinen puoli esim varoitusanturoilla ja toiselta puolelta letkut säiliöön = neste kiertää itsekseen. Tähän käy hyvin vanhat letkut jarrurempasta. Sylkän kunnon pystyy samalla tarkistamaan laittamalla kiinnitetyt letkut tukkoon lukkopihdeillä tms; polin pitää topata jo ylhäällä ja olla kova. Sama tehdään myös toiselle puolelle.
- Ilmaus on onnistunut kun polin toppaa ylhäällä kummallakin puolella ja silloin sylkkä on kunnossa. Jos ensimmäinen puoli laittoi polkimen puoleen väliin ja toppasi vasta silloin, kannattaa käydä toinen puoli läpi ja sitten uudestaan ensimmäinen puoli ja nyt pitäisi topata ylhäältä. Minulle kävi juuri tälleen.
- Nyt kun pääsylinteri on todettu hyväksi, niin siirrytään etsimään vikaa jarrusatuloista. Sylinteristä laitetaan yhtä lukuunottamatta kaikki lähdöt tukkoon. Polin toppaa heti ylhäällä: satula ok tai jos polin on löysä tai menettää painetta polkiessa: satula vuotaa -> satula remppaan.
Tälläistä siis tuli ilmi omalta kohdalta ja ei-ammattilaisena kävin kaikki kohdat läpi. Ensin yritin ilmata jarruja normaalisti onnistumatta ja kun jarrut oli kaikki (pääsylinteri, satulat, osa letkuista) vaihdettu samalla kertaa niin vikaa oli vaikea paikallistaa. Aikaa meni tuhottomasti hukkaan kun yritin ilmata uudestaan, etsiä vuotoja väärin, jarrupääsylinterin kunnon epäilys jne jne. jotenka tässä teille jonninlaine ohje ilmausvikaa etsiessä. Tavallisissa korjauskäsikirjoissa sanotaan vain että jarrujen ilmaus palojen/satulan vaihdon jälkeen, eikä muuta tarkemmin. Toivottavasti tästä on apua jollekin :)
Noooh, nyt on jarrut ilmattu lopullisesti (piti ottaa takasatulat irti ja ilmata ruuvi ylöspäin, sitten vasta lähti satulasta ilmat, prkl. ei voi olla toisinpäin kun kässärivaijeri tulee ylös) ja tänään alko palojen asettelu/kulutus levyille. Aika huonot jarrut alkuun mutta pannaan käytettyjen palojen piikkiin..
Muuta, toinen ostettu tyhjäkäyntisäädin kenties sökö/jumissa, kun ei päästä suoraan kaasulta vaan meinaa sammua. Tyhjäkäynti käy nätisti eikä pauku tai räi kaasutellessa, uskaltaiskohan päästömittaukseen... takarenkaat otti kaariin niin että ruosteet lenti pellolle ja reikiä täynnä..rustoluukkia aidoimmillaan. Vissiin otettava levityspalat poikkeen.
ps. autotalliaikaa nyt enemmän kuin koskaan tänä vuonna (lue viikkoon pääsee väsämään vaikka joka ilta). On se olluna niin tiukassa..
Muuta, toinen ostettu tyhjäkäyntisäädin kenties sökö/jumissa, kun ei päästä suoraan kaasulta vaan meinaa sammua. Tyhjäkäynti käy nätisti eikä pauku tai räi kaasutellessa, uskaltaiskohan päästömittaukseen... takarenkaat otti kaariin niin että ruosteet lenti pellolle ja reikiä täynnä..rustoluukkia aidoimmillaan. Vissiin otettava levityspalat poikkeen.
ps. autotalliaikaa nyt enemmän kuin koskaan tänä vuonna (lue viikkoon pääsee väsämään vaikka joka ilta). On se olluna niin tiukassa..
Se ilmaus onnistuu helpoiten, ettei tarvii irroittaa satuloita.
Kun laitaa ilmaruuvista (noin 40cm) kumiletkua, mielellään läpinäkyvään astiaan, missä on jarrunestettä sen verran että letkun pää on koko ajan nesteessä. Ja astian nostaa satulan yläpuolelle ja alkaa polkemaan ilmat pois. Näkee myös hyvin milloin ilman tulo loppuu.. letkuhärdelliä ei pidä irroittaa ennen kuin ilmaruuvi on kiinni..
Kun laitaa ilmaruuvista (noin 40cm) kumiletkua, mielellään läpinäkyvään astiaan, missä on jarrunestettä sen verran että letkun pää on koko ajan nesteessä. Ja astian nostaa satulan yläpuolelle ja alkaa polkemaan ilmat pois. Näkee myös hyvin milloin ilman tulo loppuu.. letkuhärdelliä ei pidä irroittaa ennen kuin ilmaruuvi on kiinni..
Nyt on testilenkkiä tehty sen verran että voipi moottorista jotain sanoa. Kun ei aikaisempaa kokemusta G60 ole niin laitoin näytille Nummelan äijille. Tuomio oli että laiskan näkönen kulku kun ei tapahdu mitään erityistä 3000rpmmän jälkeen. Moottorista on sanottu että suttaa kolmosellakin :> Ahtoja ottaa sen 0.7bar ja ilman vetoa -0.5bar niinkuin vissiin pitääkin. Kulutus pyöreät 8litr/100km 96km/h nopeudella. Ajotietokoneesta katsottu. Lämmöt pysyvät 102-108ast välillä ja vesikin normaalit 85-90ast. Jos lähet vetämään vaikka 80km/h 4vaihteella niin kiihtyvyys on verrattuna 90hv koneeseen aika tasoissa, tosin paha vertaus ja on sentään +160hv (normaalit viritykset) joten PITÄS SEN NYT VÄHÄN PAREMMIN KIIHTYÄ, PRKL. Yksi puuttuu, välijäähy, mutta ei kai se nyt niin paljoa vaikuta, kun kylmällä koneella sama juttu. Lambda kai ok, kun kulutus kohtuullinen. G60 asiantuntijat/omistajat, onko ollut tälläistä kokemusta ja mikähän mättää? Pitänee käydä kertaalleen "lisää voimaa G60"-topiikissa..
ps. tyhjäkäyntimoottori alkaa pikkuhiljaa toimia, ei sammuta enää.
ps. tyhjäkäyntimoottori alkaa pikkuhiljaa toimia, ei sammuta enää.
Laita hyvä mies välijäähdytin paikoilleen, eikä sillä ole loppupeleissä väliä onko lämmin vai kylmä kone tuossa asiassa. Imulämmöt on varmasti aika korkealla, tosin onko se syynä tehon puutokseen on toinen asia. Sytkäennakon tarkistus, ajoituksen tarkistukset, toimiiko täyskaasun mikrokytkin, alipaineletkutus, polttoainepaine ajossa... siinä aluksi mitä kannattaa katsoa.
Ahdot on aina samat, kuormitus ei vaikuta remmiahdettuun. 0,7bar kuulostaa pieneltä jos on laitettu 68mm hihnapyörä ja lastu, joku vuotaa taikka sitten on varaohjelmalla.
Ahdot on aina samat, kuormitus ei vaikuta remmiahdettuun. 0,7bar kuulostaa pieneltä jos on laitettu 68mm hihnapyörä ja lastu, joku vuotaa taikka sitten on varaohjelmalla.
Vai oikeen tuomion annoimme;) nooh... laitappa se cooleri keulalle ja jos ei auta niin tarkistetaan tuo sytkä.Mutta miksipä se olisi muuttunut jos et ole konetta purkanut.
Itse muistelen,että sen yhden reissun (n.40km) ajoin ilman cooleria ja auto oli 3000rpm laiska kun tuo minun urvani.Toisaalta ahdinkin veteli silloin jo viimesiä.
Itse muistelen,että sen yhden reissun (n.40km) ajoin ilman cooleria ja auto oli 3000rpm laiska kun tuo minun urvani.Toisaalta ahdinkin veteli silloin jo viimesiä.
JanneV: Onko sinulla siis ahdin prakannut jossain vaiheessa? Itsellä on nyt jotain pientä ahtojen tippumista, kun 0,7 bar tekee tiukkaa ja veto on hiukan kateissa, en kyllä tiedä miksi. Kyllä tuolla vielä kerkiää, mutta jotenkin hiukan laiska aiempaan verraten. Myös pienillä kierroksilla sama ilmiö, eli vääntö ja ahto hitusen alhaisempia.
Kuinka paljon esim hiukan vuotava imupuolen lämpöanturi voisi vaikuttaa ahtoon? Luulisi että sellainen ei paljoa näy, koska ilmaa virtaa muutaman kerran enemmän tuolla putkessa, kun se hiukan öljyä tihkuva liitos.
Ja sitten yksi epäilys olisi hihnan ikääntyminen, kuinka usein ja ennekaikkea MIHIN hihnamerkiin kannattaa vaihtaa, koska noissa hihnoissa taitaa pitävyydessä olla reilusti eroa. Käykö tava Gates?
Viimeisestä ahtimen huollosta on nyt 25 tkm matkaa, kuten hihnanvaihdostakin, eli ei vielä kovin kauaa. Ahdin hummaa nätisti ja öljyä menee sen litran per vaihtoväli, mikä on G:lle normaalia. Tehonpuutekaan ei kovin huoleta, mutta hiukan jotain on karkuteillä.
Kuinka paljon esim hiukan vuotava imupuolen lämpöanturi voisi vaikuttaa ahtoon? Luulisi että sellainen ei paljoa näy, koska ilmaa virtaa muutaman kerran enemmän tuolla putkessa, kun se hiukan öljyä tihkuva liitos.
Ja sitten yksi epäilys olisi hihnan ikääntyminen, kuinka usein ja ennekaikkea MIHIN hihnamerkiin kannattaa vaihtaa, koska noissa hihnoissa taitaa pitävyydessä olla reilusti eroa. Käykö tava Gates?
Viimeisestä ahtimen huollosta on nyt 25 tkm matkaa, kuten hihnanvaihdostakin, eli ei vielä kovin kauaa. Ahdin hummaa nätisti ja öljyä menee sen litran per vaihtoväli, mikä on G:lle normaalia. Tehonpuutekaan ei kovin huoleta, mutta hiukan jotain on karkuteillä.
Jatkuupi, tungin Corron coolerin konehuoneeseen väkisin ja eikä sillä kovin suurta vaikutusta ollut. Käykö kone huonosti vai normaalisti kun ottaa lämpötila-anturan pois sinisestä liittimestä?? Itellä kävi aika huonosti ei kuitenkaan sammunut. Sytkä taitaa olla edelleen pielessä..on jakajaa hiukan pyöritelty eli johonkin se ennakko on muuttunut. Kun aikoinaan kuplan ennakkoa korvakuulolta (huono sellainen ;) sytkää säädin, niin riitti että kierti hyvin ja tyhjäkäynti rullaa..samaa olen yrittänyt tässäkin, mutta kaipaa OIKEAA säätöä varmaankin..
Täyskaasun mikrokytkin, missähän se mahtaisi olla? Miten sen toimivuus todetaan?
Täyskaasun mikrokytkin, missähän se mahtaisi olla? Miten sen toimivuus todetaan?
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Sytkän säätö:
1. öljynlämpötila tulee olla vähintää 80 ast.
2. kytke sytytystesteri
3. käynnistä moottori ja anna käydä joutokäyntiä
4. irroita sininen lämpötila-anturin liitin
5. tarkasta sytytys 2000-2500 rpm alueella
6. säädä sytystä virranjakajaa kääntämällä, säätöarvo: 6 +-1 ast. e.ykk
7. kiinnitä lämpöanturin pistoke
8. paina kaasua kolmasti
9. korjaa tyhjäkäynti tarpeen mukaan
1. öljynlämpötila tulee olla vähintää 80 ast.
2. kytke sytytystesteri
3. käynnistä moottori ja anna käydä joutokäyntiä
4. irroita sininen lämpötila-anturin liitin
5. tarkasta sytytys 2000-2500 rpm alueella
6. säädä sytystä virranjakajaa kääntämällä, säätöarvo: 6 +-1 ast. e.ykk
7. kiinnitä lämpöanturin pistoke
8. paina kaasua kolmasti
9. korjaa tyhjäkäynti tarpeen mukaan
Mitäs kaikkea se "suojatila" tekee? Itsellä on ennakko muistaakseni noin 16 astetta, eli reilusti yläkanttiin. Pelannut ihan mukavasti viileämmillä säillä, eli säätääkö tuo muutakin kuin sytkää nakutuksesta?
Levis: ei kun ihan vetohihnoille, voihan olla että pikkuhihnojakin on testattu. Kukaan ei ole tainnut laittaa hammashihnasarjaa G:hen?
Levis: ei kun ihan vetohihnoille, voihan olla että pikkuhihnojakin on testattu. Kukaan ei ole tainnut laittaa hammashihnasarjaa G:hen?
PG-koneen moottorinohjaus on niin kivikautinen että jos ennakkoa on liikaa, ja kokoajan tapahtuu nakutusta niin kyllä jotain menee jossain vaiheessa rikki. Esimerkiksi jos käyttää 95oktaanista bensaa. Mutta suojatila nakutuksen takia on että ennakot vedetään alas, ja ohjelmasta riippuen voidaan myös laskea maksimi ahtoja.
Onhan noita hammashihnoja maailmalla laitettu, ja erittäin suositeltava. Luulisin että 3-5heppaa voi saada lisää tehoa moisella modifikaatiolla. Itselle ei kerennyt tulemaan, tosin lähellä oli tilaaminen kun sain todettua tavallisell 65mm hihnapyörällä toimivuuden.
Onhan noita hammashihnoja maailmalla laitettu, ja erittäin suositeltava. Luulisin että 3-5heppaa voi saada lisää tehoa moisella modifikaatiolla. Itselle ei kerennyt tulemaan, tosin lähellä oli tilaaminen kun sain todettua tavallisell 65mm hihnapyörällä toimivuuden.
popuppia, ettei häviä ;) elikkä välijäähykin putkineen on paikoillaan ja olipas niin iso että meinas ongelma tulla. Tänään taas oli tulilla ja testilenkillä MUTTA eipä mitään vaikutusta menoon verrattuna ilman ahtimella ajettuihin pätkiin..laiska...sytytys seuraavaksi tai no, olishan tuo pitänyt jo paljon aikaisemmin hoitaa :) se onkin nyt vähän helpompaa kun ei ole ahtoputkia jakajan pultin tiellä.
Edit: vähän kuvia kehiin elikkä..
Cooleri
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikka/cooleri.jpg
Cooleri konehuoneesta
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikka/cooleri_konehuoneelta.jpg
Cooleri edestä
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikka/cooleri_edesta.jpg
Rallilähtö, muuten pelkkä lähtö ei siis riitä vaan pitää olla myös tähän tarkoitettu erikoistiiviste. Tiedoksi ostajille.
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikka/rallilahto.jpg
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikka/rallilahto_sivulta.jpg
Edit: vähän kuvia kehiin elikkä..
Cooleri
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikka/cooleri.jpg
Cooleri konehuoneesta
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikka/cooleri_konehuoneelta.jpg
Cooleri edestä
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikka/cooleri_edesta.jpg
Rallilähtö, muuten pelkkä lähtö ei siis riitä vaan pitää olla myös tähän tarkoitettu erikoistiiviste. Tiedoksi ostajille.
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikka/rallilahto.jpg
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikka/rallilahto_sivulta.jpg
Tulipa paketti Saksanmaalta, joku ystävällinen oli laittanut 5Eur+rahti hintaan helmat ja kaaret. Pikkuisen mallailin jo sinnepäin kiinni:
Jos guru vois potosopata tuon vanteen kiiltävän mustaksi ja punaisen raidan reunaan, niin näkis käypikö milleensäkään..
Sitten vasen takakulma on aika surkean näköinen. Siihen peltiä pitäs väsätä:
Jos guru vois potosopata tuon vanteen kiiltävän mustaksi ja punaisen raidan reunaan, niin näkis käypikö milleensäkään..
Sitten vasen takakulma on aika surkean näköinen. Siihen peltiä pitäs väsätä:
Kuka idiootti laittaa pakkelia koko kyljen täyteen vaikka ei mitään korjattavaa ole. Alkuperäinen maali on valkoinen, mutta aika paksulti sitä oli ja KYLLÄ PÖLLYS neekerintukalla reviteltynä :\ kele. Piti pikkuiset ruosteet kaaresta pyyhkäistä mutta mopo sitten karkas käestä. Tuleva kesä meneekin sit jollain "Rat Edition" lookilla.
Meinasin laittaa sinkin pohjalle ja sitten pintamaalin. Vai pitäskö sitä jotain punamulta maalia olla niinkuin Loputon Viha-projektissa?
Meinasin laittaa sinkin pohjalle ja sitten pintamaalin. Vai pitäskö sitä jotain punamulta maalia olla niinkuin Loputon Viha-projektissa?
Noniin, oisko neljännen kerran päässyt talliin rakentelemaan tämän vuoden puolella :/ Noh, spoikat on kiinni ja hionta menossa. Taas kiroan edellisen omistajan, PENSSELILLÄ vetänyt jotain maalia, joka ei lähe kiltisti hiomakoneella tai epäkeskolla. Ei edes 80 paperilla, tukkoon vaan menee ja kylki muuttuu tummanvihreäksi :o...arrgghh! Siinä tilannekuva:
Edelleen Kiikala tavoitteena vaikka tiukaks taas menee..
Edelleen Kiikala tavoitteena vaikka tiukaks taas menee..
TTU TOSIAAN! Mitenkä noi jarrut voi olla vaikea tapaus. Tässähän on siis tehty levy-satula-swappi ja laitettu Corradon jarrut eteen ja taakse. Ilmattu on moneen kertaan (ja menen tässä vielä kertaalleen käymään nurkat läpi) ja oikein odotettu kahteen kertaan ettei kuplia tule enää..Uusi jarrupääsylinteri (22mm) ja nyt vaihdoin tehostimen sylkkään suoraan sopivaksi ettei adapteri välissä aiheuttaisi ongelmia... MUTTA EI! Edelleen paine tulee vasta toisella tai kolmannella pumppauksella ja sittenkin pysähtyminen on erittäin huonoa. Kässäri toimii hyvin eli silloin satulat takana täytyy olla tiiviit vai onko??? Niihin on muistaakseni männäntiivisteet vaihdettu.
Voiko pääsylkästä lähtevät jarruletkut vaikuttaa, kun piti laittaa että yltää perille?? Kahteen neljästä laitoin letkunpätkät mitkä kuuluisi satulan päähän ja kun nurkissa sattui olemaan niin pulttasin kiinni, ei tietenkään oikeaoppista.
Jarrupalojen kunto tuskin vaikuttaa sillä paine tulee vasta pumppaamisen jälkeen eli selvä "ilmavaiva", mutta kun perkele oon ilmannut ja monella tavalla, pumppaamalla apumiehen avulla, painetta pääsylkän säiliöön ja sitten ilmat pois ja vielä toisin perin satulasta sylkkään päin öljypumpun avulla..on se vaikeeta!
Taitaa jäähä Kiikala taas ens vuoteen, vittu.
Voiko pääsylkästä lähtevät jarruletkut vaikuttaa, kun piti laittaa että yltää perille?? Kahteen neljästä laitoin letkunpätkät mitkä kuuluisi satulan päähän ja kun nurkissa sattui olemaan niin pulttasin kiinni, ei tietenkään oikeaoppista.
Jarrupalojen kunto tuskin vaikuttaa sillä paine tulee vasta pumppaamisen jälkeen eli selvä "ilmavaiva", mutta kun perkele oon ilmannut ja monella tavalla, pumppaamalla apumiehen avulla, painetta pääsylkän säiliöön ja sitten ilmat pois ja vielä toisin perin satulasta sylkkään päin öljypumpun avulla..on se vaikeeta!
Taitaa jäähä Kiikala taas ens vuoteen, vittu.
Viimeksi muokannut TiPu, 29.4.2007 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oot laittanu 1:1 corron jarrusysteemin kanssa, sähköisen tehostimen jne? Etupään ja takapään ilmaus menee eri tavoin:
Pumppu ei kuitenkaan saa käydä 2min pidempään ja sitä pitäs jäähdytellä ain välillä pari minuuttia. Nää ei oo käytännössä opittuja ohjeita vaa kopsittu jostain pdf:stä, itsellä sama homma edessä corradossa :)
- 1. Poista paineet systeemistä ottamalla virta pois ja polje jarrupoljinta 25-35 kertaa kunnes poljin ei enää jäykisty.
2. Etupää ilmataan "perinteisesti" eli apuri polkee jarrupoljinta pari kertaa ja sitte päästetää jarru pohjassa ilma ulos.
3. Takapäässä säädä eka se jarrupaineen säädin niin että se "näkee" perässä täyden kuorman. Paina jarrupoljin pohjaan, pistä virrat päälle ja avaa ilmausruuvi. Kun ilmaa ei tule ruuvi kii, nosta poljin ja virrat pois.
Pumppu ei kuitenkaan saa käydä 2min pidempään ja sitä pitäs jäähdytellä ain välillä pari minuuttia. Nää ei oo käytännössä opittuja ohjeita vaa kopsittu jostain pdf:stä, itsellä sama homma edessä corradossa :)
Juvonen: anteeksi, en sanonut tarpeeksi tarkkaan swapista. Eli ei ole ABS möykkyä sähköisine tehostimineen (on hyllyssä turhanpäite). Vain pyörien päässä satulat ja levyt vaihtuneet.
Bena: tuota täytyy kokeilla, rälläköin ja hitsasin vanhasta tehostimen tangosta sen poljinpään joka on säädettävä: siinä on jenkaa ainakin 2cm suuntaan ja toiseen. Oispa niin yksinkertaista! Mittasin kyllä vanhan tehostimen tangon pituuden tulipellistä polkimen reikään ja miinustin sen uudesta tangosta. jotain 4,2cm lähti tavaraa välistä..oliko muuten "ilmavaivainen" eli piti pumpata parikolme kertaa ennenkuin otti painetta???
jii_bee: ei ole koko paineensäädintä laitettu (pitäs kyllä) eli täydet paineet joka suuntaan. Vaikka ei olisi niin eikös etujarrut ota sen 75% koko jarrutuksesta ja kun tässä on tätä ilmavaivaa olevinnaan
Kiitos vinkeistä! Toivottavasti tuo Benan vinkki toimii. Tuli muuta hommaa ja jarrut jäi tältä illalta ilmaamatta..
Mitenkäs tuo kässärihomma? Satulat lienee kunnossa jos kässävipu tarrauttaa palat kiiini??
Bena: tuota täytyy kokeilla, rälläköin ja hitsasin vanhasta tehostimen tangosta sen poljinpään joka on säädettävä: siinä on jenkaa ainakin 2cm suuntaan ja toiseen. Oispa niin yksinkertaista! Mittasin kyllä vanhan tehostimen tangon pituuden tulipellistä polkimen reikään ja miinustin sen uudesta tangosta. jotain 4,2cm lähti tavaraa välistä..oliko muuten "ilmavaivainen" eli piti pumpata parikolme kertaa ennenkuin otti painetta???
jii_bee: ei ole koko paineensäädintä laitettu (pitäs kyllä) eli täydet paineet joka suuntaan. Vaikka ei olisi niin eikös etujarrut ota sen 75% koko jarrutuksesta ja kun tässä on tätä ilmavaivaa olevinnaan
Kiitos vinkeistä! Toivottavasti tuo Benan vinkki toimii. Tuli muuta hommaa ja jarrut jäi tältä illalta ilmaamatta..
Mitenkäs tuo kässärihomma? Satulat lienee kunnossa jos kässävipu tarrauttaa palat kiiini??
Noniin, alkaa taas olemaan jarruja pikkumustassa. Ei ollut vikaa pääsylkässä, tehostajassa, satuloissa, ilmaustavassa vaan...juurikin toisella puolella ilmaruuvi ALASPÄIN. Juuri se mitä en viitsinyt tarkistaa, kun toisella puolella oli yläpuolella ja siitä päättelin että onhan nyt toisellakin puolella...*nolottaa ja aivan helvetisti*
Virutaalinen papukaijamerkki Sebastianille ja MJF:lle!
Otin satulan irti ja ilmaruuvi ylöpäin, niin jo alko kuplia tulemaan. Kääntelin vielä ja lisäsin painetta pääsylkkään niin vieläkin muutama iso kupla nousi. Ei siis ihme että löysät jarrut.
Tähän sopii vanha viidakon sanonta: tyhmä piä ruumista reutoo
Virutaalinen papukaijamerkki Sebastianille ja MJF:lle!
Otin satulan irti ja ilmaruuvi ylöpäin, niin jo alko kuplia tulemaan. Kääntelin vielä ja lisäsin painetta pääsylkkään niin vieläkin muutama iso kupla nousi. Ei siis ihme että löysät jarrut.
Tähän sopii vanha viidakon sanonta: tyhmä piä ruumista reutoo
Eli kiikalassa viivalla...vai? voitas lähtee vierekkäin,mutta multa taitaa tippua osa listoista ja ovenkahvoista jo ennen 3 vaihteelle vaihtamista. Pitäis löytää jostain motivaatio mopopojan vahinkojen korjaamiseksi....
Viimeksi muokannut JanneV, 30.4.2007 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toivottavasti tai sitten ei. En mie uskalla Jannen kaa kisailla, ku sillä on levveemmät renkaat :) kahotaan nyt..Hei Janne, siulla sentäs kulkee auto eteenpäin. Jeesusteipillä vaan kahvat ja listat kiinni.
ps. On muuten tullu heikommalla hetkellä haastettua yks ylikoon ~1300cm V-MAX bomberi ja kisan voittajalle reilun luonteen kanssa campinkia ja sinappi. Uho on kova ja tappio varma :))
ps. On muuten tullu heikommalla hetkellä haastettua yks ylikoon ~1300cm V-MAX bomberi ja kisan voittajalle reilun luonteen kanssa campinkia ja sinappi. Uho on kova ja tappio varma :))
Jep, sytkä on kohallaan. Tänään just säädin kaverin kanssa kun pääsin jarruista eroon (tai ainakin melkein, kun ajoa vaativat että käytetyt palat kuluvat koko levylle).
MUTTA tyhjäkäynti ei ota onnistuakseen. Pitäs seuraavaksi päästöt ja seos mitata ja säätää. ISVtä on putsailtu bensan ja throttlecleanerin kanssa ja kahta eri ISVtä kokeiltu, tosin käytettyjä kummatkin, niin ei onnistu. Toisella ei anna käydä ollenkaan tyhjäkäyntiä ja toisella pitää narrata kaasulla eli tiputtaa kaasua pikkuhiljaa ja sittenkin käy melkein nollassa ja nousee jos nousee tyhjäkäynnille. Käy suht raskaasti eli seokset ei ole kohillaan. Pakoputkessa tai jossain on pieni vuoto (kaveri kuunteli, kun ite on puolikuuro) että voiko sellainen vaikuttaa paljonkin seokseen, happitunnistimeen? Auton alle kun ei pääse niin ei pystynyt kohdistamaan vuotopaikkaa..
Ja vaihteet: vaihtaminen takkuaa, niin että pitää miettiä koko ajan ettei raapase rattaita paskaks. Mitenköhän 02A-vaijerilootaa voi fiksata, kun näyttää olevan aika tiivis paketti?? Sen kun saisi sujuvammaksi niin voisi kepittää huoletta ja keskittyä kaasuun ;)
ps. olin meinaan hassu näky kun tulin testilenkiltä ja ihmettelin että onpas kovaääninen auto, kun pääsin kotiparkkiin ja nousin ulos niin takaluukku on auki! Ei ollut taustapeiliä vielä tuulilasissa niin ei huomannut koko luukkua, auts.
pss. Janne, voijjaan me sitten ottaa kisaa jos siulla tollaset vanteet ;) jos edes pääsen paikanpäälle..
MUTTA tyhjäkäynti ei ota onnistuakseen. Pitäs seuraavaksi päästöt ja seos mitata ja säätää. ISVtä on putsailtu bensan ja throttlecleanerin kanssa ja kahta eri ISVtä kokeiltu, tosin käytettyjä kummatkin, niin ei onnistu. Toisella ei anna käydä ollenkaan tyhjäkäyntiä ja toisella pitää narrata kaasulla eli tiputtaa kaasua pikkuhiljaa ja sittenkin käy melkein nollassa ja nousee jos nousee tyhjäkäynnille. Käy suht raskaasti eli seokset ei ole kohillaan. Pakoputkessa tai jossain on pieni vuoto (kaveri kuunteli, kun ite on puolikuuro) että voiko sellainen vaikuttaa paljonkin seokseen, happitunnistimeen? Auton alle kun ei pääse niin ei pystynyt kohdistamaan vuotopaikkaa..
Ja vaihteet: vaihtaminen takkuaa, niin että pitää miettiä koko ajan ettei raapase rattaita paskaks. Mitenköhän 02A-vaijerilootaa voi fiksata, kun näyttää olevan aika tiivis paketti?? Sen kun saisi sujuvammaksi niin voisi kepittää huoletta ja keskittyä kaasuun ;)
ps. olin meinaan hassu näky kun tulin testilenkiltä ja ihmettelin että onpas kovaääninen auto, kun pääsin kotiparkkiin ja nousin ulos niin takaluukku on auki! Ei ollut taustapeiliä vielä tuulilasissa niin ei huomannut koko luukkua, auts.
pss. Janne, voijjaan me sitten ottaa kisaa jos siulla tollaset vanteet ;) jos edes pääsen paikanpäälle..
nyt on kohallaan kaikki muukin paitsi ECU :(
Vaihtamisesta: Kiitos JanneV:n vinkistä että pitää se olla sokka kiinni asti lootan puolellakin vaikka näyttää ettei edestaakse-vaijeri muka liikkuisi. Onpahan todettu että 02A-lootan vaihdevivut ja vaijet pitää olla just eikä melkein. Tähän väliin sopii taas vanha viidakon sanonta: tarkkaa kuin itikoitten parittelu, millikin sivuun ni se on silimässä ;)
ISV on kokeiltu toimivasta ja tyhmäkäyntivika ei johu ainakaan siitä. Käytin sitten Klaukkalan diisselillä mittauttamassa ja KAIKKI muu tuntuu toimivan paitsi ECU. Lambda, lämpötila-antura, bensapaineet, putkisto tiivis, ISV-pulssi, seosruuvi ahtoputkesta ja kierrokset kun nousee yli 2000rpm niin sitten seoksetkin alkaa olla kohillaan. Siitä alaspäin käy todella rikkaalla, mekaanikon arvion mukaan 10% (jota ei tullut kysyttyä että mistä arvosta) eli hänen mukaan mustaa tuutin täydeltä että jos katsarille veisi, niin hylky ja ajokielto suoraan ja katsarin mittaritkin menisi rikki.
ELIKKÄ seuraavaksi kokeillaan toista ECUa jossa dopin lastu niinkuin tässäkin ja tuumaillaan sitten lisää.
ps. traileri hommattu eli Kiikalaan tullaan vaikka linkaten ;)
Vaihtamisesta: Kiitos JanneV:n vinkistä että pitää se olla sokka kiinni asti lootan puolellakin vaikka näyttää ettei edestaakse-vaijeri muka liikkuisi. Onpahan todettu että 02A-lootan vaihdevivut ja vaijet pitää olla just eikä melkein. Tähän väliin sopii taas vanha viidakon sanonta: tarkkaa kuin itikoitten parittelu, millikin sivuun ni se on silimässä ;)
ISV on kokeiltu toimivasta ja tyhmäkäyntivika ei johu ainakaan siitä. Käytin sitten Klaukkalan diisselillä mittauttamassa ja KAIKKI muu tuntuu toimivan paitsi ECU. Lambda, lämpötila-antura, bensapaineet, putkisto tiivis, ISV-pulssi, seosruuvi ahtoputkesta ja kierrokset kun nousee yli 2000rpm niin sitten seoksetkin alkaa olla kohillaan. Siitä alaspäin käy todella rikkaalla, mekaanikon arvion mukaan 10% (jota ei tullut kysyttyä että mistä arvosta) eli hänen mukaan mustaa tuutin täydeltä että jos katsarille veisi, niin hylky ja ajokielto suoraan ja katsarin mittaritkin menisi rikki.
ELIKKÄ seuraavaksi kokeillaan toista ECUa jossa dopin lastu niinkuin tässäkin ja tuumaillaan sitten lisää.
ps. traileri hommattu eli Kiikalaan tullaan vaikka linkaten ;)
kun nousee yli 2000rpm niin sitten seoksetkin alkaa olla kohillaan.
eikö joku joskus höpöttänytkin,että kyseisellä lastulla käy alhaalla rikkaalla?
kuis se oli se nokka-akseli? kun mulla on sellainen muistikuva,että sitä oli hiukan kutiteltu tuota sinun tekniikkaa aikanaan.
nostivatko siellä klaukkalassa yhtään sitä sun tyhjäkäyntiä? mulla oli kanssa sitä vikaa,että kun nostit kaasun kierrokset romahtivat alas ja palautui hetken kuluttua.En tiedä mitä vaikutti,mutta kun kierroksi nostettiin hiukan ylöspäin ongelma loppui
No, eivät nostaneet kierroksia, kun sanoi että ECU hoitaa sen homman(?) mutta kyllä se nyt meni tyhjäkäynnille suht hyvin, oikeastaan paremmin kuin siun ECU:lla kun kokeilin. Samanlaista hörpötystä tyhjäkäynti olikin ja taitaa olla seuraavan sen nosto.
Nokasta en tiijä, eikä taida kukaan muukaan tietää, ennenkuin otan venttiilikopan pois ja kahtelen numerokirjainsarjaa tai jos vaikka valmistajakin olis jossain. Jos ei selviä siitä niin se menee mitattavaksi tai säädettävä nokkapyörä ja lisää säätöä joko ohjelmoitavalla ruiskulla (megasqruitmikälie) tai toisella lastulla tms..
En tiijä. Kerran kun sais päästöpaprut, niin loppu olis helppoa.
Edit: tai no, eihän sitä tiijä onko rikkaalla vai ei ennenkuin mittaa, tyhjäkäunti on vaan niin raskasta että luulis saavan bensaa enemmän kuin tarpeeks
Edit: JA SUOMI FINAAAALIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNN!! Ihanaa, leijonat ihanaa!!
Nokasta en tiijä, eikä taida kukaan muukaan tietää, ennenkuin otan venttiilikopan pois ja kahtelen numerokirjainsarjaa tai jos vaikka valmistajakin olis jossain. Jos ei selviä siitä niin se menee mitattavaksi tai säädettävä nokkapyörä ja lisää säätöä joko ohjelmoitavalla ruiskulla (megasqruitmikälie) tai toisella lastulla tms..
En tiijä. Kerran kun sais päästöpaprut, niin loppu olis helppoa.
Edit: tai no, eihän sitä tiijä onko rikkaalla vai ei ennenkuin mittaa, tyhjäkäunti on vaan niin raskasta että luulis saavan bensaa enemmän kuin tarpeeks
Edit: JA SUOMI FINAAAALIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNN!! Ihanaa, leijonat ihanaa!!
Nooh, paras aika oli sitten 14.984 reaktiolla 0,964 ja loppunopeutta 154,84km/h. Sain R32 päänahan mutta äijä ei varmaankaan ottanut kaikkea irti ;)
Oli kiva lauantai päivä (vs. Kimin sunnuntai :)
ps. kiitos kaikille kannustuksesta, rojekti jääpi pienelle tauolle, kun on tuota pihahommia talon isännällä. Katsastus sitten joskus, vastaavuus todistus on sentään saatu
Oli kiva lauantai päivä (vs. Kimin sunnuntai :)
ps. kiitos kaikille kannustuksesta, rojekti jääpi pienelle tauolle, kun on tuota pihahommia talon isännällä. Katsastus sitten joskus, vastaavuus todistus on sentään saatu
Noniin, nostetaas tätä vähän niin ei katoa.
Sininen sisusta vaihdettu mustaan, että sointuisi kojelaudan kanssa paremmin. Penkit vaan pitäs vaihtaa musta/harmaaksi...tuskin löytyy alkuperäisiä.
Coiloverit tilattu.
Jarrupaineensäädin tuottaa päänvaivaa kun ei muista parin vuoden takaista systeemiä ja kun omassa rottelossa ei ole ollut sellaista ollenkaan. Saisko kuvan sellaisesta Sciroccoon laitettuna, Ripa? Petri?
Jatketaan.
Sininen sisusta vaihdettu mustaan, että sointuisi kojelaudan kanssa paremmin. Penkit vaan pitäs vaihtaa musta/harmaaksi...tuskin löytyy alkuperäisiä.
Coiloverit tilattu.
Jarrupaineensäädin tuottaa päänvaivaa kun ei muista parin vuoden takaista systeemiä ja kun omassa rottelossa ei ole ollut sellaista ollenkaan. Saisko kuvan sellaisesta Sciroccoon laitettuna, Ripa? Petri?
Jatketaan.
Noniin vähän tarinata..
Muutoskatsastuksen läpi meno oli yllättävän helppoa vaikka aikaa meni tietojen haussa (siis inssin piti saada etsiä kaikki mahdolliset pilkut jne jne. vaikka oli leimalla varustetut paperit, TUVit, osaluettelot ja semmoset. Lisäksi edellinen omistaja Jyväskylästä oli tehnyt jonkin muutoskatsastuksen myös ja pelko persiiseen iski liioista prosenteista. Onneksi oli tehty joku lisävalosysteemimikälie, josta ei tullut prosentteja tähän tekniikan muutoskatsastuksen. Kaikenkaikkiaan napsahti 31% mikä on suhteellisen lähellä maksimia (35%), kun kyseessä on muuttoauto Ruotsista.
Todistuksia tarvittiin; tekniikan vertailu orginaali/mallisarjan tehokkain/nykykunto, osaluettelo ja TUVit Coilovereista ja etuvilkuista.Papereita piti siis kahteen kertaan väsäillä mutta tulihan se leima kolmea päivää ennen Bugrunia ;)
Vuosikatsastus meni sitten läpihuutona, mitä nyt sivuvilkut jäi laittamata ja rekkarivalot eivät palaneet. Isompia asioita miettiessä tälläiset tuppaa unohtumaan ihan kokonaan.
Sitten Bug Run 2008 reissu. Vielä lähtöpäivän aamupäivällä piti laittaa lisää mattamustaa Rottelon peräpäähän. Alustaa laskettiin vähän liikaakin, niin että taas nostettiin Ruotsin puolella. Vikingin terminaaliin pääsin kun fiksasin nippusiteellä Remuksen pöntön takaisin kiinni kun kiinnike petti Pasila-Sörnäinen välillä rankoissa tietyömaa röykyistä. Oli muuten paska lenkki. Sitten kokoonnuttiin terminaaliin ja lastattiin Rottelo täyteen kamaa ja huomattiin että hyvin raapii joka nytkähtyksellä. Onneksi tuoreet overit oli helppo kiertää tarvittavaan korkeuteen.
Ruotsin puolella päästiin sitten kunnolla ajamaan ja ihan hyvin Rottelo pelas, mitä nyt kytkinvaijerin patentti petti Bilteman parkkipaikalla (onneksi?) ja väsäilin uuden patentin tilalle.. Pelipaikalle sitten jonotettiin reilut 3h erään kuspiämulkkusen takia. Järkkäri lappoi KAIKKI muut jonot sisään ja oltiin viimeisten joukossa vaikka hyvissä ajoin tultiin. Vittu mikä pässi. Varmaan sapetti myös toista suomalaisryhmää Caddy, polo ja joku farkku yhtä paljon. Noh, päästiin sitten laittamaan leiriä pystyyn ja siitä sitten Weekend alkoi. Pitihän se dynottaa Rottelo kun kerta ilmasiksi pääsi. Ihan ok tulos, mutta ihmetytti vähän kun seuraavaksi tullut Corro veti 238hv vaikka äijä sanoi että on vaan pienempi ahdinpyörä ja lastu (joku klracing.se). Rottelo jäi aika pahasti sille. No, tämä Corro veti varttimailin about 14.5sek että miten se nyt ottaa.. Pitää kuitenkin ottaa motti tutkintaan.
Mahtava tapahtuma ja tulee varmaan olemaan kalenterissa muutaman seuraavan kerran. Hienoja pelejä niin vesi- kuin ilmajäähyissä. Partycamping oli sanansa mukainen, mutta yllättävän leppoisaa meininkiä sielläkin kuin että mitä oli kuullut ja lukenut. Kiva oli turista paskoo tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Harmi kun Suomessa ei ole vastaavaan rata/kiihdytys/camping aluetta tai siis onhan mutta miksi niitä ei käytetä??
Sunnuntaina sitten kotimatkalle ja +30 asteen keli. Lämmöt pysyi hyvin kurissa vaikka siinä 120km/h painettiin menemään. Sitten noin 20km ennen satamaa tulikin ruuhka eteen ja piti tökkiä ykkösellä ja kakkosella eteenpäin. Sitten Paskarottelo muisti nimensä ja laittoi pelin seis. Alkoi vähän röpöttämään eikä ottanut enää kierroksia ja sammui sitten kokonaan. Siinähän säikähdin että mitä ttua. Eikun ohituskaistalta pois reunaan ja ihmettelemään. Yksi alipaineletku oli irrallaan ja fiksasin sen kiinni. Siinä meni aikaa 5-10min ja kokeilin uudestaan käyntiin, lähtihän se ja taas jatkuu...sen 5km ja uudestaan paskomaan! Nyt sitten päästiin muun jengin luokse juuri ja juuri. Hetken pähkäiltyämme laitettiin Rottelo narun jatkeeksi ja loppumatka köröteltiin tientukkeena naama punaisena. Satamaan päästyämme sitten hyvikseen testasin että lähteekö käyntiin ja lähtihän se! Prkl.mikä ihme siinä olisi voinut olla vikana. Kone kävi nätisti ihan kuin ei olisi koskaan häikkää ollutkaan. Kierrättelin ja pidin käynnissä ja ei mitään, hyvin toimi. Kyselin sitten paikalla olijoilta että mikäs hetkellisen vian olisi voinut aiheuttaa, niin eipä selvää oikein tullut. Olisko sitten helle + motariajo + tyssäys ruuhkaan ollut liikaa motille tai bensansyötölle. Tiijä tuota.
Suomen kamaralla vaan rohkeesti eteenpäin ja motti toimi hyvin. Etupyörän laakeri alkoi huutamaan aika vimmatusti ja lisäsi jännitystä edelleen. Loppumetrit oli melkoista rahinata, mutta kotiin päästiin. Tosin kaverin heitin Audilla kotiinsa.
Olihan reissu ja tehdään uudestaan. Kiitos kuuluu jengille joka otti miut mukaan remmiin ja kesti rottelon kiukuttelut hermoja menettämätä. Asiallista porukkaa!
Muutoskatsastuksen läpi meno oli yllättävän helppoa vaikka aikaa meni tietojen haussa (siis inssin piti saada etsiä kaikki mahdolliset pilkut jne jne. vaikka oli leimalla varustetut paperit, TUVit, osaluettelot ja semmoset. Lisäksi edellinen omistaja Jyväskylästä oli tehnyt jonkin muutoskatsastuksen myös ja pelko persiiseen iski liioista prosenteista. Onneksi oli tehty joku lisävalosysteemimikälie, josta ei tullut prosentteja tähän tekniikan muutoskatsastuksen. Kaikenkaikkiaan napsahti 31% mikä on suhteellisen lähellä maksimia (35%), kun kyseessä on muuttoauto Ruotsista.
Todistuksia tarvittiin; tekniikan vertailu orginaali/mallisarjan tehokkain/nykykunto, osaluettelo ja TUVit Coilovereista ja etuvilkuista.Papereita piti siis kahteen kertaan väsäillä mutta tulihan se leima kolmea päivää ennen Bugrunia ;)
Vuosikatsastus meni sitten läpihuutona, mitä nyt sivuvilkut jäi laittamata ja rekkarivalot eivät palaneet. Isompia asioita miettiessä tälläiset tuppaa unohtumaan ihan kokonaan.
Sitten Bug Run 2008 reissu. Vielä lähtöpäivän aamupäivällä piti laittaa lisää mattamustaa Rottelon peräpäähän. Alustaa laskettiin vähän liikaakin, niin että taas nostettiin Ruotsin puolella. Vikingin terminaaliin pääsin kun fiksasin nippusiteellä Remuksen pöntön takaisin kiinni kun kiinnike petti Pasila-Sörnäinen välillä rankoissa tietyömaa röykyistä. Oli muuten paska lenkki. Sitten kokoonnuttiin terminaaliin ja lastattiin Rottelo täyteen kamaa ja huomattiin että hyvin raapii joka nytkähtyksellä. Onneksi tuoreet overit oli helppo kiertää tarvittavaan korkeuteen.
Ruotsin puolella päästiin sitten kunnolla ajamaan ja ihan hyvin Rottelo pelas, mitä nyt kytkinvaijerin patentti petti Bilteman parkkipaikalla (onneksi?) ja väsäilin uuden patentin tilalle.. Pelipaikalle sitten jonotettiin reilut 3h erään kuspiämulkkusen takia. Järkkäri lappoi KAIKKI muut jonot sisään ja oltiin viimeisten joukossa vaikka hyvissä ajoin tultiin. Vittu mikä pässi. Varmaan sapetti myös toista suomalaisryhmää Caddy, polo ja joku farkku yhtä paljon. Noh, päästiin sitten laittamaan leiriä pystyyn ja siitä sitten Weekend alkoi. Pitihän se dynottaa Rottelo kun kerta ilmasiksi pääsi. Ihan ok tulos, mutta ihmetytti vähän kun seuraavaksi tullut Corro veti 238hv vaikka äijä sanoi että on vaan pienempi ahdinpyörä ja lastu (joku klracing.se). Rottelo jäi aika pahasti sille. No, tämä Corro veti varttimailin about 14.5sek että miten se nyt ottaa.. Pitää kuitenkin ottaa motti tutkintaan.
Mahtava tapahtuma ja tulee varmaan olemaan kalenterissa muutaman seuraavan kerran. Hienoja pelejä niin vesi- kuin ilmajäähyissä. Partycamping oli sanansa mukainen, mutta yllättävän leppoisaa meininkiä sielläkin kuin että mitä oli kuullut ja lukenut. Kiva oli turista paskoo tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Harmi kun Suomessa ei ole vastaavaan rata/kiihdytys/camping aluetta tai siis onhan mutta miksi niitä ei käytetä??
Sunnuntaina sitten kotimatkalle ja +30 asteen keli. Lämmöt pysyi hyvin kurissa vaikka siinä 120km/h painettiin menemään. Sitten noin 20km ennen satamaa tulikin ruuhka eteen ja piti tökkiä ykkösellä ja kakkosella eteenpäin. Sitten Paskarottelo muisti nimensä ja laittoi pelin seis. Alkoi vähän röpöttämään eikä ottanut enää kierroksia ja sammui sitten kokonaan. Siinähän säikähdin että mitä ttua. Eikun ohituskaistalta pois reunaan ja ihmettelemään. Yksi alipaineletku oli irrallaan ja fiksasin sen kiinni. Siinä meni aikaa 5-10min ja kokeilin uudestaan käyntiin, lähtihän se ja taas jatkuu...sen 5km ja uudestaan paskomaan! Nyt sitten päästiin muun jengin luokse juuri ja juuri. Hetken pähkäiltyämme laitettiin Rottelo narun jatkeeksi ja loppumatka köröteltiin tientukkeena naama punaisena. Satamaan päästyämme sitten hyvikseen testasin että lähteekö käyntiin ja lähtihän se! Prkl.mikä ihme siinä olisi voinut olla vikana. Kone kävi nätisti ihan kuin ei olisi koskaan häikkää ollutkaan. Kierrättelin ja pidin käynnissä ja ei mitään, hyvin toimi. Kyselin sitten paikalla olijoilta että mikäs hetkellisen vian olisi voinut aiheuttaa, niin eipä selvää oikein tullut. Olisko sitten helle + motariajo + tyssäys ruuhkaan ollut liikaa motille tai bensansyötölle. Tiijä tuota.
Suomen kamaralla vaan rohkeesti eteenpäin ja motti toimi hyvin. Etupyörän laakeri alkoi huutamaan aika vimmatusti ja lisäsi jännitystä edelleen. Loppumetrit oli melkoista rahinata, mutta kotiin päästiin. Tosin kaverin heitin Audilla kotiinsa.
Olihan reissu ja tehdään uudestaan. Kiitos kuuluu jengille joka otti miut mukaan remmiin ja kesti rottelon kiukuttelut hermoja menettämätä. Asiallista porukkaa!
Pitihän se dynottaa Rottelo kun kerta ilmasiksi pääsi. Ihan ok tulos, mutta ihmetytti vähän kun seuraavaksi tullut Corro veti 238hv vaikka äijä sanoi että on vaan pienempi ahdinpyörä ja lastu (joku klracing.se). Rottelo jäi aika pahasti sille. No, tämä Corro veti varttimailin about 14.5sek että miten se nyt ottaa..
No mikä se dynotulos oli? Loppunopeuden perusteella voi paremmin sanoa tehoista. Noilla tehoilla pitäisi Corradolla olla 160+ loppuja.
Dynossa oli se tarvittavat +160hv ;) Pitää vissiin kahella onko syöttö kohillaan, kun on vielä Scirocon oma bensapumppu eikä Corradon G60 versio..
offtopikkia vielä. Onkohan volkkaripuolella viime vuosina näin tehty? Pitäs yhistää VW, Audi, Seat ja Skodat niin tulijoitakin olisi enemmän. BugRunissa taisi olla Ruotsin VW sponssaamassa aika tavalla, ite myyntikojuja ei ollut kuin pari hassua.
offtopikkia vielä. Onkohan volkkaripuolella viime vuosina näin tehty? Pitäs yhistää VW, Audi, Seat ja Skodat niin tulijoitakin olisi enemmän. BugRunissa taisi olla Ruotsin VW sponssaamassa aika tavalla, ite myyntikojuja ei ollut kuin pari hassua.
Viime kesän häppengit mentiin kiitettävästi läpi, ja rottelo ansaitulle talvilevolle. Levosta taitaakin tulla pitkä kun mittarin piruuttani puristukset ja voivoi. Muut pytyt ok 8.5-9bar puristuksilla, mutta kakkonen pääsi vain 5bariin! Tämä tietää sitten lissee hommoo, prkl. Kerkesin ostaa jo SNS stage 5 lastun ja Boschin Red Topit, mutta eipä ne auta ennee.. meinasin ruveta ropaamaan, mutta menipäs motivaatio aika nollaan vähäksi aikaan :(
Oho, onpas sitten jämähtänyt tämäkin rojekti. Mutta eipä hätiä mitiä, just otin koneen pois taas ja alkaa tutkiminen mikä sen puristuksen laski...
Kun kerta kone on pukissa niin siihen tullaan laittamaan kaikenlaista pientä hilpettä lissee että ei tartte samoilla tehoilla mennä, toivottavasti ;) Lisäksi moottorin tuennat laitetaan uusiksi ja paljon tukevammaksi. Ohjaustehostin heivataan mäkeen, vauhtipyörää kevennetään jne. jne.
Mikähän sen limpun tarkoitus on mikä sijaitsee kampiakselin päässä olevan hihnapyörän sisällä? Kauheen painava mötikkä ja luulis alentavan senkin kierrosherkkyyttä eli meinaan senkin heittää vesilintua kohen..
Kun kerta kone on pukissa niin siihen tullaan laittamaan kaikenlaista pientä hilpettä lissee että ei tartte samoilla tehoilla mennä, toivottavasti ;) Lisäksi moottorin tuennat laitetaan uusiksi ja paljon tukevammaksi. Ohjaustehostin heivataan mäkeen, vauhtipyörää kevennetään jne. jne.
Mikähän sen limpun tarkoitus on mikä sijaitsee kampiakselin päässä olevan hihnapyörän sisällä? Kauheen painava mötikkä ja luulis alentavan senkin kierrosherkkyyttä eli meinaan senkin heittää vesilintua kohen..
Noniin, tämän projektin kehitystä olenkin odottanut vesi kielellä! Tuntuu tuo G60 harrastaminen olevan katoavaa kansanperinnettä..
Mutta joo, kai nyt voit kertoa minkälaisia tehoja tuosta noilla edellisillä vireillä irtosi ja minkälaisia tuloksia sait vartilla? Olisin vaan vertailupohjaa itselle.. Pist vaik privaa, jos et halua ääneen huudella.
Täälläkin päin pieniä muutoksia suunnitteella:)
Mutta joo, kai nyt voit kertoa minkälaisia tehoja tuosta noilla edellisillä vireillä irtosi ja minkälaisia tuloksia sait vartilla? Olisin vaan vertailupohjaa itselle.. Pist vaik privaa, jos et halua ääneen huudella.
Täälläkin päin pieniä muutoksia suunnitteella:)
Tuosta värinänvaimentimesta, annan sen olla siellä sillä eihän se turhaan sinne ole laitettu. Niinkuin Pellikka sanoi ettei tehoa tällä saa lisää kun on lähellä akselia, ni olkoon. Vauhtipyörä keventyy sitten sitäkin enemmän :)
Just otin kannen irti ja eipä näkynyt silmiinnähden vaurioita tms. Mitä nyt venttiiliit aika karstoittuneet, varsinkin 1-pytystä. Mutta ykkösessähän puristuksen ovat ok eli ei paskaa lautasen välissä.. karsoituminen oli aika mielenkiintoista, ykkönen kaikista eniten ja järjestyksessä 2 - 3 - 4 karstat pienenee. Mikähän tässä tekee näin?
Kansi menee testiin, mutta antakaas mielipiteitä miksi puristukset noin 5bar 2-pytyssä kun muissa ok? Kahdesti mittasin 2-pytyn varmuudeksi ja sama tulos.
- Kone ei savuta yhtään niin sinistä kuin valkoistakaan.
- venttiileissä ei halkeamia tms
- Männät ok, samoin sylintereiden pinnat että jos olisi männänrengas korkannut
- kone ei naputtanut, että olisi nostajat entiset (hydraulinostajat)
Sitten vielä G-miehet, onko imusarjassa tai ahtoputkissa ollut öljyä ja minkä verran? itellä on että näkyy mutta ei tippumalla tippunut. Ahtimella ei kovin montaa 1rkm ole ajettu Dopin huollon jälkeen eli tiivisteet ja stefat pitäs olla ok. Tosin on sille annettukin oikein isän käestä välillä :)
Just otin kannen irti ja eipä näkynyt silmiinnähden vaurioita tms. Mitä nyt venttiiliit aika karstoittuneet, varsinkin 1-pytystä. Mutta ykkösessähän puristuksen ovat ok eli ei paskaa lautasen välissä.. karsoituminen oli aika mielenkiintoista, ykkönen kaikista eniten ja järjestyksessä 2 - 3 - 4 karstat pienenee. Mikähän tässä tekee näin?
Kansi menee testiin, mutta antakaas mielipiteitä miksi puristukset noin 5bar 2-pytyssä kun muissa ok? Kahdesti mittasin 2-pytyn varmuudeksi ja sama tulos.
- Kone ei savuta yhtään niin sinistä kuin valkoistakaan.
- venttiileissä ei halkeamia tms
- Männät ok, samoin sylintereiden pinnat että jos olisi männänrengas korkannut
- kone ei naputtanut, että olisi nostajat entiset (hydraulinostajat)
Sitten vielä G-miehet, onko imusarjassa tai ahtoputkissa ollut öljyä ja minkä verran? itellä on että näkyy mutta ei tippumalla tippunut. Ahtimella ei kovin montaa 1rkm ole ajettu Dopin huollon jälkeen eli tiivisteet ja stefat pitäs olla ok. Tosin on sille annettukin oikein isän käestä välillä :)
Noniin, tarkempi tsekkaus mäntiin ja sylintereihin tehty kun männät pois lohkosta. Tippuipa pari palasta öljyrenkaista ja kk-laakerit loppu. kunnon valolla katsottuna sylinterit ovat kuitenkin aika kuluneet eli olisko männänrenkaat kuoleentuneet jne ja aiheuttanut puristuksen laskun. Kuitenkin tämä vain 2-sylinterissä. Muutkin sylinterit eivät kiitettävää tai edes hyvää arvosanaa saa.
Summarum että lohko menee hoonaukseen/poraukseen ja uudet renkaat tietysti. Toivottavasti mäntiä ei tartte uusia, sillä sittenhän rojekti alkaakin jo maksamaan. Toisessa lohkossa mäntien pinta oli parempi, mutta todellinen kunto selviää niissäkin kun ottaa pois irralleen. ite kun ei osaa katsoa onko oikeasti hyvä vai huono, niin täytynee kiikuttaa kaikki koneistamolle ja siellä ammattilainen tekee päätöksen.
Paljonkohan uudet männät maksaisi ja kannattaisiko ajatella parempia versioita samalla??
Tähän tuleekin nyt pieni paussi sillä rahatilanne sanoo ettei viedä mitään koneistamoon vielä... :(
Summarum että lohko menee hoonaukseen/poraukseen ja uudet renkaat tietysti. Toivottavasti mäntiä ei tartte uusia, sillä sittenhän rojekti alkaakin jo maksamaan. Toisessa lohkossa mäntien pinta oli parempi, mutta todellinen kunto selviää niissäkin kun ottaa pois irralleen. ite kun ei osaa katsoa onko oikeasti hyvä vai huono, niin täytynee kiikuttaa kaikki koneistamolle ja siellä ammattilainen tekee päätöksen.
Paljonkohan uudet männät maksaisi ja kannattaisiko ajatella parempia versioita samalla??
Tähän tuleekin nyt pieni paussi sillä rahatilanne sanoo ettei viedä mitään koneistamoon vielä... :(
Oho, joulu tuli oli ja män, vuosikin vaihtunut..
Edelleen polkee melko paikallaan, mutta on 8 mäntää ja kaksi lohkoa tutkinnan alla. Olen pähkäillyt pääni kipeäksi mitenkä toimia. Ensimmäinen kohta painaa eniten mieltä..
- osassa männissä on mielestäni melkoset naarmut ylimmän männänrenkaan ja männän laen välissä. Kaikissa naarmuisissa männissä aikalailla samassa kohtaa. Mikähän sen on aiheuttanut? Männänrenkaita ei ole palasina.. Tekeekö niillä mitään vai heitetäänkö mäkkylään? Soikeushan mitataan jokatapauksessa.
- Toisessa mäntäsarjassa halkaisijalukema on montussa ja toisessa reunalla ylimmässä kohdassa, mitä virkaa? Koko 80.985, näkö ja muoto on kuitenkin samat.
- Meneekö männäntappien lukitussokat uusiksi jos ne otetaan kerran pois? Pitääkö ne olla tietyssä kohtaa esim niin ettei auki oleva ole irrotuskolon kohdalla?
- Onko veivien kiillotuksella ja tasapainoituksella järkeä jos tehot jää alle 240hv?
- Veivithän ei taida kulua mistään kun on laakeriliuskat kulumispintana (oli muuten melkosen entiset)..
Perkele, piä on kippee, mutta kaikkihan selviäisi kun veis koneistamoon. Lohkot mittautetaan ennen koneistamoa. Kummassakin on kulumaa ja toisessa niin että kynsi toppaa helposti männänrenkaanYKK rajaan, sen verran terävä kantti.
Ihan kohta alkaa tuohta menemään väkisin tai alkaa tulla kiire jos meinaa kesällä ajella :(
Edelleen polkee melko paikallaan, mutta on 8 mäntää ja kaksi lohkoa tutkinnan alla. Olen pähkäillyt pääni kipeäksi mitenkä toimia. Ensimmäinen kohta painaa eniten mieltä..
- osassa männissä on mielestäni melkoset naarmut ylimmän männänrenkaan ja männän laen välissä. Kaikissa naarmuisissa männissä aikalailla samassa kohtaa. Mikähän sen on aiheuttanut? Männänrenkaita ei ole palasina.. Tekeekö niillä mitään vai heitetäänkö mäkkylään? Soikeushan mitataan jokatapauksessa.
- Toisessa mäntäsarjassa halkaisijalukema on montussa ja toisessa reunalla ylimmässä kohdassa, mitä virkaa? Koko 80.985, näkö ja muoto on kuitenkin samat.
- Meneekö männäntappien lukitussokat uusiksi jos ne otetaan kerran pois? Pitääkö ne olla tietyssä kohtaa esim niin ettei auki oleva ole irrotuskolon kohdalla?
- Onko veivien kiillotuksella ja tasapainoituksella järkeä jos tehot jää alle 240hv?
- Veivithän ei taida kulua mistään kun on laakeriliuskat kulumispintana (oli muuten melkosen entiset)..
Perkele, piä on kippee, mutta kaikkihan selviäisi kun veis koneistamoon. Lohkot mittautetaan ennen koneistamoa. Kummassakin on kulumaa ja toisessa niin että kynsi toppaa helposti männänrenkaanYKK rajaan, sen verran terävä kantti.
Ihan kohta alkaa tuohta menemään väkisin tai alkaa tulla kiire jos meinaa kesällä ajella :(
taitaa olla vähän liian vaikeita kysymyksiä, heh. Alkaa jomotuskin helpottamaan, kun homma etenee eli ensi viikolla vien R-koneistukseen roippeet..
Uutta tietoa meikäläiselle oli että männät ovat soikeita jo tehtaalla ja mittaus suoritetaan tietystä kohtaa. Mittautin männät ja suurin osa oli 80.90mm halkaisijalla. Parissa mentiin alle ja ne lentää kohti varpusta.
Toinen lohko suoraan poraus-potilas ja toisesta mittailtiin 81.20-81.15 välillä olevia lukemia. Toivottavasti on hoonauskelpoinen.
Veivejä en rupea kiillottelemaan, sillä kiillotuksen ja tasapainoituksen jälkeen ne olisi teräskuulapuhallettava, Netin syövereistä huomasin että pinta menee lötkyksi jos näin ei tee.
Mittausten ohella sorvattiin pari vauhtipyörää hillityn kepposemmaksi ja menevät R-koneistukseen tasapainoitettavaksi.
Uutta tietoa meikäläiselle oli että männät ovat soikeita jo tehtaalla ja mittaus suoritetaan tietystä kohtaa. Mittautin männät ja suurin osa oli 80.90mm halkaisijalla. Parissa mentiin alle ja ne lentää kohti varpusta.
Toinen lohko suoraan poraus-potilas ja toisesta mittailtiin 81.20-81.15 välillä olevia lukemia. Toivottavasti on hoonauskelpoinen.
Veivejä en rupea kiillottelemaan, sillä kiillotuksen ja tasapainoituksen jälkeen ne olisi teräskuulapuhallettava, Netin syövereistä huomasin että pinta menee lötkyksi jos näin ei tee.
Mittausten ohella sorvattiin pari vauhtipyörää hillityn kepposemmaksi ja menevät R-koneistukseen tasapainoitettavaksi.
Harrastus maksaa tietysti joo, mutta pg:n poraus, männät ja kaikki uusiks on sen hintanen, että samalla rahallahan saa uuden puolimoottorin. Tuskin on saksanmaalla mahoton hinta. Tietysti jos haluaa porauttaa ja laittaa takomännät ja samalla kertaa päräyttää veivit, niin oispahan luja alakerta ottaa voimaa. Siihen päälle 20v kansi vielä. Alkaa vaan mennä rahaa jo.
Niin, männät renkaineen 650Eur ylöspäin. Porautus 40Eur reikä. Veivit n.150Eur kpl elikkä jo tästä tulee1410Eur... ihan liikaa meikän kukkarolle tällä hetkellä jos verrataan että hoonaus 20Eur reikä ja rengassarja 100Eur = 180Eur.. Tietysti porautus kyllä tekis moottorista melkein uutta vastaavan.
Puhalluksesta: ei se nyt ylitsepääsemätön este ole, mutta suhteessa tehoihin ja kiillotus-tasapainoitus-puhallus-hommaan taitaa olla turhaa hifistelyä. Tehot tuskin kasvaa 70hv enempää alkuperäisestä, jotein luulis veivien kestävän. Eri asiahan se on että jos kierrätetään 8000rpm tai painetaan hirveillä väännöillä, niin sitten veiveihin joutuu panostamaan. Ja tämä ihan mutuna luettuna foorumeilta.. oletteko edes vähän samaa mieltä? :)
Puhalluksesta: ei se nyt ylitsepääsemätön este ole, mutta suhteessa tehoihin ja kiillotus-tasapainoitus-puhallus-hommaan taitaa olla turhaa hifistelyä. Tehot tuskin kasvaa 70hv enempää alkuperäisestä, jotein luulis veivien kestävän. Eri asiahan se on että jos kierrätetään 8000rpm tai painetaan hirveillä väännöillä, niin sitten veiveihin joutuu panostamaan. Ja tämä ihan mutuna luettuna foorumeilta.. oletteko edes vähän samaa mieltä? :)
Mittausten perusteella sulla on 0,30mm välys sylinterissä, kun se tehtaan jäljiltä on 0,04mm.
Entä onko mitattu ylimmän männänrenkaan välys uraansa, jos on yli 0.10mm niin hylkyjä. On syytä mitata uusilla renkailla.
Ei tuosta kannata hirveitä tehoja lähteä ottamaan ilman porautusta jos meinaa että olis luotettava.
Miksi kiertokanget pitäis vaihtaa?
Saman tulee maksamaan kuin vaikka 1.6 kaasarimoottorin porautus. 1.6 männätkin näyttää maksavan 165€/kpl
Entä onko mitattu ylimmän männänrenkaan välys uraansa, jos on yli 0.10mm niin hylkyjä. On syytä mitata uusilla renkailla.
Ei tuosta kannata hirveitä tehoja lähteä ottamaan ilman porautusta jos meinaa että olis luotettava.
Miksi kiertokanget pitäis vaihtaa?
Saman tulee maksamaan kuin vaikka 1.6 kaasarimoottorin porautus. 1.6 männätkin näyttää maksavan 165€/kpl
Itellä pytyissä rappua sen verran että oisin porannu, jos ois ees jonkun verran tuloja. Hoonasin ja uusin renkaat vain. Jos ei kestä ku 10 000, niin oon siltikii nautiskellu jo pari kesää ja jos siihen mennessä kerkeis säästää tai tehä eri koneen. Ei pölläyttele ollenkaan, sai sikaa, kulkee hyvin, ehottoman luotettavasti pelas. Jos sulla on kaks lohkoa, tee siihen parempaan hoonaus ja renkaat sekä laakeroit ja jätät sen huonomman oottaamaan porausta ja teet rempatun alakerran valmiiks. Ei tarvii laittaa kerralla kaikkia rahoja ja on sitte heti valmiina lähtöön, ku vanha alkaa huohottaa.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa